"Verbod voor dieren die lijden onder uiterlijk"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: "Verbod voor dieren die lijden onder uiterlijk"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-23 12:37

Ik heb er bij arabieren geen verstand van, maar zorgt die dish dan ook voor botmisvorming/luchtwegproblemen?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 12:37

Ademhalingsproblemen, ja. En da's knap lastig voor een van origine renpaard.

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 12:37

Cayenne schreef:
Ibbel schreef:
Wat ik echt niet begrijp, is dat als je je mopsie regelmatig zwaar in ademnood ziet, of de ogen van je King Charles zijn een keer letterlijk uit de kassen gevallen, dat je dan als dierenliefhebber er uberhaupt nog over nadenkt dat je volgende hond óók zo'n wandelende medische ramp moet worden.
Als je dat één keer hebt meegemaakt dan ben je toch voor de rest van je leven genezen en kies je toch voor een gezonder ras?

Dit heb ik weleens gevraagd aan iemand met een bulldog.
Maar het antwoord was: "Tja, het karakter is zo leuk en dat gaf de doorslag".

Helaas vergeten ze dan voor het gemak dat de doorlopende ademnood vaak de reden is voor dat leuke karakter. Met voldoende lucht zou het ras waarschijnlijk ‘teveel karakter’ gehad hebben.

Ik vind het een goede zaak dat er een verbod komt op moedwillig gehandicapt gefokte dieren te vertonen en te houden. Hoewel het nog niet genoeg is, lijkt het mij een mooi begin. Rome is ook niet in 1 dag gebouwd.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 12:42

Heel goed.
Zal het helemaal stoppen, helaas vast niet, maar elk dier is meegenomen en het begin is er.
En hopelijk worden er toch mensen op aan gesproken dat ze dan toch maar denken, volgend huisdier maar niet meer zo een.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 12:44

Yes! Wat super! Ik ben helemaal voor *\o/*

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 12:48

Ik ben ook absoluut voor! Ben wel benieuwd naar de uitwerking, want op dit moment is er al een fokverbod (vanaf 2014) voor honden met een te korte snuit. Dit is zo wanneer deze minder dan de helft van hun schedel is.

Ik zie dit alleen nog wel veel langskomen. Gaat er dan een algemeen verbod op deze rassen komen? Ben erg benieuwd naar de uiteindelijke uitwerking, maar het zal absoluut bijdragen qua dierenwelzijn.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 12:54

Ik vind dit een hele goede zaak. Ik ben vanuit dr vereniging al verplicht om alle kittens die hier geboren worden te chippen. Moet ook chipnummer door geven bij aanvragen stamboom.

Bij onze vereniging zijn er en aantal rassen al niet toegestaan. De munchkin, vouworen (scottish fold) mogen niet gefokt worden of geshowd worden via onze vereniging.

Maar ik denk dat ook nog wel wat stappen te zetten zijn. Ik persoonlijk vind de huidige siamees ook niet gezond ogen met die mega oren. Ze hebben ook flink wat ziektes in de lijnen zitten. Perzen mogen van mij ook meer neus hebben. Ik merk het bij mijn ras ook. Ze willen extremer en meer oor. Ik weiger daaraan mee te doen. Gezondheid en karakter is voor mij het allerbelangrijkste. Ik wil geen oren met katten …

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 12:55

Ik ben ook voor.. vind het een goede zaak.
Ik denk dat uiteindelijk alle dieren met een korte snuit uitsterven en dan zal je er geen nieuwe meer bij hebben.
Zo heb ik ook ooit eens tegen een oud collegaatje gezegd die opzoek was naar een chihuaha en die een advertentie aan mij liet zien(diertje had een korte snuit) dat ze dat vooral niet moest doen wegens de gezondheidsproblemen.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 13:01

Een mooi begin, waar hopelijk in de loop der tijd de uitvoering ook steeds beter zal gaan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 13:06

Ik snap al heel lang niet dat rasverenigingen ermee willen en kunnen wegkomen…

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 13:08

Cer schreef:

Ik ook niet…

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 13:09

Cer schreef:

Money money money

Je mag zelf kiezen of je er het ABBA- of het Demarco-deuntje onder hoort :P.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 13:11

Het is dan wel voor Nederland maar zag het ook passeren en vond het echt top. Zoals eigenaren van mopshondjes die dat gesnork "zo schattig" vinden :n

Over de katten chippen, in België is het al enkele jaren verplicht en daar is het gewoon zo dat ze vanuit het asiel allemaal gechipt zijn, van de verantwoordelijke fokkers ook maar dat particulier veel niet gechipt wordt. Dierenartsen maken er ook vaak geen drama van als je als particulier met een ongechipte kat komt aanzetten, zeker als deze enkel en alleen binnen leeft. Veel van die katten worden ook niet gevaccineerd gewoon. Daarnaast een dierenarts wil ook verdienen dus de meeste hebben liever hun klant dan dat ze moeilijk doen en deze naar een andere gaat.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 13:14

_San87_ schreef:
Money money money
Je mag zelf kiezen of je er het ABBA- of het Demarco-deuntje onder hoort :P.

True ..
(En ik moest Demarco googlen :') dus ABBA )

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 13:19

3heathcliff5 schreef:
Ik vind het een goede zaak dat er een verbod komt op moedwillig gehandicapt gefokte dieren te vertonen en te houden. Hoewel het nog niet genoeg is, lijkt het mij een mooi begin. Rome is ook niet in 1 dag gebouwd.

De vraag is dan wel waar je de grens legt. Er zijn bijvoorbeeld ook schapenrassen die dusdanig gehandicapt zijn dat ze zonder ingrijpen (scheren) hun wintervacht nooit goed kwijtraken. Is dat ook een probleem of mogen die nog wel?

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 13:20

Eindelijk er gaat iets aan gedaan worden.

Zouden alle bulldoggen verboden worden of mogen de doggen met een normale neus en lijf wel blijven?
En zou daar dan mee gefokt mogen worden?

En nee ik heben wil geen bulldog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 13:25

oomens schreef:
3heathcliff5 schreef:

De vraag is dan wel waar je de grens legt. Er zijn bijvoorbeeld ook schapenrassen die dusdanig gehandicapt zijn dat ze zonder ingrijpen (scheren) hun wintervacht nooit goed kwijtraken. Is dat ook een probleem of mogen die nog wel?

Dat komt ook nog aan de beurt.
Geldt wat mij betreft ook voor de runderrassen waarbij kalven alleen met een keizersnede geboren kunnen worden.
Je weet wel die dikbillen want dat is een genetisch defect.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 13:48

Daar wordt al op geselecteerd. Door te selecteren op een grotere afstand bij de bekken (=afkalfgemak) en kleinere kalveren doordat het uitzwaren pas na de geboorte begint (=geboortegemak) wordt het aantal keizersnedes teruggebracht. Het is al zeker niet meer zo dat vrijwel ieder vleeskalf met keizersnede geboren wordt. Dat is op allerlei bedrijven al gezakt naar 50-60% en nu ze goede fokwaarden hebben ontwikkeld is de verwachting dat dit de komende 25 jaar naar zo'n 10% daalt. Sneller is heel lastig omdat de vleeskwaliteit er niet onder mag lijden en er geen genetische bottlenecks mogen ontstaan, want dan krijg je weer andere problemen. Daarnaast is 1 generatie bij koeien minimaal 2.5 jaar en bij stieren zelfs richting het dubbele, er is namelijk geen correlatie gevonden tussen de binnenbekkenbreedte van een stier en zijn nakomelingen, dus moet deze bepaald worden op basis van de binnenbekkenbreedte van zijn dochters, die daarvoor dan wel eerst voldoende uitgegroeid moeten zijn.

Overigens zijn ze al 20 jaar hier mee bezig en is er wel degelijk de dreiging van een verbod als er niet een duidelijk stijgende lijn in blijft zitten.

Vergis je ook niet in het feit dat een vleeskoe zo maar 8 jaar mee gaat en 10 is ook niet uitzonderlijk, hoewel niet de norm.

In Nederland is de dikbilfokkerij overigens vrij beperkt.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 14:01

Ik snap de vraag over de grens. Maar schapen lijden in principe niet onder hun uiterlijk. Ik heb drie schapen en als je die niet scheert, valt de vacht vanzelf uit. Je hebt ook ruischapen die helemaal verharen (ruien). Verder hoor ik in Nederland amper verhalen van schapen die niet geschoren worden en daaronder lijden. Je hebt ook wolrassen waarbij de vacht zo zwaar wordt dat het wel lijden kan worden. Maar dan zou je naar die rassen moeten kijken en niet naar het diersoort (schaap).

Dat van de dikbillen is inderdaad al flink veranderd en onder veehouders zijn ze (vind ik) veel beter bezig dan bij huisdierhouders. Zo sprak ik toevallig iemand die Quessant schapen heeft. Dat is het kleinste schapenras. Het zou verleidelijk zijn om die "zo klein mogelijk" te fokken. Maar de rasvereniging doet dat dat bewust niet en schapen moeten een minimale hoogte hebben.

Maar voor alle dieren geldt wat mij betreft dat de extremen eruit gefokt mogen worden.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 14:07

beert schreef:
Je hebt ook wolrassen waarbij de vacht zo zwaar wordt dat het wel lijden kan worden. Maar dan zou je naar die rassen moeten kijken en niet naar het diersoort (schaap).

Uiteraard, maar dat is toch ook waar het hier over gaat? Tenminste, bij de honden en katten hebben ze specifiek over de (te) gehandicapte rassen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 14:12

beert schreef:
Ik snap de vraag over de grens. Maar schapen lijden in principe niet onder hun uiterlijk. Ik heb drie schapen en als je die niet scheert, valt de vacht vanzelf uit. Je hebt ook ruischapen die helemaal verharen (ruien). Verder hoor ik in Nederland amper verhalen van schapen die niet geschoren worden en daaronder lijden. Je hebt ook wolrassen waarbij de vacht zo zwaar wordt dat het wel lijden kan worden. Maar dan zou je naar die rassen moeten kijken en niet naar het diersoort (schaap).

Dat van de dikbillen is inderdaad al flink veranderd en onder veehouders zijn ze (vind ik) veel beter bezig dan bij huisdierhouders. Zo sprak ik toevallig iemand die Quessant schapen heeft. Dat is het kleinste schapenras. Het zou verleidelijk zijn om die "zo klein mogelijk" te fokken. Maar de rasvereniging doet dat dat bewust niet en schapen moeten een minimale hoogte hebben.

Maar voor alle dieren geldt wat mij betreft dat de extremen eruit gefokt mogen worden.

Voordeel van schapen is dat met een wolprijs van vrijwel 0 het erg aantrekkelijk wordt om te kijken naar een ras of aanpassing ras naar zelfrui of haarschaap zodat scheren ook niet meer nodig is. Zolang de wol de scheerder betaalde was dat niet interessant, nu meer en meer. Al moet dan ook weer een stamboek willen meewerken.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 14:14

oomens schreef:
3heathcliff5 schreef:

die grens zal nog best lastig te definiëren zijn. Er zijn bijvoorbeeld ook paardenrassen die vanwege extreem behang aan de benen heel gevoelig zijn voor mok/schurft/rasp etc. Maar die beharing is dus wel een zogenaamd raskenmerk (vertegenwoordigd dus een bepaalde financiële waarde).
Arabieren/welshjes met ademhalingsproblemen
ziektes die bij bepaalde rassen of kleuren vaker voorkomen, zowel bij honden als paarden.

Er is een heel groot 'grijs' gebied en het zal nooit een ideale wereld worden vrees ik.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 14:27

oomens schreef:
beert schreef:
Je hebt ook wolrassen waarbij de vacht zo zwaar wordt dat het wel lijden kan worden. Maar dan zou je naar die rassen moeten kijken en niet naar het diersoort (schaap).

Uiteraard, maar dat is toch ook waar het hier over gaat? Tenminste, bij de honden en katten hebben ze specifiek over de (te) gehandicapte rassen.

Je hebt gelijk, ik las meer dat je bedoelde het schaap in algemeen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 14:35

nu nog in de spiegel kijken; de resultaten van cosmetische chirurgie niet meer verheerlijken in/als ideaalbeeld....

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 14:38

Huertecilla schreef:
nu nog in de spiegel kijken; de resultaten van cosmetische chirurgie niet meer verheerlijken in/als ideaalbeeld....

Dit heeft hier toch helemaal niets mee te maken?