Hondenpension met net dat extra

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mlies
Berichten: 14164
Geregistreerd: 23-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 09:24

Ik heb mijn honden nog nooit naar een pension gebracht. Maar toen ik jaren geleden toch eens aan het inlezen was kwam ik er snel achter dat er voor ongecastreerde, grote reuen die niet zonder mijn toezicht bij anderen mogen best weinig keus is.
Voor werkhonden is een gezellig huiskamerpension niet geschikt en die zijn hier in de buurt genoeg…

Ik zou zelf een verwarmde binnenkennel en zonder andere honden een aantal uur op een grasveld buiten fijn vinden. Maar als honden niet samen kunnen is het niet zo’n lekker verdienmodel meer. :D

Suzanne F.

Berichten: 49659
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 09:41

Mlies schreef:
Ik heb mijn honden nog nooit naar een pension gebracht. Maar toen ik jaren geleden toch eens aan het inlezen was kwam ik er snel achter dat er voor ongecastreerde, grote reuen die niet zonder mijn toezicht bij anderen mogen best weinig keus is.
Voor werkhonden is een gezellig huiskamerpension niet geschikt en die zijn hier in de buurt genoeg…

Ik zou zelf een verwarmde binnenkennel en zonder andere honden een aantal uur op een grasveld buiten fijn vinden. Maar als honden niet samen kunnen is het niet zo’n lekker verdienmodel meer. :D


Deze kunnen dus wel bij de Molshoop terecht maar dan betaal je een extra toeslag omdat hij alleen moet. Dan gaat hij dus elke dag alleen een afgesloten wei op. En ‘s winters zijn de binnenkennels inderdaad verwarmd.

Ceetje_bokt
Berichten: 5209
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Hondenpension met net dat extra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 10:17

Ik denk dat hier zeker vraag naar is. Snuffeltuinen of omheinde ruimtes die je kan huren om je hond lekker los te laten lopen zonder andere honden tegen te komen.
Nu ik dit topic zo lees, vraag ik mij steeds meer af wat ik zou willen voor mijn honden, maar dat komt ook omdat 1. Ik een muts ben met mijn honden en 2. Mijn honden (cockers) verschillende behoeften hebben. De oudste is reactief en de jongste wil wel contact met andere honden. Dus samen in een hok is dan geen optie. (Zie nummer 1 :D )
Ik zou willen dat er hier in de omgeving een pension zou zijn waar ik ze af en toe eens naar toe zou kunnen brengen en waarbij ik dan met een goed gevoel zelf eens weg zou kunnen.

meggiemeg

Berichten: 12269
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-23 10:29

superpony schreef:
Wij hebben er ook over nagedacht toen ons werd gevraagd om op honden te passen. Onze honden lopen de hele dag mee naar buiten en kunnen ravotten en doen, dus dat leek diegene zo fijn. Maar ik ben er ook snel op terug gekomen toen ik alles op een rij ging zetten.

Ik denk dat je echt je eigen idee moet volgen. Mensen kunnen kiezen wat zij willen of belangrijk vinden en je kan het nooit iedereen naar de wens maken of je moet het opdelen met verschillende mogelijkheden.

Maar als jij denkt dat veel buiten, geen hokken en een huiselijke sfeer het beste is, moet je dat volgen. Er zullen altijd mensen op af komen die zoiets zoeken en de rest gaat weer elders kijken.

Als je neven activiteiten aanbiedt, zou ik dat ook doen voor niet klanten. Mensen die nu nog geen gebruik maken van het pension, kunnen dan wel klant worden.

Naar trimsalons is volgens mij veel vraag. Zocht hier een kapster en sommigen namen al geen nieuwe klanten meer aan, zo druk hebben ze het.

Toen ik een paar jaar geleden zelf overwoog de honden te laten wennen aan een pension, zodat we eens weg zouden kunnen, liep ik er wel tegenaan dat de eigenaren heel stug waren in hun ideeën.
Het is zeker de bedoeling om dat te gaan doen waar ik me goed bij voel, alleen soms krijg je een antwoord op die vraag waar je nog niet aan gedacht had, klopt ook wat je zegt je kunt het niet iedereen naar de zin maken en dat is ook niet de bedoeling.
De dingen die ik er graag bij wil doen zijn voor iedereen toegankelijk, dus ook voor mensen die geen gebruik maken van het pensiongedeelte. Je kunt van alles gebruik maken voor de tarieven die daar voor gelden maar ook van 1 ding.

Bravura
Berichten: 5945
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 10:32

Hier is het probleem met de dagopvang van honden dat ze pas tussen 09.00 en 10.00 gebracht kunnen worden en ophalen of om 15.00 of om 19.30. Juist als iemand werkt is dagopvang handig maar de doorsnee werkdag begint om 08.00/08.30 tot 16.30/17.30.
Wil je je hond hier dus een dag kwijt moet je alsnog vrije uren opnemen of heen en weer rijden omdat je ze na je werk niet gelijk kunt halen....of ze moeten overnachten...

Logische tijden waarbij rekening gehouden wordt met bv kantooruren zou heel handig zijn.

Als extra zou het in mijn ogen mooi zijn als ze niet in kale kennels verblijven maar in een soort van huiskamer en een natuurlijke speelplek buiten met beschutting.

Zwemwater.....er zijn honden die niet kunnen zwemmen. Mijn Aus bijvoorbeeld...die is gek op water, gaat tot de keel de sloot in of springt er in als hij wat ziet maar verstijfd zodra hij moet zwemmen. Hij komt dus nergens meer los waar water is wat wat dieper is dan 30 a 40 cm....heb hem al 2x van verdrinking moeten redden door hem aan de halsband er uit te halen.

Voor honden met houdini ontsnappingstechnieken is een afgesloten tussenruimte onmisbaar lijkt mij.
Laatst bijgewerkt door Bravura op 01-03-23 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt

meggiemeg

Berichten: 12269
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-23 10:33

Op zich snap ik de vraag wel voor kleine groepjes van 2-3 honden. Alleen ben ik wel afhankelijk van waar we terecht gaan komen om dit te kunnen realiseren. Persoonlijk ga ik er liever voor dat een groepje honden in een grotere ruimte meerdere keren per dag komen en dan ook echt hun ei kwijt kunnen omdat ze de ruimte hebben dan dat ze op een postzegeltje langer buiten kunnen zijn maar hun kont niet kunnen keren zeg maar. Een klein postzegeltje voor die hond die liever zijn eigen plekje heeft is prima, of voor de hond die moet revalideren en niet in een groepje mee kan doen bijvoorbeeld.

meggiemeg

Berichten: 12269
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-23 10:35

Bravura schreef:
Hier is het probleem met de dagopvang van honden dat ze pas tussen 09.00 en 10.00 gebracht kunnen worden en ophalen of om 15.00 of om 19.30. Juist als iemand werkt is dagopvang handig maar de doorsnee werkdag begint om 08.00/08.30 tot 16.30/17.30.
Wil je je hond hier dus een dag kwijt moet je alsnog vrije uren opnemen of heen en weer rijden omdat je ze na je werk niet gelijk kunt halen....of ze moeten overnachten...

Logische tijden waarbij rekening gehouden wordt met bv kantooruren zou heel handig zijn.

Als extra zou het in mijn ogen mooi zijn als ze niet in kale kennels verblijven maar in een soort van huiskamer en een natuurlijke speelplek buiten met beschutting.

Zwemwater.....er zijn honden die niet kunnen zwemmen.

Voor honden met houdini ontsnappingstechnieken is een afgesloten tussenruimte onmisbaar lijkt mij.

Tijden zie en hoor ik overal wel, snap ik ook zeker dat sommige pensions geen handige tijden hanteren voor een dagopvang.
Als er water aanwezig is hoeft niet te zeggen dat ze er ook in moeten. Sommige honden vinden water niets, sommige alleen pootje baden en anderen zijn waterratten.
Het terrein zal zeker veilig omheind worden en bij de ingang met een sluis worden gewerkt.

meggiemeg

Berichten: 12269
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-23 10:38

Ceetje_bokt schreef:
Ik zou willen dat er hier in de omgeving een pension zou zijn waar ik ze af en toe eens naar toe zou kunnen brengen en waarbij ik dan met een goed gevoel zelf eens weg zou kunnen.
Heeft dat buiten de wensen om ook niet te maken met de klik die er kan zijn met de eigenaren van het pension? Als ik kijk hoe makkelijk en blij mijn honden bijvoorbeeld reageren op de trimster of de dierfysio dan zegt mij dat genoeg.

Leo

Berichten: 50250
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Hondenpension met net dat extra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 10:41

Grotere groepjes zou ik ook geen probleem mee hebben als er zorg is voor matchen en daar duidelijk management voor is.

Maar voor mijn wensen in combinatie met een intacte reu bestaat zoiets volgens mij niet. :)) Daarom nu een regeling met een kennis thuis.

Bravura
Berichten: 5945
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 10:43

Quote "Als er water aanwezig is hoeft niet te zeggen dat ze er ook in moeten. Sommige honden vinden water niets, sommige alleen pootje baden en anderen zijn waterratten."

Er zijn honden die gek zijn op water, er in gaan zodra ze water zien maar dus niet kunnen zwemmen...

Aanvulling: je zet me wel aan het denken. Heb het hele internet afgezocht naar hondenzwemles... diegene die dat wel aan bood, in een verwarmd binnenbad, in het verleden is helaas gestopt. Ik zou heel Nederland er voor afreizen om de hond te leren zwemmen onder professionele begeleiding. Heb het zelf geprobeerd bij een afgehuurde zwemvijver met zwemvest maar zag pure paniek in de ogen. Jammer dat dat niet meer te vinden is, zwemles voor honden. (Het klinkt vreemd, ik weet het)

Kloesje
Berichten: 149
Geregistreerd: 30-05-06

Re: Hondenpension met net dat extra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 11:23

Er staat nu in Kampen een pension te koop, met eventueel ook nog genoeg ruimte om paarden te houden.
Er zit ook een bedrijfsruimte bij, waar trimsalon en andere leuke ideeën mogelijk zijn.
Wellicht iets voor jullie, mits het niet te vroeg op jullie pad komt.

meggiemeg

Berichten: 12269
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-23 11:44

Bravura schreef:
Quote "Als er water aanwezig is hoeft niet te zeggen dat ze er ook in moeten. Sommige honden vinden water niets, sommige alleen pootje baden en anderen zijn waterratten."

Er zijn honden die gek zijn op water, er in gaan zodra ze water zien maar dus niet kunnen zwemmen...

Aanvulling: je zet me wel aan het denken. Heb het hele internet afgezocht naar hondenzwemles... diegene die dat wel aan bood, in een verwarmd binnenbad, in het verleden is helaas gestopt. Ik zou heel Nederland er voor afreizen om de hond te leren zwemmen onder professionele begeleiding. Heb het zelf geprobeerd bij een afgehuurde zwemvijver met zwemvest maar zag pure paniek in de ogen. Jammer dat dat niet meer te vinden is, zwemles voor honden. (Het klinkt vreemd, ik weet het)

Misschien is dit wat? https://www.bydogsinspired.com/aanbod/i ... O8anA9ojNw

DuoPenotti

Berichten: 30584
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 11:56

Hier een waakhond, daar bestaat denk ik ook niets voor.
Tenminste ik krijg het niet gevonden.

Ik zou volgend jaar graag een paar dagen naar Denemarken gaan naar familie.
Onze hond is dan wel sociaal naar andere honden, maar niet naar andere mensen.
Tenminste thuis niet.
Met wandelen doet hij niets als ze hem ook niets aanraken.

Voor mij zou het dus ideaal zijn een verwarmde kennel waar een gras/zand ren aan vast zit dat hij zelf op en neer kan. En buiten zijn behoefte kan doen.
Maar omdat hij gewend is binnen te slapen wel verwarmd.
En ze geven hem de brokken maar in een luikje door de tralies.

Maar zoiets bestaat niet.

daffodil

Berichten: 10450
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Hondenpension met net dat extra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 12:03

Het was ooit mijn droom en op mijn 18e heb ik daarvoor alle papieren al gehaald maar er nooit iets mee gedaan. Ik heb vanaf mijn 13e in een pension als bijbaan gewerkt en van alles gezien. Ook hoe je het niet wilt hebben.

Toen ik een jaar of twee geleden op zoek ging naar een plek om mijn eigen twee kleine honden onder te brengen vond ik voornamelijk fabrieken of enorme klerezooi plekken. Beiden onwenselijk. Eentje bij mijn vader in de buurt (uur rijden voor mij) drukte me op het hart dat het echt vuurwerkvrij was en er echt veel aandacht voor de honden was.

Ze zijn een week geweest, mijn jongste hond had niets gegeten en dat was m goed aan te zien. Ze waren echt vies, poep aan hun kont etc. En vervolgens zei degene waar ik ze haalde en nogmaals naar t vuurwerk vroeg doodleuk: Ja er is altijd wel vuurwerk, daar doe je niets aan.

Dat het me een smak geld kost, interesseert me echt geen moer maar wees eerlijk. Wees open wat je aanbiedt en zorg ervoor dat je oog houdt voor de honden. Ook voor die niet eten, niet spelen of wat dan ook. Dat kost tijd......en tijd is vaak wel een probleem.
Het is 1 van de redenen waarom ik er nooit iets mee gedaan heb, je bent van smorgens vroeg tot savonds laat bezig en je kunt eigenlijk nooit weg. Je hebt een extreme verantwoordelijkheid.

Ik heb nu een pension gevonden die alleen kleine hondjes accepteert. Die ook geen vreemde honden accepteert in spannende periodes zoals oud en nieuw. Die lekker in haar tuin aan het tuinieren is en waar de honden dan gewoon gezellig omheen lopen. Die ziet, dat mijn jongste soms overprikkeld kan raken en kan uitvallen en m daarvoor beschermt. Ik vind het een gouden plek maar ze zit vol, ze is uiterst kritisch wat ze binnenhaalt en ik snap dat.

Het is maatwerk. Overigens om je vraag te beantwoorden: Een heerlijk speelveld zoals bijvoorbeeld hondenspeeltuin Bello in Rotterdam doet. Die heeft ook rassendagen maar dat soort dingen is echt heel leuk.

Bravura
Berichten: 5945
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 13:08

@meggiemeg, Oeffelt is me bekend, ben daar herhaald geweest 3 jaar terug, maar dat ze cursus geven was me nog niet bekend. Ik ga informeren! Dank je!

topsylover

Berichten: 5640
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 13:41

DuoPenotti schreef:
Hier een waakhond, daar bestaat denk ik ook niets voor.
Tenminste ik krijg het niet gevonden.

Ik zou volgend jaar graag een paar dagen naar Denemarken gaan naar familie.
Onze hond is dan wel sociaal naar andere honden, maar niet naar andere mensen.
Tenminste thuis niet.
Met wandelen doet hij niets als ze hem ook niets aanraken.

Voor mij zou het dus ideaal zijn een verwarmde kennel waar een gras/zand ren aan vast zit dat hij zelf op en neer kan. En buiten zijn behoefte kan doen.
Maar omdat hij gewend is binnen te slapen wel verwarmd.
En ze geven hem de brokken maar in een luikje door de tralies.

Maar zoiets bestaat niet.

Het dierenpension waar ik 7 jaar gewerkt heb is misschien wel iets voor jouw hond. Zij hebben jarenlange ervaring met het opleiden van waak/politiehonden en er zitten regelmatig een aantal dieren met een behoorlijke gebruiksaanwijzing. Die zitten in een aparte, rustigere kennel en worden alleen uitgelaten als alle andere dieren uit het zicht zijn om de rust zoveel mogelijk te bewaren. Het zit echter wel in Noord-Drenthe, maar misschien is het de moeite waard.
https://www.dierenpensiondeopenruimte.nl/


Wat betreft het topic:
Ik vind het een leuk idee dat je een hondenpension wil beginnen, maar verkijk je zeker niet op de hoeveelheid werk die er dagelijks in gaat zitten. Een schuur met kennels 2x per dag schoonmaken kost al ontzettend veel werk, laat staan wanneer je allerlei huiskamertjes met losse bankjes en mandjes en speeltjes etc. moet schoonmaken. En het is echt élke dag van je leven. Élke dag de honden uitlaten, élke dag 2x schoonmaken, élke dag moet er gezorgd en verzorgd worden. Zelfs een halve dag vrij kun je uit je hoofd zetten, want er moet altijd iemand zijn.

Kn8rretje
Berichten: 35
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 13:46

Wat leuk dat je hiermee wilt beginnen, ik wil je graag mijn ervaring delen (als je dat op prijs stelt).

Ik heb zelf 3 honden, waarvan ik ervan 1 zeker weet dat ze ongelukkig wordt als we haar naar een pension doen waar ze hele dagen in een kennel moet zitten.

Dat bracht mij op het idee om zelf een hondenopvang aan huis te starten, waarbij ik de logeerhonden in mijn eigen roedel opneem. Ik heb een stabiele roedel, waarbij de roedelleider goed aan kan geven of een hond stabiel is en opgevangen kan worden.

Omdat ik niet direct alles wilde gaan verbouwen, heb ik eerst een aantal honden op proef opgevangen (elke keer 1 extra naast mijn eigen roedel) en dat ging prima.

Ik heb echter wel de keuze gemaakt om er alsnog niet mee door te gaan, en wel om de volgende redenen:

- Je bent echt 24/7 aan huis gebonden waarbij je eigenlijk niets meer voor jezelf kunt doen: Ik doe heel veel met mijn eigen honden zoals detectie speuren, hooper en gewoon speuren. Maar daarnaast doe ik ook vrijwilligerswerk op een asiel hier in de buurt met honden, en ik vond het ook lastig om dat werk op te geven.
- Daarnaast ben ik iemand die alles pietje precies wil doen en maak ik mij continue zorgen of ik wel goed voor de hond van een ander zorg, waardoor het mij meer energie kost dan dat het oplevert.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat je goed voor jezelf wilt bedenken of je dit echt wilt en wat je eruit wilt halen.

Ik wil zelf ook nog verder in de honden en ben van plan om het meer in het lesgeven te gaan zoeken, zoals bijvoorbeeld hooper en speurles.

dioni

Berichten: 847
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Hondenpension met net dat extra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 14:46

@duopenotti: tussenwijk in beverwijk doet of deed wel zoiets, en de eigenaar werkt zelf ook met werkhonden. Misschien kun je daar informeren.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 14:56

Ik vraag me af of er nog echt vraag is naar een hondenpension. Willen mensen niet steeds meer kleine huiskamer projecten of oppas aan huis?

dioni

Berichten: 847
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Hondenpension met net dat extra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 15:05

Mensen willen vooral op vakantie, er is in vakantie tijd nog steeds een tekort aan pensionplekken voor hond en kat in de randstad. Als men niet maanden van te voren reserveert zitten de pensions vol.

marleen_usar

Berichten: 24708
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 15:38

Ik heb jaren een opvang aan huis gehad, heel soms komt er nog 1. Ik heb zelf 3 honden, die kunnen alleen zijn. Meer honden beperkte mij zo erg dat ik gestopt ben. Toen ik in het gips zat kon ik geen kant op, ziek zijn kan ook niet want ik werk aan huis. Ze moeten uitgelaten worden en aandacht krijgen.

Suzanne F.

Berichten: 49659
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 15:45

Ik denk ook dat het onderschat wordt. Respect hoor voor degenen die ik ken. Ze hebben dan ook wel personeel in dienst en zijn ook een stagebedrijf. Het zijn moeder en dochter die het runnen. Ze wonen er zelf bij/naast. Maar ze zijn de hele dag in de weer. Vakantie zal denk ik om en om gaan, geen idee. Ze hebben ook strakke openingstijden voor halen en brengen want anders komen ze nergens aan toe. Hele dag om en om de groepen op de speelweides en dan de hokken schoonmaken.

mvdende

Berichten: 5770
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 15:55

Nikass schreef:
Ik vraag me af of er nog echt vraag is naar een hondenpension. Willen mensen niet steeds meer kleine huiskamer projecten of oppas aan huis?


Kleinere huiskamer projecten ja, maar wél graag met voldoende ervaring en de juiste papieren.

Oppas aan huis bij mij thuis, nee! Geen vreemden in mijn huis tijdens afwezigheid. Krijg ik de rillingen van.

Mijn hond is in omgang met andere mensen niet de makkelijkste, dus Pawshake enz vermijd ik, liever een pension/ opvang waar ik van weet dat mijn hond er veilig zit. Uitlaten buiten het terrein liever niet, ivm lostrekken/ jachtinstinkt en de hort op gaan indien los.

Liefst een roedel/ groeps opvang waar Skip overdag lekker kan spelen met maatjes en 's avonds individueel in een verwarmde kennel.

Heb er nu één in België. Maar niet goedkoop....

En niet alleen in de randstad is het probleem dat je in de schoolvakanties je hond niet "kwijt" kan, dat is hier op het platteland net zo goed een (groot) probleem.

De meeste fatsoenlijke pensions worden ruim een jaar op voorhand geboekt door terugkomende klanten. Voor nieuwe klanten is haast nooit plek en al zeker niet in een van de schoolvakanties.

meggiemeg

Berichten: 12269
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-23 16:50

Bravura schreef:
@meggiemeg, Oeffelt is me bekend, ben daar herhaald geweest 3 jaar terug, maar dat ze cursus geven was me nog niet bekend. Ik ga informeren! Dank je!

Zag het pas toevallig op FB voorbij komen, als ik het zo lees lijkt het me wel wat voor jou en je hond!

meggiemeg

Berichten: 12269
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-23 16:53

Huiskameropvang in een pension klinkt heel leuk maar ik kan me ook goed voorstellen dat er honden zijn die dat echt niet prettig vinden. Onze oude hond zou ik daar totaal geen plezier mee hebben gedaan. Voor 1 van onze huidige honden is het iets wat niet ten goede zou komen voor zijn gezondheid, hij vindt alles leuk en geweldig en kent amper een rem, met zijn HD is dat geen goed plan. Even samen spelen met een rustige hond is prima maar daarna moet hij echt zijn rust pakken.

Een makkelijke en rustige baan zal het zeker niet zijn ben ik me bewust van. Maar dat neemt niet weg dat het leuk werk is en het contact met de honden maakt veel goed.
Laatst bijgewerkt door meggiemeg op 01-03-23 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt