Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Eelmo schreef:Burgers Zoo is ook een mooi voorbeeld van een dierentuin die flink veel investeerd in species conservation. Zij hebben een behoorlijk reservaat in Belize, waar ze ook rangers trainen en financieel ondersteunen. Daarnaast hebben ze een aantal bachelor groepen (mannelijke dieren die niet kunnen/mogen bijdragen aan fokprogramma's en zijn ze bejaardentehuis voor olifanten. Is het dé perfecte dierentuin? Vast niet. Maar ik kom er wel graag. Artis blijf ik ook liever weg. Maar ik zie zeker het nut wel van dierentuinen. En dat is idd educatie (als is het alleen maar 'wow deze soort bestaat!?') en het vormen van een band tussen mens en (bedreigde) soort. Want wat Bootsiebob zegt: waarom zou je je in vredesnaam druk maken over het voorbestaan van orang oetans of olifanten als je er totaal geen beeld bij hebt? Oog in oog met een olifant staan is toch anders dan een plaatje in een boek of op internet![]()
Dierentuinen maken 'tastbaar' wat biodiversiteit kan zijn en waarom we die biodiversiteit nodig hebben. En ik heb ook echt het idee dat het gros van de dierentuinen rap over aan het schakelen is naar conservation, edicuation en bescherming (als ze dat nog niet deden). Iig hier in Nederland, de veredelde betonnen Oosblokhokjes laat ik nu even buiten beschouwing.
Helaas hebben dierentuinen ook flink geleden onder de lockdowns en zullen geplande renovaties van verblijven dus helaas langer moeten wachten. Maar heeft Artis niet laatst om die reden ook leeuwen naar een zoo in Frankrijk gebracht? Dan zijn ze zich iig bewust van hun minder optimale huisvesting, dat is toch stap 1.
Absolem schreef:Eapy schreef:Hopelijk staat het hier goed, anders mijn excuses! Ik kon zo snel geen ander topic met deze discussie vinden, als die er wel is dan nogmaals — excuses.
Ik ben uitgenodigd door mijn super lieve schoonfamilie om als groepje naar Artis te gaan en aansluitend samen te eten. Nou zie ik mijn schoonfamilie heel graag (nee, echt) maar ben ik al jaren uit principe niet meer in een dierentuin geweest. Ik heb dan ook vriendelijk bedankt en gezegd dat ik ze met het eten zie.
Maar… is dat wel terecht? Kijk ik er te kritisch naar? Als ik ernaar Google krijg je een zwart/wit verhaal; de ene partij ziet er geen probleem mee, de andere wil dan weer een verbod. En hoe zit dat met bijvoorbeeld de Beekse Bergen? Zitten er op Bokt mensen die hier meer van weten dan ik, die me een realistisch beeld kunnen geven van het dierenwelzijn in Artis en/of andere dierentuinen/-parken?
Ik hoor jullie meningen graag!
Euhhmm. Diervriendelijk? Nee. Maar dat is de natuur ook niet. Dierentuinen zijn voor sommige dieren echter wel noodzakelijk wegen fokprogramma's om te voorkomen dat bepaalde dieren uitsterven. Ik heb er dus ook een dubbel gevoel bij.
tengeltje11 schreef:Veel mensen zijn dan tegen dierentuinen, maar houden hun kat binnen, een paard op een beperkte weide, enkele vogels in een volière en een tamme rat in een grote kooi….
Wat is het verschil? Iedereen heeft het beste voor met zijn/haar dieren…. Hoop ik toch? ‘In het wild’ is niet altijd beter en tuurlijk moeten de hokken groot genoeg zijn en voer en bezigheid, iedereen die er tegen is, houdt dan ook geen dieren in meer of mindere mate vast denk ik?
Goudhaan1 schreef:Eelmo schreef:Burgers Zoo is ook een mooi voorbeeld van een dierentuin die flink veel investeerd in species conservation. Zij hebben een behoorlijk reservaat in Belize, waar ze ook rangers trainen en financieel ondersteunen. Daarnaast hebben ze een aantal bachelor groepen (mannelijke dieren die niet kunnen/mogen bijdragen aan fokprogramma's en zijn ze bejaardentehuis voor olifanten. Is het dé perfecte dierentuin? Vast niet. Maar ik kom er wel graag. Artis blijf ik ook liever weg. Maar ik zie zeker het nut wel van dierentuinen. En dat is idd educatie (als is het alleen maar 'wow deze soort bestaat!?') en het vormen van een band tussen mens en (bedreigde) soort. Want wat Bootsiebob zegt: waarom zou je je in vredesnaam druk maken over het voorbestaan van orang oetans of olifanten als je er totaal geen beeld bij hebt? Oog in oog met een olifant staan is toch anders dan een plaatje in een boek of op internet![]()
Dierentuinen maken 'tastbaar' wat biodiversiteit kan zijn en waarom we die biodiversiteit nodig hebben. En ik heb ook echt het idee dat het gros van de dierentuinen rap over aan het schakelen is naar conservation, edicuation en bescherming (als ze dat nog niet deden). Iig hier in Nederland, de veredelde betonnen Oosblokhokjes laat ik nu even buiten beschouwing.
Helaas hebben dierentuinen ook flink geleden onder de lockdowns en zullen geplande renovaties van verblijven dus helaas langer moeten wachten. Maar heeft Artis niet laatst om die reden ook leeuwen naar een zoo in Frankrijk gebracht? Dan zijn ze zich iig bewust van hun minder optimale huisvesting, dat is toch stap 1.
Amen!
Als het goed is zijn de leeuwen toch nog in Artis, de Franse dierentuin heeft zich teruggetrokken.
Artis heeft een flinke donatie gehad zodat het verblijf toch aangepast kan worden en de leeuwen blijven daar alsnog.
Avalanche schreef:tengeltje11 schreef:Veel mensen zijn dan tegen dierentuinen, maar houden hun kat binnen, een paard op een beperkte weide, enkele vogels in een volière en een tamme rat in een grote kooi….
Wat is het verschil? Iedereen heeft het beste voor met zijn/haar dieren…. Hoop ik toch? ‘In het wild’ is niet altijd beter en tuurlijk moeten de hokken groot genoeg zijn en voer en bezigheid, iedereen die er tegen is, houdt dan ook geen dieren in meer of mindere mate vast denk ik?
Toch zit daar nog wel verschil in. Ik hou mijn kat binnen omdat dat veiliger is voor de kat. Tegelijk heeft hij wel een supergrote krabpaal, een cat-highway (als in, hij kan door het hele huis, zonder op de grond te komen).
Paarden zijn idd discutabel in een land als Nederland en toch proberen we zoveel mogelijk aan hun natuurlijke behoeften te voldoen. En ook daar is er weer het veiligheidsaspect.
Ik heb geen ratten en vogels, dus daar weet ik niets van.
Sunnda schreef:De natuur vinden wij mensen imo zo facinerend omdat we er zelf zo ver van afstaan, met een reden.
Voor dieren is de natuur helemaal niet zo prachtig.
Ik zag van de week een filmpje van een pasgeboren giraffe die direct fors door een leeuw werd aangevallen, zwaar gewond raakte, moeder die het daarna in de steek liet en uiteindelijk verdronk na 3 uur vechten, maar te verzwakt.
Dit is gefilmd door rangers en de 15.000 reacties waren allemaal hetzelfde: 'waarom hebben jullie niets gedaan om het dier te redden, dierenbeulen.
Best vreemd imo, zien mensen een keer echte natuur, is er weer wat te zeuren.
Maar wel een prachtig voorbeeld van het 'disney idee' dat veel mensen van de natuur hebben. Vrijheid blijheid en dat was het dan.
Dierentuinen hebben een belangrijke functie qua bewustwording, fokprogramma's en in stand houden van diersoorten.
Een zebra maalt echt niet of hij op de vlakte in Afrika loopt en elke keer bijna opgevreten wordt, amper voedsel en water of dat hij op een prachtig savanneveld loopt hier in een Nederlandse dierentuin (is dat burgers zoo met die mooie savanne voor zebra's giraffe's en nog wat dieren) met rust eten en drinken.
Voor jagers vind ik het lastiger, maar ook hier zie je de laatste jaren een kentering in verbeterde omstandigheden.
Al zou ik persoonlijk voor leeuwen ed. liever zien dat je die bijvoorbeeld alleen op de vlakte van Beekse Bergen kunt zien.
Artis is de enige uitzondering in NL, daar kom ik liever niet.
In het buitenland sponsor ik liever geen dierentuinen, behalve als ik zeker ben dat ze bijdragen aan/de dieren er goed bijzitten.
Sunnda schreef:De natuur vinden wij mensen imo zo facinerend omdat we er zelf zo ver van afstaan, met een reden.
Voor dieren is de natuur helemaal niet zo prachtig.
Ik zag van de week een filmpje van een pasgeboren giraffe die direct fors door een leeuw werd aangevallen, zwaar gewond raakte, moeder die het daarna in de steek liet en uiteindelijk verdronk na 3 uur vechten, maar te verzwakt.
Dit is gefilmd door rangers en de 15.000 reacties waren allemaal hetzelfde: 'waarom hebben jullie niets gedaan om het dier te redden, dierenbeulen.
Best vreemd imo, zien mensen een keer echte natuur, is er weer wat te zeuren.
Maar wel een prachtig voorbeeld van het 'disney idee' dat veel mensen van de natuur hebben. Vrijheid blijheid en dat was het dan.
Dierentuinen hebben een belangrijke functie qua bewustwording, fokprogramma's en in stand houden van diersoorten.
Een zebra maalt echt niet of hij op de vlakte in Afrika loopt en elke keer bijna opgevreten wordt, amper voedsel en water of dat hij op een prachtig savanneveld loopt hier in een Nederlandse dierentuin (is dat burgers zoo met die mooie savanne voor zebra's giraffe's en nog wat dieren) met rust eten en drinken.
Voor jagers vind ik het lastiger, maar ook hier zie je de laatste jaren een kentering in verbeterde omstandigheden.
Al zou ik persoonlijk voor leeuwen ed. liever zien dat je die bijvoorbeeld alleen op de vlakte van Beekse Bergen kunt zien.
Artis is de enige uitzondering in NL, daar kom ik liever niet.
In het buitenland sponsor ik liever geen dierentuinen, behalve als ik zeker ben dat ze bijdragen aan/de dieren er goed bijzitten.