Rabies enting/titerbepaling bij zeer hoge leeftijd hond

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Drico

Berichten: 4495
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 13:42

quintusgl schreef:
Was dat de eerste rabiesprik van de hond de vorige keer? Vaak hoeft t lijf dan minder te "wennen" aan de netstof omdat ie al antistoffen heeft gemaakt.


Hier ben ik ook wel benieuwd naar!
Meestal is de allereerste prik het heftigste omdat er wat 'nieuws' in het lichaam komt en de afweer dus nóg sneller moet werken. Waarschijnlijk vallen alle volgende prikken dan wel mee omdat er al antistoffen zijn aangemaakt en het lichaam het dus al meer herkent.

Avalanche

Berichten: 16316
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 13:54

Sorry, maar even heel hard: het risico op rabiës wordt gewoon steeds groter en een hond van 16 aan rabiës laten doodgaan is helemaal crimineel. Buiten dat is het ook besmettelijk voor jou en naar wat ik begrepen heb is het een hele rottige manier om dood te gaan. Soms moet je gewoon van 2 kwaden het beste kiezen.

En sorry, maar je bent bezig voor iedere oplossing nu een probleem te creëren. Of je zet iets opzij voor je hond, of niet, maar dan kun je ze beter in laten slapen.

Maar echt, achterlaten wil je niet, enten wil je ook niet, niet reizen wil je niet. Wat wil je wél?

Niet enten is een optie, want mag gewoon simpelweg niet. Overigens ook niet wat betreft de rest van de entingen. Weil, Parvo en kennelhoest moeten ze ook voor geënt worden, zéker als je reist.

MyWishMax

Berichten: 25605
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 13:59

Die andere entingen zijn niet verplicht, hoor. Alleen rabiës is echt verplicht. Ik ent nooit weil na bijna hond er aan verloren te zijn 2 keer. Die werkt toch ook niet zo lang als dat er tussen zit qua schema, dus ze zijn altijd tijdelijk onbeschermd. Kennelhoest geef ik ook niet meer, nooit een probleem geweest.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 13-02-23 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Thioro

Berichten: 4011
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 13:59

Zoals iedereen al zegt, het is de enting die verplicht is. Sommige landen vragen daarbovenop ook een titerbepaling maar dat is niet het geval van Frankrijk.
Vervelende is ook dat er in Frankrijk toch regelmatig rabies gevallen opduiken. Paar maanden geleden een hond die uit Spanje kwam, nu recent 1 uit Ukraine. Die honden worden vaak net op tijd 'ontdekt' en in quarantaine gezet maar je moet maar net pech hebben.
En er is ook rabies bekend bij een vleermuizenpopulatie, geloof eerder in de ardennen.

Dus enten en ondersteunen voor de reactie.

Dat gezegd zijnde, in die 12 jaar dat ik de grens over en weer hobbel heb ik echt nog nooit controle gehad van wat dan ook (hond is wel geënt).

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37455
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-23 14:01

quintusgl schreef:
Was dat de eerste rabiesprik van de hond de vorige keer? Vaak hoeft t lijf dan minder te "wennen" aan de netstof omdat ie al antistoffen heeft gemaakt.

Nou nee met 1,5 jaar heeft ze haar eerste rabiesprik gehad al. Maar iedere keer is ze er best beroerd van. :(:)

De rest van de entingen is niet verplicht als ze niet in pension komen. Ze is voor alles gewoon goed geent altijd. De rest zou ik (weil moet ze hoe dan ook hebben vanwege veel in het water komen) na titer kunnen laten schieten.
Laatst bijgewerkt door karuna op 13-02-23 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

mvdende

Berichten: 5770
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 14:02

Avalanche schreef:
Sorry, maar even heel hard: het risico op rabiës wordt gewoon steeds groter en een hond van 16 aan rabiës laten doodgaan is helemaal crimineel. Buiten dat is het ook besmettelijk voor jou en naar wat ik begrepen heb is het een hele rottige manier om dood te gaan. Soms moet je gewoon van 2 kwaden het beste kiezen.

En sorry, maar je bent bezig voor iedere oplossing nu een probleem te creëren. Of je zet iets opzij voor je hond, of niet, maar dan kun je ze beter in laten slapen.

Maar echt, achterlaten wil je niet, enten wil je ook niet, niet reizen wil je niet. Wat wil je wél?

Niet enten is een optie, want mag gewoon simpelweg niet. Overigens ook niet wat betreft de rest van de entingen. Weil, Parvo en kennelhoest moeten ze ook voor geënt worden, zéker als je reist.


Fout!

Deze entingen worden vaak verplicht door pensions en hondenscholen, maar zijn NIET verplicht om de grens over te gaan.

Zelfs voor bijvoorbeeld naar Australië is uitsluitend Rabiës enting (+titerbepaling en wachttijd en dingen als ontworming) verplicht.

En eerlijk? Afhankelijk van de situatie zou ik mijn 16 jarige óók niet meer enten tegen DHP, Kennelhoest en lepto, zeker niet bij kans op problemen.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie Moderator Algemeen2 en Markt
No worries, be happy!

Berichten: 27748
Geregistreerd: 29-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 15:12

Moderatoropmerking:
Zojuist heb ik een flink aantal berichten verwijderd die volkomen off topic waren. Vanaf hier graag alleen reageren als je een reactie kan plaatsen waar de topicstarter ook wat aan heeft

lukka63
Berichten: 1433
Geregistreerd: 13-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 15:17

Ik heb mijn senioren afgelopen najaar ook weer laten enten, oa rabies,een 14 jarige jack russell en een bijna 10 jarige herder,wij gaan vaak met de camper weg dus niet enten is geen optie ,thuis laten zou ook kunnen maar ze gaan zo graag mee.
Ze hebben het goed doorstaan,de 14 jarige is 2 weken geleden ook nog onder narcose geweest om haar gebit bij te werken, dat vond ik spannend maaar goed dat het gebeurt is ze is zo opgeknapt.

Lukasje
Berichten: 11445
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 19:01

Avalanche schreef:
Niet enten is een optie, want mag gewoon simpelweg niet. Overigens ook niet wat betreft de rest van de entingen. Weil, Parvo en kennelhoest moeten ze ook voor geënt worden, zéker als je reist.


Dit is niet correct. Weil, parvo en kennelhoest zijn géén verplichte entingen voor het buitenland. Rabies echter wel.

Avalanche

Berichten: 16316
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Rabies enting/titerbepaling bij zeer hoge leeftijd hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 19:06

Kan zijn dat ik verkeerd ben voorgelicht, ik moest altijd alles enten.

Nyaleti

Berichten: 6383
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Rabies enting/titerbepaling bij zeer hoge leeftijd hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 19:09

Is inderdaad verplicht.
Wat je wel kan doen is overleggen met de dierenarts of ze medicatie kan krijgen, enkele dagen voor de vaccinatie al, zodat ze mogelijk minder heftig reageert.
Weet zo even niet meer wat ze dan geven, mogelijk gewoon Metacam maar kan dus wel.

Hoe reageert ze er dan op? Misselijk? Want dat een hond er zo heftig op reageert dat je daadwerkelijk bang bent dat ze er tussenuit piept, heb ik eigenlijk niet vaak gehoord dus ben wel benieuwd

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37455
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-23 21:14

Ze krijgt meestal fikse koorts ervan, diarree, eetlust weg, (deze twee zijn het meest zorgelijk voor haar nu. Ze moet blijven eten en haar ontlasting moet normaal blijven). pijnlijke injectieplek.

Inmiddels lang gepraat met de da. Ze is goed nagekeken en fit genoeg bevonden voor de enting. Nu even speciaal dieet met extra proteine en smakelijke hapjes geven om haar eetlust op peil proberen te houden. De medicatie voor haar artrose zou ook eventuele koorts moeten onderdrukken. Die is nu iets omhoog gezet. Voor nu heeft ze nog weinig last, pijnlijke injectieplek alleen, hopelijk blijft het hierbij. Maar ik vind het wel spannend

Sansevieria
Berichten: 4234
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Rabies enting/titerbepaling bij zeer hoge leeftijd hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 21:55

Goed in de gaten houden en lekker verwennen.

Wij hebben verder standaard Dia tab tabletten in huis, die gaan er altijd wel in, smaken blijkbaar lekker, knappen ze snel van op. Heeft de DA doorgaans ook wel op voorraad.
https://www.medpets.nl/dia-tab/

mvdende

Berichten: 5770
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Rabies enting/titerbepaling bij zeer hoge leeftijd hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 12:34

Hey TS,

Hoe gaat het met je hondje? Heeft ze de enting goed doorstaan?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37455
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-23 12:40

Gelukkig wel, ik wilde vandaag een update geven. Ben zelf flink ziek geweest afgelopen week. Donderdag had ze haar eetlust alweer bijna helemaal terug en haar ontlasting was vrijdag weer een normale structuur, een hele opluchting :j mevrouw is weer haar vrolijke actieve zelf die graag verder wil wandelen dan ze nu heeft gehad. :(:)

Lukasje
Berichten: 11445
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Rabies enting/titerbepaling bij zeer hoge leeftijd hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 21:14

Wat fijn om horen !!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37455
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Rabies enting/titerbepaling bij zeer hoge leeftijd hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-23 22:46

Alleen nog wat extra vetjes kweken, ze is in een paar dagen slecht eten toch wel afgevallen vorige week dus ik ben een beetje aan het vetmesten met extra lekkertjes. Ze is al weer iets minder bottig.
Maar ik ben blij dat deze is goed gevallen. Over een paar weken dan de kennelhoest neusspray is nu de planning zodat ze die ook niet kan oppikken

kiwiwitje

Berichten: 20166
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 23:13

karuna schreef:
Alleen nog wat extra vetjes kweken, ze is in een paar dagen slecht eten toch wel afgevallen vorige week dus ik ben een beetje aan het vetmesten met extra lekkertjes. Ze is al weer iets minder bottig.
Maar ik ben blij dat deze is goed gevallen. Over een paar weken dan de kennelhoest neusspray is nu de planning zodat ze die ook niet kan oppikken

Kennelhoest kan ze nog steeds oppikken na spray of vaccinatie.
Als ze niet bij andere honden komt zou ik die skippen..

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37455
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-23 23:30

Klopt maar een nadeel waar ik deel van de tijd zit met haar is een hoge kennelhoest druk. En ondanks de vaccinaties loopt ze het toch af en toe op. Mogelijk door snuffelen en likken aan plekken op de grond en de vaccinatie voorkomt erger ziek worden, het advies is dus toch vaccineren. Ze wordt er meest niet echt ziek van, beetje hangerig voor een dagje. Maar rabies ging voor dus voor de zekerheid deze achterwege gelaten voor toen.

higgins

Berichten: 1144
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 16:26

bij de osteopaat laten zetten?

Zo doe ik het tenminste.
Ik titer, en alles wat moet daarvoor word ze dan ook meteen behandeld. Zodat de eventuele bijwerkingen minder heftig zijn

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37455
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-23 16:56

Nee gewoon bij de vaste dierenarts. :j Wel met even dieet aanpassen en een extra pilletje voor een paar dagen zodat ze wat extras binnenkreeg en wat werd ondersteund

Jennyj01
Berichten: 5379
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 18:35

De rabies enting is tegenwoordig 3 jaar geldig dus dat is wellicht de laatste keer dat de hond deze dan moet hebben. Bij mijn honden is dat het het geval in ieder geval. Misschien dat er verschil zit in die 1 jaar en die 3 jaar geldig zijn. Dat weet ik niet zeker.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 13:29

Fijn dat het goed gegaan is, ts!

Hier wil ik alleen nog even op reageren:

Kuggur schreef:
Niet moelijk doen, gewoon enten. Als je hond zó "broos" is dat ze dát niet overleeft, dan staat ze sowieso al met één poot in het graf.


Rabiës inenting is geen simpel onschuldig prikje. Veel honden lopen schade aan hun hart op als gevolg van deze inenting.
Ook jonge, gezonde honden.
Dus een rabiës enting is niet zonder risico!