JudithGigi schreef:Onze pup was onvermoeibaar, dus hij moest sowieso 'verplicht' veel slapen (2 uur slapen 1 uur wakker in het begin). We hebben opgebouwd met eerst in de zelfde ruimte blijven werken, vervolgens naar boven kunnen werken en toen was de stap naar het huis uit kunnen gaan opeens heel klein. We zorgden er in het begin wel altijd voor dat hij goed moe was als hij even alleen moest zijn.
Heb ook een camera op de bench staan waar ik de eerste paar keer heb gecheckt of hij een beetje relaxed was. Deze heeft ook een praatfunctie dus als ik zag dat hij onrustig was zei ik even iets, en dan ging hij meestal weer slapen

Ik moet hem soms nog steeds wel even verplicht laten slapen maar over het algemeen pakt hij ook zelf zijn rust wel. In het begin was dat anders en bleef hij ook constant doorgaan als hij de kans kreeg.
Ik kan prima zelf met iets anders bezig zijn zonder last van hem te hebben. Hij ligt gewoon rustig of speelt zelf wat of kauwt op een botje oid. Alleen de stap uit het zicht gaat gewoon niet goed.
Zorgen dat hij moe is alvorens het alleen blijven helpt helaas ook niet.
Suzanne F. schreef:Hier is het helaas nooit gelukt. Hondje van mijn moeder is nu 9. Is altijd een heel bang en onzeker hondje geweest en je kan zelfs niet naar de wc zonder dat hij je volgt. Hij houdt je overal in de gaten. Binnenkort moet hij voor 3 weken in pension, ben heel benieuwd hoe dat gaat. Houd mijn hart vast.
Als jouw pup een goede start heeft gehad dan zou dit met de juiste training beter moeten kunnen worden. Toch verbaas ik me vaak over het feit dat de ene hond makkelijk alleen kan zijn en de andere niet. Dat moet dan toch in het karakter zitten denk ik.
Wat vervelend dat het bij jullie nooit gelukt is. Onze hond is verder niet super bang aangelegd. 3 weken in pension is dan wel een hele stap hopelijk gaat dat goed.
Ik denk ook echt dat het voor een groot deel in het karakter zit met onze vorige honden hebben we nooit problemen gehad met dezelfde aanpak.
Barbet schreef:bcd94 schreef:Labrador x Friese stabij
Ik heb er ook aan zitten denken of het anders zou zijn met een hond erbij, maar op dit moment vind ik hem nog erg jong om er nog een pup bij te nemen. Liefst heb ik hem eerst volledig onder controle voordat er een tweede komt
Dat is onverstandig.
Je neemt het risico dat je straks met 2 honden zit die niet alleen thuis kunnen zijn.
Ik denk dat je verder alles goed doet, wat je hebt geprobeerd.
Het is wel zo dat sommige honden het alleen kunnen zijn nooit echt goed zullen kunnen.
Dat ligt niet aan de manier van aanleren, maar dat een hond het echt te erg vindt om alleen te zijn.
En sommige honden leren het uiteindelijk wel om een paar uur alleen te kunnen zijn.
Hopelijk met hulp van de gedragstherapeut dat je dan leert wat voor jullie hond het beste werkt.
Ik ben inderdaad niet van plan om er een hond bij te nemen straks zitten we met 2 honden met hetzelfde probleem. Los daarvan vind ik hem sowieso nog te jong voor een tweede erbij dan moet hij eerst volledig onder appel staan.
marleen_usar schreef:Ik heb een huiselijke opvang en er komen ook honden die thuis niet alleen kunnen zijn. Hier kunnen ze wel alleen blijven, maar er zijn dan ook meerdere honden. En als ze dan weer thuis zijn kunnen ze opeens wel alleen zijn.
Met meerdere honden is het toch wel anders dan. Wel bijzonder dat ze dan vervolgens toch wel helemaal alleen kunnen zijn dan lijken ze het toch wel te leren van de andere honden.
har166 schreef:Een extra hond erbij is geen garantie op verbetering. Ik had een hondje ( die prima alleen kon zijn) en daar kwam een opvang hondje bij en 8 maanden later een pup. De opvanghond kon absoluut niet alleen thuis blijven, ondanks dat er 2 andere hondjes bij waren ( zij is geplaatst bij een familie waarvan de ouders een bedrijf aan huis hadden en 5 kids dus er was altijd iemand thuis ). Toen de pup van 11 weken kwam ben ik vanaf dag 2 al gestart met alleen zijn. Hij heeft daar nooit problemen mee gehad. Bij mijn honden gebruik ik ook termen waardoor ze ( zouden) kunnen weten hoe lang ik weg ben. Bijvoorbeeld: even boodschappen doen=kort, even naar Stormy en Teuntje = iets langer, ik moet werken dus goed op het huis passen= langer. Hun reactie op de verschillende uitspraken is ook verschillend, ik heb hierdoor het idee dat ze begrijpen wat ik bedoel.
Je zou met korte ' mededelingen ' kunnen oefenen.
Ik heb geprobeerd om een tijdje steeds hetzelfde te zeggen bij weggaan maar merkte hier geen verschil in ten opzichen van niks zeggen. In de toekomst zal het misschien wel kunnen helpen dat hij inderdaad zou kunnen weten hoelang het duurt maar momenteel zijn we alleen nog maar zeer kort uit zicht.