Kat met voedselintolerantie advies gevraagd!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 22:20

Hoe snel doe je de voerovergang? Ik raad altijd aan om echt in hele kleine stapjes te wennen aan nieuwe voeding. Zeker als er al sprake is van gevoelig maagdarmkanaal.
Dus eerst 90% oud en 10% nieuw. En dan opbouwen.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-22 22:37

Needje schreef:
Ik zou zelf toch eerder kiezen voor een enkele eiwitbron dan voor kapot geknipte eiwitten.

Ja ik zelf ook, maar continu aan de diarree is ook niks

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-22 22:39

future_vet schreef:
Hoe snel doe je de voerovergang? Ik raad altijd aan om echt in hele kleine stapjes te wennen aan nieuwe voeding. Zeker als er al sprake is van gevoelig maagdarmkanaal.
Dus eerst 90% oud en 10% nieuw. En dan opbouwen.

Ik denk dat hier wel een oorzaak zou kunnen zitten, ik had verkeerd gerekend waardoor het voer sneller op was dan ik dacht en ben toen inderdaad te snel gewisseld. Vandaar dat ik nu even niks meer probeer en deze zak eerst opmaak en aankijk hoe het gaat.

Floemii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 22:42

Heb je de site van https://www.catmoneo.nl/beste-kattenbrokken/ wel eens doorgespit?
Daar staat heel veel informatie op betreft brokken en/of nat voer. Je kunt zelfs in een tabelletje schuiven met wat jij belangrijk vindt in een brok (denk aan welke voedingsbron)

Destijds kwam ik uit op Celtic Connection. Met eend, kwartel en fazant. Maar wellicht dat dat te dicht bij kip ligt gezien het ook gevogelte is. Als gevogelte wel gaat dan is Power of Nature donna's Duck wat ook één eiwitbron heeft misschien ook interessant.

Succes!

L_Flo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 22:59

Needje schreef:
Ik zou zelf toch eerder kiezen voor een enkele eiwitbron dan voor kapot geknipte eiwitten.

Mijn kat is dusdanig allergisch dat dat geen optie is, enkel op insectenbasis.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 23:00

Amber_anne schreef:
Belangrijk is om te weten hoevaak je voert. Katten hebben minstens 3 en eigenlijk vaker brok nodig per dag. Dit kun (moet) je altijd aanvullen met natvoer wat ontzettend belangrijk is, nog belangrijker dan brok

Dit is echt onzin. Ik heb al jaren katten en ze krijgen nooit natvoer.
De dierenarts raadde ook aan om ze alleen brok te geven, omdat dit ook beter voor de tanden is.

Floemii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 23:05

L_Flo schreef:
Needje schreef:

Mijn kat is dusdanig allergisch dat dat geen optie is, enkel op insectenbasis.

bestaat er kattenvoer op insecten basis? :wow:

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 23:07

Supervixen schreef:
Amber_anne schreef:
Belangrijk is om te weten hoevaak je voert. Katten hebben minstens 3 en eigenlijk vaker brok nodig per dag. Dit kun (moet) je altijd aanvullen met natvoer wat ontzettend belangrijk is, nog belangrijker dan brok

Dit is echt onzin. Ik heb al jaren katten en ze krijgen nooit natvoer.
De dierenarts raadde ook aan om ze alleen brok te geven, omdat dit ook beter voor de tanden is.

Dat is absoluut geen onzin; wat je dierenarts aanraadt is inmiddels achterhaald ;-).
Stond onlangs zelfs nog in een diergeneeskundig tijdschrift. Natvoer is echt belangrijk voor katten :j
Verder zijn er maar een paar brokken die echt bijdragen aan de tanden, en dat zijn de speciale veterinaire brokken voor de tanden. En zelfs dat is maar beperkt. Ook dat stond in dat tijdschrift. Maar er zijn ook gewoon studies naar gedaan :).

Anna79

Re: Kat met voedselintolerantie advies gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-22 23:34

Ik gebruik tegenwoordig voor de tanden een mondwater voor in het drinkwater, dat werkt echt!

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 23:49

Hier goede ervaring met Prins vitalcare sensitive met mijn oude kat. Is op basis van haring. Hier deed hij het beter op dan op Rc hypoallergeen.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 00:05

Mijn Britse kortharen doen het erg goed op husse opus lynx. Ben daar op terecht gekomen na lang internet doorspitten en uitproberen. Ze hebben altijd brokjes staan en zijn niet super dik. Voorheen is eentje heel vaak ziek geweest en hadden ze vaker diarree en blaas problemen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 08:08

Anna79 schreef:
Ik gebruik tegenwoordig voor de tanden een mondwater voor in het drinkwater, dat werkt echt!

Welke is dat?
Heb er alleen 1 die meestal uit de kraan drinkt.
Maar voor de ander is dat wel wat.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-22 08:26

Deze

Afbeelding

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 08:38

SimoneeM schreef:
Dat is absoluut geen onzin; wat je dierenarts aanraadt is inmiddels achterhaald ;-).
Stond onlangs zelfs nog in een diergeneeskundig tijdschrift. Natvoer is echt belangrijk voor katten :j
Verder zijn er maar een paar brokken die echt bijdragen aan de tanden, en dat zijn de speciale veterinaire brokken voor de tanden. En zelfs dat is maar beperkt. Ook dat stond in dat tijdschrift. Maar er zijn ook gewoon studies naar gedaan :).

Heb je linkje van dit artikel? Ben wel benieuwd.
Ik zie zelf wel echt veel meer tandsteen en ontstoken tandvlees bij katten die vooral natvoer krijgen en waar brokken er voor de sier bij staan.

Maar ik leer altijd graag bij bij nieuwe inzichten

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 08:48

Sanimed intestinal? Is op basis van insect en zonder kunstmatige geur/kleur/smaakstoffen :) . Ook een laag vet gehalte en verkrijgbaar in proefzakjes bij de meeste dierenartsen

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 09:07

Als ze het op deze brok in principe goed doen zou ik daar niks aan veranderen. Je kunt een voerautomaat kopen die meerdere porties brok over de dag verdeeld zodat ze minder lang zonder zitten. Verder zou ik kijken naar een aanvulling in de vorm van natvoer. Daar zitten relatief minder calorien in. Het ene natvoer is het andere niet, dus ik zou wat gaan experimenteren met verschillende merken en texturen. Mijn kat wilde bijv. absoluut niks in gelei en alleen maar Mousse van Gourmet := Mijn andere kat was juist weer gek op natvoer in saus van Whiskas.

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 09:10

Mijn allergische kat (ook ragdoll) staat op royal canin anallergenic, dat is het enige voer waar hij (redelijk) normale ontlasting van krijgt.
De andere kat eet dit ook vanwege FORL, en die doet het ook goed.
Ze hebben soms een klein beetje honger, maar over het algemeen redden ze het goed met 3x per dag voeren. Sommige dagen blijft er zelfs wat over :)

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 09:19

1 van mijn katten heeft IBD en soms wat brijige poep. Echt van alles geprobeerd, hoe tevredener ik met de ingredienten was hoe minder/slechter hij had. Heb nu de hyperallergeen van de Jumbo, smaak kip maar ze hebben ook zalm. Hij krijgt meerdere keren per dag een handje en is mooi op gewicht en ziet er ook goed uit. Ik koop echt met alle liefde de duurste brokken voor hem maar als ze (totaal 3) het niet eten is alleen de lokale opvang er blij van :')
De etiketten van Hills en RC word ik nooit zo hele vrolijk van, heb ook beetje het idee dat het vooral gehyped wordt door de Da's met een bonus erachter, maar dat zal mn eigen achterdochtige natuur wel zijn.

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 11:01

Schesir heeft een monoproteine light brok vis of ham. :D

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 12:13

3/4 dagen om een brok te testen is echt veel te weinig. Ik heb geadviseerd in acana, orijen, profine en nog een hoop kwalitatief goed merken. Wij raden altijd aan om minimaal 2 weken door te voeren omdat de darmen moeten wennen. Hills zit uit mijn hoofd ook nog graan in waar ze op kunnen reageren. Als je overgaat op een vleesbrok hebben ze vaak ook even moeite met wennen aan het eiwit gehalte. Zolang het geen water diarree is maar wat dunnere ontlasting zou ik aanraden om gewoon even door te voeren

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 14:19

future_vet schreef:
SimoneeM schreef:

Heb je linkje van dit artikel? Ben wel benieuwd.
Ik zie zelf wel echt veel meer tandsteen en ontstoken tandvlees bij katten die vooral natvoer krijgen en waar brokken er voor de sier bij staan.

Maar ik leer altijd graag bij bij nieuwe inzichten

Ga het even voor je terugzoeken! Hoop dat ik het tijdschrift nog heb. Maar ik zie als trimster echt gigantisch veel tandsteen ook en ontstoken tandvlees ook, en dat zijn juist ook vaak katten die gewoon brokjes eten.
Uiteindelijk is het volgens mij gewoon allemaal net niks, tenzij je echt die bepaalde dental brokken hebt.

Edit; ik kan het niet meer vinden. Zat nog even door studies te speuren en je vindt inderdaad ook wel resultaten de andere kant op, dus zoals jij zegt. Maar het artikel in kwestie had het er iig over dat het tegenviel, hoe goed brokken werkten. En dat natvoer echt ook heel belangrijk is.
Ik vind persoonlijk dat het belang van natvoer wel ook zwaar weegt; ik zou daarom altijd in ieder geval 50/50 doen. Of liefst; volledig natvoer en tandenpoetsen (maar ik besef me ook wel dat dat echt vaak zat niet haalbaar is).

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 15:32

De meeste brokjes zijn al uit elkaar voor ze het tandplak bereiken.
Grote stukken vlees waar tanden helemaal in gaan zijn het beste.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 15:45

Even over een andere boeg, het goede voer waar je, je post mee begon zet te veel aan?
Is er continu brok beschikbaar? Ik ervaar nl dat er dan minder gegeten wordt dan bij vaste voermomenten per dag. Daarnaast, wanneer je die variant brok voert en zorgt voor kwalitatief goed natvoer en meer beweging?