Hoe gaan jullie om met dementie bij een kat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Re: Hoe gaan jullie om met dementie bij een kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-22 09:02

Nou :+ Sinds het bezoek aan de dierenarts vorige week maandag huilt Poes niet of nauwelijks meer. Er is niks gewijzigd nog qua voer of medicatie. Urine-onderzoek bleek een uitdaging, ze weigerde namelijk overdag te plassen. Gisteravond heeft ze geplast, zo even met de kliniek bellen of ze daar nog wat mee kunnen.

Ze eet goed, is heel gezellig en slaapt ook weer bij mij 's nachts. Ook 's nachts wordt er niet meer gehuild?!

Wel kwam ze zondag uit haar mandje en toen was ze echt even de weg kwijt :(:) Ze wist volgens mij niet goed waar ze was, of hoe ze bij mij (op de bank, naast het mandje) moest komen. Dat herstelde wel binnen enkele minuten gelukkig.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 10:52

Fijn TS dat het weer beter gaat!

Hier ook een demente kat, dag na thuiskomen van vakantie na 4 keer eruit moeten komen uiteindelijk partner maar op de bank erbij geslapen zodat we allemaal nog iets van nachtrust kregen.
Volgende dag Valeriaan mix van Frama gekocht en nu al nachtenlang niet meer gespookt en relaxter.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-22 13:50

Uitslag urine is ook binnen, dit is in lijn met het bloedonderzoek. Dus poes moet aan het nierdieet. Het bloeddruk-onderzoek heb ik afgezegd, dit levert haar zoveel stress op en daarmee een mogelijk vals positief onderzoek dat dat ook niet wat toevoegt.

Straks een zak niervoeding bij de DA ophalen. Wel jammer, ik heb haar al 8 jaar op graanvrij voer staan en daar doet ze het zó goed op! En nu moet ze aan de RC -O-

Overigens is niet gezegd dat het huilen hierdoor komt. Ze kan ook 'gewoon' beginnend nierfalen hebben, haar waarden zijn nog verre van alarmerend en ook haar gewicht is al 8 jaar gelijk :)) Het huilen (wat ze dus nu niet meer doet) kan ook 'gewoon' ouderdom/dementie zijn en dat ze daarnaast dus beginnend nierpatiëntje is.

Afbeelding
<3

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 15:27

Hoe is het nu met je oude dametje en haar nierdieet? Hopelijk gaat ze nog steeds goed!

Hier gaat het helaas ineens heel slecht met ons oude prinsesje. Lotje was al wat aan het afvallen de laatste weken maar dat weten we aan haar leeftijd. Gezien een rijtje van klachten wat goed past bij nierproblemen zijn we met haar overgestapt op een nierdieet van RC en ze trok weer wat bij. Echter begon ze wel meer te braken de laatste weken. Maar ja, katten braken wel eens.. zat de ene keer wel een haarbal tussen, dan weer niet, dan gingen er weer dagen voorbij zonder dat ze overgaf en ze was ondertussen steeds gewoon haar vrolijke zelf. Afgelopen weekend werd het ineens twee keer per dag braken en bij de aanblik van eten direct kokhalzen, dus achter mekaar naar de dierenarts. Compleet bloedonderzoek gedaan, maar daar kwamen geen schokkende afwijkingen uit. Misschien een beginnend nierprobleem, maar niets wat haar ziektebeeld zou verklaren. De dag na het bezoek aan de dierenarts kreeg ze ineens last van diarree en wilde ze helemaal niet meer eten. Dus weer terug en het vermoeden is triaditis. Daar heeft ze nu antibiotica voor mee gekregen. Het gaat wel iets beter, maar nog verre van goed. Volgens de dierenarts kan het ook het lijfje zijn wat er door de leeftijd mee op aan het houden is :'(

Met de medicatie die ze nu krijgt zouden we snel verbetering moeten zien. De diarree is verminderd en af en toe eet ze een klein beetje. Alles wat er in gaat is mooi meegenomen nu. Ik hoop dat ze snel gaat opknappen want ik wil mijn kleine meisje echt nog niet kwijt <3 Ik was overigens heel blij toen ze zich vannacht fit genoeg voelde om met een klein concert de slaapkamer in te komen om vervolgens lekker tegen me aan te komen liggen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-22 16:45

Ach wat sneu.. wat kunnen ze dan ineens een hoopje ellende zijn he ;(

Poes gaat eigenlijk best heel goed! Ze staat nu op een nierbrok van Hills. Met smaakgarantie, de waarschuwing dat ze het niet zo lekker kunnen vinden, misschien mengen? In ieder geval goed in de gaten houden dat ze niet gaat afvallen.

Nou. Nooouu :') Poes eet zich er letterlijk dik in :o Waar ze eerder nog rustig wat brokjes over had in de ochtend is het nu steeds schoon op.

Ze huilt af en toe nog wel, maar het is wel minder dan eerst. Ze springt ook weer op de vensterbank, en het nieuwste is dat ze steeds half op schoot wil liggen. Met haar voorpootjes op mijn bovenbeen en haar billetjes op de bank. Tja...

Afgelopen week hebben we haar zestiende verjaardag gevierd!

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 16:58

Oh wat fijn dat het zo goed gaat! Gefeliciteerd nog!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-22 18:47

Dankjewel!

As we speak zit ze weer ‘op’ schoot <3

Afbeelding