Kat gehaald uit asiel wss diabetes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Emj_23

Re: Kat gehaald uit asiel wss diabetes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 09:37

Maar purny, het is een standaard advies van de dierenarts dat je op het gewicht van de kat moet letten ivm een lading vervelende risico's. Elke keer als ik er ben krijg ik te horen dat de oudste toch echt te zwaar wordt en dat zij vinden dat hij minder moet eten. Het zou mij oprecht niet opvallen als ik het in het dossier van mijn katten zou lezen dat er is gesproken over de risico's van overgewicht. Heb jij jezelf van te voren ingelezen op de zaken waar je op moet letten bij de aanschaf van een (oudere) kat? Want dan had je jezelf al kunnen afvragen wat je wel en niet aan zou kunnen. Zowel qua tijd als financieel. En ik weet dat dat een beetje hard klinkt, maar je legt nu vanalles bij het asiel, de oude dierenarts neer en dat is denk ik niet terecht. Je gaat ervan uit dat ze bewust iets hebben achtergehouden, maar dat is denk ik niet het geval.
Maar bel het asiel nu gewoon en leg uit dat je je zorgen maakt en of ze iets kunnen betekenen in achterhalen wat er aan de hand is. In de tussentijd ook bij jezelf nagaan of ze bij jou op de goede plek is als het wel een suikerkat is. Met alleen liefde kom je er dan niet. Heel veel succes en sterkte, ook voor Nova.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 09:40

Ik kan dit zelf niet scharen onder achtergehouden informatie. De kat is dik, dat was duidelijk van te voren bekend en dit geeft een verhoogd risico op diabetes. Niet elke dikke kat heeft gelijk diabetes. Dat betekend niet dat in 2019 ook al sprake was van diabetes, enkel dat de kat toen ook al dik was. De verhoogde kans op diabetes is een algemeen feit en geen diagnose op zich.

Bovendien zijn de klachten die je ontdekt pas bij jou ontstaan/gezien. Het was misschien handig geweest om je te informeren dat overgewicht bij katten een verhoogde kans geeft op diabetes. Maar een oudere kat adopteren geeft sowieso een verhoogde kans dat er sneller ziektes optreden. Nierfalen en artrose is net zo'n risico.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 09:48

Bij een oudere kat die veel drinkt zou ik nog veel eerder aan nierfalen denken dan aan diabetes.
Dus ik zou eerst maar eens even het onderzoek van de DA afwachten.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 09:48

Het kan inderdaad diabetes zijn, maar veel drinken kan ook een nierproblemen zijn. En via een bloedonderzoek kun je zien of het diabetes is.
Ik zou de uitslag even afwachten en daarna eventueel het gesprek met het dierenasiel aangaan. Door de verhuizing en stress kan de diabetes zich sneller ontwikkeld hebben.

Afhankelijk van het soort insuline zullen de kosten anders zijn. Voor prozinc betaal ik €65 voor een flesje. Hier kun je ongeveer 2 maanden mee doen.
En het belangrijkste is afvallen, koolhydraatarm voer (geen diabetes voer) en veel eiwitten.

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 09:49

Maar verhoogde kans op diabetes, is nog geen diabetes…
Wacht nu maar eerst een de test resultaten af.
En dan eens met hun in gesprek.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 10:00

purny schreef:
Dit is dus wel voor mij de laatste keer geweest dat ik een dier uit een asiel geadopteerd heb.

Je kunt ook eerst contact opnemen met het asiel, voor je dit soort dingen besluit. Misschien helpen ze je verder en mag je het onderzoek op hun kosten doen. Misschien nemen ze de kat terug. Het is allemaal speculeren, want je weet nog niet eens óf ze het heeft. De meeste asiels hebben het beste voor met hun dieren. De meeste asiels zijn er niet op uit mensen te naaien.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 10:02

Ik snap dat je geschrokken bent, maar ik zou eerst even de bloeduitslagen /urine onderzoek afwachten.
Veel drinken en plassen kan ook door een nier- of schildklierprobleem veroorzaakt worden, en nog wel meer andere oorzaken.

Dat de kat in 2019 al dik was, is door de DA geconstateerd en advies gegeven om af te vallen. Meer kan een DA helaas niet doen. Ik kom dit regelmatig tegen en probeer altijd samen een plan te maken om zorgvuldig te laten afvallen. Maar sommige eigenaren zien het probleem gewoon niet (totdat ze ziek worden).
De eigenaar blijft verantwoordelijk voor de gezondheid, niet de DA.

Hopelijk valt t mee :)

Dierenasiel in mijn omgeving screent trouwens 12+ katten standaard met bloedonderzoek.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-23 10:06

Emj_23 schreef:
Maar purny, het is een standaard advies van de dierenarts dat je op het gewicht van de kat moet letten ivm een lading vervelende risico's. Elke keer als ik er ben krijg ik te horen dat de oudste toch echt te zwaar wordt en dat zij vinden dat hij minder moet eten. Het zou mij oprecht niet opvallen als ik het in het dossier van mijn katten zou lezen dat er is gesproken over de risico's van overgewicht. Heb jij jezelf van te voren ingelezen op de zaken waar je op moet letten bij de aanschaf van een (oudere) kat? Want dan had je jezelf al kunnen afvragen wat je wel en niet aan zou kunnen. Zowel qua tijd als financieel. En ik weet dat dat een beetje hard klinkt, maar je legt nu vanalles bij het asiel, de oude dierenarts neer en dat is denk ik niet terecht. Je gaat ervan uit dat ze bewust iets hebben achtergehouden, maar dat is denk ik niet het geval.
Maar bel het asiel nu gewoon en leg uit dat je je zorgen maakt en of ze iets kunnen betekenen in achterhalen wat er aan de hand is. In de tussentijd ook bij jezelf nagaan of ze bij jou op de goede plek is als het wel een suikerkat is. Met alleen liefde kom je er dan niet. Heel veel succes en sterkte, ook voor Nova.

Ik heb hiervoor ook een oude kat gehad. Maar ik heb niet in het dossier gelezen dat ze een verhoogde kans had op diabetes. Dat is mij dus niet verteld. Het dossier had ik pas in handen nadat ik haar had betaald.
Ik kreeg niet de kans om een kitten te adopteren omdat ik werk. Ik zou dan dus wel een verhoogd medisch risico mogen adopteren?
Ze hadden het mij wel mogen mededelen dan had ik op basis van die informatie een keuze kunnen maken mbt kosten en tijd.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 10:35

purny schreef:
Ik kreeg niet de kans om een kitten te adopteren omdat ik werk. Ik zou dan dus wel een verhoogd medisch risico mogen adopteren?
Ze hadden het mij wel mogen mededelen dan had ik op basis van die informatie een keuze kunnen maken mbt kosten en tijd.

Uhhm, zou het misschien een idee kunnen zijn dat zijzelf niet zover teruggelezen hebben in het dossier / het gewoon over het hoofd hebben gezien?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 10:35

Dat kitten doen ze meestal niet omdat (1) je meestal kittens per twee moet adopteren bij asielen (hier in belgie toch) en (2) je echt wel tijd moet kunnen steken in een nieuw, jong dier en met fulltime werk zonder thuiswerk is dat vaak lastig en ben je beter met een al volwassen kat. Dat is een algemene policy van asielen en heeft er verder niet veel mee te maken. Daarnaast is er nog een groot verschil tussen een kat van 3 en een kat van 12.

En nogmaals, er is niets achtergehouden. Kijk - als de kat ziek was en ze wisten het dan hadden ze dat moeten zeggen.

Maar als jij een oud dier koopt dan is daar standaard een lijstje:
- verhoogd risico op slecht zien
- verhoogd risico op dement worden
- verhoogd risico op slechte nieren
- verhoogd risico op diabetes, zeker indien overgewicht
- verhoogd risico op artrose
- verhoogd risico op een gezwel of tumor
- etc.

Dat is gewoon standaard een risico aan een ouder dier, of dat nu een kat, paard, hond of olifant is. Een rondje google vertelt je dat onmiddelijk. Maar dat is geen diagnose of geschiedenis die verplicht mee moet geven.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 10:40

Wat jammer dat je er zo tegen aan kijkt Purny,
Dit is namelijk echt niet iets dat ze achter gehouden hebben.
Te dik = kans op diabetes, dat is geen diagnose maar gewoon hoe het is, net als wanneer ze wat ouder worden dat de kans groot is op artrose, zo iets zet een da in het dossier om ook voor zich zelf bij te houden waar al wel en niet met de eigenaar over gesproken is.
Je kon zelf toch ook zien dat de kat te dik was voor je hem adopteerde? Dat werd toch ook niet achter gehouden.
Medische klachten kunnen pas bij jou ontstaan zijn of niet opgevallen in het asiel.
En inderdaad wat meerdere hier al zeggen, het kan nog een lading aan andere oorzaken hebben dat veel drinken en plassen. Wij hebben hier ook een oudere kat die veel drinkt en plast, bloedonderzoek kwam een hartproblemen met scheve calcium fosfor verhouding uit, kat staat nu op medicatie en doet het er al 5 jaar prima op, is bijna 18 inmiddels.

Ik denk als je vriendelijk het asiel opbelt met je constatering dat ze best met je mee willen denken in een oplossing en evt onder zoek doen.

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 10:41

Het verhoogde risico hoort sowieso bij het overgewicht en de leeftijd van de kat. Net zoals de meeste mensen hier niet verbaasd zouden zijn als de bij aankoop veel te dikke pony binnen een paar weken alsnog bevangen staat.

Met goed management kan een diabetes kat ook in remissie gaan. O.a. verantwoord afvallen, goed voer, kat ingesteld krijgen op insuline en de voermomenten dat je niet thuis bent via een voerautomaat regelen. Dus mocht het toch diabetes zijn, hoeft het niet het einde van de wereld te betekenen. Het blijft wel altijd opletten.

Bij kittens horen net zo goed risico’s. Zo zijn er genoeg mensen die met hardnekkige giardia besmettingen te maken krijgen, FIP, niesziekte etc. Kittens zijn niet alleen maar jong en gezond. Ze zijn ook kwetsbaar.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-23 10:44

Poekkie schreef:
Dat kitten doen ze meestal niet omdat (1) je meestal kittens per twee moet adopteren bij asielen (hier in belgie toch) en (2) je echt wel tijd moet kunnen steken in een nieuw, jong dier en met fulltime werk zonder thuiswerk is dat vaak lastig en ben je beter met een al volwassen kat. Dat is een algemene policy van asielen en heeft er verder niet veel mee te maken. Daarnaast is er nog een groot verschil tussen een kat van 3 en een kat van 12.

En nogmaals, er is niets achtergehouden. Kijk - als de kat ziek was en ze wisten het dan hadden ze dat moeten zeggen.

Maar als jij een oud dier koopt dan is daar standaard een lijstje:
- verhoogd risico op slecht zien
- verhoogd risico op dement worden
- verhoogd risico op slechte nieren
- verhoogd risico op diabetes, zeker indien overgewicht
- verhoogd risico op artrose
- verhoogd risico op een gezwel of tumor
- etc.

Dat is gewoon standaard een risico aan een ouder dier, of dat nu een kat, paard, hond of olifant is. Een rondje google vertelt je dat onmiddelijk. Maar dat is geen diagnose of geschiedenis die verplicht mee moet geven.

Maar als het dier al binnenkomt met deze bevindingen dan mag het dierenasiel ook verder onderzoek doen, dus door middel van onderzoek checken op diabetes. En dan mag het dierenasiel dit ook vermelden vind ik. Want je moet in feite het dier gelijk meenemen.

Wat dat betreft zou er ook een bedenktermijn mogen komen. Dat mensen 5 dagen bedenktijd krijgen om er daadwerkelijk over na te denken.

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 10:47

Weet je Purny, je kan er waarschijnlijk gezien je onderschrift niet veel aan doen, maar bij het adopteren van een oude veel te dikke kat had je op je vingers kunnen aftellen dat er medisch het één en ander boven kan komen drijven. Dat had ook gekund bij een kitten trouwens. Het is levende have, wat vandaag vrolijk rond rent kan morgen doodziek zijn. Elke kat die je adopteert kan binnen een maand ziek worden, of een jaar, of nooit. Ik snap dat dat vervelend is. Ik krijg het gevoel dat je graag door ons gesteund wil worden in jouw gevoel dat dit oneerlijk is en dat iemand daar schuld aan heeft. Het is heel verdrietig dat je poes misschien niet zo gezond is als jij had gehoopt. Maar ik denk niet dat je daar iemand specifiek juridisch voor aansprakelijk kan stellen. Wellicht kan je de adoptie ontbinden en de kat terugbrengen met het verhaal wat je doet. Ik vind zelf dat je had moeten weten dat een oude kat risico's met zich meebrengt. Lijkt mij vanzelfsprekend, is het voor jou dus blijkbaar niet. Dat is niet erg. Daar zit geen goed of fout aan en ook geen schuldvraag. Er is, in mijn optiek, niemand aansprakelijk.
Steek je energie in het achterhalen wat er aan de hand is en als je dat niet kan of wilt omdat je vind dat je onrecht is aangedaan. Breng de kat dan terug.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 10:47

Een oudere kat heeft nou eenmaal meer kans op kwaaltjes. En je weet nog niet eens wat ze heeft, maar roeptoetert wel van alles.

Veel drinken klinkt mij ook eerder als beginnende nierproblemen dan diabetes.

Wat zijn nu je vervolgstappen? In plaats van hier op Bokt het asiel van van alles te beschuldigen?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 10:52

Je hebt ook gewoon bedenktijd bij een asiel. Als jij zegt ‘ik denk er nog even over na’ dan kom je gewoon later terug en dan zit die kat er meestal nog steeds of kies je een andere.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-23 10:54

Poekkie schreef:
Je hebt ook gewoon bedenktijd bij een asiel. Als jij zegt ‘ik denk er nog even over na’ dan kom je gewoon later terug en dan zit die kat er meestal nog steeds of kies je een andere.

Toen ik ging kijken en ik zei dat als ik leuk vond ik de kat een aantal dagen later wilde ophalen kon dat niet. Zelfs niet toen ik voorstelde om haar gelijk te betalen. Toen kon dat ook niet.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 10:55

Ik heb een kat gehad met diabetes (niet door overgewicht) en ja die drinken meer. Echter wordt een onbehandelde kat met diabetes echt heel ziek.
Veel oudere katten krijgen problemen met nieren en ook daar drinken ze meer van. Dat lijkt meer voor de hand liggend. Even bloed prikken bij de dierenarts en je weet het.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 10:56

purny schreef:
Poekkie schreef:

Toen ik ging kijken en ik zei dat als ik leuk vond ik de kat een aantal dagen later wilde ophalen kon dat niet. Zelfs niet toen ik voorstelde om haar gelijk te betalen. Toen kon dat ook niet.

Purny, jij hebt in feite een "impulsaankoop" gedaan en geeft nu het asiel de schuld daarvan. Dat is niet terecht. Toen het asiel zei' dat kan niet' had jij je ook gewoon kunnen omdraaien en kunnen weglopen en dan had je gewoon alsnog na 5 dagen opnieuw kunnen aankloppen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-23 10:58

Mijn vraag was meer of het niet melden van een risico op diabetes een verborgen gebrek is, net zoals in de paardenwereld.
Bij het niet melden van bepaalde zaken voor het kopen van een paard is de wereld te klein.

Maar goed, ik ga het hier bij laten. Ik ga wel het asiel vanmiddag bellen met de mededeling hoe we dit gaan oplossen. Want ik vraag me dus af hoelang ze al met als ze dan diabetes zou hebben hiermee rond loopt en of het asiel hier onderzoek naar heeft gedaan.
Want ik blijf erbij dat ze dit wel tegen mij hadden moeten zeggen, zodat ik rekening kon houden met eventuele extra kosten.

@ibbel: omdat ze de woensdag dus terug moest voor controle voor haar tandjes liet het asiel dit wel toe. Maar daar werd dus ook wel moeilijk over gedaan vond ik.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 11:00

Het is geen verborgen gebrek, want het is algemeen bekend.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 11:01

purny schreef:
Poekkie schreef:

Je wou die specifieke kat reserveren? Dat ze dat dier een aantal dagen moeten vasthouden voor je? Dat kan idd niet.

En nee het is geen verborgen gebrek. Net zoals ik niet verplicht moet vertellen dat een dikke pony die te koop staat risico heeft op hoefbevangenheid.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-23 11:01

manzano schreef:

Bij het asiel was het bekend, niet bij mij toen ik ging kijken

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 11:02

purny schreef:
manzano schreef:

Bij het asiel was het bekend, niet bij mij toen ik ging kijken

Ze bedoelt dat het algemeen bekend is dat dikke katten sneller diabetes kunnen krijgen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 11:03

Purny, er is een verschil tussen 'risico op diabetes' en 'weten dat een kat diabetes heeft en dat verzwijgen'. Dat laatste is een verborgen gebrek. Een risico op iets is geen bestaand gebrek en kan dus ook geen verborgen gebrek zijn.

Want dan heeft iedere aankoop van een levend dier het volgende verborgen gebrek: "risico op overlijden binnen nu en X jaar"