Labradoodle pup sloopt dingen bij alleen thuis zijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-23 11:13

Nikass schreef:
Ik heb het natuurlijk niet gezien, dus jij kent haar beter dan ik, maar jij schrijft letterlijk "als ik met haar bezig ben, haar corrigeer ofzo"
En ook met haar spelen, of thuis komen kan heel spannend zijn. Maar misschien is het inderdaad een uiting van iets anders, maar op het moment dat jij het in één zin schrijft met corrigeren is het niet zo moeilijk die conclusie te trekken.

Hóe corrigeer je dan, en wanneer?
En je reageert niet op het niet alleen kunnen zijn, hoe denk je daar over?

Als ik haar moet corrigeren ligt het aan de situatie hoe ik haar corrigeer. Tijdens het lopen aan de lijn bijvoorbeeld geef ik een klein rukje aan de lijn. Doodle kent deze correctie heel goed. Maar Puck duidelijk nog niet. Voor de duidelijkheid hebben ze allebei een normale halsband om. Geen slipkettingen ofzo. Van de lijn af doen we nog niet echt. Bij Doodle is dan een correctie eigenlijk hetzelfde. Als het moet pak ik de halsband en geef ik een klein rukje.
Dit is nadat ik mijn stem heb gebruikt. Dat is meestal het eerste wat ik doe. Een duidelijke "Puck nee". Ik schreeuw niet. Maar ik verhef mijn stem wel een beetje. Zelfs Puck kent het verschil tussen die stem en mijn normale stem al. Ik heb hem die zondag denk ik 2 keer gebruikt. Zowel mijn eigen katten en de pups lijken er vrij snel op te reageren. Dus ze zijn er gevoelig voor. Daarom schreeuw ik ook niet. Een duidelijke Nee is vaak genoeg.
De laatste stap die ik zet is meestal het nekvel. Ik knijp nooit. Maar dit is de correctieplek die beiden katten en honden gewend zijn van de moeder. Dus ik gebruik hem ook. Dus ik pak het daar vast en gebruik meestal mijn stem erbij. Bij de katten komt daar soms nog een time out achteraan als ze iets doen uit overprikkeling. Dan worden ze op de gang gezet. Een plek met weinig prikkels.

Bij Puck heb ik zover nog niet hoeven komen. Ik heb alleen mijn stem hoeven verheffen tot nu toe. Meestal negeer ik gewoon negatief gedrag en beloon ik positief gedrag.

Ik kijk ook naar wat dr dieren zelf doen. Bij beiden katten en honden is de nek of in de buurt daarvan een van de eerste plekken waar ze elkaar bijten als ze een correctie geveb aan elkaar. Vooral van hond naar pup. Ik gebruik dit dus ook, ook omdat ze dit dus al begrijpen.

Als ze haar tandjes laat zien doet ze dit meestal zo:

Afbeelding
Vaak ook met dr oogjes dicht en een hoog kwispelende staart. Haar lichaam is dan ook mooi ontspannen.
Ik zal kijken of ik er een keer iets van een foto van kan maken bij haar. Alleen, ze is zwart. Zwarte fluffballen zijn niet altijd makkelijk om een goede foto van te krijgen :')

Het alleen zijn ben ik hier met de meeste mensen mee eens. Mam en pap zouden het opnieuw op moeten bouwen. en ik heb het er met ze over gehad. Ze willen geen bench kopen. Hoe duidelijk ik ook meerdere keren heb gezegd dat het wel goed zou zijn. Dus daarbij is het opnieuw opbouwen ook veel lastiger tot gewoon niet mogelijk vind ik. Dat vind ik enorm jammer. Het stukje trainen willen ze wel doen. Dus daar help ik ze dan ook bij. Dat ze wat meer mentale uitdaging gaat krijgen.
Doodle heeft laatst bewezen hoe slim labradoodles zijn. Ze kent commando's die ik allang niet meer heb gebruikt, omdat ik haar niet meer echt kan trainen zoals vroeger, alsof we ze nog elke dag doen. Ik liet haar bijvoorbeeld altijd helpen met de afwas door kastjes en lades op commando open en dicht te doen. Heb je 3 vliegen in een klap. Ik kan de hond hiermee trainen (dus mentale stimulatie voor de hond), ik heb meteen de afwas gedaan èn zo maakt het de afwas leuker. Ik zal mam sowieso het advies geven om dat met de pups ook te doen. Dingen zoeken die ze kan gebruiken tijdens het huishouden voor de pups. Dan heb je zo èn het huishouden gedaan èn de pups eens getraint. Maar we doen voor Puck eerst maar eens de basis :=

Mam en pap snapte mijn bijt advies ook niet helemaal. Ik had ze geadviseerd om iets te geven waar ze lekker in kan bijten. Toen zeiden ze "ja maar dat hebben we al". Klopt ook. Bijna alle speeltjes zijn van dat zachte silicoon waardoor ze bijna niet kapot gaan. Maar ik bedoel dus iets wat ze juist kapot mag maken. Misschien zijn die siliconen speeltjes niet haar voorkeur. Want honden kunnen ook een voorkeur hebben.

Dus we beginnen maar even met het trainen. Als dat niets doet dat hebben ze geen keus. Dan zeg ik dat ook. "of je koopt toch een bench en begint opnieuw. Of Puck blijft zo doorgaan. Het is je eigen keuze."

Ipsilonka

Re: Labradoodle pup sloopt dingen bij alleen thuis zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 11:22

Onze bouvier heeft ook heel wat gesloopt. Ritsen waren niet veilig, slippers, de tafel etc. Maar hij is er overheen gegroeid zonder er allerlei analyses op los te laten.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-23 11:39

Ipsilonka schreef:
Onze bouvier heeft ook heel wat gesloopt. Ritsen waren niet veilig, slippers, de tafel etc. Maar hij is er overheen gegroeid zonder er allerlei analyses op los te laten.

Ik denk dat Puck er ook wel overheen gaat groeien hoor. Maar mijn moeder is
een gevalletje niks mag vies worden of kapot gaan.
Als je met de pups in het bos hebt gelopen met natte grond moeten ze bijvoorbeeld allebei de pootjes af laten drogen met een handdoek en mogen ze niet op de bank vanwege de zand. Man toen ik stage liep bij sportpaardenbedrijven moest ik mijn schoenen en sokken uitdoen buiten. Er mocht geen strootje binnen liggen. Ze is daar heel streng in. Elk kruimeltje ziet ze. Dus als Puck wat kapot bijt dan is mam meteen helemaal van slag. En als ze rommel maakt ook.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 00:07

Als je het alleen thuis zijn opnieuw opbouwt kan dat toch ook prima zonder bench?
Ik heb zelf bij geen enkele van mijn honden een bench gebruikt.
Ik kan me voorstellen dat een bench die open staat een fijne, veilige plek kan zijn voor een hond. Maar ik zou persoonlijk nooit mijn honden er in opsluiten. Ook niet als je ze er rustig aan went. Maar dat is persoonlijk; ik hou er niet van dieren in een kooi op te sluiten :o

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-23 16:40

Hallo. Ik heb weer even een update. Helaas is het nog steeds een issue.

Ondertussen zijn mam en pap met Puck aan een puppycursus begonnen. Ze hebben een camera gekocht, een bench. Wat goede bijtspeeltjes ook. Ze hebben zelfs een gedragsdeskundige ingeschakelt en zijn nu rustig aan het opbouwen. En ze zijn sinds een week ook aan medicatie die Puck moet helpen kalmeren begonnen. Tot nu toe blijft het probleem. Sinds ze in de bench niet veel kan bijten gaat ze in de plaats daarvan blaffen. En ze blijft dat ook doen totdat mam en pap weer thuis zijn. Ze zijn geloof ik een keer een hele avond weggeweest voordat ze begonnen met opnieuw opbouwen en Puck had die hele avond, uren achter elkaar, alleen maar geblaft.

Ze zijn het opbouwen dus nu aan het doen met de gedragsdeskundige. Pap heeft een aantal boeken gekocht over het gedrag van honden ook, zodat hij er wat meer over kan leren. En na 2 weken zouden ze resultaat moeten zien met de medicatie. Het kan 2 weken duren voordat het effect zichtbaar is.

Hopelijk dat die medicatie werkt. De gedragsdeskundige had al gezegd dat het gewoon veel geduld en beleid kost. En daar ben ik het zeker mee eens. Zoiets kost vaak veel tijd en moeite. Maar mam heeft het helaas wel al gehad over het weg doen van Puck -O-

Ze hebben het er dus over gehad. Pap heeft nog 4 lessen bij de puppycursus met Puck. En ze willen het dan nog een maandje ofzo geven. Dus zeg nog twee maanden. Als er dan geen verbetering is dan zien ze geen andere optie dan haar weg te doen. En dat willen ze allebei niet. Ze houden van Puck. Dus ze zijn ondertussen wel al een beetje ten einde raad.

Ik heb mam en pap ook hersenspelletjes laten zien etc. Dus ze doen zeker genoeg met Puck om haar goed moe te krijgen op een dag. Daar maak ik me helemaal geen zorgen over. Gelukkig hebben ze wel hele vrijgevige buren. Dat geeft natuurlijk wel wat ruimte voor ze.

Ik hoop dat ze vooruitgang boekt voor die tijd. En als blijkt dat mam en pap haar weg willen doen ga ik stiekem kijken of het mogelijk is of wij (mijn vriend en ik) haar in huis kunnen nemen :=
Dat zou geweldig zijn. Ik wil eigenlijk heel graag een hond.
Dan hoeft mam Puck ook niet volledig te missen :P

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 17:04

Je pup weg doen, omdat hij/zij een paar spullen sloopt als je weg bent... Ik mag hopen dat ze dan nooit meer een nieuwe hond nemen en als ze er nog eentje nemen dat dit er dan een van pluche is. Zou fijn zijn als jullie Puck in huis kunnen nemen.

Geduld, geduld, geduld. Onze hond (1 jaar oud) is ook niet het meest geweldig in zijn eentje. Helemaal toen hij nog jonger was, was het soms drama. Ben wel eens terug naar huis gegaan van een bbq na een uurtje, omdat hij waarschijnlijk iets had gehoord en maar bleef blaffen (heb een camera). Inmiddels kan hij prima een uurtje of 4 alleen thuis blijven en als het langer is mag hij tussendoor mee met de uitlaatservice of laat ik hem ophalen door een familielid als wij zelf echt niet eerder thuis kunnen zijn. Bij de uitlaatservice waar onze hond mee gaat doen ze ook (halve) dagopvang gewoon in huiselijke omgeving. Kan zoiets niet geregeld worden?

We doen standaard dezelfde routine. Netjes in zijn mandje in de bijkeuken, gooi een klein handje brokjes in zijn mand zodat die afgeleid is en dan gaan wij snel weg. In het begin lieten we de radio aan (die we ruim van te voren al aan hadden gezet, zodat de radio niet gekoppeld werd aan 'ze gaan zo weg'), zodat het niet doodstil was. Hij slaapt snachts ook in de bijkeuken, dus het is echt zijn vertrouwde plekje. Die van ons wil ook echt niet meer in de bench overigens en die strijd hebben we opgegeven. Ik weet niet waar Puck snachts slaapt, maar misschien kunnen ze dit op dezelfde plek doen waar ze normaal alleen blijven als dit nog niet het geval is.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 17:10

Ik moet zeggen dat ik moeite heb met deze update. In mijn ogen hoort dit bij het hebben van een hond en zeker als je in het begin de discipline en het met beleid hiermee bezig zijn hebt laten varen, dan heeft Puck gewoon echt tijd nodig om te leren. Dit lijkt gedoemd te mislukken op deze manier.

Een hand in eigen boezem en de consequenties ervan accepteren zou wat mii betreft op zijn plek zijn. Het is niet zo dat je met zware agressie problematiek of gedragsmatige problemen zit zo lijkt het iig. Ik snap dat jij in een lastige positie zit zo met je ouders. Als jij haar kunt overnemen dan zou dat heel mooi zijn. Blijft ze toch bij het bekende.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-23 17:45

Gaabje schreef:
Ik moet zeggen dat ik moeite heb met deze update. In mijn ogen hoort dit bij het hebben van een hond en zeker als je in het begin de discipline en het met beleid hiermee bezig zijn hebt laten varen, dan heeft Puck gewoon echt tijd nodig om te leren. Dit lijkt gedoemd te mislukken op deze manier.

Een hand in eigen boezem en de consequenties ervan accepteren zou wat mii betreft op zijn plek zijn. Het is niet zo dat je met zware agressie problematiek of gedragsmatige problemen zit zo lijkt het iig. Ik snap dat jij in een lastige positie zit zo met je ouders. Als jij haar kunt overnemen dan zou dat heel mooi zijn. Blijft ze toch bij het bekende.

Nouja ik vind het van mam heel jammer.

Ik denk ook dat mam op is en daar ben ik schuld van denk ik.

Mam en pap hebben hun hele leven honden gehad en ze zijn er heel goed mee. Ze hebben zelfs 2 grote berner senne honden gehad wat heel goed ging. Hun eerste hond was een asiel hond die echt de boel afbrak als mam en pap niet thuis waren. Daar is puck helemaal niks mee vergeleken. Ze hebben een pleegkind, mij, opgevoed. Eentje met een flinke rugzak, die helemaal opnieuw opgevoed moest worden en ook nog een aantal beperkingen heeft. En ook dat is succesvol geweest. Het crisisgezin wat mij tijdelijk had opgevangen hadden tegen mam en pap gezegd dat ze een crimineel in huis zouden nemen met mij. Nouja, ik zie nergens een crimineel :')
Dus mam en pap hebben me zeker goed opgevoed.

Dus, het zeker niet dat ze het niet kunnen. Ik denk dat mam gewoon op is. Ze heeft alles in mij gestopt vanaf dat ik daar ben geweest. En vooral de laatste jaren voordat ik het huis uit ben gegaan waren voor ons allebei enorm zwaar. Ze heeft er nog steeds wel eens moeite mee. Ik denk daarom dat ze niet meer zo veel kan hebben. Ze heeft alles al gegeven.

Ik wil gewoon dat er niet over haar geoordeeld wordt op het weggeven van een hond die gewoon moeilijk alleen thuis blijft. Ik weet dat ze her kan, en dat zeg ik ook. Dat zegt pap ook (pap heeft hier allemaal veel minder moeite mee. Hij is ook echt mams stam. Haar wortels om het zo te zeggen) tegen haar. Mam is de laatste jaren sowieso veel stresgevoeliger geworden. En ik heb er geen twijfel aan dat Puck dat ook door heeft. Puck, van hoever ik alles heb gehoord en geobserveerd, is ook een heel gevoelig hondje. Dus ja, soms werkt dat juist niet samen. Misschien is het hem dat ook juist. Het is misschien niet de goede hond voor mam. Niet dat de hond perse makkelijker moet zijn, maar het is misschieb gewoon niet een goede match. Terwijl ik denk dat pap en Puck juist wel goed matchen.
Ik denk ook zeker wel dat er vooruitgang zal komen voor ze. Dat heeft gewoon tijd nodig.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 18:52

Heb je topic meegelezen, maar word ook niet echt heel blij van die update…

Ik heb een whippet reu van 10 maanden die niet langer als een half uur alleen kan blijven, hij sloopt gelukkig niet maar gaat wel joelen. Kan er nou eenmaal bij horen, ik zorg dan dus voor oppas of neem hem mee. Of ik ga niet. We bouwen het alleen zijn nu heeel langzaam uit.

Gelijk kalmerende medicatie erin vind ik ook wel heftig hoor, het is nog een baby!
Vaak is vanaf een half jaar ook wat moeilijk voor ze, ze worden groter en zelfstandiger, hormonen gaan werken… maar eigenlijk zijn het nog kleuters.

1-2 maanden is echt heel kort om dit op te lossen… dat gaat echt met 1 stap vooruit en 2 achteruit, op een heel langzaam tempo. En anders moet ‘ie maar weg, arm ding :\

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 18:56

Ik ga wel echt mee met al t bovenstaande..
het is heel veel en heel veel tegelijk EN dan nog medicatie.
En dan eigenlijk al met de insteek dat de hond moet veranderen anders moet ze weg.
Dat is gewoon echt de verkeerde insteek..

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 19:09

Mijn jongste hond zit in een roedel van toen in totaal 5 honden en toch kon hij niet alleen zijn. IK heb er meer dan een jaar heel veel werk ik gestopt en nu kan hij een uurtje of 4-5 alleen zijn. Het is hard werken als je een hond met verlatingsangst hebt...

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 19:34

Ik kan zeker sympathie voor je moeder opbrengen. Maar daar is Puck niet mee geholpen. Als het mentaal met je moeder op dit moment even niet zo lekker gaat kunnen jij en je vader misschien voorlopig beter de verantwoordelijkheid pakken. Misschien is een gesprek met haar goed over wat haar op dit moment triggert en hoe dat bij haar weggenomen kan worden.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-23 20:30

Gaabje schreef:
Ik kan zeker sympathie voor je moeder opbrengen. Maar daar is Puck niet mee geholpen. Als het mentaal met je moeder op dit moment even niet zo lekker gaat kunnen jij en je vader misschien voorlopig beter de verantwoordelijkheid pakken. Misschien is een gesprek met haar goed over wat haar op dit moment triggert en hoe dat bij haar weggenomen kan worden.

Daar zat ik inderdaad ook aan te denken. Daarom dat ik erover aan het denken ben om eventueel de hond over te nemen. Maar ikzelf heb evengoed ook een nummer aan dingetjes die een probleem kunnen zijn bij de hond en mezelf: mijn eigen beperkingen. Met de katten die we hebben gaat dit goed. Maar een hond is een ander verhaal natuurlijk. Dus ik moet er zelf goed over nadenken of het gaat of niet. We hebben het over een levend beestje natuurlijk. Dus die wil ik wel kunnen geven wat het nodig heeft. Maar daarom denk ik er nu al over na. Dan maak ik iig geen impulsieve keuzes.

Ik vind het inderdaad jammer dat mam geen geduld heeft hiermee. Want het is een superleuke en lieve hond.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 20:39

janouk schreef:
Dank. Na jouw bericht onze pup laten testen bij van het Woud en inderdaad Giardia besmetting. Symptomen zijn overmatig kauwen en soms wat dunnere belasting. OntwormingsKuur is besteld.

Met alleen een kuur panacur kom je er niet. Giardia leeft op koolhydraten, dus je moet 30 dagen gaan voeren zonder koolhydraten en 5 dagen panacur, je huis heel goed schoonmaken en daarna na 15 dagen weer 5 dagen panacur.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 20:41

LoveGlove schreef:
Ze is daar heel streng in. Elk kruimeltje ziet ze. Dus als Puck wat kapot bijt dan is mam meteen helemaal van slag. En als ze rommel maakt ook.

Waarom heb je dan een hond?

Sinds ik een hond heb heb ik juist rotzooi leren negeren :D

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 20:49

Op basis van wat ik hier lees denk ik dat het het beste is als Puck een ander huisje krijgt.
Wat de reden of omstandigheden ook zijn, er is onvoldoende kennis en aandacht voor de hond.
De hond moet eerst veiligheid gaan ervaren. En een andere gedragsdeskundige is ook handig. Want een hond die nooit geleerd heeft om alleen te zijn op medicatie te zetten en onder het mom "opbouwen" toch weer alleen te laten, dat is geen deskundige.
Heel jammer dat het weer zo misloopt door onkunde. Helaas gebeuren dit soort dingen regelmatig.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-23 20:54

Benzz schreef:
LoveGlove schreef:
Ze is daar heel streng in. Elk kruimeltje ziet ze. Dus als Puck wat kapot bijt dan is mam meteen helemaal van slag. En als ze rommel maakt ook.

Waarom heb je dan een hond?

Sinds ik een hond heb heb ik juist rotzooi leren negeren :D

Ik heb hier twee katten. Als ik zo obsessief was als ons mam zou ik 3 keer per dag moeten zuigen. Nee dankje :')
Ik werk op een manege. Ik neem altijd de halve stal mee naar huis als ik van werk af kom. Ook dat heb ik geleerd te accepteren :')

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 21:05

LoveGlove, wat kan jij het goed verwoorden, snappen en uitleggen.

Je kan idd iets zelf anders willen doen, dat betekent niet dat een ander ook bij machte is om dat te doen.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-23 21:16

parnassia schreef:
LoveGlove, wat kan jij het goed verwoorden, snappen en uitleggen.

Je kan idd iets zelf anders willen doen, dat betekent niet dat een ander ook bij machte is om dat te doen.

Nee inderdaad. Ik denk ook gewoon dat Puck en mam geen mooie match zijn. Puck is te gevoelig voor mam. Ik zou het bijvoorbeeld helemaal niet vreemd vinden als ze bij zou komen en de verlatingsangst een heel stuk zakt. Dan zou ik direct weten waar het aan ligt.

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 21:11

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-23 21:20

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 21:56

Wat schrijf je ontzettend liefdevol over je ouders LoveGlove! En ergens begrijp ik het ook wel als ze al hun energie in jouw opvoeding hebben gestoken (en met succes schrijf je zelf :D ), soms gaat het dan ook gewoon niet zo'n jonge sloopgrage hond.

Het is geen schande om te geven dat dit niet (meer) bij je past en dan eventueel te kijken naar een ander baasje.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-23 23:14

Charaz schreef:
Wat schrijf je ontzettend liefdevol over je ouders LoveGlove! En ergens begrijp ik het ook wel als ze al hun energie in jouw opvoeding hebben gestoken (en met succes schrijf je zelf :D ), soms gaat het dan ook gewoon niet zo'n jonge sloopgrage hond.

Het is geen schande om te geven dat dit niet (meer) bij je past en dan eventueel te kijken naar een ander baasje.

Nee dat vind ik zeker weten ook niet. Maar goed, ik vind het natuurlijk wel jammer. Ik weet dat mam het in haar heeft om het te doen. En thanks. Het zijn mijn ouders. Ze zijn niet perfect. Ik heb vaak genoeg achter mams rug om over haar gevloekt :=
Maar het zijn en blijven mijn ouders die me alle liefde in de wereld hebben gegeven. Dus dan verdienen ze dat natuurlijk ook terug.