Het houdt niet op, weer een bijtincident met mijn herder

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 14:26

Onze hond was altijd aangelijnd . Werd ook geregeld aangevallen door loslopers- waarop de eigenaar zei dat wij de onze dan ook maar moesten loslaten! Nou lekker, nog meer dierenartskosten dan voor beide partijen! Mijn (bejaarde) moeder nam altijd een stevige wandelstok mee als ze de hond uitliet om aanvallers weg te meppen. Ik deed dat niet maar keek heel goed uit op straat en als ik een lastpak ergens zag aankomen dan koos ik snel een andere route met de hond.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 14:27

In dit geval vind ik dat de Russel een muilkorf om moet. Echt belachelijk dat je met een hoog risico hond maar alles moet pikken van dat soort kleine onopgevoede mormels.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 14:29

Die JR had bij mij extra vliegles gekregen en de eigenaar ook. Als mijn hond me al niet voor was. Hij is normaal vriendjes met alles en iedereen maar zo'n bijtend mormel zou snel tegen de grond gewerkt worden.

'Wil alleen maar spelen' is kul, spelende honden maken geen gaten. Misschien moet de eigenaar maar eens leren haar hond bij zich te houden.

Als er meerdere incidenten geweest zijn met je hond kan het echter wel interessant zijn te kijken waar dat vandaan komt. Misschien heeft je hond een onzekerheid of verwacht hij hommeles als hij een andere hond ziet en toont hij dat in z'n communicatie. De heel subtiele communicatie van honden zien wij niet waardoor we niet snappen wat er gebeurd en hoe het te verhelpen.

Ik zag dat met mijn vorige hond, die was door omstandigheden onzeker bij andere honden en dat werd veel vaker drama dan met m'n huidige hond die iedere hond geweldig vind, zichzelf ook wel heel wat vind eigenlijk en zich ook niet zal laten overrompelen door andere honden.

Jouw hond zou voor elke negatieve ervaring 10 positieve ervaringen met andere honden moeten hebben. Een hondentrainer kan je daarbij helpen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 14:30

Naar de politie gaan en aangifte doen van een loslopende hond in aanlijngebied die jouw hond aanviel.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 14:31

BugsFunny schreef:
Inmiddels 4e bijt incident met je hond?
Zou hem toch echt een muilkorf om gaan doen, iedere keer schuld van de andere hond maar na 4x?

Dat dus.

Steeds de schuld bij anderen leggen is niet oké.

ynskek
Moderator Algemeen

Re: Het houdt niet op, weer een bijtincident met mijn herder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 14:37

Wat vervelend dat jou hond nu de schuld krijgt van het feit dat een andere hond haar gebeten heeft.

Ik zou met het attest van jou DA aangifte doen bij de politie als de eigenaar niet mee wil werken aan vergoeding van de kosten. Haar loslopende hond heeft jou aangelijnde hond verwond.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 14:39

Femke_Tweety schreef:
BugsFunny schreef:
Inmiddels 4e bijt incident met je hond?
Zou hem toch echt een muilkorf om gaan doen, iedere keer schuld van de andere hond maar na 4x?

Dat dus.

Steeds de schuld bij anderen leggen is niet oké.

wat is haar schuld nu dan?

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 14:41

Als je het mij vraagt, heeft het hondje nog geluk gehad dat het 'slechts' een zeer pootje heeft doordat je hem hebt opgepakt.
Had je dat niet gedaan, dan was de schade misschien wel veel groter geweest.

Heel naar dat jullie in deze situatie zijn beland.
Hopelijk kun je de juiste hulp inschakelen om dit op een rechtvaardige manier voor beide partijen op te lossen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 14:44

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 14:47

KimD schreef:
Voor alle mensen die vragen waarom een muilkorf wordt geopperd:

[BB] Hond heeft andere hond gebeten. En nu?

ja gelezen, dus?

Hond bijt hier toch helemaal niet.
De jack russel moet de korf om. Die bijt.

En ja op eigen erf een indringer pakken, ja doen ze hier ook... geen haar op mijn hoofd die ze een korf om doet.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 14:51

Onze aangelijnde hond (middelgrote bastaardterrier) werd aangevallen door loslopende Rottweiler en in zijn rug gebeten. Hond niet gewond doordat hij een gevoerd regenjack droeg wat wel kapotgebeten was. Die mensen (buurtbewoners) hebben het regenjack (volgens mijn ouders was dat duur ,in het buitenland gekocht..) vergoed. Mijn moeder vertelde dat deze mensen daarna steeds op dreigende wijze met hun hond zijn gaan heen er weer lopen als ze haar zagen! Tenslotte ging zij haar uitlaattijden aanpassen om te voorkomen dat ze die mensen+hond zou tegenkomen.Onze hond was nooit los en zelfs nog naar de Martin Gaus hondenschool geweest.Maar tegen loslopende agressievelingen helpt niets.

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 14:54

BugsFunny schreef:
DuoPenotti schreef:
Ja weet ik BugsFunny
Maar ook daar was de hond geen schuld maar de bijrijder.
Hier heeft de hond niet gebeten.
Dus er is geen 4e bijtincident.

Er zijn wel veel stomme mensen om haar heen, dat wel.
Hou je joekels gewoon bij.

Daarnaast vind ik wel dat TS het niet slim omschrijft, dan gaan mensen het ook beoordelen als jij oa doet.
Want ik zou het al geen bijtincident noemen.
Ik zou de titel iets maken met onopgevoede mormels vallen mijn hond aan.
dus de aandacht weg van de herder, die heeft immers niets gedaan.

Hoe je het ook wendt of keert het is een bijt incident.
Ik oordeel niet maar het is wel opvallend gedrag van de hond.
Steeds weer zijn er problemen met kleinere honden, juist ter bescherming van ts en de hond zou ik een muilkorf omdoen.
Als dit vaker gebeurd zal er uiteindelijk toch de politie of handhaving aan de deur staan.
Beter zorgen dat ts ingedekt is.

Ts haar hond is aangevallen haar hond heeft nu niet gebeten

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 14:55

DuoPenotti schreef:
KimD schreef:
Voor alle mensen die vragen waarom een muilkorf wordt geopperd:

[BB] Hond heeft andere hond gebeten. En nu?

ja gelezen, dus?

Hond bijt hier toch helemaal niet.
De jack russel moet de korf om. Die bijt.

En ja op eigen erf een indringer pakken, ja doen ze hier ook... geen haar op mijn hoofd die ze een korf om doet.

Nog een keer lezen dan. :=

anjali schreef:
Onze aangelijnde hond (middelgrote bastaardterrier) werd aangevallen door loslopende Rottweiler en in zijn rug gebeten. Hond niet gewond doordat hij een gevoerd regenjack droeg wat wel kapotgebeten was. Die mensen (buurtbewoners) hebben het regenjack (volgens mijn ouders was dat duur ,in het buitenland gekocht..) vergoed. Mijn moeder vertelde dat deze mensen daarna steeds op dreigende wijze met hun hond zijn gaan heen er weer lopen als ze haar zagen! Tenslotte ging zij haar uitlaattijden aanpassen om te voorkomen dat ze die mensen+hond zou tegenkomen.Onze hond was nooit los en zelfs nog naar de Martin Gaus hondenschool geweest.Maar tegen loslopende agressievelingen helpt niets.

Ik kan je vertellen dat mijn schoenmaat 39 en een wurggreep prima helpt tegen een loslopende agressieveling. Goed vastpakken en wurgen en als ze rondom formaat schoenmaat 39 zitten krijgen ze een trap voor het harses tot het licht uit gaat.

thequeensmum

Re: Het houdt niet op, weer een bijtincident met mijn herder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 15:04

Wat een nare ervaring, voor jou maar ook zeker voor je hond! Ik vind het wel echt hondsbrutaal (snap nu ook waar deze uitdrukking vandaan komt :D ) om de kosten vergoed te willen hebben terwijl jouw hond aanvalt en je hem ook nog eens los hebt in een gebied met aanlijnplicht. Snap dat je hier enorm van baalt, maar mijns inziens valt jou niets te verwijten

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 15:09

Uitgaande van dit verhaal lijkt het me vrij duidelijk dat de JR (of liever gezegd zijn eigenaar) fout was. Al is het alleen maar omdat die los liep in een aanlijngebied. Ik zou het er lekker op aan laten komen en niet meteen kosten vergoeden.
Toch was juist ook hier een muilkorf bij jouw hond fijn geweest: dan had je je hond niet omhoog hoeven houden (ervan uitgaand dat je dat deed om te voorkomen dat die terug zou bijten) en had je je kunnen concentreren op de JR.

Hoe dan ook het blijft vreselijk irritant (en dat vind ik als ruiter én als hondeneigenaar met aangelijnde hond), loslopers die niet luisteren en op andere honden afdenderen al dan niet met kwade bedoelingen. Ook als het wel losloopgebied is.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-22 15:12

Kim D, mss heb ik eroverheen gelezen en heb je het wel genoemd, maar hoe had een muilkorf bij mijn hond dit incident voorkomen?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 15:14

IHN schreef:
Kim D, mss heb ik eroverheen gelezen en heb je het wel genoemd, maar hoe had een muilkorf bij mijn hond dit incident voorkomen?

Dan had je je geen zorgen hoeven maken dat jouw hond schade zou maken of de hond zou doodbijten en had jij de kleine hond niet van de grond hoeven tillen. Dan was je minder druk geweest met het omhoog hijsen van je eigen hond en de paniek minder groot.

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 15:17

KimD schreef:
IHN schreef:

Dan had je je geen zorgen hoeven maken dat jouw hond schade zou maken of de hond zou doodbijten en had jij de kleine hond niet van de grond hoeven tillen. Dan was je minder druk geweest met het omhoog hijsen van je eigen hond en de paniek minder groot.

Ze tilde de kleine hond toch juist op omdat deze in de buik van de herder hing?

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-22 15:20

Sandra_H schreef:
Uitgaande van dit verhaal lijkt het me vrij duidelijk dat de JR (of liever gezegd zijn eigenaar) fout was. Al is het alleen maar omdat die los liep in een aanlijngebied. Ik zou het er lekker op aan laten komen en niet meteen kosten vergoeden.
Toch was juist ook hier een muilkorf bij jouw hond fijn geweest: dan had je je hond niet omhoog hoeven houden (ervan uitgaand dat je dat deed om te voorkomen dat die terug zou bijten) en had je je kunnen concentreren op de JR.

Hoe dan ook het blijft vreselijk irritant (en dat vind ik als ruiter én als hondeneigenaar met aangelijnde hond), loslopers die niet luisteren en op andere honden afdenderen al dan niet met kwade bedoelingen. Ook als het wel losloopgebied is.

maar ik had nu ook mijn handen vrij voir de russel. Ik heb mijn herder altijd vast aan een sport tuigje om mmijn middel. Die had ik dus zo kort gezet dat ze wat omhoog kwam. Ik had haar nog wel ook vast (altijd angst dat ze toch iets kapottrekt), maar dat was dus niet anders geweest met muilkorf. 1 hand moest aan haar lijn zijn.

SoshaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 15:21

Wat een onzin, als haar hond gemuilkorfd was geweest en ze had die Jack niet opgetild was haar hond door die Jack nog meer kapot gebeten. Paniek wordt veroorzaakt door de aanvallende hond. Geen idee waarom jij TS daar zo graag de schuld van wil geven, maar slaat echt nergens op.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 15:22

KimD schreef:
IHN schreef:

Wat een onzin.
Een grote hond met muilkorf kan nog steeds flinke schade aanbrengen bij een kleinere hond.

Ik vind dat ts goed heeft gehandeld en de enige die hier fout zit is de eigenaressen van de jr. Als dat zo'n agressief beest is mag die niet loslopen. Al helemaal niet in aanlijn gebied.

Ik heb de indruk dat jullie ts achtervolgen in haar topics en dat komt bijzonder onsympatiek over.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 15:27

"Achtervolgen", ze opent letterlijk twee topic over dit onderwerp in een week tijd. _O- _O-

Verder ben ik ook bij dit soort gevallen bijzonder onsympathiek, dat is een goede observatie.

Maar hey, succes aan TS en de oplossing dan. Ik blijf bij mijn antwoord, we spreken ons wel weer bij het volgende topic.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 15:34

Los lopen of niet heeft niks te maken met schuld of aansprakelijkheid boj bijtincident. Dat een hond ergens niet mag loslopen betekent, volgens de wet, alsnog niet dat de eigenaar van de aangelijnd hond niet aansprakelijk is als deze de loslopende hond bijt.
Dat vinden sommige verzekeringen van belang, maar dat zegt meer over wat zij willen vergoeden. Je kan alsnog volgens de wet aansprakelijk zijn voor hele bedrag en een verzekeraar hebben die maar de helft betaalt. Dan zou je het eigenlijk zelf verder moeten betalen.
Er zit gewoon wel eens verschil in de juridische kant en wat een verzekeraar bepaalt.

In dit geval moet sowieso de eigenaresse van de Jr de kosten vergoeden voor ts. Dat de Jr nu ook geblesseerd is, vind ik vrij wrang om daarvoor vergoeding te eisen bij ts.

Ik til mijn herder ook op als er een hond met zulk gedrag komt. Niet omdat hij een muilkorf om zou moeten hebben, maar ook om hem te beschermen in de hoop dat de andere hond weggejaagd kan worden zonder meer schade aan te richten. Maar de Jr had ik nooit opgetild, wel weggejaagd desnoods hardhandig. Maar dat is achteraf lekker makkelijk.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 15:35

Isabel schreef:
tita schreef:
Waarom moet zij haar hond muilkorven…. Dan kan de Russel flink bijten en de herder moet het ondergaan.

Volgende keer alleen wegschoppen en ik zeg laat maar bijten dan ….maar nu krijg ik bokt over me heen

Als een loslopende hond in een aanlijngebied mijn hond beet en niet los wilde laten, dan zou ik dat hondje ook van mijn hond afgetrapt hebben hoor.

Had ik ook gedaan.

Ik let op mijn eigen hond op, en verwacht dat van iemand anders ook.
Voel me niet geroepen andermans ongehoorzame russel op te voeden, en als dat in zo,n situatie moet, dan is dat helaas voor zo een hondje spoedcursus met maatje 40.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 15:36

Palmera schreef:
Naar de politie gaan en aangifte doen van een loslopende hond in aanlijngebied die jouw hond aanviel.

Dit, het is wel gezegend met die dame. Zr had haar hond onder controle moeten houden. Ik had die jr ook weg geschopt vrees ik maar geeft ook schade. Dit is niet jouw schuld.