Op zoek naar goed voer voor kat met blaasgruis

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Re: Op zoek naar goed voer voor kat met blaasgruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 08:55

Hier ook een kater die er erg gevoelig voor was. Bij ons werkte een drinkfontein het beste.
Daarnaast Iams steralised + 2a3 keer per week natvoer gaan voeren en het is nooit meer teruggekomen. Dit beide op aanraden van onze DA.

Mandarijn
Berichten: 9072
Geregistreerd: 10-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 08:59

Ik geef mijn kat met blaasgruis afwisselend de urinary brokjes van Vitalstyle en van Ranzijn. Daar doet ze het super op en nergens meer last van gehad.

LWDaisy

Berichten: 4813
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 09:27

Wij kregen de Royal Canin Urinary lijn voorgeschreven. Helaas heeft mijn katertje een megacolon niet overleefd, dus ik kan niet echt eerlijk oordelen of het voer wel/niet goed was, we hebben niet echt de kans gehad het te proberen.

Wat ik wel kan aanraden:
Afbeelding

Het doet de gruis oplossen, werkte als een tierelier hier! Het mannetje kon binnen het uur weer plassen, dus ik was wel fan.

Gitana

Berichten: 2717
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-22 11:30

Bedankt voor alle tips, voorstellen en websites!! Ik lees dat er dus wel heel veel goede mogelijkheden zijn :) ik ga ze allemaal bekijken en meenemen. Goed om te zien dat er ook veel goede ervaringen tussen zitten :)

Nav dit topic ben ik ook nog eens gaan kijken naar het Purina ONE voer, dat je gewoon bij de supermarkt kan kopen. Dit gaf ik voorheen altijd, maar omdat dit een keer op was in de winkel ben ik toen overgestapt op een andere. Ongeveer een paar weken na deze overstap begonnen de problemen met mijn kat. Ik zag nu op de zak van Purina ONE staan dat het ook ondersteuning geeft voor een goede blaasfunctie. Dus waarschijnlijk heb ik mijn kat onbewust al jaren voer gegeven dat de blaasfunctie ondersteunt. Overstappen op ander voer was dus blijkbaar achteraf geen goed idee. Zouden deze problemen daardoor veroorzaakt kunnen zijn?? Dat is wel snel gegaan dan..

roekes schreef:
Is er ook onderzocht welk soort blaasgruis ? Dat maakt namelijk nogal verschil qua behandeling

Nee dat is niet onderzocht volgens mij. Eigenlijk was het onderzoek vrij kort en bondig. Er is met rontgen gekeken naar de blaas en naar aanleiding daarvan heeft de DA gesteld dat er waarschijnlijk blaasgruis zit. Dit zat niet op de plek waar de urine het lichaam verlaat, maar ertegenover. De DA heeft wel vastgesteld dat het vrij klein gruis is en dat het uitgeplast kan worden. Ik vond het zelf ook wel een vrij snel gestelde diagnose, vooral om aan de hand hiervan te stellen dat de kat van z'n leven lang op bepaald voer moet. Zou ik er nogmaals heen moeten gaan? Ik wil dat eigenlijk poes ook niet aandoen want hij vind het niet zo leuk in een mandje in de auto..

Dispar_Vulgo

Berichten: 2998
Geregistreerd: 23-12-10

Re: Op zoek naar goed voer voor kat met blaasgruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 12:04

Wij hadden van onze dierenarts proefzakjes van Royal Canin en Hill’s gekregen, toen onze kat blaasgruis had.
We hebben voor royal canin gekozen, want minder duur. Sinds dien nooit meer last gehad.

3heathcliff5
Berichten: 489
Geregistreerd: 25-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 12:05

Daihyo schreef:
Mijn kater had ook op jonge leeftijd blaasgruis. Ondanks het dieet kwam het steeds terug. Ik ben toen vers voer gaan geven. Eerst Darf en later Lotgering (vleesmix). Sindsdien nooit meer gruis gehad.


Kleine kanttekening bij vers voeren. Mijn kater heeft tot 2x toe een plasbuisverstopping gehad ondanks hij z’n hele leven kvv heeft gekregen. Ik kreeg het issue in eerste instantie niet opgelost met de kvv en supplementen, zoals eurologist. Ik snapte niet waarom rauw geen oplossing gaf. Hij heeft dus tijdelijk op het natte dieetvoer van RC gestaan. Wat een stank en grote drollen geeft dat spul zeg.

Uiteindelijk vond ik informatie dat sommige katten gruis kunnen ontwikkelen op de premix die in bepaalde kvv’s verwerkt zit. Mijn kater was er daar dus een van. In zijn geval was het merk rauw vlees dat hij voorheen kreeg juist een oorzaak. Inmiddels wordt hij weer volledig vers gevoerd, is hij helemaal in orde en zorg ik ervoor dat hij geen merken meer eet waar een premix in verwerkt zit. Soms moet je dus even puzzelen om iets te vinden wat voor jou en je kat werkt. Succes met het vinden van jullie oplossing!

Moon_light94

Berichten: 3428
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 11:30

Het soort gruis is wel echt van belang. Struviet behoeft een andere aanpak dan oxalaatstenen bv. Al gok ik dat het struviet is, oxalaat kun je namelijk niet oplossen en moet operatief verwijdert.

Ik vind vochtrijke voeding bij blaasproblemen absoluut essentieel. De link naar Catmoneo werd al eerder genoemd; dat is gedegen advies en echt een goede tip.

Let er daarnaast op dat Purina One dan ondersteunend mag werken, maar dat als er echt al gruis is, je iets moet hebben wat dat gruis oplost. Daar is andere voeding voor nodig (zoals idd die Proplan Veterinary, maar er zijn meer merken). Je zou kunnen overwegen om contact op te nemen met degene achter Catmoneo. Die kan advies geven :j.

Maar (urinary) natvoer of rauw zou mijn belangrijkste tip blijven. Er moet vocht in, lekker spoelen die blaas :)

Roosch

Berichten: 36767
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 11:37


Daihyo

Berichten: 88138
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 11:54

3heathcliff5 schreef:
Daihyo schreef:
Mijn kater had ook op jonge leeftijd blaasgruis. Ondanks het dieet kwam het steeds terug. Ik ben toen vers voer gaan geven. Eerst Darf en later Lotgering (vleesmix). Sindsdien nooit meer gruis gehad.


Kleine kanttekening bij vers voeren. Mijn kater heeft tot 2x toe een plasbuisverstopping gehad ondanks hij z’n hele leven kvv heeft gekregen. Ik kreeg het issue in eerste instantie niet opgelost met de kvv en supplementen, zoals eurologist. Ik snapte niet waarom rauw geen oplossing gaf. Hij heeft dus tijdelijk op het natte dieetvoer van RC gestaan. Wat een stank en grote drollen geeft dat spul zeg.

Uiteindelijk vond ik informatie dat sommige katten gruis kunnen ontwikkelen op de premix die in bepaalde kvv’s verwerkt zit. Mijn kater was er daar dus een van. In zijn geval was het merk rauw vlees dat hij voorheen kreeg juist een oorzaak. Inmiddels wordt hij weer volledig vers gevoerd, is hij helemaal in orde en zorg ik ervoor dat hij geen merken meer eet waar een premix in verwerkt zit. Soms moet je dus even puzzelen om iets te vinden wat voor jou en je kat werkt. Succes met het vinden van jullie oplossing!

Mijn kater ook. Die kreeg het van Carnibest. Op Darf en Lotgering had hij geen last.

Needje

Berichten: 19216
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 12:10

SimoneeM schreef:
Let er daarnaast op dat Purina One dan ondersteunend mag werken, maar dat als er echt al gruis is, je iets moet hebben wat dat gruis oplost. Daar is andere voeding voor nodig (zoals idd die Proplan Veterinary, maar er zijn meer merken). Je zou kunnen overwegen om contact op te nemen met degene achter Catmoneo. Die kan advies geven :j.


Klopt hoor. Mijne had eerst voer gekregen om het op te lossen en daarna overgegaan daarop.
Huidige katten staan op DARF en wat brokjes van Power of Nature.

floorsil

Berichten: 2646
Geregistreerd: 22-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 21:50

LWDaisy schreef:
Wij kregen de Royal Canin Urinary lijn voorgeschreven. Helaas heeft mijn katertje een megacolon niet overleefd, dus ik kan niet echt eerlijk oordelen of het voer wel/niet goed was, we hebben niet echt de kans gehad het te proberen.

Wat ik wel kan aanraden:
[ [url=m/ys08za.png]Afbeelding[/url] ]

Het doet de gruis oplossen, werkte als een tierelier hier! Het mannetje kon binnen het uur weer plassen, dus ik was wel fan.


Dit heb ik ook gebruikt toen het ergste was.

Jolliegirl

Berichten: 33025
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 21:59

Al een jaar of 6 geven wij Hill's Prescription Diet Feline C/D...
1 van de katten is ook nog eens overal allergisch voor... Dit gaat goed gelukkig!

FleurSandro

Berichten: 1814
Geregistreerd: 06-10-12

Re: Op zoek naar goed voer voor kat met blaasgruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 22:06

Mijn helaas pas overleden kater heeft 16 jaar lang Hills C/D urinary stress gehad. (Expres de stress variant omdat blaasproblemen heel vaak voortkomt uit stress en katten zijn heel goed in dit te verbergen.)
De volle 16 jaar heeft hij nergens meer last van gehad terwijl hij daarvoor met andere voeding 3x in een jaar is geopereerd omdat het terug kwam (ook voer speciaal voor de blaas)

BeFunny

Berichten: 10932
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 22:07

Bij vlees veel water doen. En dus meer vleesmaaltijden met water dan brokken ;)

Eefke85

Berichten: 1324
Geregistreerd: 29-01-06
Woonplaats: Silvolde

Re: Op zoek naar goed voer voor kat met blaasgruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 22:55

Voor mijn poes met kristallen in de blaas hebben we de Urinary van Royal Canin gekregen. Zowel brokjes als natvoer. Ik haalde de blauwe zakken bij de Welkoop, maar ze kreeg opnieuw last. Het blijkt dat de blauwe zakken voor preventief gebruik zijn, maar als ze eenmaal last gehad hebben werken alleen de gouden zakken en natvoer. Die zijn alleen bij de DA verkrijgbaar en bij Medpets zijn ze ook te bestellen.
Haar zusje, die geen blaasproblemen heeft, staat ook op dit voer omdat ze altijd samen zijn en degene die wel last heeft gehad en zij niks anders mag. Het gaat nu gelukkig goed.