Krielkip verdwenen…

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 15:04

Brainless schreef:
Gedomesticeerde kippen leggen eieren zonder haan en kunnen ook broeds worden.

Ja broeds zou kunnen.


8nnemiek schreef:
Marters bijten hun prooi meteen dood en slepen ze dan mee waardoor je weinig of geen veren terug vindt. Ik denk een marter.


Ik niet. Want als het een marter was geweest was de rest ook dood geweest. Marter buiten idd hun prooi direct dood maar alles wat beweegt gaat er dan ook aan. En als 1 kip gepakt wordt zal de rest echt wel in beweging komen.


_Zsazsa_ schreef:
Buizerd neemt zn prooi juist vaak niet mee maar trekt hem ter plekke uit elkaar.


Idd. Buizerd doet tafeltje dekje en begint direct te eten.

Maar kat zou kunnen. Rat zou kunnen. Ander soort roofvogel dan buizerd zou kunnen. of broeds. Als ze niet met 3 weken weer boven water komt, kom je er denk ik nooit achter wat het nou precies geweest is.

fierefluiter
Berichten: 201
Geregistreerd: 03-08-17

Re: Krielkip verdwenen…

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-23 15:55

Ik heb posters gemaakt die mijn moeder op gaat hangen. Hoe het ook zijt heeft zij haar lesje op een harde manier geleerd en zullen de overige kipjes ‘s nachts gewoon het hok ingaan. We hopen natuurlijk op een goed einde maar zijn bang dat haar arme kipje door een buizerd of iets dergelijks is opgepeuzeld.

pillow
Berichten: 7876
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Krielkip verdwenen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 21:03

Als er geen haan bij loopt komen er geen kuikens. Dus komt ze niet na 3 weken te voorschijn. Kans dat ze zit te broeden lijkt me klein, maar als het zo is heb je kans dat ze heel lang op het nest blijft.

BriPi
Berichten: 459
Geregistreerd: 05-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 22:20

pillow schreef:
Als er geen haan bij loopt komen er geen kuikens. Dus komt ze niet na 3 weken te voorschijn. Kans dat ze zit te broeden lijkt me klein, maar als het zo is heb je kans dat ze heel lang op het nest blijft.


Krielkippen worden heel snel broeds (ook rasafhankelijk natuurlijk), dus de kans is niet zo klein.

Maar kipjes die 's nachts slapen in de open lucht naast een natuurgebied, dan kan het zeker ook een roofdier zijn (en het kan van alles zijn geweest, ik denk dat je dat niet te weten komt tenzij je een wildcamera ophangt en kijkt wat er allemaal langsloopt).

Wat ook kan, maar die kans is echt klein, is dat de kip is weggelopen (of meegenomen, maar dat denk ik dan weer niet). Het zou niet de eerste kip zijn die verdwaald ergens rondloopt.

Maar ik denk broeds of roofdier. En ik ga niet gokken wat voor roofdier, want het kan echt van alles zijn en naar mijn idee is het soort roofdier ook niet zo van belang hierin. Het kipje is weg en als het een roofdier is, kan die terugkomen, dus in dicht nachthok 's nachts is het beste (is ook lekker warm in de winter).
Hopelijk is het broedsheid of weglopen, maar ik vind het wel vervelend voor je moeder en de kipjes.

lies

Berichten: 9670
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 22:57

Zo ben ik eens 7 kippen in 1 nacht kwijtgeraakt, die graag in de laurier sliepen. Wel overal veren in de straat, weiland en bij de buren, heel wrs was het een vos.

Heb er nu ook 3 bij die het liefst in de laurier slapen (de andere 8 gaan wel zelf het hok in als het donker wordt), maar ik pluk ze er elke avond wel uit om ze in het hok te plaatsen. Zoals je zegt, goede les voor je moeder, dat was het ook voor mij. Kippen zijn half in coma als het donker is, dus heel makkelijk te pakken voor allerlei roofdieren.