Kitten (4 maanden) is onrustig - wil naar buiten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 18:26

Daphara schreef:
Een kat is van nature geen solitair dier, een kitten alleen houden grenst voor mij aan dierenmishandeling. Ik weet dat het in NL en de meeste andere landen mag om maar 1 kitten te houden (sommige landen hebben hierop al een ander beleid), maar dat maakt het niet juist.

Is je kat al ruim volwassen, alleen opgegroeid, dus al jaren zonder maatje/vriendje, dan wordt die echt niet gelukkig van een vriendje in huis, maar bedenk goed dat wij mensen diegene zijn die katten sociaal gestoord naar soortgenoten maken door ze als kitten al te scheiden van hun soortgenoten.

En precies dit is de reden dat asiels enzo kittens niet meer alleen weg doen. Er moet of een andere kitten/broertje/zusje mee of er moet al een andere sociale kat aanwezig zijn.

Mijn poesjes zijn zusjes en hebben nu, 4 jaar later, nog steeds enorm veel aan elkaar. Samen slapen, samen spelen, samen eten. Ze zijn gek op elkaar en tegelijk super sociaal naar mij en mijn vriend toe.

Edit: Sorry te snel doorgeklikt.
Laatst bijgewerkt door Sannens op 22-09-22 18:29, in het totaal 2 keer bewerkt

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 18:27

Ts wat houdt je tegen om een tweede kitten te nemen?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 18:58

Sannens schreef:
Mijn poesjes zijn zusjes en hebben nu, 4 jaar later, nog steeds enorm veel aan elkaar. Samen slapen, samen spelen, samen eten. Ze zijn gek op elkaar en tegelijk super sociaal naar mij en mijn vriend toe.

Edit: Sorry te snel doorgeklikt.

Hangt natuurlijk ook gewoon van de katten af. Elk hun eigen voorkeuren en karakters. Het zijn net mensen :D
Ik heb 3 poezen geadopteerd destijds. 2 zusjes en een enkeling van een ander gastgezin.
2 keer raden wie elkaar echt niet leuk vindt...juist, de 2 zusjes }> Niks samen slapen, zelfs niet dezelfde grote zetel delen, laat staan samen eten. :=

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 19:04

Daphara schreef:
Jessix schreef:
Buiten of binnen, dat moet iedereen maar lekker voor zichzelf beslissen. Dat is ook helemaal niet de vraag in dit topic.

De vraag ofwel interpretatie van TS is wel degelijk of het kitten al naar buiten kan. Hier wordt vervolgens door meerdere bokkers aangegeven dat het gedrag niet is omdat het kitten naar buiten wil, maar omdat het soortgenoten mist.

De discussie is imo dus wel van toepassing en on topic.

De kat van TS gaat sowieso naar buiten, de vraag is alleen hoe ze dit kan uitstellen tot na de castratie. Kitten erbij ben ik zeker een voorstander van. Maar neem van mij aan, je kan dan ook twee kittens hebben die graag naar buiten willen.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 19:08

Wij hebben sinds zondag een kitten van 7 a 8 weken.

De eerste dagen was hij heel vocaal maar nu horen we hem niet veel meer maar dat komt wel deels omdat hij nu contact heeft met onze senior kat van 16.

Buiten geeft hij niet om. Onze andere kat mag buiten maar hij moet een binnenkat worden.

De senior was al een paar jaar alleen en vond dat wel prima maar zo'n kitten heeft echt wel soortgenoten nodig. De onze zoekt echt contact met onze andere kat.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 19:25

Daarom kan je bij een senior kat net beter 2 kittens nemen. Die ouwe zit niet op dat jonge geweld te wachten dat hij dan ook nog moet gaan entertainen als het er maar ééntje is :))

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 19:38

Pandora2 schreef:
Daarom kan je bij een senior kat net beter 2 kittens nemen. Die ouwe zit niet op dat jonge geweld te wachten dat hij dan ook nog moet gaan entertainen als het er maar ééntje is :))

Hij is anders heel speels :D

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 20:09

Tja ook ik heb twee kittens van nu bijna 5 maanden oud en ik ben echt blij dat ik destijds ben gegaan voor twee..

Ik zat namelijk te twijfelen of ik er 1 of 2 zou nemen omdat ze bij mij niet naar buiten gaan. Ik woon namelijk in een appartement en wilde ook niet mijn hele huis gesloopt hebben. Ivm met sociaal gedrag ben ik toch voor 2 gegaan, zodat ze samen kunnen spelen en ook als ik aan het werk ben, zich niet vervelen.

Ze lopen altijd achter elkaar aan en ze spelen heel graag samen. Heb katertjes dus over een poosje laat ik ze beiden castreren maar heb in ieder geval geen seconde spijt gehad dat ik voor 2 ben gegaan.

En 4 maanden is jong, zou er echt nog 1 bij halen want alles dicht en dan spleetjes afwisselen? Klinkt een beetje sneu eigenlijk.. ;( mijn benedenbuurvrouw heeft ook een kat maar die van mij kijken er nooit naar..

Dit is toch lief <3
Afbeelding

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-22 22:08

Ah, ik wist niet dat met vier maanden al gecastreerd kon worden. Ik ga de DA eens bellen.

Ik weet dat hier op bokt anders geadviseerd wordt, maar mijn DA zei juist dat het voor een kat ook heel fijn kan zijn om juist binnen de enige kat te zijn als hij buiten met andere katten in contact komt.

Ik ben (helaas) bekend met Felv en FIP, maar binnen houden is sowieso geen optie. Alleen al omdat we twee kleine kinderen hebben en openslaande deuren. We hebben prachtig de ruimte om ons huis dus hij kan juist heerlijk buiten op onderzoek uit en de muizen tussen het hooi vandaan vangen. Het gaat me puur om de onrust nu. Ik kan er prima een kitten bij zetten, maar hij heeft straks een kattenluik en kan gaan en staan waar hij wil dus ik vind het persoonlijk niet zo nodig voor nu die paar weken.

Sandyislief, ik geef aan dat alleen het gordijn dicht zich waar de buurpoes steeds paradeert. Hij heeft nog vijf andere ramen waar hij voor zit.
Ik vind een kat op een appartement sneuer dan een buitenkat persoonlijk.

Hier in de omgeving lopen heel veel boerderijkittens die weg gaan bij de moeder en meteen als buitenkat in de schuur gevoerd worden, dir wilden wij bewust niet omdat we niet willen dat hij andere poezen gaat dekken. Maar hij gaat straks wel gewoon lekker op het erf scharrelen is het idee.

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 22:19

Dat kan hoor, die van jou vindt het alleen misschien niet zo fijn anders zou hij er niet zo op gefocust zijn.

Jammer dat je gelijk de conclusie trekt dat een kat in een appartement sneuer is dan een buitenkat.. Zolang je de leefomstandigheden niet kent van de katten, valt daar niks over te zeggen. :)

xoranlover

Re: Kitten (4 maanden) is onrustig - wil naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 22:46

Ik heb dit topic mee gelezen en hier ook een fokker. Ook ik verkoop alleen met zijn 2en of als ze een maatje krijgen. Vind het ook sneu om te lezen hoe vroeg katten nog verhuizen maar daar kan jij niks aan doen. Hier gaan niks weg voor de 14 weken.

Even over het castreren. Op deze leeftijd valt het bij mijn dierenarts nog onder vroeg castratie. Hij heeft er geen problemen mee en al mijn katers zijn dan ook (in goed overleg met kittenkopers) gecastreerd weg gegaan. Niet alle dierenartsen zullen een vroeg castratie uit willen voeren. Ik vind het wel prettig ze hebben er naar mijn indruk minder last van.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 22:50

Ik heb mijn kat ook met 4 maanden laten castreren, totaal geen spijt van gehad, kat ook niet.

Kat binnenhouden is voor de kat veel beter en veiliger. Je wilt niet je kat dood terug vinden naast de weg of terug hebben komen met nare ziektes. Gewoon niet doen. Ze missen niets.

zoef123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 06:17

Onze kittens loopt rond het huis gaat heel goed. Ik heb het rustig opgebouwd. Hij komt als ik roep of met snoepjes rammel. Hij is nu over een paar dagen 6 maanden en wordt dan gecastreerd. Snachts is hij binnen en als ik weg ben ook.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 06:32

zoef123 schreef:
Onze kittens loopt rond het huis gaat heel goed. Ik heb het rustig opgebouwd. Hij komt als ik roep of met snoepjes rammel. Hij is nu over een paar dagen 6 maanden en wordt dan gecastreerd. Snachts is hij binnen en als ik weg ben ook.

Dus daar loopt heel de tijd een ongecastreerde kat rond je huis? Wat onverantwoordelijk. Sorry maar zeker als je ziet hoe moeilijk de asielen het hebben vind ik dit echt een walgelijke actie van je.

Verder is het in belgie verplicht om alleen geholpen kittens te verkopen. Exact om deze reden. Onze kittens worden allen geholpen op 2/3 maanden oud en dat gaat prima.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 09:02

Percy schreef:
Pandora2 schreef:

Hij is anders heel speels :D

Ah da's dan mooi meegenomen ! Nog een heel fit oudje :D

zoef123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 09:12

Poekkie schreef:
zoef123 schreef:

Dus daar loopt heel de tijd een ongecastreerde kat rond je huis? Wat onverantwoordelijk. Sorry maar zeker als je ziet hoe moeilijk de asielen het hebben vind ik dit echt een walgelijke actie van je.

Verder is het in belgie verplicht om alleen geholpen kittens te verkopen. Exact om deze reden. Onze kittens worden allen geholpen op 2/3 maanden oud en dat gaat prima.

Ja en ik voel me daar heel prima bij!

Misschien kan je je reactie wat nuanceren. We kunnen gewoon aardig doen tegen elkaar toch? Iedereen z’n eigen mening. Je kent mijn woonomgeving en mijn kitten niet.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 09:41

Ik ga mee met een kitten erbij nemen. Een kat hoeft niet naar buiten om gelukkig te zijn en buiten laten lopen is niet zonder gevaar... Daarnaast heeft een ander last van je huisdier, die niet in huis is. Kakken in de tuin enzo... Een ren/afgezette tuin is natuurlijk wel heel fijn als dat mogelijk is.

Kittens samen zijn zo leuk om te zien. Daar kan je zelf inderdaad niet tegenop spelen. Je hebt natuurlijk ook wel wat anders te doen dan met hengeltjes en balletjes in de weer zijn om je kitten te vermaken.

Wat eerder castreren betreft, dat verschilt inderdaad per dierenarts of ze het willen doen. Vaak ook vanaf een minimum gewicht.

Kijk eens bij de asiels, die zitten momenteel overvol met kittens! Bij een asiel ben je ook een stuk goedkoper uit dan bij een particulier. Castratie, ontvlooien, chip enting e.d. zijn al inbegrepen in de prijs.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 10:07

zoef123 schreef:
Poekkie schreef:

Ja en ik voel me daar heel prima bij!

Misschien kan je je reactie wat nuanceren. We kunnen gewoon aardig doen tegen elkaar toch? Iedereen z’n eigen mening. Je kent mijn woonomgeving en mijn kitten niet.

Nee hier kan ik echt niet aardig over zijn en hoef ik de omgeving niet voor te kennen.
Hier lopen zelf 3 zwervers rond die ik heb opgevangen… allen van straat geplukt, eentje zelfs met lelijke wondes. Alle asielen zitten vol met dat soort sukkeltjes.
En jij maakt er nog bewust wat bij? Bah.

Ik ben blij dat de TS wel haar verantwoording neemt gelukkig.

zoef123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 10:12

[dit bericht is leeggehaald op verzoek]
Laatst bijgewerkt door xingridx op 28-10-22 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Leeggehaald op verzoek gebruiker

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 16:08

Ik ga er wel in mee. Ik vind het echt heel onverantwoordelijk. Katers kunnen dan al dekken, en komen thuis met hele nare ziektes. Hij kan ook zomaar onder een auto komen, katten lopen verder weg dan je denkt.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 17:06

Percy schreef:
Wij hebben sinds zondag een kitten van 7 a 8 weken.

De eerste dagen was hij heel vocaal maar nu horen we hem niet veel meer maar dat komt wel deels omdat hij nu contact heeft met onze senior kat van 16.

Buiten geeft hij niet om. Onze andere kat mag buiten maar hij moet een binnenkat worden.

De senior was al een paar jaar alleen en vond dat wel prima maar zo'n kitten heeft echt wel soortgenoten nodig. De onze zoekt echt contact met onze andere kat.

Waarom zo jong? Opvang?

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 18:17

Een vondeling. Gevonden door een bokker en die had er de laatste tijd nog meer gevonden dus zocht ze een nieuw huis voor deze.
Hij krijgt speciale kittenmelk bij en doet het heel goed.

zoef123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 22:37

Avalanche schreef:
Ik ga er wel in mee. Ik vind het echt heel onverantwoordelijk. Katers kunnen dan al dekken, en komen thuis met hele nare ziektes. Hij kan ook zomaar onder een auto komen, katten lopen verder weg dan je denkt.

Daar ben ik allemaal van op de hoogte. Ik weet waar hij is en wat hij doet. Dat is allemaal niet van toepassing.

Het is off topic. TS stelt geen vraag of iemand het verantwoord vind of niet.

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 08:21

Ik heb ook kort getwijfeld hoeveel katten ik wilde (op m'n appartement), maar ik weet dat ik nog best wel periodes kan hebben waarin ik erg veel van huis ben, dus ik wilde heel graag de steun die ze van elkaar kunnen hebben. Daarom heb ik twee broertjes opgehaald een paar maanden terug en letterlijk as we speak zitten ze met elkaar te spelen. Ze hebben zo enorm veel meer aan elkaar dan ik me ooit had kunnen voorstellen. Op 5 maanden heb ik ze laten castreren. Mijn dierenarts had ook de regel van pas na 6 maanden, maar in overleg kon het zonder problemen eerder. Mijn katertjes wogen op 15 week al bijna 2 kg, dus ze voldeden op 5 maanden ruim aan de gewichtseis :') Hierna zijn ze inderdaad ook begonnen met naar buiten gaan onder toezicht (alleen als ik thuis of in de buurt ben).

Ik snap dus écht niet waarom je maar 1 kat hebt genomen en sluit me er dus ook aan bij mijn voorgangers. Ja hij zal buiten maatjes tegenkomen, maar als ik zie hoe vaak de mijne binnen verstrengeld in elkaar op de bank liggen, dan is het voor mij duidelijk dat gezelschap áltijd belangrijk is, ook binnen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 08:56

Hier ook 2 boerderij katten waarvan de jongste een 3e generatie in "het wild" geboren is.
Buiten ons balkon om komen ze niet buiten. Nu hebben we wel een redelijk balkon waar ze kunnen spelen en lekker zonnen.
Daarnaast hebben we nog een hond.
Alle 3 zijn leuk met elkaar, spelen met elkaar en wassen elkaar.
Een kat alleen, nee dat vind ik persoonlijk niet eerlijk. Al hebben we ook een kat gehad die aan iedere andere kant een hekel had (ze doogde andere, maar ze moesten ver uit haar buurt blijven, maar lag wel tussen de honden in te slapen.