Gedumpte jonge ratjes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 10:05

Weet je dat er een ratten forum bestaat? Daar zou ik dit delen.

Waarschijnlijk zitten daar wel mensen die kunnen helpen.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-22 10:07

Tja; ze kwamen van de zomer ook al niet toen iemand gemeld had dat er een zwanenfamilie met vogelgriep zat; werd er ook glashard gezegd 'daar komen we niet voor'. Uiteindelijk zijn alle 6 jongen die het paar had overleden, omdat ze geen hulp kregen.

Ben nu in contact met Imagin Jerry in Groningen, dus hopelijk daar meer geluk.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 10:07

sasja0705 schreef:
xxCYNNxx schreef:
nou dat was ook mooi waardeloos; dierenambu komt ze niet ophalen. Moest ze zelf maar naar een opvang brengen, want zij doen het niet. Blijkbaar werken ze maar met 1 opvang; de Flugelopvang in Drachten en die neemt geen ratten aan, dus nee ze kwamen ze niet ophalen of de rest vangen......fraai dit

Kan ze zelf op dit moment ook niet wegbrengen, want met de huidige prijzen komen we elk maand een stuk tekort, dus geen geld voor benzine atm

Schandalig dit!
Het dumpen van dieren is ja verboden.
Dus gedumpte ratjes zijn "geen dieren"?

En gekleurde (tamme) maken zowat geen kans in de natuur.

Sorry, maar daar zou ik toch echt een recensie schrijven over deze dierenambulance en die op hun fb-pagina en Google plaatsen.

Hier kwamen zelf voor 2 houtduifjes en een zwaluw .

Ik hoop van harte, dat je de rest ook kan vangen en dat je ze goed onderkrijgt.

Ben het niet met je eens.
Dierenambulance is er voor nood. dit is geen nood. Dieren zitten droog, met eten en zijn niet gewond. Dierenambulance heeft een opvang adres gegeven, daar kan TS ze heen brengen.

En gelukkig zijn er genoeg mensen die TS wel willen helpen.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 10:09

BeFunny schreef:
Weet je dat er een ratten forum bestaat? Daar zou ik dit delen.

Waarschijnlijk zitten daar wel mensen die kunnen helpen.

Heb ik al gedaan, zie enkele post hierboven. De facebook pagina van https://www.tammeratten.nl/ , is een van de grootste, serieuze groepen.

Ook heb ik hulp aangeboden. Ik heb al 30 jaar ratten, waaronder opvangers.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-22 10:12

Ja helaas kan ik ze zelf nu niet wegbrengen; de mega gestegen kosten hebben er voor gezorgd dat ik nu sinds dit jaar elke maand een stukje maand tekort kom; ik heb het geld nu niet voor benzine

Bij nader inzien toch zelf ze even goed bekeken , mijn vriend dacht 3 vrouwtjes, maar blijken dus 2 mannetjes en 1 vrouwtje te zijn, wat het daardoor nog dringender maakt dat ze naar een geschikte opvangplek gaan.

sasja0705Jarig

Re: Gedumpte jonge ratjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 10:42

@Eeleke, nee, want er zitten nog een aantal die nog niet gevangen zijn buiten!
En die dus door de dierenambulance aan hun lot (of aan de goedheid van TS )worden overgelaten.

En ze zijn verplicht gevonden dieren op te halen...

Dat is mij toen van de de gemeente bij ons bevestigd als n paar jaar geleden n kl** een stuk of 15 tamme voskonijnen in een maïsveld gedumpt heeft.
Toen wilden ze ook niet komen, met als gevolg 7 (!) die overreden werden , 3 gevangen en de rest , wie weet.
Toen behoorlijk stennis gemaakt en dus ook te horen gekregen, dat ze wel hadden moeten komen...
Gelukkig inmiddels hier dus oogelost en "goede" dierenambulances

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 10:49

Ik stuur je even een pb, ik ga mijn best doen om even te helpen.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-22 12:23

sasja0705 schreef:
@Eeleke, nee, want er zitten nog een aantal die nog niet gevangen zijn buiten!
En die dus door de dierenambulance aan hun lot (of aan de goedheid van TS )worden overgelaten.

En ze zijn verplicht gevonden dieren op te halen...

Dat is mij toen van de de gemeente bij ons bevestigd als n paar jaar geleden n kl** een stuk of 15 tamme voskonijnen in een maïsveld gedumpt heeft.
Toen wilden ze ook niet komen, met als gevolg 7 (!) die overreden werden , 3 gevangen en de rest , wie weet.
Toen behoorlijk stennis gemaakt en dus ook te horen gekregen, dat ze wel hadden moeten komen...
Gelukkig inmiddels hier dus oogelost en "goede" dierenambulances

Dit is dus wat Sudwest Fryslan ons ook net meldde; ze zijn verplicht ze op te halen, want ze vallen onder huisdieren.
In elk geval kunnen ze in Groningen terecht en ook de rest die nog gevangen moeten worden. De dame van de opvang is nu aan het bellen met de dierenambu om ze toch dringend te verzoeken er vangkooien neer te zetten en de reeds gevangen ratjes op te halen; daar belt ze me later vandaag nog over terug.

Opvang is in principe geregeld nu. Alleen vervoer en vangkooien moeten nu nog.

Ik houd jullie op de hoogte; wordt vervolgd dus

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 13:06

Top!
En excuus, je hebt helemaal gelijk met de ambulance. Dat ze niet komen voor die veilig zitten ... ok kan ik me voorstellen. Maar die nog gevangen moeten worden, daar zijn ze juist voor.
Niet goed nagedacht.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-22 13:15

np :)
Ik heb de nog te vangen ratjes ook niet in elke post genoemd, dus kan me voorstellen dat mensen er over heen gelezen hebben.
Net, toen ik even snel naar de winkel was, weer even langs de plek gefietst en even naar de boom gelopen, maar de rest laat zich nu niet echt meer zien. Wel is het neer gelegde voer weg, dus ze hebben in elk geval gegeten....en had een bakje water neer gezet.

De 3 die we hebben nu, hadden gisteren duidelijk flinke honger en dorst; kon het niet over m'n hart verkrijgen om de rest dan niet van eten en drinken te voorzien.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 15:48

Het neergezette voer kan natuurlijk ook door een veldmuis of een eekhoorn opgepeuzeld zijn

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 16:09

Ik lees het nu pas, maartussen de blesse en willemsoord zit volgens mij een konijnen opvang. Ik weet niet of ze ook ratjes doen?
Is een stuk dichterbij voor jou dan Groningen

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-22 19:51

Goed nieuws; de 3 die we al hadden gevangen gaan vanavond onderweg naar Groningen; die worden met ong een half uurtje opgehaald.

Voor de resterende is Faniek zo geweldig geweest om me haar vangkooi te lenen. Nogmaals ontzettend bedankt Faniek.
Nu hopen dat daar nog wat in komt. We zagen net wel al een tweede rattenlijk, vlak naast waar de eerste al lag. Ze zitten dan ook precies op een plek waar vaak katten rondhangen en met hun witte kleurtje vallen ze wel op natuurlijk.

Voor nu om het uur even kijken of er wat in zit zodat de rest ook gevangen kunnen worden.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 19:52

Wat fijn zeg! Hopelijk kan je er nog meer vangen.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-22 19:54

Ja dat hoop ik ook...vind het zo ontzettend sneu voor die diertjes.

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 20:06

xxCYNNxx schreef:
Ik weet dat een aquarium niet ideaal is, maar jaren geen ratjes meer gehad, dus ook geen geschikt hok meer voor ze.
Bovendien is het ook niet de bedoeling dat ze lang blijven.

Hoe zwaar ze zijn heb ik geen idee van; geen weegschaal in huis die dit kan wegen.

De 3 die we nu hebben zijn gelukkig allemaal vrouwtjes.
Anders idd morgen maar de dierenambulance bellen voor ze.

Overigens hebben we de bovenkant afgedekt met gaas...niet een kap. Ammoniak moet dus in principe niet blijven hangen

Misschien contact opnemen met Banjer van bokt zij woont in de provincie Groningen

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 13:58

Wat fijn om op Facebook te lezen dat het gelukt is ze naar imagin Jerry te krijgen in Groningen!

Nu hopen dat de rest ook nog gevangen word
Wat fijn dat je je zo voor hun inzet!

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-22 16:54

update:
de 3 die we al hadden zitten heerlijk in Groningen; vanochtend telefoontje gehad dat ze het super doen, ze zijn vrolijk en spelen er lekker op los.
En uiteindelijk gewoon 3 mannetjes; de derde zag je de balletjes nog niet van en had ze zelf verder niet letterlijk in de hand gehad, dus vandaar dat ik dacht een vrouwtje. Maar dus 3 kereltjes dus ze kunnen mooi bij elkaar blijven.

Verder vandaag nog 2 jonge ratjes gevangen en 1 van de ouders. Tot onze verbazing, en van de opvang, is het de papa en niet de mama die mee was gedumpt.
Voor deze 3 is gelukkig alles al geregeld wat betreft vervoer; ze kunnen dit keer wel met de dierenambu mee, dus dat is geweldig.
Ze blijven vandaag nog hier; na, met vandaag erbij, 3 dagen bijna nonstop met ratjes vangen bezig te zijn geweest; nou ja tussen de bedrijven door dan, want moest wel werken ect, even een rustmomentje.

Bovendien wil ik eerst zeker weten dat we ze nu echt allemaal hebben. Voor zover lijkt het erop van wel, maar zal dit weekend het nog even in de gaten houden.

Morgen bel ik met de dierenambu en dan gaan ook deze 3 naar Groningen.

Gelukkig 6 kunnen redden in totaal.....2 overleden...voor zover we weten dan

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 17:53

Wat super dat ze zijn opgevangen en je er meer hebt kunnen vangen. Fijn dat ze jou hebben getroffen!

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 17:59

Ts ik vind het echt heel knap wat je gedaan hebt! Zonder jou hadden ze het niet overleefd

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-22 18:14

Nu hoop ik alleen 1 ding...nu het erop lijkt dat moeders wel heeft mogen blijven ( tenzij ze ergens dood in het hol ligt natuurlijk, maar dat zullen we dan nooit weten); dat ze in godsnaam de ouderdieren direct gescheiden hebben toen het vrouwtje drachtig bleek.......want anders zie ik het er nog van komen dat we over goed een maand weer in het parkje staan.

Wat we dan gewoon weer doen, want idd; zonder hulp hadden ze het echt niet gered

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 18:44

Je verhaal aan de lokale krant vertellen? Dan bereik je met een beetje geluk de dumpende eigenaren én je informeert eventuele andere ratteneigenaren.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-22 19:03

m'n schoonzusje en zwager bestieren een maandelijks dorpsblad. Niet zo'n blad met saaie gemeente berichten, maar gewoon plaatselijke ondernemers die in het zonnetje worden gezet, opmerkelijke verhalen uit de geschiedenis van het dorp. In het eerste nummer stond een stuk van een inwoner die z'n eigen smederij in de garage heeft, waar hij nog op de ouderwetse manier bijlen, zwaarden en messen maakt; met hamer en aambeeld dus + een flink vuur.
Dat soort dingetjes......zou in principe daar wel in passen voor het nummer van volgende maand ( deze maand is al gedrukt). Zal er over nadenken dit weekend.