Wat zou nou slim zijn

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
welmoedz

Berichten: 1590
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 21:44

Kan je hond zijn ei niet kwijt zonder maatje? Kun je niet proberen te gaan speuren/mantrailen oid? Een vriendin van mij heeft ook een Jackie en doet bovenstaande, na een halfuur is dr hond bekaf. Ook heel handig om thuis te oefenen. Misschien is gehoorzaamheid ook wel wat, dat hij leert loslopen. Ik zou bij een puber van 1 jaar nog niet zo snel een 2e hond nemen, eerder wachten tot de eerste wat stabieler is, een tweede kan altijd nog :)

Eventueel aanbieden als oppas om te kijken hoe het gaat met een tweede erbij af en toe is misschien ook een mooie middenweg?

Zonnetje81
Berichten: 18798
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Wat zou nou slim zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 00:18

onze jacks werden pas rustiger vanaf 2/3 jaar. Ik zou het afkijken.

Je hebt geen garantie dat 2 samen lekker gaat. Mijn ouders hebben er twee maar die slapen echt niet samen ofzo.

En mijn ervaring is twee is alleen meer gedoe en worden ze niet rustiger van.

Mijn jack heeft wel genoeg aan de katten. Dat vindt ze fantastisch.

Susanne

Berichten: 11619
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 08:28

Ik zou eerder meer tijd investeren in (basis)training en een leuke hondensport erbij. Behendigheid, speuren, noem het op. Iets wat jullie beide leuk vinden en waar je hond mentaal ook voldaan van wordt.
Een hond erbij kopen zou ik alleen doen als je dit zelf graag wilt en niet omdat het (misschien!) leuk is voor je huidige hond. Als het dan niet klikt heb je een tweede hond die je eigenlijk zelf niet eens wilde.

Borisje

Berichten: 5469
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: Hilvercity

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 08:55

Susanne schreef:
Ik zou eerder meer tijd investeren in (basis)training en een leuke hondensport erbij. Behendigheid, speuren, noem het op. Iets wat jullie beide leuk vinden en waar je hond mentaal ook voldaan van wordt.
Een hond erbij kopen zou ik alleen doen als je dit zelf graag wilt en niet omdat het (misschien!) leuk is voor je huidige hond. Als het dan niet klikt heb je een tweede hond die je eigenlijk zelf niet eens wilde.


Dit. Je hondje is nog hartstikke jong en heeft veel energie. Buiten dat is het een Jack Russel, een terriër, en die zijn onvermoeibaar.
Je hond hoeft waarschijnlijk niet persé een maatje maar wil wel meer uitdaging. Ga naar afgesloten veldjes en ga daar oefenen met loslaten, investeer in goede training en ga lekker met hem sporten.
Naar een losloopbos zou ik nooit doen, je hond heeft veel meer aan vaste, bekende maatjes en je zou er dan ook voor kunnen kiezen om hem 1 of 2 x in de week met een uitlaatservice mee te laten gaan bijv.
Een Jackie heeft niet voldoende uitdaging aan alleen aangelijnde wandelingen. :j

DuoPenotti

Berichten: 30574
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wat zou nou slim zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 09:20

Meer gedoe met 2 zeer zeker niet.
Ik vind meerdere honden echt minder werk. Want je hoeft niet al die energie er zelf uit te trainen/spelen.
Doen ze zelf wel.

higgins

Berichten: 1143
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 15:00

ook hier iemand met een Jack Russell :D

Sport en spel, kijk wat hij leuk vind. Balans, speuren, detectie, hoopers etc etc
Echt ze vinden het fantastisch om samen bezig te zijn, plus je band samen word beter :j

Hersenwerk, ook een hele mooie bezigheid om samen te doen. Marleen van Baal is leuk om hierover te volgen :)

Doggydate, wel goed kijken wat voor honden meelopen of organiseer het zelf met jou 'eisen
Ik organiseer het zelf niet meer omdat er een heel mooi vast en stabiel groepje is ontstaan en we elke week wel samen wandelen.

Zonnetje81
Berichten: 18798
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 15:56

DuoPenotti schreef:
Meer gedoe met 2 zeer zeker niet.
Ik vind meerdere honden echt minder werk. Want je hoeft niet al die energie er zelf uit te trainen/spelen.
Doen ze zelf wel.


Nou dan verschilt dat per hond.
Hier werd het alleen maar vooral onrustig en bij mn ouders vinden we dat ook. En als je er twee hebt die niet los kunnen met wandelen heb je nog steeds een bommetje en gaan ze in huis lekker verder.

DuoPenotti

Berichten: 30574
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 16:06

Ja klopt ze gaan thuis/tuin verder.
Maar dat is toch heerlijk?!
Dat is echt niet de hele dag, maar een paar keer de dolle 5 minuten.
Voor de rest is er rust.

Laat ze maar lekker met elkaar bezig zijn. Dan slopen ze ook geen spullen, liggen ook niet te janken bij alleen zijn.
Die energie moet er uit, je kunt ze dan niet verbieden.
Zoals ik al zei, dan hoef je niet zelf al die energie eruit te trainen/spelen, dat doen ze lekker zelf.

MirandaMalik

Berichten: 9908
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Wat zou nou slim zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 16:19

Wij hadden ook meestal twee honden, was toch wel het leukste om te zien hoeveel pret ze met elkaar hadden.
Ik vond het wel meer werk, je kan lastiger twee honden mee nemen dan één, (ook op vakantie) je hebt dubbele kosten en verzorging.
Maar als dat geen probleem is, het is wel leuk voor je hondje om een vriend te hebben.

Nyaleti

Berichten: 6379
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Wat zou nou slim zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 16:33

Herken het wel dat je niet zo maar andere honden tegen komt.
Ik loop regelmatig op het drukste wandelgebied in het dorp maar soms ook net op een rustig tijdstip.

En zie het steeds meer: honden die strak in het gareel moeten lopen, korte riem naast de baas. Niet snuffelen, geen gedag mogen zeggen tegen een andere hond.. Nu is die van mij ook heel groot en zijn de eigenaren van kleine keffertjes bang dat ie iets doet ofzo (grappig, want die kleintjes vallen allemaal uit in mijn omgeving).
Kom dus genoeg honden tegen en toch heeft mijn hond echt niet altijd sociaal contact. Maar die van mij geeft er ook niks om, is echt een mensenhond.


Waarom probeer je niet een of 2 dagen hem naar een opvang te doen? Kan hij heel de dag klooien met andere hondjes.

Zonnetje81
Berichten: 18798
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 16:34

DuoPenotti schreef:
Ja klopt ze gaan thuis/tuin verder.
Maar dat is toch heerlijk?!
Dat is echt niet de hele dag, maar een paar keer de dolle 5 minuten.
Voor de rest is er rust.

Laat ze maar lekker met elkaar bezig zijn. Dan slopen ze ook geen spullen, liggen ook niet te janken bij alleen zijn.
Die energie moet er uit, je kunt ze dan niet verbieden.
Zoals ik al zei, dan hoef je niet zelf al die energie eruit te trainen/spelen, dat doen ze lekker zelf.


Ik heb er een die geen grens aangeeft en niet stopt. Dus ja hier en bij mn ouders gaat dat non stop door. En dat weet je niet op voorhand.

Ik heb mn tweede hond weggedaan. Die mensen hadden een ouder dominant hondje. Die zijn 1x grmpfff en toen was het klaar. Met mijn hondje bleeeeeeef dat doorgaan. En ook dus met andere speelse hondjes.

Dus je kan niet stellen dat het met 5 minuten klaar is. En sowieso vind ik 2 ingewikkelder en wel degelijk meer werk. Ook met wandelen en alles. Voeren moet apart etc.

Als 1 dan al moeilijk is dan 2 zeker. Het is niet opgelost met een maatje erbij.

DuoPenotti

Berichten: 30574
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 16:39

Maar als het te lang doorgaat kun je ze daar wel in opvoeden.
Dat moet je een pup alleen ook die geen rem heeft en overprikkeld raakt.
Je moet inderdaad niet denken nu heb ik 2 honden en opvoeden hoeft niet meer. Zo simpel is het ook weer niet.

Maar ondertussen al 27 jaar 2 honden of meer. En ik vind het dus een stuk makkelijker.
Ik heb helaas niet altijd de energie flink te wandelen/spelen.
En merk bij de honden dat ze het dus prima doen zo.
En merk ook goed dat op de dagen dat ik dus met koppijn zit ze er gewoon rekening mee houden.
Binnen schakelen ze direct af.
Dat hebben ze allemaal tot nu toe nog gedaan.
Zowel de jack russels als de herders.
Waarvan 1 herder en 1 jack gekocht met half en 1 jaar oud wegens te druk....

Zonnetje81
Berichten: 18798
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Wat zou nou slim zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 16:41

Het ligt grotendeels aan mijn hondje en elke dag als kleuterjuf optreden werd ik gek van.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 15:02

Ik zou eerst je huidige hond -dat is idd allang geen pup meer Kuggur - leren om te komen als je hem roept. Dan kan hij lekker loslopen.
En daarna zou ik er een hond bijnemen.
Ik ben het met DP eens dat dat jou meer rust kan geven, en je hond een leuke kameraad. Een herplaatser kan zeker, je ziet snel of het een match is. Maar een pup kan ook. Alleen de basis moet er dan wel in zitten bij hond 1. en hierkomen is daar een essentieel onderdeel van wmb.

anca

Berichten: 1819
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 15:36

Er bestaan ook omheinde hondenuitlaat plaatsen. Misschien ook bij jou in de buurt?

Daar kan hij in ieder geval veilig los spelen en misschien zijn er andere honden om te spelen.

_suus19_

Berichten: 1723
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Re: Wat zou nou slim zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 16:17

Interessant topic :)

Ik heb ook één hond en hetzelfde probleem dat hij niet los kan en niet met andere honden kan spelen op wandeling. Soms denk ik ook wel eens dat het voor hem leuk zou zijn om een tweede hondje erbij te nemen.
Maar wat hier ook al gezegd wordt, je weet niet zeker of er een match is en of het niet alleen maar dubbel werk is.

Mijn hond is erg op zichzelf. Even met andere honden spelen vindt hij wel leuk in een afgesloten losloopgebied maar daarna gaat hij rustig in z’n eentje op jacht, uren lang. Maalt dan niet om mij of om andere honden.
Hij zat veel alleen thuis, daarbij leek een andere hond me fijn gezelschap. En we hebben een grote tuin en afgesloten weiland op stal. Lijkt me leuk als ze daar samen kunnen spelen. Maar zullen ze dat echt gaan doen? Geen idee.

Wegens omstandigheden ben ik nu al een paar maanden thuis en ik merk dat mijn hond mij amper opzoekt overdag. Hij geniet van z’n rust in z’n eentje.
Heeft mij wel gerust gesteld en een tweede hond komt er dus voorlopig niet.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 16:56

Sommige honden kunnen door bepaalde omstandigheden niet los. Maar ik krijg de indruk dat de hond van ts niet los kan, omdat hij nooit geleerd heeft om te komen als je m roept en/of ts het niet durft uit te proberen.
En dat vind ik een gemiste kans.

Kabayo

Berichten: 14238
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 17:02

Zonnetje81 schreef:
Het is een pup, heel normaal.
Dan heb je twee van die exemplaren.

Ik werd gek van twee honden. Dat echt drukke en speelse wordt pas met een paar jaar minder. En stukje opvoeding.

Een pup? Van bijna anderhalfjaar oud?

Ik zou gaan trainen met los zijn, al ben ik bang dat het wel lastiger wordt hoe ouder ze worden. Tevens zou een dagopvang wellicht wat zijn. Kan hij toch de hele dag spelen met andere honden