Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
roekes schreef:Is er ook onderzocht welk soort blaasgruis ? Dat maakt namelijk nogal verschil qua behandeling
Daihyo schreef:Mijn kater had ook op jonge leeftijd blaasgruis. Ondanks het dieet kwam het steeds terug. Ik ben toen vers voer gaan geven. Eerst Darf en later Lotgering (vleesmix). Sindsdien nooit meer gruis gehad.
3heathcliff5 schreef:Daihyo schreef:Mijn kater had ook op jonge leeftijd blaasgruis. Ondanks het dieet kwam het steeds terug. Ik ben toen vers voer gaan geven. Eerst Darf en later Lotgering (vleesmix). Sindsdien nooit meer gruis gehad.
Kleine kanttekening bij vers voeren. Mijn kater heeft tot 2x toe een plasbuisverstopping gehad ondanks hij z’n hele leven kvv heeft gekregen. Ik kreeg het issue in eerste instantie niet opgelost met de kvv en supplementen, zoals eurologist. Ik snapte niet waarom rauw geen oplossing gaf. Hij heeft dus tijdelijk op het natte dieetvoer van RC gestaan. Wat een stank en grote drollen geeft dat spul zeg.
Uiteindelijk vond ik informatie dat sommige katten gruis kunnen ontwikkelen op de premix die in bepaalde kvv’s verwerkt zit. Mijn kater was er daar dus een van. In zijn geval was het merk rauw vlees dat hij voorheen kreeg juist een oorzaak. Inmiddels wordt hij weer volledig vers gevoerd, is hij helemaal in orde en zorg ik ervoor dat hij geen merken meer eet waar een premix in verwerkt zit. Soms moet je dus even puzzelen om iets te vinden wat voor jou en je kat werkt. Succes met het vinden van jullie oplossing!
SimoneeM schreef:Let er daarnaast op dat Purina One dan ondersteunend mag werken, maar dat als er echt al gruis is, je iets moet hebben wat dat gruis oplost. Daar is andere voeding voor nodig (zoals idd die Proplan Veterinary, maar er zijn meer merken). Je zou kunnen overwegen om contact op te nemen met degene achter Catmoneo. Die kan advies geven.
LWDaisy schreef:Wij kregen de Royal Canin Urinary lijn voorgeschreven. Helaas heeft mijn katertje een megacolon niet overleefd, dus ik kan niet echt eerlijk oordelen of het voer wel/niet goed was, we hebben niet echt de kans gehad het te proberen.
Wat ik wel kan aanraden:
[ [url=m/ys08za.png]Afbeelding[/url] ]
Het doet de gruis oplossen, werkte als een tierelier hier! Het mannetje kon binnen het uur weer plassen, dus ik was wel fan.