Kat met cavia's combineren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 12:27

Cavia formaat (gróte) kat,
dan heb je een capibara...

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Femke_Tweety op 06-01-23 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 12:28

Ik zou het niet riskeren. Mijn cavia's vroeger zijn wel eens door een binnengeslopen kat aangevallen. Het zijn prooidieren versus een roofdier. En ik denk ook dat cavia's in een dichte kooi stress krijgen als een kat er op of bij gaat zitten.

axel_1997

Re: Kat met cavia's combineren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 12:50

Die zelfde kat van ons had nooit veel interesse in onze cavia's. Af en toe verbaast in die kooi kijken en verder niet.
En alles Wat die cavia's van de buitenwereld schenen te merken was het geluid van de koelkastdeur. IEP! IEP! IEPIEP!!! Verder waren ze vooral met elkaar bezig.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 13:47

Femke_Tweety schreef:
Cavia formaat (gróte) kat,
dan heb je een capibara...

[ [url=m/nLVJEk.jpg]Afbeelding[/url] ]

Een katibara :')

rhett99

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 14:14

Sizzle schreef:
Konijnen zijn ook gewoon gewelddagig. Vroeger hadden we thuis een open ren (geen martergebied). Daar sprong een keer een grote kater in en 1 van de konijn en sprong hem letterlijk luid grommend in zijn nekvel. Die is nooit meer teruggekomen _O-
Dat kun je niet met cavia‘s vergelijken. Een konijn ziet een cavia vaak ook alleen naar als een sex-doll.

Mijn konijn wilde standaard in de mand van de hond liggen. Lag de hond erin dan ging die er of bij liggen of beet deze vol in zijn poot. Sommige konijnen zijn idd dus terror

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 14:18

Gaby schreef:
Ik blijk al jaren in de verkeerde salarisschaal te zitten, en vanaf deze maand ga ik er met 3 jaar terugwerkende kracht €100 per maand op vooruit :D . (Ik werk parttime, mocht €100 weinig lijken)

Ik heb altijd gezegd dat als ik opslag zou krijgen ik serieus een knuffelige binnenkat zou overwegen (Er is voldoende geld om dierenartskosten te dekken, ik wilde gewoon meer salaris krijgen, zodat ik net wat ruimer in het geld zat).
Het hoeft niet persee een kitten te zijn, als de kat maar maximaal 10 jaar oud is. Maar .... binnen wonen ook al 2 cavia's.

Waar moet ik op letten als ik voor een asielkat of herplaatskat kies die hopelijk de cavia's met rust laat?
Zou het raar zijn als ik op verhuisdieren.nl een oproep plaats, waarin ik vraag om een kat die reeds heeft bewezen vredig samen te leven met cavia's/knaagdieren?
Of wil ik een utopie?

Of een Mara :D
Belastingdienst komt ook nog langs, dus reken jezelf niet rijk.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 14:38

Gaby schreef:
Het catproof caviahok ziet er goed uit! Ik zou echter minimaal zo'n €1000 kwijt zijn aan het hok dat ik graag wil (vloeroppervlakte moet 210 bij 70 cm blijven), dus ik ga even heel goed hierover denken.

Goed om te horen dat katten en cavia's op zich wel combineren. Jammergenoeg hebben mijn cavia's nog nooit een kat gezien, en waar kan ik een kat lenen om te testen of ze bang zijn voor katten? Nergens vrees ik ....

Een cavia die spinnen vangt en kopjes geeft, en een kat die gaat piepen zodra je in de buurt van de koelkast komt ... Keep them coming mensen, dit is geniaal :)) .

Gewoon even vragen aan een buur met katten, ik heb ooit mijn hond (die toen nog pup was) uitgeleend, zodat diegene (die ik ken) haar man kon overtuigen dat ze een hond wilden :')

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 14:43

In ieder geval een dichte kooi , katten kunnen nog wel met hun poten door de tralies heen gaan dus smalle tralies is opzich wel handig.

En voor de nacht of als je weg bent in een kamer waar de kat niet kan komen.

Onze russel was bang voor de caafjes maar af en toe als ze in een sloopbui was trok ze een bak waarin verzorgsmiddelen lagen en wat eten er wel af en haalde alles uit elkaar. Was ook altijd bang dat ze de cavia's ooit zo pakken maar dat liet ze mooi uit haar hoofd.

En verstop plekken maken waarin ze kunnen schuilen zullen ze ook erg waarderen.

Mijn cavia's vielen de hond wel eens aan :') stak de staart tussen de tralies door en Tom ( meest tamme cavia die ik ooit gehad heb meneer kende geen angst) beet dan altijd even in de staart.

Mijn hond maakte ook wel eens contact met ze gaf ze dan een likje waarbij mijn cavia's alleen maar dachten dat ze wat te vreten kregen.

Ik mis ze behoorlijk! Ik wil nu ook weer cavia's!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 14:44

Zon hok hoeft echt niet veel te kosten hoor.
Het staat binnen dus zulke hoge eissen hoef je niet asn hout te stellen.
Wat je ook kan doen is een 2e hands side board kopen en dan ombouwen.

Stripe000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 14:49

Wij hadden vroeger een hond, kat en cavia’s, allemaal binnen. Nooit een probleem mee gehad. Kat keek niet naar de cavia’s .
Cavia’s waren er eerder, kat is als kitten bij ons gekomen

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 14:53

Hier ook altijd katten en cavia's gehad.
Katten keken er praktisch niet naar om..
Af en toe sneaky een pootje door de kooi en de cavia een por op de kont geven _O-
Dan ging de cavia rondjes racen door de kooi.
Nee meerdere katten en cavia's gehad maar geen enkel probleem samen.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 14:58

Het enige nadeel dat ik me van de cavia's kan herinneren is de troep. Een eindeloze stroom keuteltjes, elke minuut één. En als ze dan weer tikkertje hadden gespeeld in de kooi lag het echt overal. :')

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 15:39

Sizzle schreef:
Zon hok hoeft echt niet veel te kosten hoor.
Het staat binnen dus zulke hoge eissen hoef je niet asn hout te stellen.
Wat je ook kan doen is een 2e hands side board kopen en dan ombouwen.

En als je zelf niet heel handig bent en wel een concreet beeld hebt wat je zou willen, zou je een dagbesteding kunnen benaderen met de vraag of zij zoiets voor je zouden kunnen maken :)

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 16:07

Ik heb zelf een draadkubus kooi voor mijn cavia’s van marktplaats. Zou gewoon kijken voor een 2e hands kooi. Of de draadkubus hekjes op ali ofzo bestellen. Handige eraan is dat je ook verdiepingen kan bouwen voor meer ruimte. Mijn kat was ook bijna een jaar toen ik dr kreeg, en de cavia’s kwamen later erbij maar nooit problemen gehad. Maar een dichte kooi is wel aan te raden voor de zekerheid. Ik heb ze zo zitten ong 1.40 x 70 met verdieping.
Afbeelding

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-23 01:37

Ik ga de hekjes die Roosje01 aanbeveelt kopen om een dak mee te creeeren. Het hok waar de cavia's in zitten, is 6 hekjes bij 2 hekjes - 210 cm bij 70 cm. Vroeger zat er een etage van 70 cm bij 70 cm op, maar ik merk dat de cavia's waarvan wat schuwer van werden.

Verder heb ik een zoekprofiel aangemaakt op verhuisdieren.nl

Mochten mensen nog mee willen helpen zoeken, of zelf misschien een plaatsje voor een kat zoeken.

Wat zoek ik?
- Een poes of kater, lichte voorkeur voor een poes
- Tussen de 1 en de 14 jaar oud, liefst zonder medicijngebruik
- Graag aanhankelijk, op schoot is leuk, maar geen pre. Naast me op de bak is ook leuk.
- Geen jachtinstinct dus, is gewend aan kleine huisdieren/knaagdieren.
- Het zou leuk zijn als hij/zij zich aan bezoek laat zien, maar het hoeft niet. Ik ontvang thuis wel bezoek, maar meestal maar 1 of 2 keer per week en maximaal een uur of 4 per keer.

Mijn droomkat is een volwassen (tussen de 1 en 10 jaar oud) langharige lapjes- of schildpadpoes die graag geknuffeld wordt en vredig samenleeft met de cavia's. Maar katers en kortharige dieren van welke kleur dan ook zijn welkom als ze matchen met mijn cavia's.

Wat kan ik een kat bieden?
- Een woning van zo'n 42 vierkante meter. (Precieze hoeveelheid moet ik opzoeken, de woning is niet haaks gebouwd). Ik wil tevens met alle liefde en plezier plateaus op de muren plaatsen, zodat de kat zich op grotere hoogte kan voortbewegen.
- Een alleenstaand baasje dat maar 22 uur (inclusief reistijd) per week werkt (30% kans op 26 uur in de toekomst), verdeeld over 3 dagen per week. Op mijn vrije dagen heb ik vaak wel elke dag een afspraak, maar ik ben veel thuis. 1 tot 2 keer per week ontvang ik bezoek, wat meestal maximaal 4 uur blijft.
- Ik ben bereid het dier het voer te geven waar ze het beste op functioneren, en ik wil ook wel vers voeren (moet dan alleen even uitzoeken waar ik de koelkast/vriezer ga laten).
- Mijzelf kennende wordt hij/zij rotverwend en binnen 6 maanden zijn er voldoende speeltjes in huis om een kleine dierenwinkel mee te bevoorraden.
- Op 50 meter afstand is een dierenkliniek, en kosten noch moeite worden gespaard om een ziek dier te helpen.
- Ik heb uit diverse hoeken nu cavia-oppas die kan oppassen en voor zover ik weet is niemand bang of allergisch voor katten, dus vakantieoppas komt goed. Ik ga elk jaar in totaal 3 weken weg (maximaal 1 week aaneengesloten) van huis, dit jaar worden dat bij hoge uitzondering 6 weken (3 weken aaneengesloten).

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 04:31

Gos, vind de kooien zelf altijd zo klein, maargoed. 210 bij 70 klinkt mooi! hier 3 katten en de cavia's in een grote ren, 2 straatkatten(Waaronder een kitten) Die zijn aan komen lopen en onze eigen kat die hier alweer 10 jaar woont. Laten ze gewoon met rust. Ren is aan de bovenkant open dus ze kunnen er als het ware gewoon bij gaan zitten, cavia's hebben wel ieder hun eigen huis dus schuilen kan altijd. Kitten zit er soms gezellig bij te kijken, meer niet.
Succes met je zoektocht naar een gezellig huiskat, heerlijke dieren, <3

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 08:10

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 08:24

Hier gaat het prima samen, de cavia's en de kat. Als de cavia's op schoot zitten komt de kat er bij liggen. In de ren vind ze ze nog wel eens interessant als ze druk doen of door het hooi ritselen, maar als ze in de kooi zitten (waar ze met een beetje een kunstig sprongetje in zou kunnen komen) kijkt ze er niet naar om.

Als de kooi op de grond zou staan zou ik er minder gerust op zijn, ik denk dat ze dan wel een keer getriggerd zou kunnen worden. Blijft toch een jachtdier. De cavia's zijn voor onze kleine kat wel te groot om echt een prooi te zijn, maar ik heb geen zin in stress en opjagen. Als we ooit een andere kat zouden nemen zou het voor mij ook wel een dingetje zijn, dan zou ik de kooi toch helemaal dicht maken tot de kat er wat meer gewend aan is en er niet meer naar omkijkt zoals nu.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 08:41

Hier gaat het totaal niet, vier katten waarvan er twee echt heel erg jagen en dus ook op de cavias, ook al wonen ze daar al zeker 6 jaar mee samen...

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 08:49

Bij ons gaf het totaal geen problemen. Kat was al 11 jaar met de komst van de cavia's. Hij is een keer gaan ruiken aan de kooi en vond het toen wel prima. Kat kijkt er nu ook niet meer naar om.

Friezenkind

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 10:20

Bij ons ging dat vroeger prima, meerdere katten en cavia’s tegelijk gehad. Als wij erbij waren liep de boel los bij elkaar in de kamer zonder problemen.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 10:41

Tja ik denk dan, cavia's horen buiten?
Ik vind al die kleine hokken zo zielig,zou de cavia's lekker buiten zetten of in een kamer waar de kat niet komt en dan gaat dat toch prima samen? Misschien wel een kitten nemen, die kan je een hoop leren.
Er zijn denk ik weinig asiels die zeggen dat een kat met knaagdieren kan..

Asiels in Nederland zijn wat regeltjes betreft toch bij het zeikerige af, tenminste die ik heb getroffen.
Voor mij een reden dat ik het asiel tegenwoordig voorbij loop.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 10:46

mvdbijl schreef:
Tja ik denk dan, cavia's horen buiten?
Ik vind al die kleine hokken zo zielig,zou de cavia's lekker buiten zetten of in een kamer waar de kat niet komt en dan gaat dat toch prima samen? Misschien wel een kitten nemen, die kan je een hoop leren.
Er zijn denk ik weinig asiels die zeggen dat een kat met knaagdieren kan..

Asiels in Nederland zijn wat regeltjes betreft toch bij het zeikerige af, tenminste die ik heb getroffen.
Voor mij een reden dat ik het asiel tegenwoordig voorbij loop.

Die van mij zitten in het voorjaar/zomer ook buiten, en de kat ook. Dat gaat dan ook super, kat kijkt er niet naar om.
In de winter zitten ze in een ruime kooi binnen dus echt niet alle cavia's hebben een kleine kooi :+

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-23 11:15

Ik ga ook naar ikzoekbaas.nl kijken.

Ik ben ook zeker bereid om een lange adem te hebben! Ik wil best 1 of 2 jaar zoeken.

Heeft het zin om op marktplaats.nl een zoekprofiel te zetten? Heeft iemand daar ervaring mee? :)

Ik heb geen tuin, en de cavia's gaan dus niet naar buiten. Ik heb een twee-kamer-appartement en als ik de cavia's op de slaapkamer zet, heeft de kat ook minder ruimte. Daarnaast ben ik bang dat oo de slaapkamer de cavia's te weinig aandacht krijgen.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 11:30

Sizzle schreef:
Konijnen zijn ook gewoon gewelddagig. Vroeger hadden we thuis een open ren (geen martergebied). Daar sprong een keer een grote kater in en 1 van de konijn en sprong hem letterlijk luid grommend in zijn nekvel. Die is nooit meer teruggekomen _O-
Dat kun je niet met cavia‘s vergelijken. Een konijn ziet een cavia vaak ook alleen naar als een sex-doll.

Konijnen zijn echt terror. Het konijn in de monthy pyton films is geen verzinsel :') .

Had vroeger ook een terrorkonijn. Heeft letterlijk geprobeerd de cavia van m'n zus te castreren en de katten waren er doodsbang van.
Diezelfde katten waren buiten fervente jagers maar het konijn raakten ze niet aan.
Sure, ze hebben het in den beginne geprobeerd. 1 keer en nooit meer :+ .

Mijn ervaring is dat katten best verschil kunnen maken tussen 'eigen' en wild. Wat buiten leeft is om op te eten, wat binnen leeft is vriendjes (dat geldt helaas ook voor de ontsnapte muizen die ze zelf binnen brengen :roll: ).

Met m'n huidige katten en jachthond in huis zou het hier geen plezier zijn voor knaagdieren.

Maar vroeger hadden we altijd een halve dierentuin in huis en katten met konijnen of cavia‘s heeft nooit problemen gegeven. Behalve met de half verwilderde buitenkonijnen, daar heeft een kat wel selectie gedaan. En mijn parkietjes konden het ook niet navertellen.

Sowieso is het wel belangrijk dat de cavia‘s in een stevige kooi zitten en bvb 's nachts/bij afwezigheid niet in dezelfde kamer als de kat zitten.