Hondenpension strugles. Prikpil? Melding maken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 12:53

Babootje schreef:
Een kennel wil ik mijn honden sowieso niet aandoen. Onze honden gaan tot volle tevredenheid altijd naar een opvangadres met een roedel. Wij vakantie, zij ook vakantie :D

Maar dat zal in het specifieke geval van ts juist moeilijk zijn wegens intacte teef. En verder kan ook niet elke hond zomaar in een groep onbekende honden geplaatst worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 13:08

Ik heb op een hondenopvang/pension gewerkt, en ondanks dat we integer werkten (dus geen blafbanden of kettingen) zou ik er zelf ook niet meer zo snel voor kiezen. Vooral omdat het heel erg hond-afhankelijk is of het goed uitpakt of niet (maar je dat als eigenaar nooit zult weten).

Ik denk dat opvang aan huis altijd de voorkeur heeft. Heeft het een redden dat je daar niet naar gekeken hebt, TS ?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 13:47

Menino schreef:
Ik heb op een hondenopvang/pension gewerkt, en ondanks dat we integer werkten (dus geen blafbanden of kettingen) zou ik er zelf ook niet meer zo snel voor kiezen. Vooral omdat het heel erg hond-afhankelijk is of het goed uitpakt of niet (maar je dat als eigenaar nooit zult weten).

Ik denk dat opvang aan huis altijd de voorkeur heeft. Heeft het een redden dat je daar niet naar gekeken hebt, TS ?

Ik kies er juist wel voor met aantekening dat hij NIET het terrein af mag. Juist omdat mijn herder erg onbetrouwbaar is richting mens en dier en zeer zeker richting kinderen. Ik wil absoluut geen ongelukken. Hij gaat naar pension met direct aan kennel een speelweide. In principe hoeven ze geen contact met hem te maken voor verzorging en beweging. Indien nodig zijn ze zeer ervaren en gebruiken ze vlot korf die hij kent mocht er iets noodzakelijks moeten gebeuren.

Echter hier gaan ze mee op vakantie. Dit is puur voor eventuele dagjes uit als mijn beste vriendin ook verhinderd is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 18:25

dierenfan schreef:
Menino schreef:

Ik kies er juist wel voor met aantekening dat hij NIET het terrein af mag. Juist omdat mijn herder erg onbetrouwbaar is richting mens en dier en zeer zeker richting kinderen. Ik wil absoluut geen ongelukken. Hij gaat naar pension met direct aan kennel een speelweide. In principe hoeven ze geen contact met hem te maken voor verzorging en beweging. Indien nodig zijn ze zeer ervaren en gebruiken ze vlot korf die hij kent mocht er iets noodzakelijks moeten gebeuren.

Echter hier gaan ze mee op vakantie. Dit is puur voor eventuele dagjes uit als mijn beste vriendin ook verhinderd is.

Fijn dat je het zo op hebt kunnen lossen. Voor zo'n hond lijkt me uberhaupt bijna onmogelijk om een goed plekje te vinden, dus dan is zo'n plek ideaal :j .

Bij een hond met dergelijk karakter lijkt het me ook een prima optie. Die redt zichzelf toch wel, en daar zijn het vooral de anderen die een risico lopen :') .

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 18:42

anjali schreef:
Babootje schreef:
Een kennel wil ik mijn honden sowieso niet aandoen. Onze honden gaan tot volle tevredenheid altijd naar een opvangadres met een roedel. Wij vakantie, zij ook vakantie :D

Maar dat zal in het specifieke geval van ts juist moeilijk zijn wegens intacte teef. En verder kan ook niet elke hond zomaar in een groep onbekende honden geplaatst worden.

Ik heb ook een intacte teef. Tot nu toe steeds geluk gehad met de loopsheid. Ik heb wel een paar x gehad dat ze ertegen aan zat. Ik had toen pilletjes mee. Maar ze is niet loops geworden. Ik heb een beetje t idee dat de teef t zelf ook uitstelt als het niet ‘uitkomt’

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 19:05

Menino schreef:
dierenfan schreef:

Fijn dat je het zo op hebt kunnen lossen. Voor zo'n hond lijkt me uberhaupt bijna onmogelijk om een goed plekje te vinden, dus dan is zo'n plek ideaal :j .

Bij een hond met dergelijk karakter lijkt het me ook een prima optie. Die redt zichzelf toch wel, en daar zijn het vooral de anderen die een risico lopen :') .

Het is bij hem gedrag wat uit angst voor komt. Ipv terug deinzen bij schrik of angst vliegt hij vooruit op de situatie in. Omdat hij ruim 4 jaar mee naar mijn werk geweest is en dus traditioneel pension situatie kent is hij daar gewoon oke. Hij is van zichzelf mega relaxt en van uiterlijk een gezellige soepkip haha dus in handen bij mensen die hem niet door en door kennen gewoon enorm gevaarlijk. Daarnaast eerlijk is eerlijk ik ben type zeer verantwoordelijke eigenaar. Liever 100x teveel en voor helemaal niets een muilkorf aan en aangelijnd uitlaten ipv 1x risico nemen dat het mogelijk fout kan gaan met mogelijk bijt incident als gevolg. Dat wil je niemand en al helemaal je eigen hond niet aan doen.

ElfBeau_067

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 20:16

Wij kijken altijd of familie leden of vrienden onze hond willen opvangen, zo niet dan vragen we het aan de fokker. Misschien wil jou fokker het ook wel of vrienden van jullie of familieleden? Wij hebben hem chemisch gecastreerd, want we willen niet dat hij gecastreerd is maar ook niet anders. Het duurt wel een tijdje voordat het voorbij is.

Bodan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-23 00:04

Wat veel reacties. Bedankt allemaal. Zag overeenkomende vragen, die zal ik in het algemeen beantwoorden.

alja
Domme vragen bestaan niet ;) Wat ik zag en begreep van hem is zijn beleid dat honden stil moeten zijn en hij niet schuwt voor hond onvriendelijke manieren. Al ziet hij het zelf niet als hond onvriendelijk. Als een hond zo over de kook raakt door steeds te blaffen, moet je jezelf aanvragen of het wel de plek is voor die hond. Daarnaast is blaffen een communicatie middel van de hond. Ben ook geen voorstander van blafband etc.

Ik zag vragen voorbij komen over waarom ik haar niet wil steriliseren. Dit is omdat mijn hond vrij onzeker is (mede door een vervelende aanvaring met andere hond) en sterilisatie dit gedrag kan versterken. Ik heb ontzettend veel werk gehad om haar sociaal en stabiel te krijgen. Ben nog steeds dagelijks aan het managen, omdat mensen hun hond die ik niet bij mijn hond wil hebben niet onder appèl hebben.

Dat laatste maakte ook dat ik liever geen oppas aan huis wil of iets dergelijks, waarbij zij uitgelaten wordt. Er lopen te veel niet sociale honden rond. Daarnaast is het een heidewachtel met een flink jacht instinct. Door vele training staat zij goed onder appèl. Wat ik in het dagelijks leven zie is dat mensen onvoldoende de signalen van honden herkennen, waardoor spel van honden vaak geen spel is of niet leuk is voor 1 partij. Ik weet ook niet alles. Ben nog steeds lerende. Maar dit maakt dat ik haar niet zo snel uit handen geef. Te veel vervelende dingen meegemaakt en gezien. En je hond heeft maar 1 vervelende ervaring nodig om een angst hond te worden met uitval gedrag.

Mijn vrienden hebben te weinig kunde wbt honden gedrag. Mijn vorige hond hebben ze wel opgepast, maar die was zo makkelijk en ouder. De fokkers waar ik haar vandaan hebben zijn al wat ouder, die doe ik er geen plezier mee. Het was een gewenst eenmalig nestje.

Mocht ik wel een kundig persoon vinden, er lopen zoveel niet opgevoede honden rond. Ik zou denk ik hierdoor niet relaxed op vakantie gaan :7
Ik heb wel vertrouwen in de dagopvang waar ze naar toe gaat. Kundig personeel die honden kunnen sturen in spel. En een pension waar ze alleen op het speelveld komt. Ik begrijp ook heel goed waarom dierenfan hiervoor kiest.

Er werd ook gevraagd waarom ik de hond niet meeneem of voor een andere vakantie kies. Ik ga met mijn familie naar een tropisch eiland. Vind de warmte niet geschikt voor de hond en zeker niet zo'n lange reis. Pension is de vakantie van de hond :D daarnaast doen we af en toe ook wandelvakanties met hond, daar doe ik haar veel meer plezier mee.

Mijn heidewachtel is nu 1.3 jaar. Ze is vorig jaar mei voor het eerst loops geworden met 7 maanden ong. Veel bloedverlies en daarna heel erg last van schijnzwanger. Afgelopen december was ze erg onrustig, pieperig en met mand slepen. Ik denk dat ze loops is geworden. Wel gelijk begonnen met de druppels van PUUR. Maar ik zag maar 1 druppel bloed doordat ze op mijn witte sok ging zitten :') verder geen dikke vulva en niet aantrekkelijk geweest voor reuen. Dus ik weet niet of er nog een tweede deel van de loopsheid komt. Dat maakt dat ik het onzeker vind om ervan uit te gaan dat ze over 7 maanden weer loops wordt.

Babootje ging niet op bij mijn hond :+ die dus loops werd in het pension.

De linkjes van brainless en de geschreven ervaringen bevestigen wat ik op internet had gelezen.

- De prikpil is niet 100% save, kan alsnog loops worden

- behoorlijk verhoogd risico op melkkliertumoren en andere gezondheids risico's.

Vind het erg jammer, maar heb hierom besloten om dit niet te doen.

Ik las in de reacties dat een hond om dezelfde aantal maanden loops wordt. Kan je dit ook stellen na 2 keer loops zijn geweest. Waarbij de tweede loopsheid heel anders verliep dan de eerste.

dierenfan

Re: Hondenpension strugles. Prikpil? Melding maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 11:16

Ik ken persoonlijk enkel teven die na sterilisatie stukken socialer en stabieler geworden zijn omdat die verdraaide hormonen daalden. Soms wel meer bitch maar niet op een nare manier. De meeste horror verhalen komen enkel van mensen die fel tegen sterilisatie zijn is mijn persoonlijke ervaring. Onze husky herplaatser was al 5 jaar toen ze bij ons kwam. Diverse zeer heftige vechtpartijen had ze gevoerd en geleid. Na sterilisatie nooit meer gevochten en ook niet willen vechten. Ze kon eindelijk weer los in omheinde losloopgebieden en speelde met allerlei honden zonder haantjes gedrag. Zo ken ik er nog veel meer.

Echter het kan idd ook anders. Daarom altijd zelf de keuze maken waar jij je goed bij voelt. Ik heb al mijn hele leven gecastreerde honden. Nu 1 reu van 4,5 jaar die nog zijn ballen heeft. Puur omdat dit mijn eerste hond is waarbij ik persoonlijk overtuigd ben dat zijn nagenoeg prefect karakter zal lijden onder castratie (plus zijn vacht die nu al vreselijk is)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 11:26

Bodan schreef:
Ik las in de reacties dat een hond om dezelfde aantal maanden loops wordt. Kan je dit ook stellen na 2 keer loops zijn geweest. Waarbij de tweede loopsheid heel anders verliep dan de eerste.

Mijn hond is niet super regelmatig. Ze heeft 1 loopsheid wel eens helemaal overgeslagen. Soms heeft ze een "stille" loopsheid waarbij ze nauwelijks bloed verliest en ik het alleen maar merk aan de verhoogde interesse van andere honden. Ze is 5 jaar nu.

Over sterilisatie: ik zou dat zo snel niet meer doen. Mijn andere teef heb ik gesteriliseerd en zij werd incontinent. Dat is de andere kant van het verhaal. Het afwegen van de kans op een melkklier tumor of op incontinentie. De kans op incontinentie na sterilisatie is bij grotere hondenrassen (boven 20 kg) beduidend hoger. En daar zit ze dan de rest van dr leven aan vast. En aan de dure medicijnen daarvoor. Dat word je vrij weinig verteld.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 11:39

Dandelion07 schreef:
Ik heb een poosje in een dierenpension gewerkt. De honden gingen daar over dag 5x in groepen een half uur op de speelweides. En meestal meer. Rond 12.00 zat alles binnen en was het stil. Niemand mocht dan ook door de kennels lopen. Als er dan waren die bleven blaffen kregen ze een blafbandje om. Tot 13.00. Anders was het onrustig voor de rest en hun zelf. Dat hoefde meestal ook maarnet dat uur en dan ging het snachts vanzelf. Als ze erg kabaal maakten of eentje door bleef gaan gaf ik ook wel eens een flinke ram tegen de tralies. Of sochtends flink met twee voerbakken tegen elkaar slaan, want dan kon je jezelf niet meer horen denken. Maar de honden waren niet bamg van me.

Lijkt me echt niet leuk voor een hond die van de ene op de andere dag van een knusse, warme mand met zijn gezin naar een kennel met onbekende honden moet. Weinig begrip voor de emotie van de individuele hond.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 15:34

Wat leuk dat je een Heidewachtel hebt. Ik heb een teefje van ongeveer dezelfde leeftijd. Sterilisatie is iets waar je bij een Heidewachtel heel erg mee uit moet kijken en alleen in het uiterste geval voor moet kiezen, de vacht wordt echt vreselijk slecht als ze geholpen zijn. Dof, en gaat enorm groeien. Hond moet dan echt elke 2 a 3 maanden geplukt worden. Fokster van onze hond die zelf ook een trimsalon heeft raadt het heel erg af.

En nu ik weet wat voor ras je hebt raad ik een pension nog meer af, Heidewachtels zijn gevoelige honden. Ik zou echt voor een oppas aan huis gaan. Zit je op de Facebook groep van de Heidewachtel? Daar zou je ook eens tips kunnen vragen of mogelijk kun je daar iemand vinden die op zou willen passen?