Help! Mijn kat houdt mij wakker....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 08:57

xPearl schreef:
Inderdaad een ritme gaan aanhouden en ze moe maken.

Wij hebben sinds een paar weken ook 2 kittens die overdag in de slaapkamer mogen maar als wij gaan slapen is de deur dicht. Wij gaan naar bed, dan gaan ze nog even mee en spelen ze op bed. Na 10/15 min brengen we ze naar de woonkamer en gaan ze slapen. 's Ochtend nemen we een kwartiertje om wakker te worden en mogen ze weer de slaapkamer in. Als ze ons horen staan ze al voor de deur te wachten hahah. 1 heeft wel eens om 6u voor de deur gestaan en zachtjes miauwen, maar dat hebben we genegeerd en dan was het na een paar minuten stil.

Blijkbaar zijn die van jou het gewend om 's nachts bij jou op de slaapkamer te mogen en om dat nu weer om te draaien is erg lastig. Maar daar moet je consequent in zijn. Niet en en doen, maar beslissen wat je wil. Als je ze niet meer op de kamer wil moet je even doorbijten want daar zijn ze het niet mee eens en dan gaan ze aan de deur krabben of miauwen. Maar zo lang jij het negeert stoppen ze er uiteindelijk wel mee.
Inderdaad oordopjes of iets in doen, en het echt gaan negeren.

Maar het belangrijkste is inderdaad om ze moe te krijgen. Spelen, lik-matje etc etc

Dit gaat dieper dan het er niet mee eens zijn. Dichte deuren geven katten stress.
Je verkleint hun territorium en de manieren om te ontsnappen, ze hebben alle vluchtroutes uitgestippeld en een dichte deur verandert dat.

Het kan ook zijn omdat ze zich echt veilig voelen bij jou. Vooral kittens in een nieuw huis hebben daar last van. Waar mensen een puppy vaak wel boven laten slapen moeten kittens meteen alleen liggen.

Dat mauwen is echt niet om vervelend te doen en het valt heel goed aan te leren dat ze rustig doen op bed en je niet wakker maken.

Niet alleen naar jou persoonlijk trouwens maar heb jou bericht gebruikt als voorbeeld

VenoSnorlax

Re: Help! Mijn kat houdt mij wakker....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 09:30

Herkenbaar, hier ook zo'n kat. Ze komt niet naar mn hoofd toe als ik slaap, lief wel. Maar dan gaat ze mn tenen likken zodat ik wakker word en ze naar mn hoofd toe kan.. -O-

Wij hebben het inderdaad ook opgelost met ritme, vooral de filmpjes van Jackson Galaxy zijn echt top
https://www.youtube.com/@JacksonGalaxy

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-22 18:57

Afanaisa91 schreef:
Mijn buitenkat kan alsnog helemaal losgaan op een paar van die muizenapps op m’n tablet.
Misschien is dat wat uitdaging voor als je zelf weinig tijd hebt?

prachtige kat heb je trouwens <3

Ik heb geen tablet :P
Thanks <3

JorineV schreef:
Al gedacht aan kinderslot op je kastjes? Lijkt me toch niet heel fris als ze aan je hygiëneproducten zitten. (Zei ik die regelmatig katten met modderpootjes op bed heb }:0 )

Denk dat er al heel veel goede tips gegeven zijn voor moe maken en routines inbouwen. Zal toch een beetje zoeken naar wat werkt voor jou en Sil (en Loki). Wij hebben de slaapkamerdeur 's nachts open en beide katten maken daar wel gebruik van om urenlang bij ons te liggen, even een wandelingetje buiten te maken (afgesloten tuin met kattenluik) en vervolgens weer op bed te ploffen. Juist die vrijheid geeft ze rust, en ons dus ook. Maar hier wordt gelukkig niet gespeeld 's nachts...

Ze laat de kastjes nu weer met rust gelukkig, maar dat komt waarschijnlijk omdat er redelijk wat speelgoed voor ze ligt. Anders zijn kindersloten zeker geen slecht idee :j

Sil en Loki komen niet buiten, kan ook niet aangezien ik op 2 hoog in een appartementencomplex woon :)

Amber_anne schreef:
Dit gaat dieper dan het er niet mee eens zijn. Dichte deuren geven katten stress.
Je verkleint hun territorium en de manieren om te ontsnappen, ze hebben alle vluchtroutes uitgestippeld en een dichte deur verandert dat.

Het kan ook zijn omdat ze zich echt veilig voelen bij jou. Vooral kittens in een nieuw huis hebben daar last van. Waar mensen een puppy vaak wel boven laten slapen moeten kittens meteen alleen liggen.

Dat mauwen is echt niet om vervelend te doen en het valt heel goed aan te leren dat ze rustig doen op bed en je niet wakker maken.

Niet alleen naar jou persoonlijk trouwens maar heb jou bericht gebruikt als voorbeeld

Interessant. Overdag zit de deur naar mijn slaapkamer altijd dicht, omdat het raam dan op kiepstand staat. Het interesseert ze dan ook niet zoveel, alleen als ik op de kamer zit dan wil met name Sil erbij kunnen zijn. Dus ik denk ook inderdaad dat het ook een stukje veiligheid is voor Sil, dat ze graag bij me is. En dat is geen probleem natuurlijk, al is het wel lastig als ik op tijd moet opstaan :Y) .

Inmiddels heb ik wel door dat als ik haar eigenhandig in haar mandje zet, ze dan ook niet meer terugkomt :')

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 10:14

xPearl schreef:

Wij hebben sinds een paar weken ook 2 kittens die overdag in de slaapkamer mogen maar als wij gaan slapen is de deur dicht. Wij gaan naar bed, dan gaan ze nog even mee en spelen ze op bed. Na 10/15 min brengen we ze naar de woonkamer en gaan ze slapen. 's Ochtend nemen we een kwartiertje om wakker te worden en mogen ze weer de slaapkamer in. Als ze ons horen staan ze al voor de deur te wachten hahah. 1 heeft wel eens om 6u voor de deur gestaan en zachtjes miauwen, maar dat hebben we genegeerd en dan was het na een paar minuten stil.

Blijkbaar zijn die van jou het gewend om 's nachts bij jou op de slaapkamer te mogen en om dat nu weer om te draaien is erg lastig. Maar daar moet je consequent in zijn. Niet en en doen, maar beslissen wat je wil. Als je ze niet meer op de kamer wil moet je even doorbijten want daar zijn ze het niet mee eens en dan gaan ze aan de deur krabben of miauwen. Maar zo lang jij het negeert stoppen ze er uiteindelijk wel mee.

Maar het belangrijkste is inderdaad om ze moe te krijgen. Spelen, lik-matje etc etc

Ik vind dit wel wat tegenstrijdig, overdag mogen ze op de slaapkamer en snachts niet. Vervolgens zeg je dat je niet en en moet doen, maar beslissen wat je wil? Ze mogen dan wel dan niet op de slaapkamer, dat is toch ook en en?
Hoe moeten ze dan het verschil weten?

Ik heb momenteel 5 katten waarvan 4 jonge actieve katten. Ze mogen door het hele huis behalve 1 slaapkamer en de badkamer.
Ik heb 12 verschillende krabpalen in huis (ja veel ruimte) en het zijn binnenkatten. Ik heb een grote ren buiten maar ze kunnen daar alleen in als ik thuis ben.

Mijn katten slapen overal en nergens maar snachts liggen ze meestal op bed, gezellig bij mij.
Eigenlijk heb ik zelden last van spelende katten snachts op de slaapkamer. Als het eens voorkomt is het vaak van korte duur, misschien slaap ik er zelfs wel doorheen.
Reken maar dat ze met zn allen behoorlijk door het huis kunnen racen, in volle galop naar boven en weer naar beneden en weer terug.
Maar nooit snachts gek genoeg.

Er staat altijd eten voor ze en ze hebben veel speeltjes, maken geen kastjes open dus eigenlijk zijn ze heel 'braaf'
Afbeelding

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 11:07

cissy schreef:
xPearl schreef:

Ik vind dit wel wat tegenstrijdig, overdag mogen ze op de slaapkamer en snachts niet. Vervolgens zeg je dat je niet en en moet doen, maar beslissen wat je wil? Ze mogen dan wel dan niet op de slaapkamer, dat is toch ook en en?
Hoe moeten ze dan het verschil weten?

Vraag me niet hoe ze het verschil weten, maar ze weten het :'). Op een paar keer na om 6u 's ochtends miauwen is er nooit wat gebeurd. We hebben een camera staan in de woonkamer en je ziet heel duidelijk dat ze gewoon gaan slapen wanneer wij ze in de woonkamer zetten als wij gaan slapen.
Misschien hebben wij geluk? We hebben het natuurlijk vanaf dag 1 al gedaan.

Maar goed. Het is natuurlijk mijn ervaring

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 11:29

Mijn kat krabt ook aan deuren. Zij slaap op zolder en de deur naar de trap kan dicht. Nu zet ik dus op de onderste tree een apparaatje neer met een sensor en als ze dan binnen het bereik van de sensor komt spuit er lucht uit het apparaatje. Hiermee hebben woj het probleem zo goed als helemaal opgelost. Ze heeft het een paar keer ervaren en kiest dan toch eieren voor haar geld.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 08:30

Citaat:
Inmiddels heb ik wel door dat als ik haar eigenhandig in haar mandje zet, ze dan ook niet meer terugkomt :')

Die wil gewoon naar bed gebracht worden <3. Hebben wij met de poes ook een tijd gedaan (toen we nog de illusie hadden dat onze slaapkamer alleen voor mensen was). In d'r mandje leggen, nog even kroelen, en dan was het goed.

Wat fijn dat ze je kastje nu met rust laat!

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 09:16

Hoe is het met jouw eigen routine , TS ?
Ben je vaak onderweg of juist niet?
Ga je regelmatig op een bepaalde tijdstip naar bed of wisseld het veel ?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 09:23

DromenLies schreef:
Mijn kat krabt ook aan deuren. Zij slaap op zolder en de deur naar de trap kan dicht. Nu zet ik dus op de onderste tree een apparaatje neer met een sensor en als ze dan binnen het bereik van de sensor komt spuit er lucht uit het apparaatje. Hiermee hebben woj het probleem zo goed als helemaal opgelost. Ze heeft het een paar keer ervaren en kiest dan toch eieren voor haar geld.

Damn... -O-

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 09:25

Onze katten weten ook het verschil tussen slaap tijd en wanneer ze wel aan de deur mogen krabben om weer naar binnen of buiten te mogen.

Zelfs zo erg dat als wij langer opblijven dat de katten naar hun favoriete slaap plaatsen verdwijnen :')

Als ik weer eens niet kan slapen en op de bank lig komen ze er vaak wel gezellig bij liggen maar snachts is het echt slaaptijd voor ze (ok, en de rest van de dag :+)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-22 09:52

sasja0705 schreef:

Vanwege mijn onregelmatige werkrooster heb ik geen routine helaas.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 10:02

Onze kat heeft ook zn gekkenuurtje na het eten. Maar dat is met 5 min ook wel klaar.
Na zn laatste avondmaaltijd gaan we met hem spelen, knuffelen en dan brengen we hem naar bed. In zn mand krijgt hij dan nog wat brokjes en dan gaan wij naar bed.
Die routine werkt hier goed.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 10:32

Misschien heeft ze toch wat meer behoefte aan aandacht.
Toen Pip nog een kitten was speelde ik 's avonds een poosje en gaf haar dan natvoer. Daarna sliep ze prima.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 10:59

Marjo schreef:
sasja0705 schreef:

Vanwege mijn onregelmatige werkrooster heb ik geen routine helaas.

En dat is dus de sleutel voor het probleem...
Want als jij wegens jouw baan geen routine op kan na houden... hoe moeten het dan de katjes doen ?

Nee, is niet boos bedoeld hoor. En is ook wel op te lossen maar wel ietsje moeilijker.

Ik had vroeger vrijgangers. Nadat ik binnen 3 jaar mijn katten "roedel" verloren heb ( 2 vergiftigd, 2 doodgereden) vanaf 2004 alleen maar nog "binnenkatten" .
Wij hebben een huis, 2 verdiepingen ,ca 90 m2.
Bij de eerste 2 was het wennen... vooral omdat onze Sibeer een flessenkind was zonder "kattenopvoeding" toen nr 2 erbij kwam, werd het rustiger.
Omdat wij allebei overdag werken avonds na het eten dus eerst speelen, enz...
Duurde een paar maanden en toen gingen ze op de zelfde tijdstip mee naar bed.
Die 2 toen hadden "alleen" maar het huis. Later kwam er nog een zwerfkater bij ( 10 jaar op straat) maar ook hij, had het zo door.
Hierna volgten geleijdig 4 jonkies ( 1 oude overleden, 1 erbij)
Inmiddels zijn de oudjes al lang overleden en heb ik hier dus alleen maar nog die 4. Ons achtertuintje katproef gemaakt - maar mogen alleen naar buiten als wij er zijn. Weten ze precies... en ook ons bedtijd.
Dan snurkt echt alles mee.

Ook met wisselende werkrooster kun je routine creëren.
Als je vanaf thuiskomst bepaalde handelingen gaat herhalen.
Dat hebben ze zo door .

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 11:14

Hersenwerkjes en trainen.. daar hoef je echt geen half uur per keer mee bezig te zijn. Met 5 minuutjes per kat per avond kom je al een eind. De leeftijd maakt echt geen drol uit. Ja, ze moeten er misschien aan wennen en het gaat wat langzamer dan bij een kitten. Maar het is echt niet onmogelijk hoor. De relatie met je katten zal verbeteren en ze raken sneller moe.
Het kan ook helpen om juist niet altijd alle speeltjes beschikbaar te maken. Dan is de lol er snel af.