Nikass schreef:Ik heb het natuurlijk niet gezien, dus jij kent haar beter dan ik, maar jij schrijft letterlijk "als ik met haar bezig ben, haar corrigeer ofzo"
En ook met haar spelen, of thuis komen kan heel spannend zijn. Maar misschien is het inderdaad een uiting van iets anders, maar op het moment dat jij het in één zin schrijft met corrigeren is het niet zo moeilijk die conclusie te trekken.
Hóe corrigeer je dan, en wanneer?
En je reageert niet op het niet alleen kunnen zijn, hoe denk je daar over?
Als ik haar moet corrigeren ligt het aan de situatie hoe ik haar corrigeer. Tijdens het lopen aan de lijn bijvoorbeeld geef ik een klein rukje aan de lijn. Doodle kent deze correctie heel goed. Maar Puck duidelijk nog niet. Voor de duidelijkheid hebben ze allebei een normale halsband om. Geen slipkettingen ofzo. Van de lijn af doen we nog niet echt. Bij Doodle is dan een correctie eigenlijk hetzelfde. Als het moet pak ik de halsband en geef ik een klein rukje.
Dit is nadat ik mijn stem heb gebruikt. Dat is meestal het eerste wat ik doe. Een duidelijke "Puck nee". Ik schreeuw niet. Maar ik verhef mijn stem wel een beetje. Zelfs Puck kent het verschil tussen die stem en mijn normale stem al. Ik heb hem die zondag denk ik 2 keer gebruikt. Zowel mijn eigen katten en de pups lijken er vrij snel op te reageren. Dus ze zijn er gevoelig voor. Daarom schreeuw ik ook niet. Een duidelijke Nee is vaak genoeg.
De laatste stap die ik zet is meestal het nekvel. Ik knijp nooit. Maar dit is de correctieplek die beiden katten en honden gewend zijn van de moeder. Dus ik gebruik hem ook. Dus ik pak het daar vast en gebruik meestal mijn stem erbij. Bij de katten komt daar soms nog een time out achteraan als ze iets doen uit overprikkeling. Dan worden ze op de gang gezet. Een plek met weinig prikkels.
Bij Puck heb ik zover nog niet hoeven komen. Ik heb alleen mijn stem hoeven verheffen tot nu toe. Meestal negeer ik gewoon negatief gedrag en beloon ik positief gedrag.
Ik kijk ook naar wat dr dieren zelf doen. Bij beiden katten en honden is de nek of in de buurt daarvan een van de eerste plekken waar ze elkaar bijten als ze een correctie geveb aan elkaar. Vooral van hond naar pup. Ik gebruik dit dus ook, ook omdat ze dit dus al begrijpen.
Als ze haar tandjes laat zien doet ze dit meestal zo:

Vaak ook met dr oogjes dicht en een hoog kwispelende staart. Haar lichaam is dan ook mooi ontspannen.
Ik zal kijken of ik er een keer iets van een foto van kan maken bij haar. Alleen, ze is zwart. Zwarte fluffballen zijn niet altijd makkelijk om een goede foto van te krijgen

Het alleen zijn ben ik hier met de meeste mensen mee eens. Mam en pap zouden het opnieuw op moeten bouwen. en ik heb het er met ze over gehad. Ze willen geen bench kopen. Hoe duidelijk ik ook meerdere keren heb gezegd dat het wel goed zou zijn. Dus daarbij is het opnieuw opbouwen ook veel lastiger tot gewoon niet mogelijk vind ik. Dat vind ik enorm jammer. Het stukje trainen willen ze wel doen. Dus daar help ik ze dan ook bij. Dat ze wat meer mentale uitdaging gaat krijgen.
Doodle heeft laatst bewezen hoe slim labradoodles zijn. Ze kent commando's die ik allang niet meer heb gebruikt, omdat ik haar niet meer echt kan trainen zoals vroeger, alsof we ze nog elke dag doen. Ik liet haar bijvoorbeeld altijd helpen met de afwas door kastjes en lades op commando open en dicht te doen. Heb je 3 vliegen in een klap. Ik kan de hond hiermee trainen (dus mentale stimulatie voor de hond), ik heb meteen de afwas gedaan èn zo maakt het de afwas leuker. Ik zal mam sowieso het advies geven om dat met de pups ook te doen. Dingen zoeken die ze kan gebruiken tijdens het huishouden voor de pups. Dan heb je zo èn het huishouden gedaan èn de pups eens getraint. Maar we doen voor Puck eerst maar eens de basis

Mam en pap snapte mijn bijt advies ook niet helemaal. Ik had ze geadviseerd om iets te geven waar ze lekker in kan bijten. Toen zeiden ze "ja maar dat hebben we al". Klopt ook. Bijna alle speeltjes zijn van dat zachte silicoon waardoor ze bijna niet kapot gaan. Maar ik bedoel dus iets wat ze juist kapot mag maken. Misschien zijn die siliconen speeltjes niet haar voorkeur. Want honden kunnen ook een voorkeur hebben.
Dus we beginnen maar even met het trainen. Als dat niets doet dat hebben ze geen keus. Dan zeg ik dat ook. "of je koopt toch een bench en begint opnieuw. Of Puck blijft zo doorgaan. Het is je eigen keuze."