Waar vind ik een betrouwbare hondenfokker?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 11:40

Ibbel
Dan blijft het belangrijk als je een kruising border collie wil.
Dat de moeder/vader border collie geen epilepsie heeft en die (voor) ouders ook niet.
Als je zomaar op de gok met de eerste de beste bordercollie kruist met het idee dat een kruising gezonder is, dat is niet zo natuurlijk.

IngeK

Re: Waar vind ik een betrouwbare hondenfokker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-22 08:25

Dank voor de reacties weer. Epilepsie lijkt me echt heel akelig, dus goed om te weten, daar was ik niet heel alert op. Aan de andere kant moet ik zeggen dat ik ook wat genuanceerd kijk naar de reacties "zorg dat je 100% in het wereldje zit want alleen dan kan je een pup van de beste fokkers krijgen, want die hoeven niet te adverteren"; alle honden in mijn omgeving komen 'zomaar' ergens vandaan en dat zijn allemaal leuke honden zonder gekke dingen, dus misschien dat we gewoon heel veel geluk hebben? Het zal toch ook niet zo zijn dat pups die niet van "de beste fokkers" afkomen ineens allemaal ziek zijn?

Een deel van mij zou het liefst het hele fok-wereldje links laten liggen en een hondje uit het asiel halen, maar daar gaat vriendlief waarschijnlijk minder gelukkig mee zijn gezien de sport-ambities. Dus zoeken we een intelligentie, sportieve hond van pup af aan. Dat hoeft niet per se een border collie te zijn maar daar komen we wel steeds op uit.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 09:01

Je zou ook naar een sheltie kunnen kijken. Zijn ook intelligente en sportieve dieren. Ze zijn heel goed in agility omdat ze snel en wendbaar zijn. Maargoed, ik ben zelf verliefd op het ras dus ik ben bevooroordeeld. Border collies zijn mij te groot :')

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 10:20

Selina schreef:
Je zou ook naar een sheltie kunnen kijken. Zijn ook intelligente en sportieve dieren. Ze zijn heel goed in agility omdat ze snel en wendbaar zijn. Maargoed, ik ben zelf verliefd op het ras dus ik ben bevooroordeeld. Border collies zijn mij te groot :')

Als we het over een kleiner formaat hebben..
Mijn XXL chihuahua verbaasd mij op puppycursus met gehoorzaamheid, en is ongelofelijk actief snel en wendbaar. Die wil ik dus straks als sporthond gebruiken. Wie had dat gedacht. :')

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 11:02

Een sheltie is volgens mij van nature ook wat eenkennig naar vreemden.
Maar zijn idd hele leuke hondjes, in onze groep van agility zit er ook één, en super snel en fanatiek.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 11:08

Barbet schreef:
Maar zijn idd hele leuke hondjes, in onze groep van agility zit er ook één, en super snel en fanatiek.

Klopt, ze moeten even de tijd krijgen om iemand te leren kennen. Dus de oppas was de eerste keer even spannend en nu weet ze niet hoe snel ze naar de voordeur moet rennen.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 11:44

Ik heb 3 borders net stamboom en gruwel wel beetje van jouw “mega stamboom, fancy rashond”
Omschrijving. Weet je wat het is met stambomen? Je weet wie de ouders zijn en kan nagaan hoe de gezondheid is. Ik hoor in je verhaal niks over geteste ouders oid. Heb je je daar in verdiept?

Ik ken wel wat betrouwbare fokkers maar heb beetje twijfels bij wat je wilt.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 11:48

8nnemiek schreef:
KimD
Ik weet niet of Kim ook kruisingen fokt, maar dat is zeker een goed adres!

Ik weet wel zeker dat die juist niet kruisingen fokt :P

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 11:50

Ik zie mijn naam voorbij komen maar ik fok zéér zeker geen kruisingen en ben er ook pertinent tegen. Zeker de kruising BC x Aussie kruipt mijn vel van.

Ze stikken allebei van de gezondheidsproblemen en genetische ziektes. Het is al een hele opgave om een van de twee gezond mét stamboom te fokken, laat staan als kruising. :brr:

Bij mijn rashonden puppy's kan ik je het een en ander helemaal garanderen qua gezondheid, bij de fokkers waar jij gaat uitkomen is dat precies 0. Fokkers van zulke kruisingen bestaan ook niet, alleen mensen die graag vermeerderen want bij gezond verstand fok je dat soort kruisingen niet bewust, alleen voor de centen. Vaak hebben ze ook geen UBN nummer en fokken met Fikkie van de buren want de honden vonden elkaar zo leuk. :=

En al die sites wat hier genoemd worden, blijf er asjeblieft weg! Ze kloppen allemaal van geen kant. Bazoeki is echt de grap van de eeuw & een fatsoenlijke fokker adverteerd niet op zulk soort websites, ook niet op Marktplaats. Ik hoop echt van harte dat dit snel aan banden wordt gelegd en dat het erdoor komt dat honden niet meer via die kanalen mogen worden aangeboden.

Je kunt beter kijken of één van de rassen, of een ander ras, aansluit bij je wensen. Dat je nu een fijne hond hebt wilt niet zeggen dat het volgende exemplaar dat automatisch ook is van dezelfde kruising.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 12:04

@nynkster en kimD; ik ben ook een leek dus vergeef me het als dit niet klopt maar als ik het zo lees wil TS vooral een lieve hond die ook geschikt is voor hondensport op basisniveau.

In paardentermen, een leuk paard om t/m Z te kunnen starten. Dat kan je doen (generaliserend) met een KWPN-er met stamboom vol predikaten, maar ook met een leuk vuilnisbakkie zonder gebreken. Er lijkt in jullie verhaal van uit te worden gegaan dat iedereen beter af is met de KWPN-er in mijn voorbeeld, en dat is in de paarden natuurlijk niet altijd waar. Bijvoorbeeld als je (wederom, generaliserend) ook een relaxte buitenrit wilt kunnen maken.
In zo'n geval past een kruising kwpn/koudbloed misschien wel beter dan een 'volbloed' bij je wensen. En natuurlijk laat je bij dat paard een goede aankoopkeuring doen.

Is dat dan echt heel anders dan bij honden? Waarbij je kruist met geteste ouderdieren? :o?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 12:14

Paarden & honden fokken is totaal niet vergelijken. Dus met die vergelijking kan ik verder ook helemaal niks, sorry.

Het gaat hier om gezondheid, niet wat je ermee kunt. Bij de BC & Aussie zit er ook nog verschil in de lijnen maar in veel rassen is dit helemaal niet aan de orde of van belang.

Edit: Dit is mijn eigen topic, ik moest het even zoeken, dit gaat over het fokken van een rashond Border Collie, misschien geeft het een beetje meer inzicht voor je als leek zijnde.
KimD @ [BB-HK] [VOLG] Nestje korthaar (sport) Border Collies

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 12:21

Dank voor de info Kim, ik was me er niet bewust van dat er tussen sportpaarden fokken en sporthonden fokken zoveel verschil zit. In de basis ga je toch allebei voor een leuk gezond 'huis'dier om mee te sporten, vandaar dat het me vergelijkbaar leek.

Is gezondheid niet ook (grotendeels) duidelijk als de ouderdieren uitgebreid getest zijn?

Ik ga je topic lezen :j

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-22 13:56

Wat Lijsken beschrijft is inderdaad zo ongeveer mijn wens. Hoeft geen absolute topper te zijn sportief, liever ook een iets rustigere/normalere, maar ik wil natuurlijk absoluut wel een gezonde hond en zou hier ook geen topic openen als het me niets uit zou maken, dus ik leer graag bij over het testen van de ouderdieren etc.

Maar wat ik dan wel gek vind, is dat een kruising tussen twee rassen dan per definitie fout zou zijn. Waarom zou je dan meer kans hebben op een ziekte/afwijking als je wel twee gezonde ouderdieren hebt?

Nog een vraag: is het juist bij border collies en aussies dan zo extreem moeilijk om ze gezond te krijgen, of is dat bij alle (ras)honden het geval? En dan bedoel ik honden van een beetje normaal formaat die eruit zien als een hond (geen hondjes met een te kleine kop, te platte sluit of bijvoorbeeld van die typische herder-heupen). Zijn dan echt alle honden die ik om mij heen zie in de basis stuk?

Ik ga het topic van KimD ook bekijken.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-22 14:09

Nynkster schreef:
Ik heb 3 borders net stamboom en gruwel wel beetje van jouw “mega stamboom, fancy rashond”
Omschrijving. Weet je wat het is met stambomen? Je weet wie de ouders zijn en kan nagaan hoe de gezondheid is. Ik hoor in je verhaal niks over geteste ouders oid. Heb je je daar in verdiept?

Ik ken wel wat betrouwbare fokkers maar heb beetje twijfels bij wat je wilt.

Ik hoor graag namen / websites van betrouwbare fokkers! Mag via pb uiteraard.

Punt was (maar ik val in herhaling) dat ik overal om mij heen leuke gezonde vuilnisbakkies zie. Inclusief de asielhond die ik zelf heb gehad, de aussie x border die we nu hebben, de berner sennen x hollandse herder van mijn schoonouders, de friese stabij x labrador van mijn ouders, enzovoorts enzovoorts. Dus inderdaad, misschien hebben al die mensen en honden gewoon ontzettend veel geluk gehad, dat kan, maar daar komt mijn oorspronkelijke aanname vandaan dat het dus niet hóeft om een gezonde hond te hebben. Maar het is mij duidelijk dat de meningen daarover verschillen ;-) Ik heb in elk geval niets tégen een rashond/stamboom, laat ik dat vooropstellen. Mits inderdaad op gezondheid en karakter gefokt wordt en niet (alleen) op uiterlijk.

Blijft mijn uitgangspunt dat ik (over enige tijd) een gezonde, lieve, intelligente en sportieve hond zoek, dus tips waar ik die kan vinden zijn zeker welkom!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 14:20

IngeK schreef:
Wat Lijsken beschrijft is inderdaad zo ongeveer mijn wens. Hoeft geen absolute topper te zijn sportief, liever ook een iets rustigere/normalere, maar ik wil natuurlijk absoluut wel een gezonde hond en zou hier ook geen topic openen als het me niets uit zou maken, dus ik leer graag bij over het testen van de ouderdieren etc.

Maar wat ik dan wel gek vind, is dat een kruising tussen twee rassen dan per definitie fout zou zijn. Waarom zou je dan meer kans hebben op een ziekte/afwijking als je wel twee gezonde ouderdieren hebt?

Nog een vraag: is het juist bij border collies en aussies dan zo extreem moeilijk om ze gezond te krijgen, of is dat bij alle (ras)honden het geval? En dan bedoel ik honden van een beetje normaal formaat die eruit zien als een hond (geen hondjes met een te kleine kop, te platte sluit of bijvoorbeeld van die typische herder-heupen). Zijn dan echt alle honden die ik om mij heen zie in de basis stuk?

Een kruising is niet per definitie fout. In principe bestaan alle rassen in een (ver) verleden uit kruisingen.

Maar de meeste kruisingen worden nou eenmaal niet zo verantwoord gefokt. Het is gewoonweg niet zo simpel dat als je kruist dat het per definitie gezonder is. Maar een outcross kan zeker nuttig zijn. Zeker in rassen met een ,inmiddels, kleine genenpoel.
Alleen moet je dan wel een gezond ras gebruiken om een minder gezond ras beter te maken op den duur. Ook zit er vaak een hele gedachtengang en een hoop testen van de ouderdieren achter. Dat zie je niet vaak bij de meeste kruising nestjes.

Of je nu voor een outcross of rashond gaat, je verdiepen en opzoek naar een verantwoorde fokker is de basis.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 14:26

Selina schreef:
Barbet schreef:

Klopt, ze moeten even de tijd krijgen om iemand te leren kennen. Dus de oppas was de eerste keer even spannend en nu weet ze niet hoe snel ze naar de voordeur moet rennen.

Normaal wel.

Maar er zijn uitzonderingen.
Die van mij vindt iedereen lief, lief, lief.
De wereld draait om hem, en hij verwacht dat iedereen hem aait. Is teleurgesteld of pissig als dat niet gebeurt :')

Zit een beetje in de familie, zijn vader schijnt ook zo te zijn, en veel van de pups van die vader ook.
(ObiWan Kenobi http://www.quovadispride.nl/onze-honden/obiwan/ )

Maar doorgaans kunnen Shelties inderdaad wat terughoudend zijn. Zouden niet angstig moeten zijn overigens.

Qua sportiviteit: de meeste shelties sowieso wel, en uit sommige lijnen zelfs echt behoorlijk sportief.

Niet heel groot.
De mijne is iets groter dan volgens het ras toegestaan (sheltie rasvereniging heeft nogal strakke eisen) en komt net boven de 40 centimeter, bij een gewicht van ongeveer 9.5 kilo. Vrij rank gebouwd en redelijk hoge poten voor een sheltie.
(Wel raszuiver overigens)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 15:02

Lijsken schreef:
Dank voor de info Kim, ik was me er niet bewust van dat er tussen sportpaarden fokken en sporthonden fokken zoveel verschil zit. In de basis ga je toch allebei voor een leuk gezond 'huis'dier om mee te sporten, vandaar dat het me vergelijkbaar leek.

Is gezondheid niet ook (grotendeels) duidelijk als de ouderdieren uitgebreid getest zijn?

Ik ga je topic lezen :j

Gezondheid komt inderdaad voort uit uitgebreid testen maar vooral ook uit het verleden. De meeste stambomen kun je generatie op generatie in terugkijken en in de hondenwereld is er altijd wel iemand die de hond of fokker of lijn kent die je daar meer over kan vertellen. Ook karakter en dergelijke kun je uit het stamboom halen. Uiteraard niet welk karakter jouw hond zal hebben maar wel welke kant het karakter op zal neigen.

IngeK schreef:

Kort door de bocht, Border Collies & Aussies zouden moeten uitsterven om weer gezond te worden maar dat gaat niet gebeuren. Wat we wél kunnen doen is om zo gezond mogelijk te fokken, dus stappen vooruit ipv achteruit, ook dat doet jammer genoeg nog niet iedereen omdat vaak de naam of lijn van een reu zo populair is dat ze de gezondheid 'even' vergeten. Er wordt dan nog altijd binnen de standaard gefokt maar niet hetgeen wat je het liefste ziet.

In mijn topic is te lezen dat het echt wel een uitdaging is om een reu te vinden terwijl je wordt doodgegooid met border collies, dat is niet voor niks. Met stamboom zijn ze nog gezond te noemen (mits ook verantwoord gefokt en niet alleen op kleur) maar zonder stamboom weet je eigenlijk net niks. Een fokker zal niet bewust een geteste kruising maken want dan leg je er sowieso geld op bij als fokker, alhoewel met de huidige prijzen voor kruisingen je er misschien nog mee wegkomt ook. :+

Vooral BC's zijn heel gewild want die worden blijkbaar perfect luisterend en 'af' geboren, sommige mensen vergissen zich daar toch in blijkt achteraf. :7 De Schotse Collies die ik heb zijn makkelijker te fokken, daar zitten lang niet zoveel ziektes in en omdat ze vrij onbekend zijn blijven ze dat ook. Hoe minder ermee gefokt wordt hoe gezonder het ras blijft.

Zeker als je een sporthond wilt, of dit nou voor de lol is of voor de competitie moet je extra aandacht besteden aan gezondheid. Sporthonden laat je doorgaans (bij goed verstand) op de foto zetten voordat je ermee gaat sporten, bij een (ongeteste) kruising is de kans aanwezig dat er op HD, ED, OCD of Spondylose iets komt bovendrijven waar je geen rekening mee had gehouden en dan gaan je plannen al snel overboord.

Over outcross heb ik overigens geen woord gerept, alleen over kruisingen.

Shelties zijn overigens ook ontzettend leuke sporthonden, ze komen ontzettend veel voor in de sport! Ze zijn behendig, slim en hartstikke leuk. :D

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 16:17

Begrijp ik het goed dat outcross een kruising is tussen twee geteste ouderdieren van verschillende rassen? Of is het een kruising tussen twee ouderdieren van verschillende rassen met stamboom?

Want ik zou dat dus allemaal kruising noemen, dus daar ontstaat bij TS misschien ook wel spraakverwarring.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 16:45

Lijsken schreef:
Begrijp ik het goed dat outcross een kruising is tussen twee geteste ouderdieren van verschillende rassen? Of is het een kruising tussen twee ouderdieren van verschillende rassen met stamboom?

Want ik zou dat dus allemaal kruising noemen, dus daar ontstaat bij TS misschien ook wel spraakverwarring.

Nee, een outcross is een zorgvuldige keuze buiten je ras om de instandhouding van het ras dat je fokt te garanderen door vreemd bloed te introduceren.

Om een outcross te mogen maken dien je ook een pva in te dienen en goedkeuring te krijgen van de rv & rvb. Maar om überhaupt een outcross te mogen maken ben je een behoorlijke tijd bezig en daar is een hele waslijst (letterlijk) aan regels en eisen aan verbonden en een behoorlijke administratieve rompslomp.

Voor sommige rassen is een outcross absoluut noodzakelijk en iets meer 'algemeen goed' maar voor rassen als de BC & Aussie absoluut niet aan de orde.

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 16:49

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 17:16

Roadracer schreef:
Je kunt eens op https://bazoeki.com/ kijken, dat is juist opgericht om (hopelijk) betrouwbare fokkers van ook niet-rashonden te vinden.

Bazoeki is hetzelfde als marktplaats. Die controle is echt een wassen neus. Als ik kijk naar mijn ras dan staan op Bazoeki dezelfde nesten uit de broodfok als op marktplaats.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 17:22

Er zijn ook "kruisingen" van geteste ouders buiten rasverenigingen om. Ook door mensen met verstand zaken.
Een officieel outcross proces opstarten met toestemming van RvB en desbetreffende rasvereniging is vaak een ontzettend lang en moeilijk proces voordat er überhaupt begonnen kan en mag worden. Vooral als het outcrossproject plaats vind in een ander land als waar het ras oorspronkelijk vandaan komt.
Ik ben jaren lang lid geweest van een rasvereniging, veel rassen en fokkers voorbij zien komen op trainingen en shows en heb sommige rassen totaal kapot gemaakt zien worden door de rasverenigingen onder toeziend oog van de RvB.
Leuk zo'n officieel stamboompapiertje, maar voor een groot aantal rassen zegt dat tegenwoordig niet veel meer over de gezondheid van een hond, uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
Ik pleit absoluut niet voor broodfokkers of ondoordachte kruisingen/thuisnestjes, maar een met een goed doordachte kruising met geteste en gezonde ouderdieren (of ze nu een officieel papiertje hebben of niet) is naar mijn idee niets mis.