Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
moonsparkle schreef:@nikass ik ben van de poedels, die verharen niet net als een aantal andere rassenwel natuurlijk haar als ik aan het trimmen ben. Ik besef het me altijd opeens weer extra als ik bij iemand ben die een hond heeft die verhaard
Hennos schreef:Welke regio woon je?
Misschien dat je bij bokkers die in de buurt wonen langs kan gaan om verschillende rassen te ontmoeten/wandelen.
Soms heb je de beste match met een ras die je spontaan ontmoet, of weet je dat een bepaald ras niet bij je past op die manier.
Wel echt goed dat je er zo mee bezig bent.
Punz schreef:Ga naar een goede hondenschool en laat je daar adviseren.
Dat is misschien nog wel verstandiger dan naar een rasvereniging gaan, waar je al snel een juich verhaal over het ras krijgt.
Hondenscholen hebben echt veel ervaring met echt veel verschillende rassen en zullen je goed kunnen voorlichten mbt de voor en nadelen in het "gebruik" van de verschillende rassen en hoe dat bij jullie ervaring en jullie wensen past.
Menino schreef:Als je er toch veel tijd in wil investeren zat ik ook nog aan een aussie te denken. Vind dat qua uiterlijk een wat vergelijkbaar type (de vele maanogen denk ik) al lijken ze verder niet op elkaar
. Ook geen beginnershonden, en hebben veel beweging nodig. maar wel wat leerbaarder en kneedbaarder dan een malamute. Dat zie ik met vééél beweging en begeleiding sneller goed gaan.
Anna79 schreef:Verdiep je heel goed in het oorspronkelijke fokdoel van je ras. Kijk wat je daar mee kunt, kun je het dier bieden waar het vanuit de genen naar verlangt.
Kuggur schreef:Anna79 schreef:Verdiep je heel goed in het oorspronkelijke fokdoel van je ras. Kijk wat je daar mee kunt, kun je het dier bieden waar het vanuit de genen naar verlangt.
Dat geldt uitsluitend voor die rassen waar zeer recentelijk met echte werkhonden is gefokt. Oftewel dieren die dat fokdoel wérkelijk uitvoeren en op die capaciteit geselecteerd zijn. En dat is een zéér kleine minderheid, die iemand die een huisdier zoekt sowieso zou moeten mijden.