Dilemma met oudere kat: verder onderzoek doen of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 19:36

Heel fijn om te horen dat ze weer wat opknapt. Hopelijk blijft de stijgende lijn.

Berdien schreef:
Aan de andere kant wil ik ook niet te vroeg zijn en haar 'zomaar' in laten slapen.
Ik snap dat dit een hele moeilijke situatie is. Maar heel eerlijk? Je bent nooit te vroeg met laten gaan, altijd te laat. Wij hebben ook een kat gehad die er slecht aan toe was. Door de DA naar huis gestuurd met medicatie (kassa) een een paar ellendige dagen later hebben we de kat alsnog in moeten laten slapen. Het zou voor het arme dier echt veel fijner zijn geweest als dat bij het 1e DA bezoek had gekund.

Berdien

Re: Dilemma met oudere kat: verder onderzoek doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-23 19:55

Voor dat laatste ben ik dus ook echt heel bang :\ Tegelijkertijd, als het ‘maar’ een blaasontsteking is, dan wil ik haar die kans ook geven.

Maar toen ze vrijdagavond helemaal verloren in haar mandje zat bij de spoedarts.. God wat voelde ik me verscheurd.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 20:11

Hier 2 jaar geleden met allebei de katten vlak achter elkaar die ellende van hoop hebben dat het een dipje zou zijn waar ze even doorheen getrokken moesten worden. De ellende is dat als het niet werkt....je achteraf gezien liever zo'n dier dat gedoe met onderzoeken / behandelingen bespaard had. Ik vind het achteraf ook echt vreselijk dat ze nog nutteloos hebben moeten lijden....

Maarja aan de andere kant is het natuurlijk wel zo dat je ook wel situaties hebt dat het even balen is maar daarna nog jaren een goed leven, en dan ben je juist blij dat je ze de kans gegeven hebt. Je weet het gewoon niet....

Die van ons waren 13.

Maar ook met 16, tja jeetje. Als het relatief simpel opgelost kan worden en er zitten daarna nog 2 prima jaren in ofzo...

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 20:29

Ik duim dat poes snel op gaat knappen.
Als eigenaar is dit moeilijk.

Wij hebben een kat van 11 jaar.
Had als jong dier steeds, 3x per jaar, blaasontsteking.
Sinds ze op Urinary voer staat gaat het prima.

Ik let wel op of ze goed drinkt.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 20:32

Herkenbaar Berdien. Mijn oude Dokus was 23 en kreeg ook problemen met plassen.en pijn. Ook van alles geprobeerd en toen kon ik hem brengen voor van allerlei onderzoeken etc , maar dat wilde ik hem niet meer aandoen. Heb toen ook.afscheid genomen, hoe moeilijk ik het ook vond...
Sterkte en hopelijk knapt ze op!!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-23 20:45

Dat klinkt heel herkenbaar pmarena. Ik heb daarom wel echt grenzen voor mezelf (nou ja, voor haar) gesteld. Ik wil achteraf geen spijt maar ook geen twijfels hebben.

Voorop gesteld, ze lijdt nu echt niet. De hele week, op vanochtend na, is plassen goed gegaan. Ze scheurt niet meer door het huis en hoog springen doet ze ook niet meer. Daarvoor is ze te oud nu. Maar ze scharrelt rond, wil élke ochtend samen wakker worden in bed en ze eet nog goed. Ook wil ze nog regelmatig knuffels, die komt ze echt actief vragen. Dan plukt ze net zolang aan je tot je haar buikje aait.

Toen ze echt heel naar er van was lag ze constant onder de bank, toen trok ze zich echt terug. Dat doet ze sinds de AB niet meer :)

Maar ja, ze is en blijft stokoud voor haar merk en ze heeft al artrose en allerhande ouderdoms kwaaltjes. Dus als ze niet opknapt dan gaan we er geen berg onderzoeken meer tegenaan gooien. Ik wil wel dat het waardig blijft. Foto/echo kan nog, maar ik laat haar niet opnemen voor verdere onderzoeken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 09:14

Ik denk dat je wat dat betreft ook een redelijke uitgangspositie hebt van een toch al echt oudere kat, dan is het toch makkelijker (denk ik) om te zeggen, er zit sowieso al niet veel meer in.

Als die van mij ouder waren geweest / al bestaande klachten hadden gehad was ik ook niet meer begonnen met dwangvoederen (om beestje door een dip heen te krijgen waarin de medicatie moet gaan werken) wat een ramp is dat jongens :n

Hopelijk blijft Poes het zo goed doen want het is een gemis hè, zo'n ouwe mutsefluts waar je zo close mee samen leeft :+:

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 09:33

Ik heb een oudje van bijna 19 die af en toe een dipje heeft, die ondersteun ik dan tijdelijk met wat dwangvoeding (Hills recovery) en daar trekt hij enorm van bij. Daarna is hij weer helemaal het mannetje. Soms is een dagje bijvoeren al genoeg om hem weer op weg te helpen. Als hij daarna niet meer zelf zou willen eten zou ik het ook welletjes vinden maar tot op heden herstelt hij steeds weer goed. Ik zie er zulke goede resultaten van, en hij laat het goed toe, dus dat is voor hem juist wel heel geschikt.

Hoe gaat het nu met Poes?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 10:00

Jiehaa: Hier in jongere jaren 2 keer (met jaren tussenpozen) door een ongeluk gehad dat de rooie gedwangvoederd moest worden om hem weer aan de gang te krijgen. Dat was voor niemand een feest, maar als ze het daarna jaren goed doen, dan is het het waard. Daar kijk ik dan ook niet zo naar op terug.

De laatste keer wel.... want toen is hij (en zijn zusje 2 maanden eerder) er niet meer bovenop gekomen en had het echt al met al een heel stuk humaner geweest om er niet meer aan te beginnen. Want achteraf gezien was het toen gewoon "op" blijkbaar en heeft dat door tobben voor veel te veel onnodige stress gezorgd. Maarja wie verwacht nou dat er bij een altijd goed verzorgde HTK kat van 13 geen hoop meer is.....

Maar dat zou ik ook zo gevoeld hebben met die vorige 2 keren, als er toen niet bovenop gekrabbeld was. Ik vind het ellendig dat je geen idee hebt of er slechts een dipje voor je ligt of dat je te maken hebt met het moment dat je eigenlijk had moeten stoppen -O-

Gelukkig is dat bij Poes nu niet direct aan de orde, dit gaat in principe prima nu, zo te horen.
Laat maar lekker aanslaan die AB +:)+ :+:

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-23 12:48

Poes eet gelukkig zelf nog heel goed :j Het lastige is dat je inderdaad niet altijd weet of iets tijdelijks is (en je daardoor een stapje verder gaat) of dat het gewoon klaar is..

Tot nu toe gaat plassen goed! Ze heeft gisteren en vannacht zonder problemen geplast. Ging gisteravond opgewekt mee naar bed en stond vanochtend om half 7 weer paraat voor knuffels := :O

Afbeelding

Ze heeft vannacht ook een flinke portie brokjes op gegeten, dat is ook goed.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 14:03

Super Berdien +:)+

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 14:35

Wat een gedoe altijd met die fluffy's :knuffel:

Ik heb gisteren een advies gesprek gehad bij Catmoneo voor voeding voor mijn main coon met overgewicht (en mijn andere 3 die niet allemaal moeten afvallen), ik vond dat ze veel kennis had ervan. Misschien dat je daar nog eens een poging kunt wagen.

Veel sterkte, wat het ook is, het is altijd pijnlijk om te zien en je zo machteloos voelen.

Mbt eventueel inslapen, hopelijk over pas een tijd, mijn dierenarts doet dat ook aan huis. Ik vond dat toendertijd heel erg fijn.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 16:39

Fijn dat het goed lijkt te gaan, ga zo door Poes!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-23 19:23

Thuis inslapen heeft ook sterk mijn voorkeur, scheelt toch weer een ritje naar de kliniek.

Poes heeft net geplast, gepoept, gegeten en gewassen. Ging allemaal zonder problemen, echt heel fijn.

Slaap vannacht niet thuis, voor het eerst sinds ze akelig is geworden. Omdat ze nu zo goed plast en eet etc durf ik het wel aan :j

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-23 08:42

Plassen blijft goed gaan, dat is positief. Het mindere nieuws is dat ze misselijk is door de AB, en daardoor nauwelijks eet -O- Gisteren heeft ze ook gespuugd. Vanochtend trippelde ze wel mee naar de keuken voor saus-met-water, en ik heb haar andere brokken neer gezet. Hopelijk eet ze die wel.

Eergisteren ging ze wel gezellig mee naar bed en ze wilde gisterochtend ook perse bij mij onder de dekens, samen wakker worden :+:

Zo blijven we een beetje in de ups en downs zitten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 08:50

Hè nee.... heb je al iets tegen de misselijkheid gehaald bij de dierenarts...?
Echt er bovenop zitten hoor met niet eten want dat gaat heel snel van kwaad tot erger :(:)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-23 08:54

Ik houd het zeker in de gaten :j Nog niets gehaald bij de dierenarts, ze gaf gisteravond pas voor het eerst over. Dus kijk het vanochtend eerst even aan, en anders heb ik natuurlijk weer contact met de DA.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 09:48

als ze misselijk zijn idd heel snel iets halen daartegen. Als ze 2 X na het eten misselijk werden, maken ze de connectie en stoppen ze heel snel met eten. Terwijl eten net helpt tegen het misselijk zijn, dus dat is zo een cirkel waar je heel moeilijk uit raakt.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 09:50

Echt niet wachten inderdaad. Zo ben ik mijn main coon uiteindelijk verloren...

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-23 09:54

Dierenarts is om 09.00 open, dan bel ik gelijk :)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 09:57

+:)+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 09:59

Ik ren niet snel naar de dierenarts maar met katten en misselijkheid wacht ik echt niks meer af.
Als het eten vanochtend ook maar enigszins twijfelachtig is dan zou ik meteen de dierenarts bellen, zeker als medicatie een goede reden is van misselijkheid en die medicatie nog even volgehouden moet worden. En als extra reden een toch al kwetsbare oudere poezel-met-problemen zeg maar.

Dat is toch een andere situatie dan 1 of andere probleemloze jonge god(in) die even een dagje niet lekker is.

Ik duim dat Poes snel weer zit te bikken als een bootwerker en het overgevlogen is :+:

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 10:01

Ik zou zelf met een Ragdoll van 16 niet meer de malle molen in gaan. Zolang ze geen pijn heeft en het onder controle te houden is en ze is niet dement/onzindelijk is zou ik haar nog rond laten lopen. Maar ik ben wel iemand van: er zijn grenzen en een diertje moet niet gaan lijden of in leven gehouden worden vanuit je eigen egoisme.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-23 10:08

DA gebeld, assistente gaat overleggen met de arts. Wordt vervolgd dus :)

Edit: Poes heeft net weer wat saus van het natvoer op gegeten, dus dat is geen slecht teken. Als dat er nog een beetje in blijft gaan dan krijgt ze in ieder geval wat binnen. Ze heeft vanochtend ook nog niet weer gespuugd. Maar ze is er nog niet.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 11:18

Als ze niet te moeilijk is met eten, dan kan je ook de recovery geven van de dierenarts, kan je met water zachter maken zodat het likbaar is, en een kwart klein blikje is dacht ik voldoende calorieën voor een dag.
Dus ook als ze maar weinig binnenkrijgen kwa hoeveelheid, hebben ze toch veel binnen.