CalipsoLover schreef:Zie je kanker trouwens ook niet in het bloed? Want er zijn dus intussen wel wat bloedonderzoeken gedaan ook en een biopsie genomen van een wondje dat hij plots had.
Nee helaas, op dit moment maar enkele specifieke (vnl kwaadaardige) kankersoorten.
kanjerroos schreef:Citaat:
De mensenpatiënten die ik heb gezien met een insulinoom worden gekenmerkt door enorme dips in bloedglucose. Dit omdat een insulinoom in een onvoorspelbaar ritme extra insuline produceert, itt de alvleesklier die productie afstemt op voeding en bloedglucose en ook stopt als de balans goed is. Bij nuchtere waardes van 600mg/dl en een duidelijk beeld van nachtelijke hypers zou ik daarom niet snel aan een insulinoom denken.
Ah je was mij voor! Bij insulinoom verwacht je inderdaad het tegenovergestelde effect: lage bloedsuikers en heel veel honger! (Dat laatste om suikers aan te vullen), mensen krijgen ook in de nacht vaak suikers toegediend om fatale hypo”s te voorkomen. Er bestaan wel glucagonomen, dit is het tegenovergestelde van een insulinoom met daarbij komende hoge bloedsuikers en vaak dorst en veel plassen
Hahaha ja sorry, die casussen hebben echt veel indruk op me gemaakt. Dagelijks 2000 kh aan glucoseinfuus, echt hoe een lichaam zichzelf kan ontregelen. Zo bizar
Nu weer OT:
CalipsoLover schreef:Qua fitheid en blijheid is hij gelukkig sinds de behandeling met insuline wel weer goed, want daarvoor is hij op twee weken enorm afgetakeld en kon je amper 150 meter wandelen zonder dat hij bekaf was. Dit heeft nog een tijdje geduurd ook met de insuline, maar heeft zich intussen wel weer hersteld en nu is hij dus verder gelukkig wel weer zichzelf sinds zijn dosis verhoogd is, maar verder klopt zijn bloedbeeld dus nog steeds niet, drinkt hij veel en plast hij nog steeds in huis...
Ahh ja, met bg’s boven de 390mg/dl moet het lijf vreselijk hard werken om een beetje te kunnen functioneren, en daarbij komt er ook nog nauwelijks energie in de spieren. Zoals je beschrijft wordt dit wat minder heftig als de verhouding glucose:insuline dichter bij elkaar ligt. Helaas treed er ook gewenning op na enkele dagen dezelfde bg, helemaal ook als er weinig grote schommelingen plaatsvinden. Dit geldt voor te hoge, goede maar ook lang te lage bg’s.
Komt hij met bg wel onder de 180 mg/dl? Dat is wel het streven, maar mogelijk ook weer tijdelijk erg provocerend qua klachten als z’n lijf dat al weken niet meer gewend is.
Als bij dieren een glucosesensor (FSL/Dexcom) blijft zitten (vacht e.d.?), dan zou ik daar mee beginnen. Dan krijg je een 24uurs glucosecurve van iedere 5min een bg meting. Dat is nauwkeuriger te beoordelen op de aanwezigheid van het Somogyi effect, effectiviteit van insuline/voeding en evt bepaalde stressoren/rare pieken in een weekgemiddelde. Aan de hand van die uitslag zou ik handelen.