Alternatief pijnstilling kat

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-22 17:45

Kn8rretje schreef:
Mijn vorige kat had ook last van artrose en ik kreeg ook novacam, ik ben daar zelf geen fan van omdat bij lang gebruik dit schadelijk is voor de nieren.

Ik heb toen gebruik gemaakt van de brokjes van Flexadin (oa. bij Medpets te koop) en ik was daar zeer en zeer tevreden over.

Ze hebben nu twee varianten: Flexadin Advanced Kat en Flexadin Plus. Ik gaf de laatste aan mijn kat en mijn schoonouders gaven deze tabletten voor de hond ook aan hun hond, beiden hebben wij er echt goede ervaringen mee.

Mijn kat zag deze brokjes echt als traktatie. Misschien kun je hier wat mee, misschien ook niet maar ik wil graag mijn ervaring met je delen.

Ga ik ook opzoeken. Ze krijgt inmiddels al een jaar of langer pijnstilling. Dat lijkt mij ook wel erg lang. Misschien dat dat ook een reden is voor het vele drinken.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 18:00

eilleen333 schreef:
rien10 schreef:

Mijn hond kon niet tegen de vulstof van de paarden variant. Heel haar maag-darmstelsel lag overhoop. Dus dat kan problemen geven.

Ik zal eens kijken of ik nog wat heb staan, dan kan je in ieder geval weer vooruit.

Let op dat Novacam hond een heel andere concentratie is dan voor de kat! Dus dan moet je even goed rekenen!

Paard naar hond is delen door 10 dus van novacam hond voor 40 kilo geef je via novacam paard dagelijks voor 4 kilo. Wij hadden ooit 3 honden totaal 110 kilo tegelijk op pijnstilling. Met novacam paard waren we 36 euro per jaar kwijt haha

Om hond om te rekenen naar kat heb ik nooit gedaan. Kan wel heel voordelig uitkomen. Maar tja heb nu dierenarts in België en fles inflacam 200 ml hond kostte vorige maand 56 euro. Wij zijn voorlopig weer voorzien

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 18:05

Wees alstjeblieft heel héél voorzichtig met omrekenen.

Check altijd percentage werkzame stof etc.

Er ook niet vanuit gaan dat 1x uitgerekend altijd hetzelfde blijft, iedere verpakking checken

Én checken of naast percentage werkzame stof paard en hond per kg lichaamsgewicht ook echt hetzelfde nodig hebben.

Je moet er toch niet aan denken dat je per ongeluk door een rekenfout je hond of kat vergiftigd.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 18:06

Ik weet niet hoe het met honden is, maar katten zijn gevoelig op lichte overdosering, dus wel echt heel goed rekenen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 18:11

FennyPower schreef:
Voor mijn kat die gevoelig is voor een blaasontsteking gebruik ik Chineese kruiden.
Dit behandeld alles inwendig zonder bijwerkingen.
De medicijnen van de dierenarts heb ik op deze manier niet meer nodig.
En het werkt zoals ik zie.

Ik kreeg er een boekje bij met verschillende situaties.
Misschien staat er iets tussen wat voor jou kan werken?
Ik kan wat foto's door sturen van de bladzijdes. Zodat je er verder in kan verdiepen. [ [url=m/uumAUb.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/7j643Y.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/gImj1D.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die PEA gebruik ik ook voor mijn hond die af en toe last heeft van zijn maag en ik niet steeds maagzuurremmers icm netacam wil geven. Maar bij sommige kwalen zou ik dat niet zomaar geven als vervanging Iig niet zonder daar eerst onderzoek naar te doen of een alternatief arts te raadplegen.

Groenlipmossel en een mix van Glucosamine gebruiken wij ook voor de gewrichten.

Maar een pijnstiller voor de kat wordt doorgaans niet voor niks voorgeschreven daar zou ik dus echt iets voor in de plaats zoeken.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 18:17

Femke_Tweety schreef:
Wees alstjeblieft heel héél voorzichtig met omrekenen.

Check altijd percentage werkzame stof etc.

Er ook niet vanuit gaan dat 1x uitgerekend altijd hetzelfde blijft, iedere verpakking checken

Én checken of naast percentage werkzame stof paard en hond per kg lichaamsgewicht ook echt hetzelfde nodig hebben.

Je moet er toch niet aan denken dat je per ongeluk door een rekenfout je hond of kat vergiftigd.

Dat lijkt mij zeer logisch en vanzelfsprekend dat je dat goed uit rekend en 3dubbel checkt. Ik doe het regelmatig en dan wordt je er wel zekerder in. Ik ben dan ook zo iemand die antibiotica kuur voor de kat maar 2 tabletten nodig heeft. Ik reken uit wat de dosering moet zijn en wat er is qua tabletten en welke ik met pillensnijder goed kleiner kan maken. Dierenarts denkt daar ook goed in mee. Al die dingen kunnen een wereld van verschil geven qua kosten. Wat nodig is dat is nodig maar laten we niet te gek doen puur voor gemak.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 18:19

Trouwens de nierproblemen kunnen ook komen door langdurig gebruik van o.a novacam.

Mocht het echt enkel de artrose zijn waarvoor de pijnstillers worden voorgeschreven dan zou PEA oftewel palmitoylethanolamide zo gek nog niet zijn om te proberen en dan icm groenlip mossel en Glucosamine. Wij gebruiken PEA van Pharmox.

Dit kun je allemaal zonder recept bestellen en er kan niet veel mee fout gaan.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 18:22

BigOne schreef:
Heb je al eens geprobeerd om een glucosamine chondroïtine dosering te geven?

Mijn dochter heeft dat een tijd lang aan haar kat gegeven. Hij had erge rugproblemen en een heel stijve achterhand.

Eerst kreeg de kat alleen metacam, dat hielp wel wat, maar niet veel en als ze ermee stopte ging het weer helemaal niet. Haar kater kon niet eens op tafel springen.

Toen heeft ze hem een tijdlang metacam (volgens mij zijn metacam en novacam in principe hetzelfde, NSAIDs) gecombineerd met glucosamine-chondroïtine (mix voor honden, via de dierenarts). Het hielp goed, zo goed zelfs dat ze het na een paar maanden is gaan afbouwen en na een jaar geen enkel middel meer gaf. Het gaat nu al jaren goed. Kat springt probleemloos op een hoge schutting etc en lijkt nergens last van te hebben.

Zeker het proberen waard.

BeFunny

Re: Alternatief pijnstilling kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 18:24

Hier doet de vloeibare Glucosamine mix niks. Maar de poedervorm gek genoeg wel. Bij de hond dan hè dus dat is wel uitproberen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 18:34

Ik bestel mijn middelen bij Medpeds je kan daar ook advies vragen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 18:46

dierenfan schreef:
eilleen333 schreef:
[quote="rien10"

Mijn hond kon niet tegen de vulstof van de paarden variant. Heel haar maag-darmstelsel lag overhoop. Dus dat kan problemen geven.

Ik zal eens kijken of ik nog wat heb staan, dan kan je in ieder geval weer vooruit.
[/quote
Let op dat Novacam hond een heel andere concentratie is dan voor de kat! Dus dan moet je even goed rekenen!

Paard naar hond is delen door 10 dus van novacam hond voor 40 kilo geef je via novacam paard dagelijks voor 4 kilo. Wij hadden ooit 3 honden totaal 110 kilo tegelijk op pijnstilling. Met novacam paard waren we 36 euro per jaar kwijt haha

Om hond om te rekenen naar kat heb ik nooit gedaan. Kan wel heel voordelig uitkomen. Maar tja heb nu dierenarts in België en fles inflacam 200 ml hond kostte vorige maand 56 euro. Wij zijn voorlopig weer voorzien

Paard: 15 mg/ml
Hond: 1,5 mg/ml dus gedeeld door 10 tov paard
Kat: 0,5 mg/ml dus een derde van hond. 1 kg hond is 3 kilo kat!! Voor de mensen die het willen proberen… maar ik zou het niet aanraden, gaat echt snel mis, is bijna niet te doseren. Het is niet voor de gein voor katten apart gemaakt.
Heel veel producten is combi hond/kat, maar omdat dit zo lastig doseren is hebben zowel Novacam als metacam (en hun broeders) een honden en kattenversie gemaakt

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 18:53

eilleen333 schreef:
dierenfan schreef:

Paard: 15 mg/ml
Hond: 1,5 mg/ml dus gedeeld door 10 tov paard
Kat: 0,5 mg/ml dus een derde van hond. 1 kg hond is 3 kilo kat!! Voor de mensen die het willen proberen… maar ik zou het niet aanraden, gaat echt snel mis, is bijna niet te doseren. Het is niet voor de gein voor katten apart gemaakt.
Heel veel producten is combi hond/kat, maar omdat dit zo lastig doseren is hebben zowel Novacam als metacam (en hun broeders) een honden en kattenversie gemaakt

Het is heel makkelijk om goed te blijven geven hoor. Ik had dosering spuitjes van honden variant bewaard. Dus toen we paard novacam gingen geven deden we onze 40 kg honden geven tm 4 kg ipv 40 kg op het spuitje.

Pak je hond voor kat dan hou je dosering spuitje van de kat aan. Weegt je kat 6 kg dan delen door 3 dus geef je voor 2 kg. Zet je duidelijk op de verpakking en klaarrrr. Kan eigenlijk niet fout gaan mits je verantwoordelijke mensen die medicatie laat geven

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-22 21:16

BeFunny schreef:
Trouwens de nierproblemen kunnen ook komen door langdurig gebruik van o.a novacam.

Mocht het echt enkel de artrose zijn waarvoor de pijnstillers worden voorgeschreven dan zou PEA oftewel palmitoylethanolamide zo gek nog niet zijn om te proberen en dan icm groenlip mossel en Glucosamine. Wij gebruiken PEA van Pharmox.

Dit kun je allemaal zonder recept bestellen en er kan niet veel mee fout gaan.

Na alle berichten begin ik daar ook aan te denken. Ze dronk vorig jaar lang niet zoveel als dat ze nu doet, na een jaar Novacam.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-22 21:16

marleen_usar schreef:
Ik bestel mijn middelen bij Medpeds je kan daar ook advies vragen.

Zal ik doen, dank je wel!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-22 21:18

Hevonen schreef:
BigOne schreef:
Heb je al eens geprobeerd om een glucosamine chondroïtine dosering te geven?

Mijn dochter heeft dat een tijd lang aan haar kat gegeven. Hij had erge rugproblemen en een heel stijve achterhand.

Eerst kreeg de kat alleen metacam, dat hielp wel wat, maar niet veel en als ze ermee stopte ging het weer helemaal niet. Haar kater kon niet eens op tafel springen.

Toen heeft ze hem een tijdlang metacam (volgens mij zijn metacam en novacam in principe hetzelfde, NSAIDs) gecombineerd met glucosamine-chondroïtine (mix voor honden, via de dierenarts). Het hielp goed, zo goed zelfs dat ze het na een paar maanden is gaan afbouwen en na een jaar geen enkel middel meer gaf. Het gaat nu al jaren goed. Kat springt probleemloos op een hoge schutting etc en lijkt nergens last van te hebben.

Zeker het proberen waard.

Fijn om deze positieve ervaring te lezen. Het liefst heb ik haar helemaal van de Novacam af, omdat dit - nu ik het een en ander in het topic heb gelezen - ook andere bijwerkingen na lang gebruik kan geven.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 21:19

Inflacam?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-22 21:20

Die ken ik niet, ga ik ook opzoeken! :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 21:22

Dat is hetzelfde spul, andere merknaam.

DoretteK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 21:40

Er zijn veel verschillende Meloxicam producten op de markt. Samenstellinh hetzelfde maar doordat het verschillende merken (en dus fabrikanten) zijn, kan het qua prijs wel degelijk verschillen.

De Metacam, Novacam en Inflacam zijn hier al genoemd. Er is ook nog Meloxidyl, Melosus en Loxicom.
Pharmacy4pets is een online apotheek waarbij je dergelijke medicijnen kan kopen, mits je een recept hebt.
Een recept voor 1 verpakking kan uiteraard maar 1x gebruikt worden. Het is daarom slim om altijd een recept voor meer verpakkingen te vragen, of een herhaalrecept. Als dat op het recept stata mag het vaker gebruikt worden en heb je maar 1x receptkosten als je dierenarts deze rekent.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 21:52

Laat alsjeblieft het bloed controleren! Zo'n check up, specifiek voor controleren medicatie is vaak een stuk goedkoper dan een algemeen bloedonderzoek (waarvan je de prijzen waarschijnlijk online kan zien).

Op de kliniek waar ik werkte wilde we graag dieren die standaard medicatie kregen, elke 6 of 12 maanden checken. Vaak kwam daar niks uit, waren ze fit en konden ze door met de medicatie. Behalve bij Metacam (Novacam, Meloxidyl allemaal hetzelfde). Daar kwam toch best vaak uit dat ze nierklachten kregen.
Laat het dus alsjeblieft checken!

Voor een kat van 10 die verder fit is, is het het wel waard om verder te kijken. Het zou jammer zijn als de artrose onder controle is maar ze ziek wordt door de gevolgen van.
Flexadin werkt als een tiet maar is wel rete duur.
Glucosamine+ MSM is wel een goede tip om eens te proberen. Ook hiervan kun je hond / paarden variant bestellen maar reken het goed om. Laat dit evt door de dierenarts doen, dat het sowieso klopt en veilig is.
Zelfde als je voor Novacam hond gaat, dan moet je dat toch overleggen met de dierenarts dus die zal de dosering dan ook voor je berekenen.

Mocht je voor een ander middel kiezen (buiten de Novacam om) bouw dan eerst af met de Metacam of start met het nieuwe product in samenspraak met de DA.
Hoelang het nieuwe product nodig heeft om te werken bv.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 21:59

Anders eens informeren voor Solensia injecties? Nadeel is wel dat je dit niet zelf mag toedienen dus dan zou je iedere keer naar de assistente moeten.
Het is trouwens wel erg prijzig

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 22:00

Ik zou ook eens kijken naar flexadin kijken mochten de kosten dat toe laten.
Onze hond doet het er ook heel goed op!

Riviera87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 22:06

Nyaleti schreef:
Laat alsjeblieft het bloed controleren! Zo'n check up, specifiek voor controleren medicatie is vaak een stuk goedkoper dan een algemeen bloedonderzoek (waarvan je de prijzen waarschijnlijk online kan zien).

Op de kliniek waar ik werkte wilde we graag dieren die standaard medicatie kregen, elke 6 of 12 maanden checken. Vaak kwam daar niks uit, waren ze fit en konden ze door met de medicatie. Behalve bij Metacam (Novacam, Meloxidyl allemaal hetzelfde). Daar kwam toch best vaak uit dat ze nierklachten kregen.
Laat het dus alsjeblieft checken!

Voor een kat van 10 die verder fit is, is het het wel waard om verder te kijken. Het zou jammer zijn als de artrose onder controle is maar ze ziek wordt door de gevolgen van.
Flexadin werkt als een tiet maar is wel rete duur.
Glucosamine+ MSM is wel een goede tip om eens te proberen. Ook hiervan kun je hond / paarden variant bestellen maar reken het goed om. Laat dit evt door de dierenarts doen, dat het sowieso klopt en veilig is.
Zelfde als je voor Novacam hond gaat, dan moet je dat toch overleggen met de dierenarts dus die zal de dosering dan ook voor je berekenen.

Mocht je voor een ander middel kiezen (buiten de Novacam om) bouw dan eerst af met de Metacam of start met het nieuwe product in samenspraak met de DA.
Hoelang het nieuwe product nodig heeft om te werken bv.

Hier grotendeels mee eens! Je kunt een kat die gediagnosticeerd is met artrose niet opeens van de pijnstilling halen. Het is een pijnlijke progressieve aandoening. Kraakbeen kan je niet herstellen met groenlipmossel, glucosamine of chondroitine... Dat kan preventief bijdragen maar niet curatief. Flexadin kan zeker wel helpen bij de ontsteking maar dan de advanced variant. Het duurt 6 weken voordat dit optimaal werkt dus tot die tijd zeker nog ondersteunen met een nsaid. Solensia zou zeker ook kunnen bijdragen met als opmerking dat 't de pijn aanpakt en niet de ontsteking.. Maar dat gaat volgens mij niet goedkoper zijn dan de metacam.
Zoals hierboven aangegeven laat een bloedbeeld bepalen. Ook nierziekte is progressief en dat hoeft niet met de medicatie te maken te hebben.
Ga alsjeblieft niet zelf dierenarts spelen om wat kosten te besparen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-22 08:16

Ik bel straks even om een gericht bloedonderzoek. Dat stelt mij ook gerust en dan kunnen we gerichter beslissingen nemen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 09:11

Ik had beloofd voor je te kijken. Helaas, ik heb niets meer. Succes