Snijtanden konijn verwijderen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Snijtanden konijn verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 08:15

Ik heb je andere topic meegelezen en ik vond het echt ontzettend waardeloos voor je dat je net al veel kosten gehad had en dan een zak van een opvang je dan zo‘n project in de maag splitst.
Dat je desondanks zoveel moeite en geld investeert is tekenend voor een zeer goed hart.
Ze zijn wel echt schattig samen. Ze lijken precies op mijn eigen konijntjes.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-22 09:14

Hij komt niet van de opvang. Opvangen wilde dat ik mijn konijn mee zou nemen om daar het koppelen te doen. Maar zij is blind en dat zorgt voor teveel stress. Dus ben ik op een fb groep deze tegen gekomen. Ze hebben m gebracht want moesten toevallig deze kant op. En opzicht lwam het allemaal betrouwbaar over, maar krijg er nu een bijsmaakje van. Ik heb haar ook gevraagd of ze wist van de tanden en dat heeft ze toegegeven. Dat had de dierenarts vorig jaar blijkbaar al tegen haar gezegd. Ik snap niet dat mensen dat kunnen. Want het dier at gewoon niet goed, dat viel me meteen op en de dierearts savonds die kwam voor de enting constateerde de slagtanden. Ik hoop voor het diertje dat het goed komt en nog wat jaren kan genieten

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 15:18

Ik lees het nu pas, maar wij laten altijd de snijtanden verwijderen wanneer deze verkeerd staan en geen problemen met de traanbuizen. Ik snap niet hoe dat zou ontstaan. Wat wel kan, is dat de kiezen ook niet goed zijn en de kieswortels te ver door groeien, dan krijg je wel problemen met de traanbuizen inderdaad.

Wat echter ook altijd kan wanneer er haakjes aanwezig zijn, dat daardoor scheef gaan kauwen is en de tanden de te lang zijn geworden. Hebben wij zo'n geval binnen dan doen we eerst het gebit, kiezen slijpen en tanden weer netjes bijwerken en kijken dan of het nog weer goed komt te staan. Wel met de weet dat over het algemeen die konijnen vaker een gebitsbehandeling nodig hebben. Maar daar veranderd de eerste behandeling niets aan.

Andersom komt trouwens ook voor. Konijnen die afwijkende stand bekje hebben en daardoor dus olifantstanden, dat ze door verkeerd kauwen haken op de kiezen hebben gekregen. Gelukkig zijn die vaak dan wel goed te verhelpen en komen vaak niet regelmatig terug.

Het is dus een lastige van waar komt het weg. Als nu alles bijgewerkt is, zou je kunnen kijken of de tanden weer goed komen te staan.
Eventueel mag je mij een foto sturen, dat ik er naar kan kijken?
Heeft het konijn bij de vorige eigenaar binnen of buiten gestaan?

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 15:56

Mijn dierenarts zegt vaak (afhankelijk van wat het is natuurlijk) dat zolang ze geen last hebben van de tanden, ze adviseert om nog niks te doen. Dus zolang je konijn goed eet, goed op gewicht is, geen traanogen of snotneus heeft en alert en blij is, zou je behandeling nog kunnen uitstellen. Wel doen wat voor jou goed voelt dan natuurlijk :)

Gaat het hier dan nu ook om iets preventiefs verder, of kan je konijn nog altijd niet goed kauwen?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-22 07:02

Faniek, tanden zijn in eerste instantie bijgewerkt maar door de scheefstand van de voortanden is het beter deze te verwijderen. Als ik in zijn mondje kijk staan ze ook echt scheef. Dus de ingreep gaat sowieso door alleen 1,5 week later. Hij zou eigenlijk vandaag gaan, maar met werk en de nazorg gewoon niet handig. Na volgende week heb ik vakantie en kan ik me helemaal richten op de nazorg, die in t begin toch consequent nodig zal zijn.

Hij heeft 1 oogje steeds vies en aan t tranen dus dat moeten ze me effe nakijken heb het idee dat dit ook samenhangt met de tandjes. Het afknagen van iets gaat nog steeds lastig daaraan kun je merken dat hij daar weinig mee kan. Hij scheurt het als het ware. Ik ben nu al bezig alles klein te snijden, dan kan hij al oefenen hoe hij dat vast kan pakken en kan verwerken.

Hij is nu eennpaar weekjes hier en leer hem langzaam kennen en hij is thuis nu, dat vond ik wel belangrijk. Ik weet nu wat hij echt lekker vind.

Konijn heeft volgens mij altijd buiten gezeten. Waar het tandenprobleem mee is begonnen weet ik niet. Toen ik haar confronteerde met dit verhaal gaf ze wel toe dat de dierenarts het vorig jaar al tegen haar gezegd had dat de tanden te lang zijn. Zij zegt dat hij altijd goed heeft gegeten, maar dat geloof ik niet. Het was geen dikke en at vanaf het begin moeilijk, vandaar ook meteen naar de dierenarts na dat weekend.

Ik snap nog steeds niet dat mensen dieren houden en dan een konijn zo laten zitten, wetende dat hij niet goed kan eten. Ik hoop dat hij hierna kan genieten van zijn resterende leven.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 08:37

Je vroeg hoe noodzakelijk het was, vandaar mijn reactie. Als ze echt scheef staan en niet meer goed groeien na bijwerken kiezen dan inderdaad altijd trekken.

Meestal hangen traanproblemen niet samen met de tanden, maar met de kiezen. Deze wortels groeien door en drukken dan tegen de traanbuis aan. Daar kan je helaas niks aan doen. Ze kunnen proberen door spoelen en foto's laten maken van de kaak is wel raadzaam om te zien wat de kieswortels allemaal doet en je weet waar je allemaal aan begint.

Bij binnen zittende konijnen komen vaker gebitsproblemen voor door te kort aan bijv. vitamine D. Olifantstanden kunnen erfelijk zijn, maar ook door verkeerde voeding ontstaan.

Hij heeft het maar getroffen dat hij bij jou is gekomen. Ik hoop dat ze hem nog stabiel krijgen. Konijnen met echt gebitsproblemen, waarvan ook kiezen meespelen, houden wij altijd in de opvang, omdat we weten hoe vaak het terug kan keren.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-22 15:04

Ik zie de noodzaak intussen wel van de ingreep,maar ik zou liegen als ik zeg dat ik niet baal van de hele situatie.
Buiten dat het voor het konijn allemaal heel rot is, is t dat voor mij ook. Maar goed ik neem mijn verantwoording. Hij doet het goed nu en zo kan hij aansterken zodat hij de ingreep goed doorstaat. Hopelijk gaat t helemaal goed komen met dit dappere mannekeAfbeelding

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-22 06:18

D-day!!!!

Ben vroeg opgestaan zodat hij nog even lekker los kan en de benen kan strekken en om 8.30 moet hij bij de dierenarts zijn. Ik vind het echt heel spannend en eng mede ook omdat hij een nachtje moet blijven ivm controle van de wond. Hopelijk kan hij morgen weer naar huis, ook voor mijn andere blinde konijn. Voor haar is het ook spannend, haar vriendje ineens weer weg.

Duimen jullie mee vandaag.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 08:02

Succes vandaag!

fotolijstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 08:10

Veel succes!!

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 09:54

Succes!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-22 16:13

Alles zou goed gegaan zijn. Nu moet hij nog zelf gaan eten. Hij blijft vannacht een nachtje bij de dierenarts ook ivm de wond. Verder laat hij zich braaf alles doen en is hij goed wakker.
Andere konijn is gelukkig nu rustig, vanmorgen had ze stress. Wat zullen ze blij zijn als hij weer naar huis komt.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-22 22:28

Update,

Vanmiddag om 12.30 heb ik hem opgehaald bij de dierenarts. Hij zou daar wel al wat zelfstandig eten maar nog niet te enthousiast. Ze wilden m eventueel een nachtje langer daar houden. Dat wilde ik niet, omdat ik vaak weet als ze eenmaal thuis zijn herstel dan toch beter gaat. En dat was goed gegokt. Thuis aangekomen moest hij even bijkomen maar na een half uurtje ging die effe in zijn zandbak rollen en tussen door at hij hooi, blaadjes, witlof en laten nog wat gras. Met sommige dingen zie je dat hij wat onhandig is maar uiteindelijk gaat het allemaal in zijn molentje.
Ik heb me er zo'n zorgen over gemaaktaar hij doet het super. Hopen dat zijn verder herstel zo goed blijft gaan.

Zijn vieze oogje hebben ze meteen ook doorgespoeld, dat zat dicht en kwam best wat viezigheid uit. De tandjes waren zo krom als wat en hadden op korte termijn weer voor problemen gezorgd.

Bedankt allemaal voor alle adviezen.
Heb m wel in zijn oor gefluisterd dat hij 100 moet worden.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 22:35

Fijn dat het de goede kant op gaat! <3

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 00:28

Fijn dat het zo goed gaat.