Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Selina schreef:Je zou ook naar een sheltie kunnen kijken. Zijn ook intelligente en sportieve dieren. Ze zijn heel goed in agility omdat ze snel en wendbaar zijn. Maargoed, ik ben zelf verliefd op het ras dus ik ben bevooroordeeld. Border collies zijn mij te groot
Barbet schreef:Een sheltie is volgens mij van nature ook wat eenkennig naar vreemden.
Maar zijn idd hele leuke hondjes, in onze groep van agility zit er ook één, en super snel en fanatiek.
Nynkster schreef:Ik heb 3 borders net stamboom en gruwel wel beetje van jouw “mega stamboom, fancy rashond”
Omschrijving. Weet je wat het is met stambomen? Je weet wie de ouders zijn en kan nagaan hoe de gezondheid is. Ik hoor in je verhaal niks over geteste ouders oid. Heb je je daar in verdiept?
Ik ken wel wat betrouwbare fokkers maar heb beetje twijfels bij wat je wilt.
IngeK schreef:Wat Lijsken beschrijft is inderdaad zo ongeveer mijn wens. Hoeft geen absolute topper te zijn sportief, liever ook een iets rustigere/normalere, maar ik wil natuurlijk absoluut wel een gezonde hond en zou hier ook geen topic openen als het me niets uit zou maken, dus ik leer graag bij over het testen van de ouderdieren etc.
Maar wat ik dan wel gek vind, is dat een kruising tussen twee rassen dan per definitie fout zou zijn. Waarom zou je dan meer kans hebben op een ziekte/afwijking als je wel twee gezonde ouderdieren hebt?
Nog een vraag: is het juist bij border collies en aussies dan zo extreem moeilijk om ze gezond te krijgen, of is dat bij alle (ras)honden het geval? En dan bedoel ik honden van een beetje normaal formaat die eruit zien als een hond (geen hondjes met een te kleine kop, te platte sluit of bijvoorbeeld van die typische herder-heupen). Zijn dan echt alle honden die ik om mij heen zie in de basis stuk?
Ik ga het topic van KimD ook bekijken.
Selina schreef:Barbet schreef:Een sheltie is volgens mij van nature ook wat eenkennig naar vreemden.
Maar zijn idd hele leuke hondjes, in onze groep van agility zit er ook één, en super snel en fanatiek.
Klopt, ze moeten even de tijd krijgen om iemand te leren kennen. Dus de oppas was de eerste keer even spannend en nu weet ze niet hoe snel ze naar de voordeur moet rennen.
Lijsken schreef:Dank voor de info Kim, ik was me er niet bewust van dat er tussen sportpaarden fokken en sporthonden fokken zoveel verschil zit. In de basis ga je toch allebei voor een leuk gezond 'huis'dier om mee te sporten, vandaar dat het me vergelijkbaar leek.
Is gezondheid niet ook (grotendeels) duidelijk als de ouderdieren uitgebreid getest zijn?
Ik ga je topic lezen
IngeK schreef:Wat Lijsken beschrijft is inderdaad zo ongeveer mijn wens. Hoeft geen absolute topper te zijn sportief, liever ook een iets rustigere/normalere, maar ik wil natuurlijk absoluut wel een gezonde hond en zou hier ook geen topic openen als het me niets uit zou maken, dus ik leer graag bij over het testen van de ouderdieren etc.
Maar wat ik dan wel gek vind, is dat een kruising tussen twee rassen dan per definitie fout zou zijn. Waarom zou je dan meer kans hebben op een ziekte/afwijking als je wel twee gezonde ouderdieren hebt?
Nog een vraag: is het juist bij border collies en aussies dan zo extreem moeilijk om ze gezond te krijgen, of is dat bij alle (ras)honden het geval? En dan bedoel ik honden van een beetje normaal formaat die eruit zien als een hond (geen hondjes met een te kleine kop, te platte sluit of bijvoorbeeld van die typische herder-heupen). Zijn dan echt alle honden die ik om mij heen zie in de basis stuk?
Ik ga het topic van KimD ook bekijken.
Lijsken schreef:Begrijp ik het goed dat outcross een kruising is tussen twee geteste ouderdieren van verschillende rassen? Of is het een kruising tussen twee ouderdieren van verschillende rassen met stamboom?
Want ik zou dat dus allemaal kruising noemen, dus daar ontstaat bij TS misschien ook wel spraakverwarring.
Roadracer schreef:Je kunt eens op https://bazoeki.com/ kijken, dat is juist opgericht om (hopelijk) betrouwbare fokkers van ook niet-rashonden te vinden.