Goed voer voor langharige katten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Re: Goed voer voor langharige katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 19:38

ik zat moeilijk te doen toen onze Noorse dame bij ons kwam. Maar het enige voer waar ze van blijft eten is Carocroc. Helemaal geen supervoer maar ze doet het er geweldig op. Ze krijgt iedere dag een klein beetje natvoer van Canagan, daarvan blieft ze alleen de smaken zonder kip.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 19:41

Ik heb 2 Maine coons en 1 Brit. Vooral de mains hebben lange haren :D

Ik ben sinds kort over op natvoer, mede namens de site van Catmoneo. Ze doen het er echt heel goed op. Ik heb het gemak ook nog brokjes van Feringa. Ik denk dat je ‘klachten’ die je omschrijft heel goed voedsel gerelateerd kunnen zijn. 1 van mijn Mains moet ik echt volhouden en dan kiest hij vaak toch eieren voor z’n geld en nu eet hij met smaak wat ik voor hem neerzet.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 20:47

Amber_anne schreef:
thequeensmum schreef:
Mijn Heilige Birmaan heeft zijn leven lang Royal
Canin Fit 32 gegeten, hij is zonder gezondheidsproblemen 19 jaar geworden, laatste 2-3 jaar werd zijn vacht wel minder. HTK poesje dat we samen met hem hadden werd 17 zonder ooit een dierenarts gezien te hebben (op de vaccinaties na). Veel mensen zijn geen fan van RC, maar mijn katten deden het er goed op

Dat wil natuurlijk niks zeggen, al het kattenvoer in Nederland voldoet aan een minimale eis. Dus dood neervallen zullen ze niet.

Echter is het dezelfde vergelijking als 'mijn oma werd 90 en die rookte elke dag een pakje sigaretten'. Betekent niet dat sigaretten gezond zijn

Jeetje, kan het nog zuurder? Ik hang geen waardeoordeel aan het voer, deel alleen mijn ervaring.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 21:25

Zuur :')

Prima als jij mijn reactie zo wilt lezen

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 22:11

De vraag was wat GOED voer is, RC is simpelweg geen goed voer. Zeker niet voor katten. Dus Amber_anne heeft een punt als ze aangeeft dat al het voer aan een minimale eis voldoet, dat maakt het geen 'goed voer'.
Er zijn ook katten die overleven op Whiskas of Felix. Het is niet omdat een kat is die het er goed op doet (en dat goed is nog maar de vraag, aangezien je het niet hebt vergeleken met een voer van hoge kwaliteit, kun je dat niet stellen, de kans is heel groot dat kat het nog veel beter zou hebben gedaan op bijvoorbeeld Acana or Carnibest).

Een anekdote is geen bewijs, en 1 kat staat niet model voor de hele populatie, dus je argument valt aan alle kanten uit elkaar, en volgens mij was dat het punt.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 22:40

Ik heb ook een ragdoll van 4 jaar. Hij krijgt hier Hills K/D vanwege slechte/gevoelige nieren. Sinds hij een nierbekken ontsteking heeft gehad en achteraf blijkt maar 1 werkende nier te hebben dit gaan geven. Dit wissel ik af met af en toe wat Purizon in verschillende smaken. Ik las dat je die hebt geprobeerd en dat die niet in de smaak viel. Je kan nog een andere smaak proberen. De vis vind de mijne niet lekker. Sowieso zijn de meeste vis smaak brokken en snoepjes een no go.

Natvoer moet hij niet. De hele wereld geprobeerd aan natvoer en hij wil enkel droge brokjes. Ik ben erg tevreden over de Hills. Hij eet het ook gewoon goed. :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 22:54

Avalanche schreef:
De vraag was wat GOED voer is, RC is simpelweg geen goed voer. Zeker niet voor katten. Dus Amber_anne heeft een punt als ze aangeeft dat al het voer aan een minimale eis voldoet, dat maakt het geen 'goed voer'.
Er zijn ook katten die overleven op Whiskas of Felix. Het is niet omdat een kat is die het er goed op doet (en dat goed is nog maar de vraag, aangezien je het niet hebt vergeleken met een voer van hoge kwaliteit, kun je dat niet stellen, de kans is heel groot dat kat het nog veel beter zou hebben gedaan op bijvoorbeeld Acana or Carnibest).

Een anekdote is geen bewijs, en 1 kat staat niet model voor de hele populatie, dus je argument valt aan alle kanten uit elkaar, en volgens mij was dat het punt.

Met je eens dat er beter voer is. Maar ook ik kom steeds weer terug op RC. Heb bij meerdere katten andere merken geprobeerd, maar dat zorgde voor o.a. diarree. Goed voor is i.m.o. voer waar je katten het goed op doen. En dat is in het geval van mijn katten dus steeds weer RC. Vleespercentage wordt hier dan wel weer aangevuld met natvoer en alles wat ze zelf aan prooi vangen.

Zou ik het als eerste aanraden, nee zeker niet. Maar uitsluiten ook niet. Ik heb altijd gezonde, fitte katten die allemaal een hoge leeftijd hebben bereikt.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 23:02

Heb 3 katten en 3 verschillende soorten voer staan. Purizon (eend/vis) , hills i/d en orijen (6 vissen) voor de kieskeurige dames.

Hills i/d word voornamelijk gegeten als ze last van de darmen hebben.

KikiCelinevs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 09:09

Ik kom zelf ook met een vraag. Mijn katten krijgen voornamelijk Almo Nature HFC natvoer en daarnaast brokjes. Ze zijn erg gevoelig mbt het voer wat ze krijgen. Het voer wat ze nu krijgen, doen ze het goed op. Maar ik wou wel overstappen op hogere kwaliteit brokken. Onlangs heb ik 2 purizon proefverpakkingen aangeschaft. Maar wat was dat een drama. Ik heb ze zaterdagavond een bakje gegeven, gemengd met hun eigen brokjes. De volgende ochtend lagen er 4 hopen kots en 4 hopen diarree. Smiddags hebben ze ook nog op 2 plekken gekotst en gepoept. Ditmaal zat er ook rood (bloed?) in de diarree. Hierna heb ik alleen weer natvoer en de normale brokjes gegeven en alles was weer goed. Maar nu zit ik dus wel met 2 zakken voer en ik durf ze dit eigenlijk niet meer te geven. Is dit een fase waar ik doorheen moet of kan ik het voer beter niet meer geven?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 09:29

KikiCelinevs schreef:
Ik kom zelf ook met een vraag. Mijn katten krijgen voornamelijk Almo Nature HFC natvoer en daarnaast brokjes. Ze zijn erg gevoelig mbt het voer wat ze krijgen. Het voer wat ze nu krijgen, doen ze het goed op. Maar ik wou wel overstappen op hogere kwaliteit brokken. Onlangs heb ik 2 purizon proefverpakkingen aangeschaft. Maar wat was dat een drama. Ik heb ze zaterdagavond een bakje gegeven, gemengd met hun eigen brokjes. De volgende ochtend lagen er 4 hopen kots en 4 hopen diarree. Smiddags hebben ze ook nog op 2 plekken gekotst en gepoept. Ditmaal zat er ook rood (bloed?) in de diarree. Hierna heb ik alleen weer natvoer en de normale brokjes gegeven en alles was weer goed. Maar nu zit ik dus wel met 2 zakken voer en ik durf ze dit eigenlijk niet meer te geven. Is dit een fase waar ik doorheen moet of kan ik het voer beter niet meer geven?

Dat is inderdaad een dilemma. Zo heb ik dus meerdere merken geprobeerd. Maar diarree met langharige katten is echt niet fijn... :') Uiteindelijk heb ik het dus opgegeven.

KikiCelinevs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 10:09

Jessix schreef:
Dat is inderdaad een dilemma. Zo heb ik dus meerdere merken geprobeerd. Maar diarree met langharige katten is echt niet fijn... :') Uiteindelijk heb ik het dus opgegeven.

Dat is dus ook mijn dilemma. Ik volg de catmoneo site al langer en bij de brokken die het best scoren zie ik online veel negatieve reviews (niet willen eten, braken, diarree). De reviews voor de purizon smaken die ik uitgezocht had waren eigenlijk best goed. Maar hierbij heb ik dus ook geen goede ervaring mee...
KVV en barf was hier ook echt een ramp. Ben er een beetje klaar mee met mijn kat zijn achterkant onder de douche te zetten en voer weg te gooien :') Tips om dit aan te pakken zijn welkom

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 10:13

Hier dezelfde ervaring. Of nou ja 1 van de katten is erg diarree gevoelig.... en voor veel nat voer halen ze hun neus op. Die mini blikjes kipfilet van Almo vinden ze wel heerlijk maar dat is wel erg duur en eigenlijk ook alleen voor het lekker zeg maar.

Voer dat het hier het beste bevalt is Wild Freedom van Zooplus. Alle smaken waar geen rund in zit, want dat vreten ze niet := Eigenlijk willen ze gewoon vooral kip :=

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 10:35

Bij mij zijn ze ook niet diarree gevoelig. Buiten het brokken experiment hebben ze nooit diarree en dat terwijl ze ook naar buiten mogen om te jagen. Mijn vorige katten hetzelfde verhaal. Heb er geen verklaring voor, maar weet inmiddels wel dat heel goed aangeschreven voer niet altijd het beste valt bij je kat.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 10:39

Het niet willen eten komt denk ik ook omdat veel brokken echt junkfood zijn. Een kind eet ook liever frietjes dan groente.

Mijn langharige kat houdt trouwen af en aan diaree ongeacht welk voer ik hem geef. Ik zat er aan te denken om pro biotica druppels te kopen want peoder eet hij niet

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 11:27

Ik voer Natural Health carnivore large bites als droogvoer. Dat staat goed vermeld bij Catmoneo. Mijn twee ragdolls doen het daar het best op.
Op ander voer braakten ze veel. Zij hebben die grotere brok nodig om niet te schrokken.
Qua vacht en ontlasting ben ik niet heel tevreden. Ze zitten prachtig in hun vacht ieder jaar, maar hebben allebei heel veel klitten.
Hun ontlasting is aan de zachte kant, dus veel kontjes wassen ( en knippen als het te vaak raak is).
Qua natvoer zijn de allebei pietluttig en eten ze eigenlijk alleen Gourmet soup.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 11:42

Zoals al beschreven hierboven zul je uit moeten proberen wat bij jouw kat past.
Ik heb 2 kruisingen Main Coon/Ragdoll. Heb alle bovenstaande brokjes ook gevoerd.
Begonnen met Feringa, naast Purizon en Acana. Maar vond dit vrij duur en ze bleven toch steeds haarballen spugen ondanks dat ze van die anti-haarbalpasta uit een tube erbij kregen.
Nu voer ik nog enkel Iams Hairball en dat bevalt hier heel goed.
Ze eten het heel graag en heb alleen nog maar een keer een haarbal wanneer ze een grote borstelbeurt gehad hebben en ze daarna dus meer haren oplikken dan normaal.
Dus als je niet kunt/wilt borstelen is dit wellicht ook nog iets om uit te proberen.
Het bevat wel maïs, dus is niet graanvrij, maar bestaat nog wel (gedroogd en vers vlees samen) voor ruim 45% uit vlees.

Kimddddd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 11:54

ik woon nu in Zweden en onze katten krijgen bozita en gaan hier goed op. Ook mijn oudere kat die slecht at hier weer een beetje dikker mee gekregen. Je hebt ook n versie voor grote katten.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 16:57

Ik voerde purizon voordat ik over gestapt ben naar carnis. Ging lang goed tot ze opeens de samenstelling veranderde. Opeens zat een heel hoog gehalte van een bepaald ingrediënt in (ben vergeten wat). Dat wordt gebruikt voor katten die blaasgruis hebben. Zorgt voor een hoogt zuurgraad in het lijf. Nou echt 1 kon geen brok meer eten of alles kwam eruit en de ander vol aan de diarree. Per direct gestopt en over gegaan op carnis. Dit vinden ze lekker en eten ze goed. Geen kots of diarree meer. (Nu is brok wel bij voer bij mij en is hoofdvoer carnibest en schesir) maar echt dat was zo bizar. Ook het mengen van brok brok doe ik niet meer. Heel dat lijf raakt van slag. In 1 keer over en weinig problemen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 17:43

Hier voeren we applaws brok van verschillende smaken, wat in theorie ook meer in het midden valt qua kwaliteit van voer ipv het hogere segment. Maar wij vullen wel goed aan met natvoer/vlees van o.a. Almo Nature, terra canis en Edgard & cooper + onze Maine Coon drinkt ook wel veel/genoeg. Het liefst zou ik d'r volledig op kvv zetten, maar daar eet ze het te wisselvallig voor jammer genoeg. Ze eet wel kvv mee van de hond, wanneer het d'r uitkomt, dan is het wel lekker genoeg voor d'r haha.

Maar hier o.a. nog Orijen geprobeerd ook, alleen kwam ze daar echt behoorlijk snel van bij in gewicht en dat wil ik ook niet, dus hier ook terug naar het vertrouwde Applaws, ook al zou ik in theorie anders/beter willen voeren. Purizon ook nog naar gekeken, maar idd vanwege de toch ondertussen vaak slechte verhalen die ik lees durf ik dat ook niet meer echt aan O:)

Qua vacht zit ze verder ook wel prima in d'r vacht jaarrond (rui periodes excluded haha), maar klitten heeft ze wel alsnog regelmatig. Maar dat komt door een combi van niet uitgebreid de tijd kunnen nemen voor het kammen omdat ze een grafhekel eraan heeft + spelen met de hond die overal in d'r hapt met spelen waardoor ze sneller klitten heeft dus dat hoort er een beetje bij nu _O- Ik probeer dus wel te borstelen tussendoor, maar soms gaat er toch even ergens een schaar in of komt de tondeuse erbij te pas - is vrijwel altijd op dezelfde plekken in de oksels of aan de achterkant van de poten. Ook knip ik onder de staart aanzet bij de broek achter nog wel eens wat weg, zodat er minder snel drolletjes blijven hangen, want ze heeft daar best veel lange vacht. Haar drollen zijn an zich 99% van de tijd stevig en mooi, maar als er toch eentje verkeerd uit valt zeg maar en net vast blijft hangen dan is het echt horror. Dan probeert ze die z.s.m. op de grond uit te smeren en dat proberen we echt te voorkomen; ook dat we erna die drol tussen de vacht uit moeten plukken, dat is ook altijd feest _O- Poepen doet ze 1x per 24u hier en dat is ook niet overdreven veel, dus in dat opzicht is het overall plaatje hier op wat we nu voeren met Applaws en het natvoer/vlees voor haar wel goed denk ik :j De keren dat ze diarree heeft gehad zijn op 1 hand te tellen in de nu 3,5 jaar dat ze hier is en daar lag de oorzaak waarschijnlijk bij een ander soort natvoer ofzo wat we dan eens geprobeerd hebben.

Spugen doet ze hier gelukkig niet zoveel en dan ook eigenlijk alleen door een haarbal, wat meestal dus in de rui periode is en ze veel meer haar binnenkrijgt met wassen. Heb wel anti haarbal snoepjes en pasta, maar dat werkt dan ook niet echt altijd voldoende. Denk dat hier ook niet helemaal onderuit te komen is.

Maar het is dus vooral even proberen en uitzoeken wat werkt voor je dieren hierin. Soms kun je in theorie veel willen omdat het goed is voor ze, maar is het in de praktijk wat lastiger tot stand te brengen.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 18:04

Hier krijgen de brok van Purizon en natvoer van catz finefood en cosma nature

Ik heb 2 maine coons en een huiskat. De oudste mc ( nu 16 mnd) is een half jaar geleden van de jeuk zijn haren uit gaan trekken. Echt hele plukken
Ben toen echt gaan zoeken qua voer wat ik moest maar het werd met dat gewissel er niet beter op
Ook de jonge mc ( nu 6,5 mnd) met regelmaat aan de diarree

Dus gezorgd voor voerrust door terug te gaan naar Purizon en bovenstaand natvoer
Ik geef ze geen kip en rund smaak meer en dat werkt

Oudste mc zit nog niet mooi in zijn vacht. Jongste wel maar mag meer/langere vacht krijgen ( komt wellicht ook wel in de winter)

Oudste kotst ook regelmatig door de brok en ik denk dat dat komt door te gulzig eten/kleine maat brok
Dus ik wil nog wel een keer gaan proberen welke brok beter zou zijn, maar ja er is zoveel keuze en ik wil niet weer diarree door het testen

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 18:38

Spugen door te gulzig eten kan idd wel vaker voorkomen ja. Je zou dan ook eraan kunnen denken om ipv andere maat brok of ander merk, te gaan voeren dmv voer speeltjes, voer torens, slow feeders e.d. die je ook voor katten wel kunt krijgen tegenwoordig :) Zodat ze kleinere hoeveelheden per keer eten omdat ze gewoon niet meer te pakken krijgen in 1x. Op die manier hoef je ook niet van voer te wisselen bv en kunnen ze een beetje 'werken' voor hun eten.

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 18:47

Neem eens contact op met het het Prins CareTeam: voedingsdeskundige die gratis advies op maat geven. En echt niet alleen: voer Prins. Ze denken in de breedte met je mee. :)

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-22 19:49

Ik zal eens kijken naar kvv. Toevallig zit Kivo dichtbij mij dus daar ga ik eens heen.

Ik ben voor nu van plan om een kleine zak Bozita te bestellen. Kijken of ze dat lekker vinden. Het natvoer wat ik altijd gaf was trouwens ook van Bozita!

Bedankt verder voor de tips!

Edit: daarbij ga ik inderdaad ook nog een kleine zak van een andere smaak van Purizon proberen!
Want inmiddels zijn we weer wat daagjes verder maar ze eten echt bijna niks...

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 20:05

Waar woon je applepapple? Want anders zou je een beetje Purizon kunnen komen halen om ze te laten proeven

Jammer genoeg zit er kip in de xxl brokken van Purizon dus die worden het niet. Maar ik heb ook geen haast want ik ben blij dat het al veel beter gaat

Ook natvoer kotst ie uit, dus niet alleen de brokken
En…hij heeft een plastic fetisj want hij moet en zal er aan knagen. Op het ziekelijke af. Ja er wordt vis in verwerkt maar hij is wel heel erg
Dus ik dacht zou ie iets tekort komen misschien

Prins petfood al wel wat contact mee gehad

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 08:20

Hier ook zo'n plastic knager. En vis hebben ze weinig mee. Vorige rooie was ook een plastic knager. Die vrat alles dat knisperde. Gevallen droge blaadjes. Van die schuimpjes in verpakkingen enzo. Cadeaulintjes.... deze rooie is weer net zo. heel apart. De grijze doet niet aan dat soort fratsen.