Kat meer uitdaging kunnen bieden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 01:33

Sam_I_Am schreef:
Mentaal werkt hier ook niet. Ze hebben echt meer dan genoeg te doen, van gewone speeltjes tot van die hersenspeeltjes, diverse krabpalen, een snuffelmat, voertoren etc. Daar komen we de slechte dagen als de prinsjes niet in de regen willen wel mee door, maar ze willen tussen de buien door altijd graag even de tuin in.

Bij deze foto’s. Heb ook de afzetting van de boom geprobeerd te fotograferen en denk dat het semi gelukt is. De boom staat op 20 cm van de schutting dus dat was een uitdaging. Onze schuur is niet afgezet en daar proberen ze ook niet te ontsnappen. Het net zit vast met nietjes aan die schuine palen en aan de schutting. Ik weet zeker dat de afwerking mooier en netter kan, dit heb ik er nogal als een beunhaas tegen aangezet omdat wij in november een volledig nieuwe schutting laten plaatsen en we wonen hier pas sinds dit voorjaar. Er zijn ook metalen profielen te koop voor wat wij nu van hout hebben gemaakt. Het net hebben we bij zooplus besteld en zelf op maat geknipt. Je kan ook aan de gang met stroomdraadjes maar dat zag ik niet zo zitten omdat de schutting hier in het voorjaar met storm ook al eens is omgewaaid :}

Wat wij verder in de tuin hebben;
- een waterschaal met een fonteintje op zonne-energie en met plantjes
- een katten zwembad van de action met de bijbehorende speeltjes en we hebben er 2 robo fish in zwemmen
- Een kattenbak :’) anders graven ze de tuin af
- Zandbak van 50 bij 50 cm waarin ze graven en rollen
- Ze graven graag in de aarde
- Er is een hoek met wat wildere planten die we niet echt snoeien of bijhouden, goed voor de insecten en de katten zitten er graag
- Stuk gras, vinden ze ook geweldig
- paar grote struiken zoals een hortensia waar ze ook graag onder liggen
- Een grote boom waar ze in klimmen en aan krabben tot de afzetting. Kan je natuurlijk ook oplossen door gewoon ergens een tak of boomstammetje in de tuin te leggen

[ [url=m/oM51R5.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/h8X753.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/BipWpy.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ZgTwkN.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/0Zlm8Q.jpg]Afbeelding[/url] ]

Als de schutting vervangen is dan wil ik absoluut weer dit systeem. Ga het net ook hergebruiken, alleen alles iets netter maken. Dit is in 2 uur voor de volledige tuin gedaan en ik zou er een tweede keer meer tijd aan besteden. Met name de integratie van mijn schuine paatjes aan de schutting wil ik mooier.

Zo hadden we het ook ongeveer in de vorige tuin, maar dan met vijver gaas of zoiets. Is heel dun en kijk je echt doorheen, dus zie je vrijwel niet.

Eerste keer hadden we aanhangernet gebruikt, maar het moest breder. Hij klom over het stuk naar binnen heen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 06:33

Morrie schreef:
ik heb een kat die absoluut niets om voer/snoepjes geeft, dan vallen al die leuke voerspelletjes weg. Ik heb altijd brokjes staan, heb ze wel eens weggehaald en de brokjes in zo'n bal gedaan waar ze ze uit moet poeren.
Dan eet madame gewoon niet en loopt ze 's avonds te spugen omdat ze te weinig gegeten heeft.

Ze mag hier hier naar buiten, andere kat erbij wordt niks, want ze is niet voor niets geherplaatst vanuit een cattery. Ze haat andere katten. Ze slaapt gewoon de hele dag en nacht, behalve rond 3 uur, dan komt ze checken in de slaapkamer of we nog leven met veel gemauw en geschreeuw.

Ik zou niet weten wat voor uitdaging ik voor deze poes zou kunnen bedenken om wat meer in beweging te komen.

Kan ze de hoogte in, in huis? Heeft ze zeg maar een parcours met verschillende mogelijkheden qua route in huis?

Doe je voor je eigen bedtijd spelen met een hengel of iets anders waarbij de kat wat energie kwijt raakt?

Elke dag midden in de nacht wakker worden gemaakt zou ik niet lang trekken. Ik heb geen katten meer. De laatste is helaas ook veel te jong gestorven. Bij mij hadden ze een eigen kamer en s’avonds als ik naar bed ging, ging de deur daar dicht.

luuntje

Re: Kat meer uitdaging kunnen bieden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 11:06

Clickertraining kan ook.
Is het wel fijn als je kat blij wordt van iets te snacken.

Vliegen in huis vinden mijn katten ook leuk.
Ik niet want mijn ramen zijn van binnen viezer dan van buiten.

Er zijn ook katten die prima in een harnas aan een lijn lopen.
Die kan je mee uit wandelen nemen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 11:56

Ineke2 schreef:
Kan ze de hoogte in, in huis? Heeft ze zeg maar een parcours met verschillende mogelijkheden qua route in huis?

Doe je voor je eigen bedtijd spelen met een hengel of iets anders waarbij de kat wat energie kwijt raakt?

Elke dag midden in de nacht wakker worden gemaakt zou ik niet lang trekken. Ik heb geen katten meer. De laatste is helaas ook veel te jong gestorven. Bij mij hadden ze een eigen kamer en s’avonds als ik naar bed ging, ging de deur daar dicht.

Het huis is 4 meter hoog en toen ik haar pas had, liep ze nog wel eens over de kasten heen (3.75 m.) maar daar is ze inmiddels te lui voor.
Soms heeft ze 2 tellen interesse in een veer of een kong, propjes papier zijn nog het meest favoriet, maar met deze hitte taalt ze daar ook niet naar (langharige Turkse Van).
Ze is regelmatig een weekje in een kattenhotel als ik op vakantie ben en daar proberen ze haar ook te entertainen, maar dat lukt zelfs een gediplomeerd dierentrainster niet.
Borstelen is daar favoriet (thuis ook trouwens) dus ik laat haar altijd even trimmen als ze daar toch is.

Mijn man en ik zijn nu beide ziek en nu ligt ze bij ons op bed, volgens mij maakt ze zich zorgen dat we dood gaan, want wie geeft haar dan eten? Kan weken duren voor iemand ons vindt. :')

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 12:03

Hier een klein deel van de tuin afgezet omdat ik echt niet wil dat ze op de weg terecht komen, en het spaart ook vogeltjes.

Sinds we de ren nog wat groter gemaakt hebben zodat we er zelf ook in kunnen zitten (bij jou waarschijnlijk je hele tuin afzetten dus) zijn ze helemaal happy. Lang stuk om te rennen, dingen om in hinderlaag te liggen, een stuk met aarde dat ze als kattenbak gebruiken en daardoor de rest met rust laten en wat dingen waarop ze wat hoger kunnen liggen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 12:10

Onze tuin is ook afgezet met netten en sindsdien kunnen onze beide katten super veel beter hun ei kwijt. Ze houden echt van buiten zijn en sjouwen het liefst de hele dag door die tuin heen. 's Ochtends wordt er al voor de deur gemauwd of ie open mag. Het heeft ze echt veel goeds gedaan, ik zou dat sowieso aanraden.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 13:22

Naast het afzetten van de tuin zou je ook eens kunnen kijken naar een loopwiel voor katten. Kat van mijn vriendin is echt helemaal gek met dat ding en kan zichzelf lekker moe rennen.

Wel opletten dat je er een neemt die groot genoeg is, zodat er geen rugklachten ontstaan :)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 13:26

Lijsken schreef:
Naast het afzetten van de tuin zou je ook eens kunnen kijken naar een loopwiel voor katten. Kat van mijn vriendin is echt helemaal gek met dat ding en kan zichzelf lekker moe rennen.

Wel opletten dat je er een neemt die groot genoeg is, zodat er geen rugklachten ontstaan :)

Heb je hier ook een merk van?

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 13:35

Prairy schreef:
Lijsken schreef:

Poeh, hij is niet van mezelf maar van een vriendin, ik zal het haar eens vragen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-22 10:16

Na wat heen en weer mailen voor opties en offertes hebben we besloten om niet de hele tuin af te zetten. Dat heeft te maken met de huidige schuttingen, gebrek aan vastzet mogelijkheden enzo.
Maar we hebben nog een klein terras met veranda met openslaande deuren vanuit huis, dus dat willen we afzetten.
Dat is dit stuk van de tuin. Let niet op de chaos, ik was wat dingen aan het verplaatsen :+
Maar de loungeset blijft daar dan dus staan, wij zitten er zelf ook. Wel zo gezellig. Het rechtermuurtje is heel laag, daar moet dan een verhoogd net komen. En dat loopt dan tot tussen de blauwe plastic stoel en de deur. Daar komt dan een paneel met een deur, zodat we er zelf wel in en uit kunnen lopen.
Afbeelding

Met de hovenier moet ik nog overleggen voor de opties. Van nettenlijnen.nl heb ik wel een schatting, dat wordt rond de 2500-3000 euro. Ik schrok wel een beetje van de prijs. Maar veel andere opties zijn er niet echt denk ik.
Het wordt dan zoiets.
Afbeelding

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 10:43

Ik heb hier afzetting hier besteld: https://nl.protectapet.com/kattennet-om ... schutting/
En zelf met mijn vader bevestigd. Ik heb aan één kant ook zo'n lage muur. Ik ben echt niet handig, maar met een handige vader was het klusje zo geklaard.
Ik heb het al 2 jaar aan één kant van de tuin en na een recente ontsnapping ook aan de andere kant. Poes heeft al heel wat pogingen ondernomen, maar ze komt hier (tot nu toe) niet overheen. Als het haar wel lukt wordt het hier ook net over de gehele tuin.

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 11:02

Hier ook de tuin afgezet. Was bij ons vrij makkelijk met de combi van rondom schutting en niet al te handige katten.

Verder kunnen voerpuzzels/snuffelmatten enz ook goed helpen bij adhd katten. Hoewel ze lichamelijk misschien wat minder doen dan buiten moeten ze wel met hun kop aan de slag wat ook energie kost.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 11:27

Prairy schreef:
Lijsken schreef:

Ik heb het nagevraagd maar zij heeft hem tweedehands van iemand overgenomen en er staat geen merk op, dus ik kan je helaas niet verder helpen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 13:17

Jeetje wat een geld. Ik zou het dan zelf maken.

Het net wat wij hebben gebruikt komt van de vijver afdeling van de Welkoop. Zag je ook helemaal niet hangen.

Nu hebben we gaas van giga gaas en hout van de Gamma.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 13:34

Je kan toch ook zoiets maken aan de muur. In jouw geval is de muur hoger en hoef je alleen de bovenste beugels te plaats. Zo’n beugel kost denk ik €27,50 per stuk. Afzetten met mollengaas. Een stuk goedkoper dan jouw offertes.
Afbeelding
Dan hoe je geen gaas van muur tot dak

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 13:55

En een groot loopwiel? Ik zie er regelmatig filmpjes op TikTok van langskomen.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 17:18

Interessant topic!
Ik zou mijn tuin ook graag afzetten voor de katten maar heb daar echt een lastige tuin voor, met een enorme heg aan de zijkanten en in het midden, in een bepaalde vorm dus ook geen rechthoek.
Dan krijg je zoiets als jij nu hebt gekregen als offerte, maar dan ingewikkelder. Denk dat het bij mij dan nog duurder is, maar €3000 ga ik er eerlijk gezegd niet voor neerleggen.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 20:06

Temeraire schreef:
Interessant topic!
Ik zou mijn tuin ook graag afzetten voor de katten maar heb daar echt een lastige tuin voor, met een enorme heg aan de zijkanten en in het midden, in een bepaalde vorm dus ook geen rechthoek.
Dan krijg je zoiets als jij nu hebt gekregen als offerte, maar dan ingewikkelder. Denk dat het bij mij dan nog duurder is, maar €3000 ga ik er eerlijk gezegd niet voor neerleggen.

Wij hadden lange weidepaden voor de heg geplaatst en daar een groot net (15 meter) aan bevestigd, deze hebben we gekocht bij https://www.nettenverkoop.nl/.

Sam_I_Am

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 20:21

Voor die prijs zou ik rondom je hele tuin palen in de grond zetten en daar een net omheen en over spannen. Als het alleen dat houten stukje is met een loungeset waar hij op mag dan is het voor hen een extra kamer en dat is het. Ik denk persoonlijk dat het weinig oplevert voor hem en jou vooral heel veel geld kost.

Aan het topic van je paarden te zien ben je hartstikke handig. Kun je niet zelf een frame maken van hout en daar net over heen spannen? Dat kost je een stuk minder en dan is het ook geen 2000-3000 euro jammer mocht het inderdaad weinig opleveren voor je kat.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 21:01

Onze beugels via MP gekocht bij cat proof /kattenafrastering Drunen.
Duurtste beugel is net geen €10 per stuk.
En dan los een net gekocht.
En waslijn gekocht om door de bivenkant van het net te vlechten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 02:06

Wij hebben alleen de randen naar binnen toe afgedekt, maar niet de gehele tuin afgesloten met net. Balkjes naar binnen en daar het net overheen spannen. Alleen bij bomen etc wat meer aanpassen.

Nu hebben we het even met gaas snel snel gedaan, maar ook alleen waar hij eruit kan een stuk naar binnen.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 07:58

Het stukje dat je wil afzetten lijkt me ook klein en weinig uitdagend.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-22 08:15

Het stukje is 7,5 meter lang en 3,5 meter breed, dus niet piepklein. Het is niet alleen het houten vlonder, maar ook nog het deel straat tot einde bijkeuken en ruim 25m2. Dat is groter dan veel tuinen al zijn :+
De hele tuin afzetten is enorm lastig. Aan de ene kant een schutting en muur waar we niets aan mogen bevestigen. De andere kant een schutting met horizontale planken met veel ruimte tussen de planken. Daarnaast staan er 2 enorm hoge bomen langs die schutting waar ze zo in kunnen klimmen/springen. Dat moet dus echt rondom volledig met nieuw hekwerk afgezet worden.
En de tuin is volledig bestraat en een deel is nog gefundeerd. Dus zomaar palen slaan is niet zo makkelijk gezegd als gedaan. Daar had ik allemaal naar geïnformeerd bij de diverse bedrijven, maar dat is heel lastig. Dat zelf doen is een enorme rotklus en niet met een paar uur klaar.

De optie die we nu bekijken is netten en beugels voor het muurtje via Protectapet: https://www.qualitycat-krabpalen.nl/pro ... men-katten
En renpanelen van links naar rechts met deur zodat we er zelf in en uit kunnen via Loras: https://www.loras.nl/kattenren-panelen-13377/

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 08:18

Hier kan je wel wat van maken. Je kan deze vol zetten met klim en klauter materiaal. Plantenborders maken met struiken en schuilplekjes, zo kan je het wel uitdagend maken.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-22 08:19

Lizz schreef:
Hier kan je wel wat van maken. Je kan deze vol zetten met klim en klauter materiaal. Plantenborders maken met struiken en schuilplekjes, zo kan je het wel uitdagend maken.

Ja, dat is zeker het plan inderdaad :j
We hebben al wat natuurlijk klimmateriaal staan dat er dan in komt, wat boomstammetjes bijvoorbeeld.