Kat met huidproblemen, wat te doen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-23 16:51

marleen_usar schreef:
https://www.maasduyn.nl heeft ons goed geholpen bij 3 huisdieren.

Deze is te ver weg maar bedankt

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 17:37

Hoi TS, onze kat had ook continu jeuk, veel opengekrabte plekken die steeds erger werden.

Op advies toen eens overgestapt naar rendierbrokken, omdat ze echt van elk soort voer ging krabben en allergische reactie kreeg. Van kip, rund, vis, gevolgelte. Echt overal jeuk van.

En rendierbrok geven werkt! Ze doet het er nu al meer dan 1,5 jaar heel goed op:j

Het heet Carnilove Reindeer. Het is wel prijzig, maar omdat het zo goed qua voedingsstoffen is hoeven ze er minder van te eten.

Je zou het eens kunnen proberen. Misschien dat je ergens een proefzakje kan bestellen.

MareVeer

Re: Kat met huidproblemen, wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 18:42

Hoi Ts,
Ik heb heel goede ervaring met Frederike Domenie. Dit is haar site https://www.ffdomenie.nl/
Ze maakt een analyse aan de hand van een pluk haar wat je per post opstuurd. Hieruit komt heel veel concrete informatie waar ze supplementen voor heeft en aangeeft wat de kat wel/niet moet eten om er weer bovenop te komen. Mocht je meer willen weten dan stuur maar een PB. Ik heb een half jaar lopen dokteren à €1500 met mijn hond nadat ik haar overnam vd vorige eigenaar (denk ook dat ze haar weg deed vanwege te hoge medische kosten) en ben nog iedere dag blij dat ik Frederike om hulp heb gevraagd.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-23 19:53

Vanmiddag zijn we bij de dierenarts geweest. Ze heeft een terugval in haar voedselallergie. Ze heeft nu een injectie gehad met ontstekingsremmer en tegen de jeuk.
Ze schijnt de voedselallergie al sinds 2017 te hebben zag ik in het kleine dossier wat ik had meegekregen.
Over 2 weken moeten we weer terug.
Tot nu toe zijn de volgende opties gegeven:
Of solensia injectie en iets erbij
Of een soort druppeltjes.
Of haar klachten zijn stress gerelateerd en dan is ze gewoon niet op haar plekje bij mij. (Hoewel me dat sterk lijkt aangezien ik op het bijten en krabben na geen andere dingen zie)

De druppeltjes zijn erg prijzig(120 euro per flesje)

En ze was helemaal niet afgevallen, zelfs niet met minder geadviseerd voer. Ze heeft nu speciaal obesipoes voer.

Over 2 weken ga ik verder kijken.

(Kan zijn dat ik het een en ander ben vergeten, maar wat ik wel weet is dat dit me veel geld gaat kosten)

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 20:18

Vervelend, ik hoop dat de injectie helpt. Misschien kan je informeren naar Modulis. Dat kost mij €40 per 3 maanden.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 20:28

Ik vind het een vreemd verhaal. En dat ligt niet aan jou of hoe je voor haar zorgt of wat dan ook maar aan de dierenarts.
Uiteraard weten wij alleen wat we hier lezen en is het logisch als je iets vergeet te melden, het is natuurlijk best veel allemaal.

Waar krabt ze? Nu haar oor wat niet geneest, maar waar krabt en bijt ze nog meer?
Hoe is haar ontlasting?
Heeft ze een mooie, platliggende vacht?
Welk voer kreeg ze in het asiel? Is er verteld dat ze een voedselallergie heeft?
Ze heeft nu dus een maand op Hills Z/D gestaan en is nu weer overgezet op een ander, dieetvoer? Welke?

Heb jij iets veranderd aan wasmiddel, geurtjes in huis oid?

Is ze behandeld tegen vlooien en met welk middel? En wanneer?

Is ze in een maand niks afgevallen? Hoeveel weegt ze en hoeveel gram brokjes kreeg ze van Z/D?
Welk voer nu en hoeveel gram krijgt ze daar van?

Lange lijst sorry. Ik ben dierenarts assistente en wil alleen maar mee denken. Mag ook via PB antwoorden als je dat fijner vindt.

Ik vind het vreemd dat ze van het hypoallergeen voer is afgehaald terwijl er dus bekend is dat ze een voedselallergie heeft (er van uitgaan dat ze toen speciaal voer kreeg en geen klachten had) en ze je allerlei dure oplossingen bieden.
Om het optimale resultaat te zien van voer moeten ze er 6-8 weken opstaan zonder andere snacks.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 20:41

Wat vervelend allemaal TS!
Even puur dit: Solensia kan heel goed werken, maar wees je wel bewust van de mogelijke bijwerkingen. Huidreacties worden af en toe gezien, dus met een kat die daar al gevoelig op is, zou ik dat wel in mijn achterhoofd houden.
Desondanks moet je iets natuurlijk en nsaids kunnen weer niet met de corticosteroiden.

Verder eigenlijk dezelfde vragen als Nyaleti haha!

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 20:51

Huidproblemen komen vaak voor als ze graan in het voer niet verdragen, zit dat in je voer? Dan zou ik graanvrij gaan

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-23 07:51

Weer even een kleine update:
Nadat we 2 maanden geleden zijn geweest begon Nova vorige week weer plekjes te vertonen op haar oren. Ik ben direct overgestapt op het hypoallergeen voer. ( ze kreeg eerst virbac voor de obesitas en suiker)
Helaas is dit niet het gewenste resultaat en blijft ze weer krabben.
Vanmiddag ga ik weer langs de dierenarts om te overleggen of het geen huidziekte is en eventueel weer een injectie.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 08:04

Ik heb ook ooit een senior kat met allergieproblemen geadopteerd. Ik heb het gevoel dat dierenartsen vooral dat voer willen verkopen dat zij hebben liggen. De mijne was erg anti rauw vlees, en ik moest vooral de brokjes blijven voeren die hij had liggen. Dat ging op een gegeven moment echt niet meer, kat reageerde heftig op granen. En na 2 pretnison injecties was zijn alvleesklier ook nog kapot, ook dat vind ik geen aanrader bij allergie. Ik heb zelf het roer helemaal omgegooid door op een rauw vlees dieet over te gaan. Daarmee was de jeuk weg. Het was nog wel zoeken naar de juiste eiwitten, sommige diergroepen kon hij ook niet hebben en ging dan aan de diarree. Omdat ik hem gemalen pancreas moest bijvoeren vanwege zijn kapotte alvleesklier, en dat tijdens de lockdowns niet meer verkrijgbaar was, heb ik hem uiteindelijk in moeten laten slapen, maar dat had dus niets met allergie te maken, dat was onder controle. Het is een enorme en frustrerende zoektocht geweest, heel veel succes ermee.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 08:14

purny schreef:
Weer even een kleine update:
Nadat we 2 maanden geleden zijn geweest begon Nova vorige week weer plekjes te vertonen op haar oren. Ik ben direct overgestapt op het hypoallergeen voer. ( ze kreeg eerst virbac voor de obesitas en suiker)
Helaas is dit niet het gewenste resultaat en blijft ze weer krabben.
Vanmiddag ga ik weer langs de dierenarts om te overleggen of het geen huidziekte is en eventueel weer een injectie.

Een allergische reactie kan lang blijven duren, het is niet binnen no time over als je het voer weer verandert. Als mijn hond of oude kat wat verkeerds aten kon het serieus weken duren tot het weer rustig en klachtenvrij was.

Dus 1 week is echt bij lange na niet lang genoeg om de reactie weg te krijgen. Dus nogal logisch dat het nog niet het gewenste effect geeft. Dat moet je ook de tijd geven om te kalmeren en überhaupt te genezen. Het is ook niet voor niets dat je minimaal 6 weken iets moet geven zonder andere snoepjes of andere dingen.

Ik zou dus niet meteen naar de da rennen voor weer injecties of verder onderzoek. Geef haar lijf even rust. De injectie kan om het krabben te proberen te doorbreken, maar verdwr onderzoek ben je echt nog te kort goed aan het voeren. Die plekken jeuken ook, het voer moet zorgen voor geen nieuwe reactie maar gaat die oude reacties niet magisch laten genezen. Juist door het krabben kan het elke keer weer geïrriteerd raken, ook al is de oorzaak weg.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 08:20

Als wat je gaf geen verschil maakte dan kan je dat blijven geven maar dan gaat het niet opeens iets doen.

Voor de allergie zou ik beginnen met een eliminatie dieet. Dus alle veel gebruikte eiwitbronnen weghalen en graan ook. Vers vlees is daar perfect voor.

Daarnaast moet je erg opletten met katten en afvallen en zeker niet minder geven dan aangeraden wordt op de verpakking. Voer waar minder koolhydraten inzitten en meer eiwitten helpen ook bij het afvallen. Net als natvoer van goede kwaliteit geven. Ik geef zelf yarrah vis Pathe bijvoorbeeld, en dan per kat de helft van een groot blik.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 08:38

TS, heb je een (bijrijd)paard? Zo ja: hoe staat die gestald? Indien op stro: probeer eens je stalkleding bij je kat uit de buurt te houden. Bij voorbeeld door je op stal te verkleden, of je kleding thuis in de schuur/garage/kelderbox al uit te trekken. En direct thuis je handen wassen, vóórdat je je kat aanraakt.

Dan kun je uitsluiten of ze allergisch is voor de hooistofmijt. DA wilde mijn kat ook al op een dieetbrok van hertenvlees zetten. Maar met bovengenoemde maatregelen was waar allergische reactie gauw verdwenen.

Succes! En sterkte voor Nova. Niet leuk, zo veel jeuk.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-23 08:39

Ze staat nu 9 weken op het nieuwe voer.
@MWM: De reden dat ik contact met de dierenarts opneem is omdat ik haar het leed van meer jeuk wil besparen. Ik heb het een week aangekeken met het nieuwe voer maar als ik dus niet naar de dierenarts zou gaan voor een nieuwe injectie tegen de jeuk dan ligt haar hoofd binnen no time verder open.
Dit was ook de vorige keer zo.
Ik heb nu zelfs gister bloedspetters gevonden op de vloer dus is het voor mij en haar wel urgent.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-23 08:40

Koper schreef:
TS, heb je een (bijrijd)paard? Zo ja: hoe staat die gestald? Indien op stro: probeer eens je stalkleding bij je kat uit de buurt te houden. Bij voorbeeld door je op stal te verkleden, of je kleding thuis in de schuur/garage/kelderbox al uit te trekken. En direct thuis je handen wassen, vóórdat je je kat aanraakt.

Dan kun je uitsluiten of ze allergisch is voor de hooistofmijt. DA wilde mijn kat ook al op een dieetbrok van hertenvlees zetten. Maar met bovengenoemde maatregelen was waar allergische reactie gauw verdwenen.

Succes! En sterkte voor Nova. Niet leuk, zo veel jeuk.

Nee geen bijrijdpaard en zelfs tot afgelopen zaterdag 3 jaar niet in de buurt van een paard geweest.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 08:41

Dan zal die mijt vermoedelijk niet de oorzaak zijn :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 08:54

Daarom zeg ik dat een injectie kan om het te doorbreken maar een week is echt helemaal niks bij voedselallergie qua voer. Die reacties kunnen weken duren ook al heb je de oorzaak, het verkeerde voer, weggenomen.

Voordat je weet of het voer helpt of niet ben je al 6 weken verder, want zo lang kan die reactie doorgaan. Zelfs met injectie als die al helpt. Bij mijn allergische dieren werkte het amper tot niet. Na een week kan je niks zeggen over het voer en dus ook niet of je verder moet zoeken.
Naast dat ze ook allergisch kunnen zijn voor hypoallergeen voer, ook al denken Da's dat dat niet mogelijk is.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-23 09:00

Het is gewoon een grote speurtocht en dat ten nadele van haar.
En ik baal er gewoon flink van, iedere keer weer een opflikkering.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 09:06

Ja, dat is de ellende ja. Ook het opletten dat ze niet stiekem eten van jou pikken, bord schoonlikken oid. En ook geen enkel snoepje of anders lekker, alleen eigen voer en water. Zelfs snoepjes moet je uitproberen en dus maar 1 soort proberen voor weken voordat je iets anders probeert.

Het is niet leuk, moeilijk en enorm sneu. Maar ik heb alle dieren wel klachtenvrij gekregen voor jaren. Tenzij ze dus iets jatten := Hier was het na 1 kruimel dus al een groot probleem, dus vind 2 maanden al heel lang voordat er een reactie komt.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-23 09:11

Het is ook zo jammer dat ze een aantal weken klachtenvrij is en dan weer begint.
Ze krijgt echt niks anders, dingen met scherpe randen komt ze ook niet in de buurt... Niets wat maar kan triggeren dat ze weer gaat jeuken

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 19:25

Komt ze veel buiten in de zon?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-23 20:21

girlyggirl schreef:
Komt ze veel buiten in de zon?

Nee helemaal niet.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 20:47

Ik weet even het hele verhaal niet meer precies maar er wordt enkel gefocust op een voedingsallergie. Ook het speciale voer is enkel daarvoor.

Nu weet ik niet hoe veel dat voorkomt bij katten maar bijvoorbeeld mijn hond heeft lichte hooikoorts. Het hoeft niet dat te zijn maar verder kijken dan een voedingsallergie is wel raadzaam.

Voor de hond heb je Apoquel tabletten, dat onderdrukt "alle" allergische reacties. Voor de kat bestaat apoquel niet volgens mij maar mogelijk zijn er andere supplementen.
Ik ga het met mijn hond nu proberen met druppeltjes van PUUR pollen. Maakt extra histamine aan.
Mogelijk het waard om haar afweersysteem en darmflora extra te ondersteunen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 20:54

Juist met een obesipoes met allergie zou ik kiezen voor kvv. Hoog in eiwitten, laag in koolhydraten. Sneller vol gevoel. Met de juiste samenstelling met dierlijke eiwitten kunnen zelfstandig een eliminatiedieet toepassen.

Super super lastig!

Heel veel sterkte gewenst.

Edit.
Staat je ook niet blind op voedingsadvies van een dierenarts. Helaas heeft de dierenarts maar weinig genoten van de opleiding in voeding. Dit wordt vooral voorgeschoteld aan de assistentes.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 10:25

Heb je gevraagd naar Modulis bij de dierenarts?
Die tip heb ik gekregen van het dierenasiel.
Het is eigenlijk voor honden, maar het helpt goed bij mijn kat.

Veel succes en sterkte in ieder geval, het is rot wanneer het terugkomt. Dat was hier ook voordat we dit probeerden.