Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
purny schreef:Dit is dus wel voor mij de laatste keer geweest dat ik een dier uit een asiel geadopteerd heb.
Emj_23 schreef:Maar purny, het is een standaard advies van de dierenarts dat je op het gewicht van de kat moet letten ivm een lading vervelende risico's. Elke keer als ik er ben krijg ik te horen dat de oudste toch echt te zwaar wordt en dat zij vinden dat hij minder moet eten. Het zou mij oprecht niet opvallen als ik het in het dossier van mijn katten zou lezen dat er is gesproken over de risico's van overgewicht. Heb jij jezelf van te voren ingelezen op de zaken waar je op moet letten bij de aanschaf van een (oudere) kat? Want dan had je jezelf al kunnen afvragen wat je wel en niet aan zou kunnen. Zowel qua tijd als financieel. En ik weet dat dat een beetje hard klinkt, maar je legt nu vanalles bij het asiel, de oude dierenarts neer en dat is denk ik niet terecht. Je gaat ervan uit dat ze bewust iets hebben achtergehouden, maar dat is denk ik niet het geval.
Maar bel het asiel nu gewoon en leg uit dat je je zorgen maakt en of ze iets kunnen betekenen in achterhalen wat er aan de hand is. In de tussentijd ook bij jezelf nagaan of ze bij jou op de goede plek is als het wel een suikerkat is. Met alleen liefde kom je er dan niet. Heel veel succes en sterkte, ook voor Nova.
purny schreef:Ik kreeg niet de kans om een kitten te adopteren omdat ik werk. Ik zou dan dus wel een verhoogd medisch risico mogen adopteren?
Ze hadden het mij wel mogen mededelen dan had ik op basis van die informatie een keuze kunnen maken mbt kosten en tijd.
Poekkie schreef:Dat kitten doen ze meestal niet omdat (1) je meestal kittens per twee moet adopteren bij asielen (hier in belgie toch) en (2) je echt wel tijd moet kunnen steken in een nieuw, jong dier en met fulltime werk zonder thuiswerk is dat vaak lastig en ben je beter met een al volwassen kat. Dat is een algemene policy van asielen en heeft er verder niet veel mee te maken. Daarnaast is er nog een groot verschil tussen een kat van 3 en een kat van 12.
En nogmaals, er is niets achtergehouden. Kijk - als de kat ziek was en ze wisten het dan hadden ze dat moeten zeggen.
Maar als jij een oud dier koopt dan is daar standaard een lijstje:
- verhoogd risico op slecht zien
- verhoogd risico op dement worden
- verhoogd risico op slechte nieren
- verhoogd risico op diabetes, zeker indien overgewicht
- verhoogd risico op artrose
- verhoogd risico op een gezwel of tumor
- etc.
Dat is gewoon standaard een risico aan een ouder dier, of dat nu een kat, paard, hond of olifant is. Een rondje google vertelt je dat onmiddelijk. Maar dat is geen diagnose of geschiedenis die verplicht mee moet geven.
Poekkie schreef:Je hebt ook gewoon bedenktijd bij een asiel. Als jij zegt ‘ik denk er nog even over na’ dan kom je gewoon later terug en dan zit die kat er meestal nog steeds of kies je een andere.
purny schreef:Poekkie schreef:Je hebt ook gewoon bedenktijd bij een asiel. Als jij zegt ‘ik denk er nog even over na’ dan kom je gewoon later terug en dan zit die kat er meestal nog steeds of kies je een andere.
Toen ik ging kijken en ik zei dat als ik leuk vond ik de kat een aantal dagen later wilde ophalen kon dat niet. Zelfs niet toen ik voorstelde om haar gelijk te betalen. Toen kon dat ook niet.
purny schreef:Poekkie schreef:Je hebt ook gewoon bedenktijd bij een asiel. Als jij zegt ‘ik denk er nog even over na’ dan kom je gewoon later terug en dan zit die kat er meestal nog steeds of kies je een andere.
Toen ik ging kijken en ik zei dat als ik leuk vond ik de kat een aantal dagen later wilde ophalen kon dat niet. Zelfs niet toen ik voorstelde om haar gelijk te betalen. Toen kon dat ook niet.