Mr. Frank Visser: Kat moet weg. Meningen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 13:39

lor1_1984 schreef:
DuoPenotti schreef:
Ook buiten de kom is het geen vrijbrief vind ik.
Toen wij hier 18 jaar terug kwamen wonen had de buurman al sierkipjes, eendjes en een grote volière.
En ondanks dat er 80 meter of zo tussen zit kan ik er donder op zeggen dat een kat daar gaat loeren.
En ik weet zeker dat als een kat daar steeds moord of opjaagt hij ook "ineens" verdwenen is.
Na waarschuwing, maar bij geen gehoor.
En ja dat zou dan mijn schuld zijn, van niemand anders.
Dus heel simpel, hier geen kat.

Buiten de bebouwde kom en met name op boerderijen hebben katten vaak een functie: ongedierte bestrijden.
Dat wordt wat lastig als je ze moet gaan opsluiten, vandaar de 'binnen de bebouwde kom' in mijn vorige post. :)

klopt hier zou het ongedierte jagen ook welkom zijn.
Toch weet je ook dat katten dat vaak niet alleen maar doen....
Dat is in het buitengebied niet anders.

En ik begrijp wel wat je zegt, maar te vaak word er over buiten de kom te makkelijk gedacht imo.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 13:41

Cayenne schreef:
Brainless schreef:
Wij hadden stroom op de schutting om onze katten binnen te houden en andere katten buiten, maar daar trok die kat zich niets van aan, ook werden wij gesommeerd door de wijkagent om het stroom te verwijderen omdat het zielig was voor die kat. -O-

Say what? :wow:

Als ze mij zouden sommeren het schrikdraad te verwijderen omdat het zo zielig is voor de overlast gevende kat zouden de eigenaar vd kat én de betreffende wijkagent vanaf dat moment verantwoordelijk zijn voor alle dierenartskosten, schade etc die veroorzaakt worden door die buurtkat.
Plus de kosten van een nieuwe katwerende omheining plus installatie en onderhoud ervan.
Kijken hoe vlot dat schrikdraad er op mag blijven. }>

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 13:44

tamary schreef:
Die kip had net zo goed aangevallen kunnen worden door een roofvogel, marter, etc. Kat kon in de ren, dus ren was niet geschikt als roofdierbescherming. En niet afgedekt is in overtreding ivm vogelgriep.

Dat wordt gezegd, maar ik vraag me af of dat wel zo is?
Een wild roofdier dat dieren moet doden om daadwerkelijk voeding binnen te krijgen, gaat meestal zeer intelligent te werk in de zin van 'hoe kan ik met zo min mogelijk energieverspilling een zo groot mogelijke prooi krijgen zonder mijn eigen veiligheid in gedrang te brengen'.
Een goed gevoede huiskat doodt een dier omdat 'tja, wat moet ik anders met mijn tijd en mijn instinct?.'

Ik kan me dus zomaar voorstellen dat beide dieren heel anders kijken naar mogelijke prooien, de hindernissen die ze onderweg kunnen tegenkomen en de tijdsduur die het in beslag zal nemen om een prooi veilig te stellen.
Zo kan ik me dus ook voorstellen dat een omheining best wel roofdierproof is, maar toch niet op kan tegen die ene kat die niets anders te doen heeft en dus uren kan uitvogelen waar mogelijk een zwakke plek zit.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 13:51

Dat roofdier ook, en ze denken anders over toegankelijk dan mensen. Komt bij dat er altijd jonge dieren zijn die toch dingen proberen ook als dat qua energieverspilling niet zo slim is.

Maar verder voor iedereen die nu denkt dat ik die kat maar los wil laten lopen, nee. Hoewel het aantrekken van ratten en muizen door kippen en het bestrijden daarvan een heel goede reden is om een kat te houden, soms moet je je kat tegen je buren beschermen. Ik vindt de uitspraak eenzijdig qua wat ik hier lees. Beide diereneigenaren hebben verantwoordelijkheden naar hun dieren toe en dienen die na te komen. Dat er in een zaak als deze 1 kant geheel wint klopt voor mij dus niet.

DromenLies

Re: Mr. Frank Visser: Kat moet weg. Meningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 14:08

Hier in de buurt lopen ook meedere katten snachts buiten en er zitten er een paar tussen die de hele buurt bij elkaar blèren. Inmiddels is het 3 weken rustig maar ik overdrijf niet als ik zeg dat ik daarvoor 3 maanden lang stelselmatig en vaak meerdere keren per nacht uit mijn slaap ben gehouden door die krengen. Mijn kattenliefde is hierdoor wel echt enorm gedaald. Laat men hun beesten lekker bij zich houden. Zeker als ze overlast veroorzaken.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 14:08

Ibbel schreef:
Ik vraag me wel af op basis van welke wetgeving onze 'Mr' dit oordeel geveld heeft...

En aan andere kant: waarom zetten de eigenaren van de kat hun tuin niet af/houden ze het beest niet binnen?

Mr, had je niet tussen aanhalingstekens hoeven zetten, Frank Visser is meester in de rechten én jarenlang in functie geweest als rechter in Noord-Holland.

Verder zou ik boek 5 eens doorbladeren, daar vindt je je antwoord.

Verder is de uitspraak in mijn ogen terecht, als de eigenaar alle oplossingen van tafel veegt dan moet je als rechter uiteindelijk beslissingen nemen die niet leuk gevonden worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 14:18

Kat heeft niets bij de buren te zoeken in de tuin. Ik heb kippen, konijnen, cavias in de tuin, en niet allemaal overdekt. Dan zit ik dus fout? Heb wel een hoge omheining om het perceel om mijn dieren binnen te houden. Maar moet dan alles overdekt maken, omdat de buren hun kat vrij willen hebben?
Ik heb 4 honden in de tuin, probaat middel.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 14:28

hahaha ja een hond is idd een heel goed middel om je tuin katvrij te houden....Tenzij je hond er nooit achteraan gaat; dat heeft een kat snel door en komen ze alsnog brutaal je tuin in.
Hoe fanatieker de hond, hoe beter het resultaat; met een goed fanatieke kattenopjager ( en dat kan net zo goed zijn; woohooo speelkameraatje, SPELENNNNNNNNNNNNNNNNNNNN....hoeft echt niet standje kill te zijn :+ ) blijven katten ook weg als de hond binnen is...zeker als de hond niet op vastgestelde tijdstippen buiten is. maar gewoon random.

Uitzonderingen daargelaten: hier heeft menig hardnekkige uitzondering moeten rennen voor zn leven....nou ja; in hun beleving dan, hond wil gewoon spelen, maar is super enthousiast; als dat ineens als vreemde op zo'n kat komt afstormen, wacht zo'n kat niet af wat de intentie is......Dan gaat dat weer een tijdje goed en dan proberen ze het weer......tot ze weer eens onverwacht de hond op hun pad tegen komen.

Moet ik wel zeggen; ik heb een Mechelse herder......hadden we een Chi gehad, dan was het wel een ander verhaal geweest denk ik zo.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 15:41

Tja, als je als eigenaar niks wil doen om de overlast van je kat te beperken dan heb je wel een beetje om zo’n resultaat gevraagd. Aan de andere kant sta ik NIET achter psycho uitspraken over andermans katten martelen en doden (laat staan het daadwerkelijk uitvoeren ervan) al heb je er nog zoveel overlast van. Dier kan er niks aan doen dat die zo’n baasje heeft.

Hier binnenkatten, alleen onder ons directe toezicht (dus vast) mogen ze wel eens buiten snuffelen. Wij zitten nu gehuurd maar komen wij in een koophuis met tuin te wonen dan gaat deze 100% katproof afgezet worden of laten we een mooie buitenren plaatsen en mogen ze met iets minder direct toezicht in hun afgezette buitenruimte. Ik ben over het algemeen voorstander van katten binnen houden (en alleen buiten in afgezette ruimte of onder toezicht) maar vind wel dat er situaties zijn waarin katten buiten houden prima is, mits eigenaar er verantwoord mee omgaat en kat geen hinder aan anderen geeft. Ik word wel een beetje allergisch van 100% buitenkat voorstanders die het binnenhouden van katten per definitie sneu vinden. Nee, dat is het niet, het kost alleen meer tijd, geld en moeite om het je kat binnen naar de zin te maken waardoor een kat ineens niet meer het low-maintenance dier is waarvoor het vaak wordt weggezet.

En, laat je als eigenaar je kat zonder toezicht buiten dan stem je imo er automatisch mee in dat er zich nou eenmaal gevaarlijke situaties voor kunnen doen. Ik ben er niet verantwoordelijk voor om mijn erf buurtkat-proof te houden en als er dus een kat gegrepen wordt door een hond, iets opeet wat giftig is etc etc dan is vind ik dat afschuwelijk voor dier en baasje maar als puntje bij paaltje komt is dat nou eenmaal het risico wat je hebt gelopen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 16:56

xxCYNNxx schreef:
hahaha ja een hond is idd een heel goed middel om je tuin katvrij te houden....Tenzij je hond er nooit achteraan gaat; dat heeft een kat snel door en komen ze alsnog brutaal je tuin in.
Hoe fanatieker de hond, hoe beter het resultaat; met een goed fanatieke kattenopjager ( en dat kan net zo goed zijn; woohooo speelkameraatje, SPELENNNNNNNNNNNNNNNNNNNN....hoeft echt niet standje kill te zijn :+ ) blijven katten ook weg als de hond binnen is...zeker als de hond niet op vastgestelde tijdstippen buiten is. maar gewoon random.

Uitzonderingen daargelaten: hier heeft menig hardnekkige uitzondering moeten rennen voor zn leven....nou ja; in hun beleving dan, hond wil gewoon spelen, maar is super enthousiast; als dat ineens als vreemde op zo'n kat komt afstormen, wacht zo'n kat niet af wat de intentie is......Dan gaat dat weer een tijdje goed en dan proberen ze het weer......tot ze weer eens onverwacht de hond op hun pad tegen komen.

Moet ik wel zeggen; ik heb een Mechelse herder......hadden we een Chi gehad, dan was het wel een ander verhaal geweest denk ik zo.

Precies :j ik heb een jachthond, middelgroot formaat. Sinds deze zomer geen katten meer in de tuin. Ik vind het ook veel leuker zo, want de vogeltjes durven wel op het gras als de hond binnen is. Ze doet de katten niks aan trouwens, ze jaagt ze alleen vakkundig over de schutting zo snel mogelijk de tuin weer uit. Dat kan heel rap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 17:22

Ik heb 1 hond die grijpt ze wel degelijk. De andere drie niet. Ze heeft op katten moeten overleven toen ze jong was, dus ze ziet ze als prooi. We hebben alles omheind en ze kan er niet uit. Buren weten er van, dus katten komen vaak enkel in de nacht in de tuin. Overdag nooit, ze proberen het een maal, nooit weer

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 17:45

Zeer terecht!! Ik ben geen katten mens maar vind het leuke dieren zolang ze gewoon in hun eigen tuin blijven. Een ander hoort gewoon geen last te hebben van jouw dier wat voor dier het ook is. Punt.
Al vond ik het geen sympathieke vrouw (van de tuin) zegt ze dat ze van de andere kat geen last heeft dus een katten hater is het ook niet. De eigenaren van de kat stonden niet open voor oplossingen dus wie niet horen wil moet maar voelen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 17:56

Heel terechte uitspraak.
Ik hoop dat de wet veranderd wordt ooit dat loslopende katten gevangen mogen worden en naar het asiel gebracht worden. Baasje kan dan tegen flinke betaling de kat ophalen en binnen houden, of er mee wandelen aan een riempje.

De meeste katten die ik zie, zijn dood gereden katten aan de kant van de weg
Die hadden zo'n zogenaamd liefhebbend baasjes die vonden dat hun kat vrij buiten mocht lopen.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 18:10

Wij hebben de tuin afgezet om dekatten binnen te houden.
Wel 2x een buurkat uitdetuin kunnen vissen. Konden erin maar niet eruit.

Ik vrees ook de dag dat onze hond de tuin in gaat en een vreemde kat ziet.
Daar jaagt hij achteraan, maar ze kunnen dus niet weg.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 19:54

Pffff wat is die buurvrouw een zuur mens, die heeft verdorie dezelfde PH waarde als oxaalzuur!
De klagende buurvrouw heeft geen enkel bewijs dat het die kat was die haar kip vermoord heeft. Wie weet is die kip zelf weggefladderd, geschrokken van een marter of weet ik het wat, en was die kat alleen aan t kijken omdat ze al in de vijver lag. En om hem dan niet mee te nemen naar een dierenarts, maar gewoon in het hoekje van het hok te zetten is natuurlijk helemaal dom...

Ik vind het onzin dat die kat weg moet.

Toffeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 20:32

Het zou fijn zijn als katteneigenaren zich wat verantwoordelijker zouden opstellen. Er worden zo ontzettend veel dieren vermoord door huis- tuin- en keukenkatten. Onze katten kunnen naar buiten in een grote ren. We wonen op het platteland met nauwelijks buren, maar toch komen er nog steeds vreemde katten in onze tuin. Ook intacte katers die alles ondersproeien. Van mij mag er wel een landelijk verbod komen op loslopende katten.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 20:36

Tja ik vind het dubbel.

Ik zou het ook niet tof vinden als ik elke keer een kat van een ander in mijn tuin heb en al helemaal niet als ik een vijver met vissen zou hebben.

Anderzijds vind ik de uitspraak wel heel hard. Hij had ook kunnen besluiten dat de tuin zo aangepast moet worden dat de kat niet van eigen terrein af kan. Ik vond de uitspraak wel echt het laatste redmiddel.

Opzich ook niet slim van de katten eigenaar dat ze niet uitzichzelf de tuin hebben afgezet of een soort kooi hebben gemaakt, je weet dat de kans op dit soort uitspraken bestaat. Wat de rechter beslist is bindend dus nu is er geen weg meer terug.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 20:46

Ik vond het koppel wat klaagde echt ongelofelijk naar. Dreigen andermans dier te vermoorden/verdrinken, dreigen het 300km verderop uit de auto te zetten, geen normaal gesprek voeren maar onmiddellijk beginnen met waarschuwen/dreigen, zeggen dat je buurvrouw maar pilletjes moet nemen etc. Ik snap niet dat je zò op tv wil komen...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-22 20:50

Petrichor schreef:
Tja ik vind het dubbel.

Ik zou het ook niet tof vinden als ik elke keer een kat van een ander in mijn tuin heb en al helemaal niet als ik een vijver met vissen zou hebben.

Anderzijds vind ik de uitspraak wel heel hard. Hij had ook kunnen besluiten dat de tuin zo aangepast moet worden dat de kat niet van eigen terrein af kan. Ik vond de uitspraak wel echt het laatste redmiddel.

Opzich ook niet slim van de katten eigenaar dat ze niet uitzichzelf de tuin hebben afgezet of een soort kooi hebben gemaakt, je weet dat de kans op dit soort uitspraken bestaat. Wat de rechter beslist is bindend dus nu is er geen weg meer terug.

Van wat ik begreep hadden ze alleen een soort balkon? En het was een kat die daar geen genoegen mee nam.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 20:53

Maar die man van de kat grijnsde ook gemeen toen ze het over de kip hadden.
Die deed geloof ik niet veel onder in vergelijking met klaag vrouw.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 21:14

Ik vind het al bijzonder om katten (meervoud ook nog eens) te nemen wanneer je er zelf de ruimte niet voor hebt. Ze hebben zelf geen tuin, waarom nemen ze dan buitenkatten?

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 21:15

Cayenne schreef:
Petrichor schreef:
Tja ik vind het dubbel.

Van wat ik begreep hadden ze alleen een soort balkon? En het was een kat die daar geen genoegen mee nam.

Aah oke dat heb ik dan even gemist! Tja in dat geval is er eigenlijk maar een oplossing en dat is de beslissing die dan genomen is.

Dan hoop ik dat de kat naar een boerderij kan waar niemand er last van heeft en het beest alle vrijheid heeft. :)

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 21:20

Als ik het goed heb is in de beslissing meegewogen dat de kat nu al drie maanden binnen werd gehouden en dat er sprake was van stress signalen. Het was daarom ook voor het welzijn van de kat dat er een ander huisje gezocht moet worden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 21:28

Whizz schreef:
Als ik het goed heb is in de beslissing meegewogen dat de kat nu al drie maanden binnen werd gehouden en dat er sprake was van stress signalen. Het was daarom ook voor het welzijn van de kat dat er een ander huisje gezocht moet worden.

Ik vind dat de beslissing van de eigenaar. De vraag was niet "mogen ze de kat houden" de vraag was "mag de kat vrij buiten rondlopen".

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 22:27

@vjestagirl, als je een zaak voorlegt aan de (rijdende) rechter dan weegt die alles mee, niet alleen waar een betrokkene van vindt dat het meegewogen mag worden. Er was een kattengedragsdeskundige uitgenodigd die dat constateerde, dan kun je het moeilijk buiten beschouwing laten.