Hoe zet je een pup uit

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 09:34

Nikass schreef:
Denk je dat hij het spannend vindt in de roedel? Of is het even de begroeting en gaan jouw honden daarna rustig liggen/slapen?

Maralyn het is geen pup. Honden slapen inderdaad best veel, maar van verveling kunnen ze ook druk worden.

Ik begrijp dat hij thuis niet druk is. Wat is, afgezien van de aanwezigheid van andere honden, thuis anders dan bij jou, ts?

Ik las over de bijna jaar heen.

Ik las vijf maanden. Waarom weet ik ook niet.

Excuses.

Ik dat geval.
Start maar zoek spellen op. En laat die neus maar werken.

Voor het brein goed en haalt prikkels naar beneden.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 09:38

Divers schreef:
Mentale spelletjes? Wellicht is de hond fysiek moe maar mentaal nog niet. Snuffelmat, lege colafles met brokjes, iets verstoppen en laten zoeken

Precies wat ik ook wilde adviseren. Zoek een rustige plek met de hond en doe een puzzel/spel. Met een handdoek of oude spijkerbroek kom je al een heel eind: oprollen, opvouwen, klontje ervan maken en wat koekjes ertussen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 10:11

maralyn schreef:
Nikass schreef:
Denk je dat hij het spannend vindt in de roedel? Of is het even de begroeting en gaan jouw honden daarna rustig liggen/slapen?

Maralyn het is geen pup. Honden slapen inderdaad best veel, maar van verveling kunnen ze ook druk worden.

Ik begrijp dat hij thuis niet druk is. Wat is, afgezien van de aanwezigheid van andere honden, thuis anders dan bij jou, ts?

Ik las over de bijna jaar heen.

Ik las vijf maanden. Waarom weet ik ook niet.

Excuses.

Ik dat geval.
Start maar zoek spellen op. En laat die neus maar werken.

Voor het brein goed en haalt prikkels naar beneden.

Maakt niet uit :) Zoekspelletjes zijn inderdaad altijd goed!

Jessix

Re: Hoe zet je een pup uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 10:43

Mijn pup had ook moeite met tot rust komen, maar toen was ze echt een pup. Ik nam haar dan bij me op schoot tot ze sliep en legde haar dan over in de mand. Toen ze wat ouder was kon ik haar gewoon naar haar mand sturen en dan viel ze daar wel in slaap.

Het gaat er volgens mij om dat ze een rustig plekje hebben, wat voor hun zelf fijn is maar ook voor jou om ze daarheen te sturen. De meeste mensen gebruiken daar een bench voor, maar iets anders kan natuurlijk ook. Lekker laten spelen als ze komt en daarna een verplichte rustpauze inlassen. Desnoods met een kluif of een gong erbij, zolang ze maar op de rustplek blijft.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-23 17:29

Spelletjes doe ik vaak, ook een likmat en een snuffemat. Ik maak ook veel zelf, als hij klaar is komt hij naast me zitten je ziet dan echt dat hij moe is maar zijn hersenen blijven door draaien.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 17:36

Onze border collie is nu 1,5 en krijgt vrij veel beweging. Hij kon ook wel door blijven gaan en toen ook "verplicht" rust momenten genomen. Juist door steeds ook hem verplicht te laten rusten pakt hij nu ook zelf zijn rust binnen.

En wij doen nooit en-en. Het is of bewegen, of ruiken, of iets leren. Niet van alles achter elkaar en door elkaar. Dat combineren gebeurt vanzelf wel, maar eerst rust tussendoor, dat ze dat ook echt leren.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 18:27

Ik herken het wel van mijn poedel. Het is zoeken naar balans tussen onder- en overprikkeling. Bij mijn hond werkt toch de regelmaat, elke keer de dingen op dezelfde manier doen.

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 19:26

Ik heb een hekje geplaatst tussen huis- en woonkamer, om mijn kind en jonge hond uit elkaar te houden als het emmertje van (een van) beiden vol is. Ze blijven elkaar anders triggeren en maar doorgaan met uitdagen, ze kunnen dit zelf nog niet reguleren. Hekje ertussen en hond valt gelijk in slaap en is er toch nog 'bij'.

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 07:18

Nikass schreef:
Om te beginnen is de hond geen pup. Wat is dat toch dat mensen een hond zolang pup blijven noemen?

Benzz heeft het misschien per ongeluk te snel ingevuld, maar het is wel mijn eerste vraag: hoeveel loopt de hond? Aan de lijn, los?
Ik heb mijn Spaanse dame gekregen toen ze vier maandjes oud was. Ik werd gewaarschuwd: ze loopt al dagelijks een wandeling van anderhalf uur met de grote honden mee.
Binnen een maand liep ze bij mij elke ochtend twee uur los in het bos, met gemak, veel spelen. (en dan dus ook nog smiddags en savonds uit)
Iedereen moet natuurlijk zelf weten hoe lang je de hond uitlaat, maar mijn ervaring is dat de meeste mensen nog niet aan een twee uurtjes in totaal op een dag komen, en dan ook nog grotendeels aan de lijn.
In alle jaren dat ik heel veel verschillende honden heb uitgelaten heb ik er nog nooit een meegemaakt die tevéél kilometers maakte.

Maar misschien is dat het niet, wordt hij ook enthousiast van in de roedel zijn bijvoorbeeld,

maar overprikkeling is imo een hype. De hond die lekker veel energie heeft ook nog eens verplicht in afzondering opsluiten zou ik nooit doen.

Maar maakt het uit dat mensen hun 11 maanden oude hond nog pup noemen? Niet elke hond is met 11 maanden toch al volgroeid en volwassen? Mijn 3 jarige hond noemen wij ook nog regelmatig onze eeuwige pup. Net zoals ik mijn zoon van ruim 1.5 ook nog wel eens mijn baby noem.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 22:40

Nee in dat opzicht maakt het natuurlijk niet uit. Maar wel in het kader van het op zoek zijn naar een verklaring & oplossing voor bepaald gedrag.
Een hond van een jaar die druk is, is wat anders dan eentje van drie maanden.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 22:45

Hier zelfde probleem. Hond is 6 maanden. Begint thuis al rustiger te worden maar hier nog niet. Beest krijgt genoeg beweging.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-23 22:55

Vanmiddag een uur gelopen met hem hij heeft ook lang gespeelt met 2 honden. Ik bracht hem moe weer thuis, mijn dochter heeft hem ook nog 2 keer uitgelaten. En ik hoor net dat hij een theedoek heeft gepakt, en hij wilde ook aan een trui beginnen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 23:01

marleen_usar schreef:
Vanmiddag een uur gelopen met hem hij heeft ook lang gespeelt met 2 honden. Ik bracht hem moe weer thuis, mijn dochter heeft hem ook nog 2 keer uitgelaten. En ik hoor net dat hij een theedoek heeft gepakt, en hij wilde ook aan een trui beginnen.

Klinkt bijna meer als puberteit en grenzen verkennen.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 23:09

Te moe kan ook onrust geven. Het is zoeken naar balans en hem in rust en consequent blijven begeleiden; wat is wél gewenst gedrag en hoe bekrachtig je dit?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 23:46

marleen_usar schreef:

Maar wandelen is ook weer prikkels op doen. Het antwoord ligt denk ik nog steeds bij ontprikkelen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 00:51

Hier gaat Chipito (8 maanden) na een wandeling of lange speelsessie de bench in om te slapen. Als ik hem daar niet in zet, zal hij niet gaan.
Als hij los in huis loopt, komt er altijd een moment dat hij probeert een sok of slof of vaatdoek op te pikken. Als hij dat doet, is hij meestal ook overprikkeld en moet ik hem ook laten slapen.
Chipito heeft wel steeds kauwsnacks ter beschikking, dus zorg wel dat aan die behoefte voldaan wordt. Hij heeft nooit aan meubels of planten gekauwd hier, maar had van jongs af aan kauwgoed.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 10:48

Maar een jonge hond die een sok of theedoek pikt, is dat overprikkeld?
Ik zorgde er altijd voor dat belangrijke dingen niet rondslingerden, en in geval van minder belangrijke dingen kun je het toch aangrijpen om hem te leren wat wel en niet mag?
Ik begrijp dat er ook honden zijn die snel overprikkeld zijn. Ik heb er zelf ook zo eentje, maar toch nooit in een bench gedaan en nooit "verplicht" rust gegeven. Maar als ik zelf rustig was, bijvoorbeeld aan het werk was thuis, dan ging hij op mijn voeten liggen slapen. Er zit/zat wel veel regelmaat in mijn dag.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 10:55

Pikken; nee, slopen; kan heel goed (bij mijn hond iig).
Mijn 10 maanden oude reu is geen sloper en als hij wel gaat plukken aan zijn speelgoed of het kleed is hij "overprikkeld". Dat begrenzen we. Hij heeft overigens geen bench meer, hij vindt doorgaans ook goed zijn rust. Als hij te ver is en dus niet zelf zijn rust vindt, biedt ik een kauwspeeltje aan (nylabone bijv) en dat werkt goed. Vaak pakt hij het ook al zelf; een nylabone botje en kauwsleutels liggen al vanaf pup altijd voor het oprapen.

Als hij iets steelt noem ik hem gewoon een puber die grenzen opzoekt :)) dan gewoon ruilen voor iets van zijn eigen speelgoed. Inderdaad consequent zijn in het aangeven wat wel en niet mag.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 11:06

Mijn reu is/was wel een sloper en kan gauw overprikkeld raken, bijvoorbeeld bij bezoek waar hij veel aandacht van krijgt, of hondensport in een groepje. Maar van eindeloos door de bossen struinen, lekker snuffelen en rondrennen wordt hij nou nooit overprikkeld.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 11:21

Zag net ergens een opmerking staan dat overprikkeld weer een een of andere hype is? wat een onzin zeg.

Elke hond is anders. Ik heb mijn hond toen zijn 4 maanden was opgehaald bij mensen die haar niet aankonden. Wat bleek, het hondje was zo moe en overprikkeld dat ze net een stuiterbal was. Rende overal heen, bananen in dr oren en allerlei gekkigheid.

Overprikkeld betekent gewoon simpelweg dat de hond overvraagt is.

Met rust en regelmaat is ze nu weer rustiger maar het heeft 2 maanden geduurd. Nu zijn we met kleine stapjes aan het trainen voor horse and dog trail. Hier wordt zij erg blij van maar hier weer niet te veel vragen. Kleine stapjes werken soms veel beter.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 11:26

Als ik Chipito niet in de bench zet af en toe, gaat hij zelden of nooit slapen. Je leert je hond kennen, je weet wat normaal gedrag is voor hem en je weet wanneer het te veel is, zeg maar.
Als hij hier die dingen pikt, sloopt hij ze ook :')

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 11:32

Nikass schreef:
Mijn reu is/was wel een sloper en kan gauw overprikkeld raken, bijvoorbeeld bij bezoek waar hij veel aandacht van krijgt, of hondensport in een groepje. Maar van eindeloos door de bossen struinen, lekker snuffelen en rondrennen wordt hij nou nooit overprikkeld.

Mijn ervaring is dat ook hoor, van lekker struinen en rennen en snuffelen wordt hij ontspannen moe :j dat is iets heel anders dan teveel prikkels.
Maar voor iedere hond is het anders welke prikkels stapelen en teveel worden, net als dat het van persoon tot persoon verschilt. Wat Tieneke ook zegt dus idd.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 12:19

Klopt, maar ik ben het ook wel met Monique Bladder eens, wat zij in dat artikel schrijft dat ik hier plaatste.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 12:31

Maar is het een hype of is het meer kennis en bewustzijn van tegenwoordig?
Ik ben zelf SI therapeut (voor kinderen) en het is niet iets wat je "hebt of niet hebt"; prikkelverwerking heeft iedereen en iedereen heeft gedurende de dag momenten van over-of onderprikkeling, dat is volkomen normaal. Die paralel kun je ook met dieren trekken, aangezien die ook een limbisch brein hebben. Het is van mens tot mens en van dier tot dier verschillend hoe het werkt en welke strategieën helpend zijn. Het is onwijs goed imo dat er meer kennis op dit vlak is en dat mensen beter bij hun hond / dier aan kunnen sluiten ipv dat de hond maar in een keurslijf moet omdat "het nu eenmaal zo gaat".

Ik ben het wel met het artikel eens dat het labeltje te pas en te onpas op gedrag geplakt wordt zonder achter het gedrag te kijken. En dat er net zo vaak iets anders aan de hand is dan "overprikkeling", om in die term te blijven. :)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-23 15:21

Hij heeft een bench die werkt goed,ik weet niet of ik het eerder al had geschreven maar een herdershond wilde hem 2 keer grijpen. We merkten dat hij daar na meer overprikkeling laat zien. Hij is ook gaan slopen zoals schoenen. Hij is iedere dag 2 tot 3 uur alleen dat ging altijd goed maar na de aanval van de herdershond sloopt hij nu ook als hij alleen thuis is.
We zijn nu een paar dagen bezig met een natuurlijk middel zo dat de stress weg gaat en we zien duidelijk veel meer rust bij hem.