Vuurwerkangst hond - tips gevraagd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hennos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 16:32

Mijn ene hond is ook heel bang. Een wonder middel werkt niet.
De knallen die ze nu hoort krijgt ze iets heel lekkers voor waardoor ze door durft te lopen, of ze springt in mijn armen om dan het snoepje te pakken. Ze voelt zich ook comfortabel om dan heel dicht bij mij te zijn. Ze weegt trouwens 9 kilo dus in mijn armen springen vind een prima reactie zeker als haar dat troost geeft in die situatie.

Straks op oudjaarsdag laat ik haar heel vroeg in de ochtend uit, eind vd ochtend check ik of ze nog een plasje durft te doen en verder houdt ik haar binnen. Ze gaat dan in een heel donkere bench, kleedjes erover heen en een grote fluffymand waar ze zichzelf lekker in kan verstoppen. De Thundershirt heb ik nooit uitgeprobeerd bij haar is het angst namelijk en niet een beetje stress.
Vlak voor 12 uur probeer ik iets van een bot of iets heel lekkers aan te bieden in haar mand en dan hoop ik dat ze een beetje is afgeleid.
Het is zielig maar voor ons echt uitzitten en de eerste dagen van het nieuwe jaar weer vertrouwen opbouwen dat buiten leuk is en niet eng.

Ze vind naast de fiets rennen heel leuk, dit helpt haar nu ook want als ze moet rennen moet ze zich daarop focussen en dan vergeet ze de knallen om haar heen. Ik probeer het dus in de beweging te zoeken en haar focus om het nu aangenaam te houden. En dan oudjaarsdag gaan wij op overlevingstand.
Gelukkig is de andere hond niet bang dus kan ik hem ook gebruiken om het leuk te maken voor haar. Als ik hem uitgebreid beloon en wat lekkers geef komt mevrouw er ook gelijk aan en focust ze zich op mij en het snoepje.

Als je weet wat je hond heel erg leuk vind kun je dat nu gebruiken voor de wandelingen en op oudjaarsdag binnen houden en aangenaam maken voor hem. Meer kun je niet doen.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 17:07

Ik.vind het altijd bijzonder dat mensen tegen eind november altijd weer herinneren dat hun hond angst heeft voor vuurwerk.
Maar dan niet de tijd nemen het gehele jaar de tijd nemen hun hond te trainen of te wennen voor december.
Niet nu pas want er zijn nu gewoon al van die aso knallen wat gewoon niks met vuurwerk te maken hebben.

Begin in januari langzaam aan.
Dan zijn ze in december er veel beter erop voorbereid.
En dubbel aanlijnen klinkt mischien lacherig maar er zijn nu al zoveel Honden vermist.
1 lijn aan de halsband en de ander aan de y tuig.

Creëren in huis een veilige zone voor je hond.
Dit kan een bench zijn.
Leg in de bench een fijne deken met wen knuffel met eroverheen desnoods ook een deken zodat het een veilige hoek wordt.
Voelt je hond je veilig bij jou laat je hond dan bij je op de slaapkamer slapen.
Je hebt ook zo strakkethundershirt wat ze een veilig gevoel moet geven.

Wees voorzichtig met medicatie en advocaat want je kan snel teveel geven en dan zit je vervolgens bij de dierenarts.
Vooral met de medicatie dat kan verlammen maar dan krijgen ze als kg alles mee en hebben ze alleen maar meer angst.

Renee1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-22 17:22

Ja weet je, ik kan wel allerlei excuses hier opschrijven, maar ik vergeet vaak dat ik dat moet opbouwen en trainen, en ik breng de discipline vaak niet op. Kun je bijzonder of slecht noemen, maar ik breng het gewoon niet netjes op.

Ik schreef in de OP al dat we op bezoek zijn bij andere mensen, mede daarom was mijn vraag puur gericht op medicatie/supplementen/hesjes oid.
Maar goed.

Overigens is mijn hond niet aan het beven van angst, maar is hij meer gewoon gespannen/gestresst. Dus geen blinde paniek gelukkig.

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 17:29

Nadat er een boom op ons huis is gevallen, is een van de honden van mijn ouders ook ontzettend bang voor onweer, harde wind en ook vuurwerk. We hebben bij haar ook veel geprobeerd, maar ze bleef tegen de muren op klimmen op het moment dat ze angst had (zelfs met angstmedicatie van de dierenarts). Ik was op een gegeven moment echt radeloos en toen werd mij door een gedragsdeskundige de “Vuurwerkmix” aangeraden. Ik was in het begin erg huiverig, want hoe zouden die essentiële oliën haar helpen als haar angst zo groot is, maar het heeft bij haar echt ontzettend goed geholpen. Het voordeel van de essentiële oliën is dat ze niet gedrogeerd wordt, wat met veel medicatie wel gebeurt natuurlijk. Ze kunnen dan geen angstreactie meer vertonen en dat vonden wij niet wenselijk voor onze hond. Doordat de vuurwerkmix haar heeft geholpen hebben we uiteindelijk ook wat meer aan haar angst kunnen werken en inmiddels (ruim een jaar later) is ze echt alleen nog angstig als er echt storm is en met de jaarwisseling. Ze komt dan ook vragen om wat druppels op haar oren en gaat vervolgens een rustig plekje zoeken en liggen slapen, zélfs vorig jaar om 0:00 uur lag ze gewoon te slapen. Het kan natuurlijk toeval zijn dat dit haar helpt en het zal vast niet voor elke hond helpen, maar het is misschien wel het proberen waard als je al veel dingen geprobeerd hebt.

De hond moet even wennen aan het product, maar het is niet iets wat je maanden van tevoren al op moet starten, dus erg handig als je het alleen rondom de jaarwisseling wil gebruiken.

Dit is een linkje van het product, maar er zijn meer webshops die het verkopen volgens mij: https://www.dierenoppasamersfoort.nl/pr ... ngst-hond/

AfricanLady

Re: Vuurwerkangst hond - tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 21:25

Zet je hond ook lekker aan het werk in huis juist als hij veel spanning ervaart.
Ik zje dat ne een stabij hebt.
Die zijn over het algemeen al wat span ING en stress gevoeliger.

Haal even zo rubber matje bij de action en wat pindakaas ofzo
En smeer dat matje in met wat pindakaas.

Maak een wc en keukenrol aan beide kanten dicht en en prik er dikke gaten in en stop daar wat van zijn brokken jn opv die gewoon als zijn gewone avond maaltijd te geven.

Of heb je een oude spijkerbroek of shirt en gebruik je die niet meer.
Naai daar alle uiteinden van dicht en stop daar het voer in en maak daar wat gaten in.

Door neusverkoudheid te gebruiken dan richt hij daarop ipv zijn oren en ogen vooral op de knallen te gooien.

Dit ras hoort zijn neus te gebruiken dus zet hem aan het werk.
Zodra hij spanning vertoont ga je hem afleiden met z'n neus.
Niet door te belonen maar hem aan het werk te zetten

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 10:31

Mijn hond vind vuurwerk ook niet leuk, ze raakt niet in paniek maar blaft er vooral veel naar.
Wij doen wekelijks voer/snuffel spelletjes met haar en vorigjaar met O&N ook gedaan op het moment dat er veel werd afgestoken, dat heeft enigsinds wat rust gebracht.

Voor dit jaar heb ik ook een supplement besteld (moet nog gaan ervaren of het wat doet) maar heb het via de groene os:

https://degroeneos.nl/product/relax-compositum-hond-kat/

Het zou de scherpe randjes er een beetje af moeten halen, wie weet dat zoiets voor jou net het verschil maakt tussen wel en geen voer aannemen, of wel buiten willen plassen.

Verder lijn ik de hond altijd dubbel aan rond O&N, 1 lijn maak ik dan vast aan de heupgordel.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 23:19

Mijn advies als eerste is schaf een tracker aan. Mocht hij er toch vandoor schieten dan weet je ongeveer waar je moet zoeken. Zeker nu er al zoveel vermiste honden rondlopen.

Mijn Aussie is echt als de dood voor vuurwerk, knallen en noem het maar op. Die staat ook op de maximale dosering van Clomnicalm en we hebben de Alprazolam in huis voor nood. Deze mogen we rond oud & nieuw preventief geven om hem door die periode heen te helpen. Dit alles onder strikte begeleiding van de DA.

Wij hebben o.a. behoorlijk wat supplementen geprobeerd, maar die hebben wel enige tijd nodig om in te werken. Bij mijn hond werkten ze niet. Daarnaast liggen er kongs klaar, botten, snuffelwerk etc. Alles om maar wat aan te kunnen bieden.

Het is gewoon echt afzien als je een angstige en bange hond hebt.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 04:24

rien10 schreef:
Vuurwerk trainen is meer dan een CD opzetten. Ik gebruik geen CD.

Kan je dan wat gedetailleerder uitleggen wat je wel doet ?

Ingrid_ms

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 07:29

Mijn ene hond is ook heel bang voor vuurwerk. Een thundershirt en wat Bach rescue druppels helpen een beetje maar met Oud & Nieuw boeken we elk jaar weer een hotel ergens midden in de bossen. Dat geeft toch wel de minste stress :)

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 09:00

Onze stabij was tot ze ruim 1 was niet bang voor vuurwerk tot een ‘rotjoch’ vuurwerk in haar richting gooide. Nu is ze buiten in de woonwijk gestrest en angstig. Ze knallen hier al 2 maanden overigens.
Ze is inmiddels 6 en in huis niet bang. Ook op oudjaarsavond ligt ze in haar mand of naast ons op de bank te slapen.
Ik heb diverse trainingen gedaan, maar niets werkt. Thundershirt aan buiten met bachbloesem werkt een beetje tot ze een knal hoort, dan wil ze naar huis.
Dit jaar gaan we weg met haar 2 weken rond oud en nieuw..
succes

Renee1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-22 18:30

Bedankt voor de tips allemaal! Inmiddels een week geleden de knoop doorgehakt en een thundershirt en anti stress poeder besteld.
Het thundershirt heeft hij nu een paar keer aan gehad om te wennen. De poeder kan ik nog niet zoveel over zeggen want dat geef ik hem pas twee dagen. De bedoeling is om dat de gehele decembermaand te geven.
Buiten heb ik hem nu al wel twee keer zo ver gekregen om toch met mij mee te lopen om het wandelrondje af te maken toen er werd geknald, en dat is gelukt. Vooral hem afleiden door te spelen met een tak of een balletje helpt toch wel een beetje. Dus we gaan het zo proberen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 19:13

Nyaleti schreef:
Mijn hond heeft extreme angst, zo erg dat we hem momenteel eigenlijk bijna niet meer uitlaten.

Ik volg de cursus van Monique Bladder. Wel een investering maar tot nu toe gaat het goed.

Is hij gestresst of echt in paniek / echte angst?
Voor dat laatste ga je het niet redden met Adaptil.
Zylkene hebben wij geprobeerd, hielp wel wat. Zorgt er vooral voor dat ze de stress sneller los kunnen laten maar misschien ben je nu al aan de late kant om dat nog goed op te bouwen.

Ik geef nu Puur Nervo en het poeder van die lijn, naam even kwijt. Helpt een beetje want een wondermiddel is er niet.

Thunder shirt kun je proberen, zelf denk ik dat dat leuk is als je hond stress heeft maar zodra het over gaat op angst / pure paniek doet dat alleen niks meer.

Ga dus combineren want er is geen wondermiddel.
Thunder shirt met PUUR zou ik aanraden. Zylkene kan ook maar dan zou ik even verder googlen of je dat nog red in 5 weken (niet op Agradi of Medpets maar een blog ofzo)

Wil je misschien wat vertellen over die cursus? Het heeft mijn interesse wel.

Lugea wat leuk hè, dat je hond zelf in de druppels komt vragen. Mijn hond heeft dat met rescue druppels van Bach bloesems.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 14:15

Renee1991 schreef:
Ja weet je, ik kan wel allerlei excuses hier opschrijven, maar ik vergeet vaak dat ik dat moet opbouwen en trainen, en ik breng de discipline vaak niet op. Kun je bijzonder of slecht noemen, maar ik breng het gewoon niet netjes op.

Ik schreef in de OP al dat we op bezoek zijn bij andere mensen, mede daarom was mijn vraag puur gericht op medicatie/supplementen/hesjes oid.
Maar goed.

Overigens is mijn hond niet aan het beven van angst, maar is hij meer gewoon gespannen/gestresst. Dus geen blinde paniek gelukkig.

Je bent in ieder geval wel eerlijk. :j
Een aantal jaar geleden heb ik poeder voor mijn hond gehaald, volgens mij iets van Puur rust of zo. Daar ben ik begin december al mee begonnen en de laatste week van het jaar nog iets anders erbij. Het haalde de scherpe kantjes ervan af in aanloop naar oudjaar maar hielp niet op de dag zelf toen er hier in de regio met carbid werd geschoten. “Gelukkig” is ze nu doof dus hoef ik geen supplementen meer te geven. Als je wilt dan kan ik proberen op te zoeken wat ik mijn hond heb gegeven?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 16:05

Silvia schreef:
Renee1991 schreef:

Maar goed.

Je bent in ieder geval wel eerlijk. :j
Een aantal jaar geleden heb ik poeder voor mijn hond gehaald, volgens mij iets van Puur rust of zo. Daar ben ik begin december al mee begonnen en de laatste week van het jaar nog iets anders erbij. Het haalde de scherpe kantjes ervan af in aanloop naar oudjaar maar hielp niet op de dag zelf toen er hier in de regio met carbid werd geschoten. “Gelukkig” is ze nu doof dus hoef ik geen supplementen meer te geven. Als je wilt dan kan ik proberen op te zoeken wat ik mijn hond heb gegeven?

Dat is puur Tranquil/rust geweest. En ik denk gecombineerd met de puur Nervo. Inmiddels doen ze bij dat pakket nog de Phytonics stress. :)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 16:56

Renee1991 schreef:
Bedankt voor de tips tot zover. Zoals ik net al zei zijn we voor trainen te laat nu, dus die tips heb ik nu niet zoveel aan. Dat kan ik volgend jaar evt oppakken.
Ik zie het thundershirt wel veel terugkomen, dus ik denk dat ik die toch maar ga bestellen. Vwb medicatie, Zylkene en Adaptil staan meteen bovenaan, maar er is zo veel te krijgen. https://www.medpets.nl/vuurwerk-angst/# ... %2FZylkene.

Ik hoopte dat er iemand was die concreet ervaring had met een bepaald supplement.

Als je zylkene wil proberen ben je eigenlijk ook al te laat. Dat laat ik de klanten 1-2 maanden voor de eerste knallen geven. Dus ik zou uiterlijk vandaag de knoop doorhakken.
Vuurwerktraining en medicatie begint in oktober… als de stress er al in zit ben je te laat.

Of je moet de medicatie voor late beslissers nemen. Dexdemetomidine is iets voor oudejaarsavond. Maar dat kan je geen dagen geven. Is sedatie. Maar ook met zulke medicatie heeft je dier een pittige avond, je merkt er zelf alleen minder van want ze zijn wat suffer en iets minder gestresst. Het is niet zo dat ze verlamd zijn, maar je kan ze gewoon niet thuis zoveel mentaal blok geven dat ze niets merken.

Het is sowieso raadzaam om zsm de dierenarts even te bellen. Een aantal van de medicijnen heeft ook weer bijwerkingen, dus mogen niet voorgeschreven worden zonder onderzoek (naar bv hart of nieren).

Edit: zie dat je inmiddels eea besteld hebt, hoop dat het verlichting geeft :)

JMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 17:31

Bij onze oudste hond werkt werkelijk helemaal niets. Bij de eerste knal rent hij blind de andere kant uit dus goed aan de lijn houden en oudjaarsdag zelfs lijn aan het tuigje en aan de halsband..

We gebruiken het thundershirt, de bach rescue druppels en in huis dat spul voor in het stopcontact maar het blijft een doffe ellende voor hem..

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 17:33

Dexdemetomidine (sileo) is inderdaad een sedatief. Maar in de dosering die je aan je hond geeft met oud en nieuw is het niet sedatief, maar het werkt geluidsangst remmend.
Daarnaast is pexion ook geregistreerd voor geluidsangst. Beide medicijnen zijn uitsluitend via de dierenarts verkrijgbaar.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 19:12

Renee1991 schreef:
Bedankt voor de tips allemaal! Inmiddels een week geleden de knoop doorgehakt en een thundershirt en anti stress poeder besteld.
Het thundershirt heeft hij nu een paar keer aan gehad om te wennen. De poeder kan ik nog niet zoveel over zeggen want dat geef ik hem pas twee dagen. De bedoeling is om dat de gehele decembermaand te geven.
Buiten heb ik hem nu al wel twee keer zo ver gekregen om toch met mij mee te lopen om het wandelrondje af te maken toen er werd geknald, en dat is gelukt. Vooral hem afleiden door te spelen met een tak of een balletje helpt toch wel een beetje. Dus we gaan het zo proberen.

Het thundershirt kan echt fijn werken. Of de poeder echt goed zijn werk gaat doen betwijfel ik. Met zoiets moet je minimaal 2 maanden van tevoren starten is mijn ervaring.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 20:03

Afbeelding
Wij zijn met deze aan het wennen, en verder bouwen we een tent waar zijn mand staat en dan krijgt hij een sterke valeriaan pil. Dat doen we dus met oud en nieuw, en nu steken ze af en dan troosten wij hem en dat werkt ook goed.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 20:43

Ik werk nu bij de dierenarts en hoor echt veel goede verhalen over Clomicalm!
Voor dit jaar te laat, al hoor ik ook wel dat het snel al werkt maar er staat 4 weken aangeschreven, en het is rete duur. Voor mijn hond van 45 kilo 140 euro per maand :') Joe.

Sileo en Pexion vind ik dood eng en zou ik zelf nooit gebruiken. Nu wonen wij erg achter af en hebben we dus geen knallen in de straat. Woon je gewoon in de wijk waar super veel van dichtbij wordt afgestoken en flipt je hond 'm anders compleet, is dit wel het overwegen waard.
Beide wordt regelmatig voorgeschreven op een aangepaste dosering en is geregistreerd trouwens.

Hier gaat het erg goed. Eerst Puur nervo en tranquil poeder maar dat deed niet voldoende. Nu de strezzz druppels erbij en die maken echt een verschil!
Daarbij volgen we dus ook een fikse cursus en laten we hem nog maar kort uit (hier wel haalbaar omdat hij al veel buiten kan spelen op het erf).

Renee1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-22 21:14

Oh ik ben begin december al begonnen met het anti stress poeder, heb daar volgens mij ook een linkje van geplaatst :j
Vooralsnog doet hij het best goed! Hij is voor m’n gevoel iets rustiger en het thundershirt trek ik hem met enige regelmaat ook aan. Met oud en nieuw dus shirt aan en zowel in de ochtend als avond de hoge dosering poeder.
Ik bewaar dit topic sowieso voor volgend jaar.

Veldbloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 14:36

Hoe is het met jullie honden gegaan gisteren?
Hier hebben hond en ik met veel spelen, aandacht, Adaptil stekker en tabletjes, Sileogel, plus af en toe het thundershirt, oud en nieuw weer overleefd.
Ik ben wel 1x wezen vragen bij de buren hoe lang het carbidschieten nog doorging, toen het al donker was. :n
Blij dat het voorbij is!
Gelukkig Nieuwjaar allemaal :)

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 14:50

Hier is het perfect gegaan!

Vrijdag diplomaat gehad van de jachttraining en daar was Maple super gefocust op het schot (in positieve zin), dus we hebben het knal=leuk nog extra kunnen bevestigen.

Gisteren 's middags een lekkere losloopwandeling gedaan, dus ik had een heerlijk ontspannen hondje. Mijn vriend heeft haar eind van de middag nog een keer uitgelaten, ging probleemloos. Daarna gingen ze rond 21.30 weer naar buiten en ze bleven maar weg, dus ben ik maar even gaan kijken waar ze bleven. Hond en baas zaten gezellig en ontspannen op een bankje vuurwerk te kijken... (vuurwerk aan de overkant van de rivier dus wel op afstand).
Thuis even een snuffelmat gedaan, daarna is ze op de bank tegen ons aangekropen en om 12 uur een kong gegeven en even alleen thuis gelaten.

Ik ben er heel blij mee. En we hebben nog wat kindervuurwerk in huis om het ook nog af en toe te blijven bijhouden en bevestigen.

Renee1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-23 15:10

Hier ging het ook super goed, eigenlijk boven verwachting. Ik was op 1 december met dat poeder begonnen (zie mijn eerdere posts) en hij had zijn thundershirt aan.
Hij stond om 00.00u rustig om zich heen te kijken, ging daarna op zijn plaats liggen en kwispelde gewoon toen wij binnenkwamen. Ik was echt blij verrast. De Jack Russell van de mensen waar we te gast waren was wel heel bang dus het verschil was goed zichtbaar.
Volgend jaar weer hetzelfde recept voor mijn hond :j

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 16:14

Hier waren de honden super bang en hele erg onrustig. Was echt om gek van te worden en we werden er zelf heel erg nerveus van.
Bij elke knal vlogen ze met z'n tweeën blaffend op en renden ze blaffend zenuwachtig door uit huis. Pupillen groot van de stress. De ene liep buitrn trekkend, stuiterend en blaffend naast me en de andere moest ik meeslepen en wilde alleen maar naar huis.
Heel sneu.

Heb een bandage om ze heen geknoopt en binnen een half uur waren ze rustig!
Ze hebben alleen maar liggen slapen en bij een knal gingen ze alleen even rechtop zitten. Tijdens het nieuwjaarsgeknal heb ik ze in de keuken gezet met de radio hard. Ze zijn rustig geweest.
Volgend jaar ga ik ze eerder inknopen met bandage.