Dierentuinen — diervriendelijk of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 13:13

Ik ben in principe vóór dierentuinen.

Dit vanwege de fokprogramma's, de hulp aan dieren(stichtingen) in het wild, maar vooral wegens de educatieve functie. Ik denk dat alle hulp aan (wilde) dieren begint met interesse en fascinatie, en daar dragen dierentuinen aan bij. Ik ben ook blij dat niet iedereen die een zebra wil zien, daarvoor naar Kenia hoeft te vliegen. Qua voetafdruk. Daarnaast zijn de meeste dierentuinen die ik ken of waar ik geweest ben (Burgers Zoo is mijn favoriet) heel goed bezig met dierenwelzijn en verrijking. Dat betekent inderdaad dat je sommige dieren haast nooit ziet, omdat die zich terug kunnen trekken.

Laatst was ik in Amersfoort en dat vond ik dan allemaal wel weer klein. Ik kan me voorstellen dat Artis ook wat 'ouderwetser' is. Tsja, dat is de Hollandsche manege ook...

Maar dat er (ongetwijfeld) rotte appels tussen zitten vind ik geen reden om tegen dierentuinen in algemene zin te zijn, want het concept 'dierentuin' kan enorm veel opleveren voor dierenwelzijn en natuurbehoud op grote schaal.

Goudhaan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 13:17

Eelmo schreef:
Burgers Zoo is ook een mooi voorbeeld van een dierentuin die flink veel investeerd in species conservation. Zij hebben een behoorlijk reservaat in Belize, waar ze ook rangers trainen en financieel ondersteunen. Daarnaast hebben ze een aantal bachelor groepen (mannelijke dieren die niet kunnen/mogen bijdragen aan fokprogramma's en zijn ze bejaardentehuis voor olifanten. Is het dé perfecte dierentuin? Vast niet. Maar ik kom er wel graag. Artis blijf ik ook liever weg. Maar ik zie zeker het nut wel van dierentuinen. En dat is idd educatie (als is het alleen maar 'wow deze soort bestaat!?') en het vormen van een band tussen mens en (bedreigde) soort. Want wat Bootsiebob zegt: waarom zou je je in vredesnaam druk maken over het voorbestaan van orang oetans of olifanten als je er totaal geen beeld bij hebt? Oog in oog met een olifant staan is toch anders dan een plaatje in een boek of op internet :)

Dierentuinen maken 'tastbaar' wat biodiversiteit kan zijn en waarom we die biodiversiteit nodig hebben. En ik heb ook echt het idee dat het gros van de dierentuinen rap over aan het schakelen is naar conservation, edicuation en bescherming (als ze dat nog niet deden). Iig hier in Nederland, de veredelde betonnen Oosblokhokjes laat ik nu even buiten beschouwing.

Helaas hebben dierentuinen ook flink geleden onder de lockdowns en zullen geplande renovaties van verblijven dus helaas langer moeten wachten. Maar heeft Artis niet laatst om die reden ook leeuwen naar een zoo in Frankrijk gebracht? Dan zijn ze zich iig bewust van hun minder optimale huisvesting, dat is toch stap 1.

Amen!

Als het goed is zijn de leeuwen toch nog in Artis, de Franse dierentuin heeft zich teruggetrokken.
Artis heeft een flinke donatie gehad zodat het verblijf toch aangepast kan worden en de leeuwen blijven daar alsnog.

dalena

Re: Dierentuinen — diervriendelijk of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 13:41

Lastig inderdaad.

Artis vond ik echt helemaal niks. Maar Burgers Zoo en Gaia Zoo vind ik een stuk beter en mooier. Beekse Bergen staat op het lijstje. Ook bij Apenheul geweest maar toen was ik nog jonger en niet echt aan het letten op bepaalde dingen.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 13:43

Artis vind ik ook niets. Beekse bergen is prima, op de vogels na.
Blijdorp vind ik ook niet diervriendelijk. Verder niet in dierentuin geweest. Ben wel voorstander van diervriendelijke dierentuinen vanwege fokprogramma s en educatie doeleinden

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 14:11

Artis heeft enorm veel slagen gemaakt als het gaat om dierenwelzijn de afgelopen jaren. Neem nu het olifantenverbijf dat op zoveel fronten het natuurlijk gedrag stimuleert.

Dierentuinen zijn ook plekken om beesten te kijken. Diervriendelijk zeker, de gemiddelde huisdier heeft het (veel) slechter. Je kunt altijd verbeteren zeker als er nieuwe inzichten komen, maar de Nederlandse dierentuindieren hebben een luxe leven. Door dierentuinen weten mensen hoe dieren eruit zien en krijgen ze daar een band mee. Zo wordt de noodzaak om dieren en hun leefomgeving te behouden en beschermen benadrukt.

Artis vind ik inmiddels een fijne dierentuin geworden en ga daar liever heen dan een Blijdorp of Wildlands.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 14:18

Absolem schreef:
Eapy schreef:
Hopelijk staat het hier goed, anders mijn excuses! Ik kon zo snel geen ander topic met deze discussie vinden, als die er wel is dan nogmaals — excuses.

Ik ben uitgenodigd door mijn super lieve schoonfamilie om als groepje naar Artis te gaan en aansluitend samen te eten. Nou zie ik mijn schoonfamilie heel graag (nee, echt :j ) maar ben ik al jaren uit principe niet meer in een dierentuin geweest. Ik heb dan ook vriendelijk bedankt en gezegd dat ik ze met het eten zie.

Maar… is dat wel terecht? Kijk ik er te kritisch naar? Als ik ernaar Google krijg je een zwart/wit verhaal; de ene partij ziet er geen probleem mee, de andere wil dan weer een verbod. En hoe zit dat met bijvoorbeeld de Beekse Bergen? Zitten er op Bokt mensen die hier meer van weten dan ik, die me een realistisch beeld kunnen geven van het dierenwelzijn in Artis en/of andere dierentuinen/-parken?

Ik hoor jullie meningen graag!

Euhhmm. Diervriendelijk? Nee. Maar dat is de natuur ook niet. Dierentuinen zijn voor sommige dieren echter wel noodzakelijk wegen fokprogramma's om te voorkomen dat bepaalde dieren uitsterven. Ik heb er dus ook een dubbel gevoel bij.

Ik ook.
Plus dat de dieren die in dierentuinen leven echt niet meer in de natuur kunnen overleven.
En dat ik wel echt geloof dat de verzorgers en medewerkers er alles aan doen om de dieren een zo fijn mogelijk leven te geven.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 14:41

elnienjo schreef:
Pairi Daiza in Brugelette vind ik de max. Prachtig groots aangelegd en met toepasselijke bouwsels in o.a. Aziatische en Afrikaanse stijl.

ook vorige week nog geweest. Wordt nog flink bijgebouwd daar. Park kan je zelfs niet doen in een dag.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 14:43

Eens met thats-me!
Ze hebben ook een mooie aquarium afdeling die echt de moeite waard is.
TS, waarom ga je gewoon niet kijken om zelf te zien en te beleven wat je vindt van Artis?

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 15:21

Mijns inziens moeten dierentuinen vooral dieren houden waarvoor ze een goede omgeving kunnen bieden en waarin de dieren hun natuurlijk gedrag kunnen vertonen. Dat betekent dat je sommige soorten wel een plekje zal kunnen bieden, maar andere soorten niet. Daar mogen dierentuinen wat mij betreft echt kritischer in zijn.
Een olifant op een stuk van 100x100 vind ik net zo min te begrijpen als een paard in een paddockje van 10x10, of hij nu het beste onbeperkte hooi krijgt of niet.

Dus ja, een dierentuin kan diervriendelijk zijn, voor bepaalde soorten dieren. En andere dieren zal je eenvoudigweg niet kunnen bieden wat ze nodig hebben, waardoor het niet diervriendelijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 15:27

Ik word niet blij van een dierentuin. De Beekse Bergen ala.
Dolfinaria moeten ze verbieden naar mijn mening.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 15:38

Vind het niet zo'n ernstig probleem als ik denk aan wat er in de wereld gebeurt.
Ik kijk naar het grotere plaatje. Mensen maken echt alles kapot. Het regenwoud is naar de kl*te aan het gaan, apen houden niks over omdat alles wordt gekapt en avocado's moeten worden gekweekt. Palmolie maakt alles kapot en ga zo maar door. Rijke boomers willen graag leeuwen afschieten in het wild dus ook die dieren worden overal afgemaakt en er blijft amper nog leefgebied over waar mensen toch niet mee gaan stoppen.

Dus het alternatief is een veilige, kleinere plek voor dieren of ze compleet laten uitroeien. Willen we dat alle leeuwen en olifanten en tijgers maar gewoon uitsterven zodat er nog meer leefgebied tot woonplekken of industrie voor mensen kan worden omgetoverd? Ook zonde. Ik weet nog dat ik 20 jaar terug een spreekbeurt over de Syberische tijger hield en ze toen al door uitsterven werden bedreigd. Nu zijn er wereldwijd nog maar zo'n 400 over in het wild. Ik geef het 10 jaar en die zijn ook alleen nog in ebooks te vinden als plaatje.
En hoe kleiner het leefgebied wordt, hoe sneller dieren overgaan tot dorpjes bezoeken wat al veel gebeurt in de armere landen. Het resultaat is dan weer dat ook deze dieren worden afgeschoten om de schapen etc te beschermen. Ook werd recent nog een ijsbeer afgeschoten omdat een toerist het niet kon laten ergens naar toe te gaan waar hij niet hoorde te komen. Dus zelfs als deze dieren zich weghouden van mensen, worden ze nog lastig gevallen. En de temperaturen worden er ook niet beter op dus dieren worden op alle manieren eigenlijk in de val gelokt.

Dus dierentuinen zijn klein en zeker niet ideaal maar ik vind het persoonlijk fijner dat er onder strikt toezicht van instanties dieren niet worden afgeschoten en een relatief fijn leven kunnen lijden want ze weten niet beter. Dieren passen zich aan, mensen breiden alleen maar uit.

Ben het wel met iedereen eens dat er wel meer plek mag komen voor dierentuinen en niet alle dierentuinen per se alle soorten dieren moet houden als er geen plek voor is. Als je geen hectares land hebt is het wellicht beter gewoon alleen specifieke reptielen en apen te houden ipv jaguars en andere roofdieren die vele kilometers afleggen in hun leven.

Daarbij hebben veel dierentuin dieren het beter dan bijvoorbeeld varkens die geen daglicht zien tot ze naar de slacht gaan of kippen die amper ruimte hebben voor ook zij naar de slacht gaan. Vleesvee heeft ook echt geen luxe leven. Ik wil echt niet weer een onnodige discussie aangaan, maar uiteindelijk zijn dieren sowieso vaak het slachtoffer en vind ik dierentuinen nog niet de ergste.

Maar TS, als jij niet wilt gaan en bepaalde principes hebt, is dat echt niet slecht. Doe waar jij je goed bij voelt. Ook als anderen het niet per se met je eens zijn over dierentuinen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 16:25

tengeltje11 schreef:
Veel mensen zijn dan tegen dierentuinen, maar houden hun kat binnen, een paard op een beperkte weide, enkele vogels in een volière en een tamme rat in een grote kooi….
Wat is het verschil? Iedereen heeft het beste voor met zijn/haar dieren…. Hoop ik toch? ‘In het wild’ is niet altijd beter en tuurlijk moeten de hokken groot genoeg zijn en voer en bezigheid, iedereen die er tegen is, houdt dan ook geen dieren in meer of mindere mate vast denk ik?

Toch zit daar nog wel verschil in. Ik hou mijn kat binnen omdat dat veiliger is voor de kat. Tegelijk heeft hij wel een supergrote krabpaal, een cat-highway (als in, hij kan door het hele huis, zonder op de grond te komen).

Paarden zijn idd discutabel in een land als Nederland en toch proberen we zoveel mogelijk aan hun natuurlijke behoeften te voldoen. En ook daar is er weer het veiligheidsaspect.

Ik heb geen ratten en vogels, dus daar weet ik niets van.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 16:32

Goudhaan1 schreef:
Eelmo schreef:
Burgers Zoo is ook een mooi voorbeeld van een dierentuin die flink veel investeerd in species conservation. Zij hebben een behoorlijk reservaat in Belize, waar ze ook rangers trainen en financieel ondersteunen. Daarnaast hebben ze een aantal bachelor groepen (mannelijke dieren die niet kunnen/mogen bijdragen aan fokprogramma's en zijn ze bejaardentehuis voor olifanten. Is het dé perfecte dierentuin? Vast niet. Maar ik kom er wel graag. Artis blijf ik ook liever weg. Maar ik zie zeker het nut wel van dierentuinen. En dat is idd educatie (als is het alleen maar 'wow deze soort bestaat!?') en het vormen van een band tussen mens en (bedreigde) soort. Want wat Bootsiebob zegt: waarom zou je je in vredesnaam druk maken over het voorbestaan van orang oetans of olifanten als je er totaal geen beeld bij hebt? Oog in oog met een olifant staan is toch anders dan een plaatje in een boek of op internet :)

Dierentuinen maken 'tastbaar' wat biodiversiteit kan zijn en waarom we die biodiversiteit nodig hebben. En ik heb ook echt het idee dat het gros van de dierentuinen rap over aan het schakelen is naar conservation, edicuation en bescherming (als ze dat nog niet deden). Iig hier in Nederland, de veredelde betonnen Oosblokhokjes laat ik nu even buiten beschouwing.

Helaas hebben dierentuinen ook flink geleden onder de lockdowns en zullen geplande renovaties van verblijven dus helaas langer moeten wachten. Maar heeft Artis niet laatst om die reden ook leeuwen naar een zoo in Frankrijk gebracht? Dan zijn ze zich iig bewust van hun minder optimale huisvesting, dat is toch stap 1.

Amen!

Als het goed is zijn de leeuwen toch nog in Artis, de Franse dierentuin heeft zich teruggetrokken.
Artis heeft een flinke donatie gehad zodat het verblijf toch aangepast kan worden en de leeuwen blijven daar alsnog.

Ook eens, ik denk dat als er geen dierentuinen zouden zijn dat dierenleed en natuurbehoud voor het overgrote deel van de mensen een ver van mijn bed show is. En dan is het in no-time veel slechter gesteld met de dieren die wel nog in hun natuurlijke habitat leven. Als wij ons niet druk maken over bvb stropers dan denk ik dat de natuurreservaten niet lang voortbestaan.

Maar uiteraard vind ik wel dat we met de kennis van nu ons best moeten doen om de dieren die wél in dierentuinen gehouden worden een zo volwaardig mogelijk leven te geven.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 16:35

Avalanche schreef:
tengeltje11 schreef:
Veel mensen zijn dan tegen dierentuinen, maar houden hun kat binnen, een paard op een beperkte weide, enkele vogels in een volière en een tamme rat in een grote kooi….
Wat is het verschil? Iedereen heeft het beste voor met zijn/haar dieren…. Hoop ik toch? ‘In het wild’ is niet altijd beter en tuurlijk moeten de hokken groot genoeg zijn en voer en bezigheid, iedereen die er tegen is, houdt dan ook geen dieren in meer of mindere mate vast denk ik?

Toch zit daar nog wel verschil in. Ik hou mijn kat binnen omdat dat veiliger is voor de kat. Tegelijk heeft hij wel een supergrote krabpaal, een cat-highway (als in, hij kan door het hele huis, zonder op de grond te komen).

Paarden zijn idd discutabel in een land als Nederland en toch proberen we zoveel mogelijk aan hun natuurlijke behoeften te voldoen. En ook daar is er weer het veiligheidsaspect.

Ik heb geen ratten en vogels, dus daar weet ik niets van.

Het is sowieso nutteloos om gedomesticeerde dieren met wilde dieren te vergelijken, die hebben in veel opzichten hele andere behoeften. Gedomesticeerde dieren kunnen niet overleven zonder mensen en ervaren contact met ons over het algemeen als leuke aanvulling, iets wat ik niet over een tijger of dolfijn kan zeggen.

En als je je kat buiten laat ben je pas enorm asociaal bezig en draag je bij aan het versneld uitsterven van bedreigde diersoorten :')

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 16:37

Nou dat, plus dat ik de kat niet heb voor de hele buurt :)

En ik heb genoeg drama's gezien met overreden kattten....... ik wil dat echt niet meemaken.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 17:22

De natuur vinden wij mensen imo zo facinerend omdat we er zelf zo ver van afstaan, met een reden.

Voor dieren is de natuur helemaal niet zo prachtig.
Ik zag van de week een filmpje van een pasgeboren giraffe die direct fors door een leeuw werd aangevallen, zwaar gewond raakte, moeder die het daarna in de steek liet en uiteindelijk verdronk na 3 uur vechten, maar te verzwakt.
Dit is gefilmd door rangers en de 15.000 reacties waren allemaal hetzelfde: 'waarom hebben jullie niets gedaan om het dier te redden, dierenbeulen.
Best vreemd imo, zien mensen een keer echte natuur, is er weer wat te zeuren.
Maar wel een prachtig voorbeeld van het 'disney idee' dat veel mensen van de natuur hebben. Vrijheid blijheid en dat was het dan.

Dierentuinen hebben een belangrijke functie qua bewustwording, fokprogramma's en in stand houden van diersoorten.

Een zebra maalt echt niet of hij op de vlakte in Afrika loopt en elke keer bijna opgevreten wordt, amper voedsel en water of dat hij op een prachtig savanneveld loopt hier in een Nederlandse dierentuin (is dat burgers zoo met die mooie savanne voor zebra's giraffe's en nog wat dieren) met rust eten en drinken.
Voor jagers vind ik het lastiger, maar ook hier zie je de laatste jaren een kentering in verbeterde omstandigheden.
Al zou ik persoonlijk voor leeuwen ed. liever zien dat je die bijvoorbeeld alleen op de vlakte van Beekse Bergen kunt zien.

Artis is de enige uitzondering in NL, daar kom ik liever niet.
In het buitenland sponsor ik liever geen dierentuinen, behalve als ik zeker ben dat ze bijdragen aan/de dieren er goed bijzitten.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 17:28

@ Sunnda: ik ben het weer een keer volledig met je eens :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 18:30

Sunnda schreef:
De natuur vinden wij mensen imo zo facinerend omdat we er zelf zo ver van afstaan, met een reden.

Ik zag van de week een filmpje van een pasgeboren giraffe die direct fors door een leeuw werd aangevallen, zwaar gewond raakte, moeder die het daarna in de steek liet en uiteindelijk verdronk na 3 uur vechten, maar te verzwakt.
Dit is gefilmd door rangers en de 15.000 reacties waren allemaal hetzelfde: 'waarom hebben jullie niets gedaan om het dier te redden, dierenbeulen.
Maar wel een prachtig voorbeeld van het 'disney idee' dat veel mensen van de natuur hebben. Vrijheid blijheid en dat was het dan.

Dierentuinen hebben een belangrijke functie qua bewustwording, fokprogramma's en in stand houden van diersoorten.

Een zebra maalt echt niet of hij op de vlakte in Afrika loopt en elke keer bijna opgevreten wordt, amper voedsel en water of dat hij op een prachtig savanneveld loopt hier in een Nederlandse dierentuin (is dat burgers zoo met die mooie savanne voor zebra's giraffe's en nog wat dieren) met rust eten en drinken.
Voor jagers vind ik het lastiger, maar ook hier zie je de laatste jaren een kentering in verbeterde omstandigheden.
Al zou ik persoonlijk voor leeuwen ed. liever zien dat je die bijvoorbeeld alleen op de vlakte van Beekse Bergen kunt zien.

In het buitenland sponsor ik liever geen dierentuinen, behalve als ik zeker ben dat ze bijdragen aan/de dieren er goed bijzitten.

Eens, ik volg twee instagram pagina's:

The dark side of nature en nature is metal
Waar dagelijks gruwelijke dingen te zien zijn die in de natuur gebeuren.

Volgens mij hebben dieren in een dierentuin niet veel te klagen als er genoeg uitdaging is voor ze.
Mannetjes dieren die alleen worden opgesloten in een klein apart verblijf dat vind ik wel vreselijk sneu..

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 18:49

Mee eens Sunnda :j

Ik ontwijk trouwens ook de buitenlandse dierentuinen, vooral in armere landen zijn dieren opgesloten in kleine hokken nog doodnormaal, leeuwen 24/7 in hokjes maat van een ponystal :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 22:57

Sunnda schreef:

In principe eens, maar denk dat aan de basisvoorwaarden van een verblijf nog flink geschroefd mag worden. Ik snap de gevangenschap, maar de manier waarop is nog voor een hoop verbetering vatbaar.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 01:17

Ik vind een dierentuin niet direct dieronvriendelijk. Waar ik echter wel een probleem mee heb is dat i.m.o een dierentuin zou moeten bestaan uit dieren die niet meer in het wild kunnen leven (door b.v. het missen van een poot, oog, vleugel maar wel een goed leven kunnen hebben als ze gewoon dagelijks gevoerd worden) i.p.v dat ze maar aan blijven fokken met die dieren.

Ik ben tijdens een vakantie in Australië voor het eerst sinds mijn jeugd in een dierentuin geweest en ik ga er bij voorkeur nog steeds liever niet heen. Nu 2 kinderen verder ben ik "bang" dat ik er toch een keer aan moet geloven.

Ik zou willen dat er een dierentuin was die dieren (eventueel door aanfokken) zou voorbereiden op een terugkeer naar de natuur. Zulke dieren zouden dan dus ook op de "natuurlijke" manier aan hun eten moeten komen en ik vraag me wel eens af of er een regel is die dit tegen houdt?

Stampeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 06:59

Ik moet toch inhaken op bovenstaande als ik lees dat dierentuinen ‘maar blijven fokken.’
Dierentuinen voldoen op die manier aan de behoefte de dieren. Voortplanten en alles eromheen is een basisbehoefte van een dier waaraan ze voldoen. Was in de natuur een ‘oplossing’ om de populatie in de juiste proporties te houden, al is dit inmiddels verziekt door de mens. Maar in de dierentuinen is dit er niet. Of ja, die is er wel. Maar dan staan de activisten gelijk voor de deur om ze uit te maken voor moordenaars… Er zijn zoveel verschillen tussen dierentuinen en bijv Artis doet het binnen hun mogelijkheden echt zo slecht nog niet qua dierenwelzijn. Maar ideaal is het idd van verre. Zullen ze zelf ook vinden Maar mensen kunnen nou eenmaal ook niet allemaal in de dikke villa’s wonen.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 08:41

Ik heb liever dat dierentuinen 'door fokken' (via een bizar gereguleerd systeem, waarbij alleen de beste DNA matches mógen fokken. Het is echt niet zo dat alles er op los mag omdat de babies zo schattig zijn) dan dat ze aan wildvangst moeten doen om hun verblijven gevuld te houden. Voortplanting is idd ook gewoon natuurlijk gedrag en verrijking.

En dierentuinen doen zeker aan opvang van stumperts. Denk aan in beslag genomen dieren. En soms zullen er ook dieren uitgezet kunnen worden, maar dat is echt niet zo makkelijk. Burgers kweekt overigens wel koralen die elders uitgezet worden. Maar dat zal wel niet 'dier' genoeg zijn?

Ik ben overigens al jaren niet meer in Artis geweest, dus blij te horen dat ze flink verbeterd zijn al! Blijdorp is ook heel hard aan het werk om oude verblijven op te knappen. En alle richtlijnen voor verblijven liggen per diersoort vast, die kun je allemaal terugvinden bij de EAZA.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 09:52

Artis is erg verbetert , de wolven zie je bijvoorbeeld weinig , want die kunnen zich perfect verstoppen. De olifanten hebben ook een prachtig onderkomen.

Maar er zijn ook nog dieren met een ouderwets onderkomen.

De Leeuwen hebben geen fijn onderkomen. Daar wil Artis al lang graag iets mee doen , en toen kwam Covid.... Ze hebben toen zelfs geprobeerd de leeuwen te laten verhuizen naar een andere dierentuin.
Inmiddels is het geld alsnog bijelkaar en zijn ze volgens mij aan het bouwen.
https://www.artis.nl/nl/ontdek/nieuws/2021/06/07/leeuwen-blijven/
Maar bij de leeuwen ga ik dus bewust nooit kijken.

Perfect is het er dus niet , maar ze werken er hard aan.
https://www.artis.nl/nl/ontdek/nieuws/2022/07/06/anoaverblijf-nieuw/

Ik ben een tijd erg tegen dierentuinen geweest maar daar ben ik van teruggekomen. We hebben ze nodig voor educatie, fokprogramma's etc. Er is naar mijn weten daar nog geen alternatief voor.
Het leven in een dierentuin heeft ook voordelen, zonder bedreigingen en stress om voedsel en water.

Daarnaast is Artis wel een hele mooie dierentuin om te zien en doorheen te lopen , met eetbare tuin, parkjes, heel vele oude elementen.

Niettemin, snap ik je gevoel goed.

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 10:43

artis is een dierentuin waar je mij niet meer zult vinden. Bij ons in de buurt heb je hoenderdeal. ook een soort dierentuin. dat is al zoveel beter. oke nog steeds zitten de dieren in een omheinde ruimte maar de ruimte is groot en deze dieren zijn gered uit vreselijke omstandigheden. Zo zitten er beren die gered zijn uit het circus of als huisdier werden gehouden en in een grote bench. Die hebben nu ruim 1 hectare grond waar ze kunnen rondlopen en scharrelen. Er zijn Tijgers gered uit oostbloklanden waarvan ze hopen (met oa jaagtraining en alleen een paar kijkgaatjes waar het publiek doorheen kan kijken en verder helemaal afgeschermd,) dat ze ooit uitgezet kunnen worden in een wildreservaat in Afrika.( al met een paar dieren gedaan). De kangaro s lopen los rond en daar loop je tussen. en er is een groot apeneiland waar de aapjes vrij door de bomen kunnen springen en klimmen. Naar deze dierentuin ga ik wel.
Dus ik snap dat je bedankt hebt voor Artis, maar of ik alle dierentuinen dieronvriendelijk vind?? nee zeker niet.