Hondenbeleid, waarom zoveel verschil per gemeente?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Re: Hondenbeleid, waarom zoveel verschil per gemeente?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 09:07

Ik meende dat hondenbelasting meer een uitzondering dan regel was. Blijkbaar komt het meer voor dan ik dacht.

Hier betalen we 65 euro per hond geloof ik per jaar. Maar dan hebben we ook wel echt veel losloop en uitlaatgebieden, een paar losloopveldjes en redelijk wat prullenbakken ookal hoeft opruimen vaak niet.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 09:14

Ik vind niet opruimen echt zo vreemd en super goor.

Bij vriendin hoeft het ook niet. Je parkeert daar je auto langs een groenstrook waar je super op moet letten als je uitstapt om niet in de hopen stront te stappen. Met het warme weer komt er ook echt een gore geur vanaf. Kleine moeite toch om (te verplichten) op te ruimen?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 09:18

ik woon naast een uitlaatstrook, nog nooit iets geroken gelukkig. En het is geen plek waar je je auto normaal parkeert. Ene kant van de rijstrook is de stoep, andere kant is gras waar je dus je hond uit kan laten. Ik denk dat het echt heel erg afhangt van de inrichting van de omgeving. En, zoals gezegd, hier wordt dus wel regelmatig met zo'n zuiger het grasveld volledig schoon gezogen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 09:20

secricible schreef:
ik woon naast een uitlaatstrook, nog nooit iets geroken gelukkig. En het is geen plek waar je je auto normaal parkeert. Ene kant van de rijstrook is de stoep, andere kant is gras waar je dus je hond uit kan laten. Ik denk dat het echt heel erg afhangt van de inrichting van de omgeving. En, zoals gezegd, hier wordt dus wel regelmatig met zo'n zuiger het grasveld volledig schoon gezogen.

Maar vind een uitlaatstrook ook nog wat anders dan een gewone groenstrook in een woonwijk. Daar komen ze ook met een stofzuiger, maar die zou ik dan iedere dag willen zien haha.

Vind het toch wel heerlijk dat het groen rondom mijn huis redelijk schoon is. Heel af en toe laat iemand wat liggen, maar er is een goede sociale controle dus vaak blijft het bij een keer haha

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 11:57

PSvanLot schreef:
Ik vind niet opruimen echt zo vreemd en super goor.

Bij vriendin hoeft het ook niet. Je parkeert daar je auto langs een groenstrook waar je super op moet letten als je uitstapt om niet in de hopen stront te stappen. Met het warme weer komt er ook echt een gore geur vanaf. Kleine moeite toch om (te verplichten) op te ruimen?

Ja vind het zo raar! Das toch niet fijn lopen met je hond. Door een mijnveld. En ook gewoon fatsoen?

Hoevaak komt de poep opraap machine langs dan? Wekelijks ofzo?

Hier in Nieuw Zeeland (Auckland) betalen we $110 nzd per hond. En daar zit verder niets in begrepen behalve dat als je hond kwijt raakt zn microchip ook geregistreerd staat dus makkelijker terug is te vinden.
Sommige gebieden hebben omheinde veldjes, maar meeste niet. Veel mag je wel met hond komen maar staan bordjes voor.
Overal is opruim plicht (al laten mensen het ook wel liggen) maar geen opruim plicht, echt niet.

Zakjes alleen in grote parken maar ik heb ze toch altijd zelf mee. En als er geen prullenbak is zeul ik het zakkie wel een mee tot ik een vind.

Toch wel eens interessant om zo te vergelijken.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 12:39

Hier betaal je 80 (meen ik) per hond. Binnen de bebouwde kom is er (tenzij anders aangegeven) aanlijn- en opruimplicht. Gecontroleerd en gehandhaafd wordt er niet, ja langs de deur voor de belastingcontrole, dat doen ze wel.

Alle poepveldjes zijn (gelukkig, vond ik maar smerig) wegbezuinigd. Er is zogenaamd altijd binnen 300m een vuilnisbak, afhankelijk van waar je bent zijn de vuilnisbakken niet te missen of juist ver te zoeken (of er is er geen of dan zijn ze donkergroen en moet je maar net weten dat bij die ene struik in dat zijstraatje om de hoek een vuilnisbak te vinden is als je een metaaldetector meeneemt :+ ).

Er zijn nog wel diverse formaten hondenrenvelden, die vaak nauwelijks schaduw hebben, deels maar kniehoge hekjes en vaak veel gegraven gaten bevatten en niet (zichtbaar) worden onderhouden. Daarnaast is er een (voor menigeen onbekende) website van de gemeente die "alle" losloopgebieden en renvelden bevat, echter zijn die in de praktijk niet altijd goed of überhaupt aangegeven. Zo heb je hier een loslooproute die níét op die website staat, in een gebied waar óók aanlijnplicht is. Binnen het gebied staat deels wel, deels geen bord dat je hond weer aangelijnd moet. Dus afhankelijk vanaf waar je het gebied in loopt mag je hond overal los of juist niet :? Er is in dat gebied zelfs een paal met het devies dat je hond vast moet én aan dezelfde kant een bord dat je je op de loslooproute bevindt >;)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-22 12:57

Ik vraag me dus oprecht af, wat doen gemeenten met dat geld. En ik heb me ook wel eens afgevraagd waarom wij als hondenbezitters moeten betalen, terwijl katten overal los mogen lopen en ook hun behoefte mogen doen. Zelfs in mijn tuin :+ . En als je dan de gemeente belt omdat je overlast wilt melden, dat dat dan niet kan omdat ze niet toezien op katten en eventuele overlast daarvan. Moet wel zeggen, sinds de hond in de tuin is, is de tuin kattenvrij }>

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 13:02

Hier geen hondenbelasting meer en sinds die afgeschaft is kun je poepzakjes pakken bij bijna ieder veldje en staan er redelijk wat prullenbakken, al zijn er altijd mensen die de zooi niet opruimen. Met hondenbelasting waren er geen voorzieningen. We hebben geen speciale uitlaatveldjes of -stroken, ook geen officiële losloopgebieden. Maar er wordt veel gedoogd/er is weinig controle, ook in het park en bosgebiedjes in de gemeente.

In de regio zijn een paar losloopgebieden en -route, die zijn op 10 - 20 minuten afstand met de auto. Ik vind dat we niet mogen klagen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 13:15

Wij betalen ook nog belasting in Heerlen. We hebben wel overal prullenbakken staan en omheinde veldjes - al is het meeste vrij klein - maar wat ik dan vooral wel heel fijn vind is dat in onze gemeente heel veel groen gebied in de wijken/er omheen losloop is, naast een losloop stuk in de Brunssummerheide waar wij aan wonen. Op zich mogen we dus niet perse klagen, want ze komen denk ik tov veel andere gemeentes de honden eigenaren hier heel fijn in tegemoet, maar voor mensen die in de omheinde veldjes willen lopen is het wel afzien denk ik :')

Buiten gebied is in een groot deel van de regio hier ook op veldwegen enz als losloop, mits je hond onder appèl staat uiteraard- maar dat geld overal wel natuurlijk.

Ik zou de gemeente heel graag willen zien investeren in honden speeltuinen bv met toestellen (daar was eerder een plan voor in onze gemeente maar daar lijkt helaas niks meer mee te gebeuren), en de omheinde veldjes bv vergroten met bv meer verrijking (nu is alles kaal maar is met onderhoud natuurlijk handiger) al snap ik dat ze dat laatste misschien minder snel als prio zien omdat er hier veel los mag in groen gebied overal - gras stroken, het gros van de parkjes ed die er te vinden zijn, naast de officiële grotere losloop nog dan.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 16-08-22 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Mdrf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 13:20

SusanH schreef:
Ik vraag me dus oprecht af, wat doen gemeenten met dat geld. En ik heb me ook wel eens afgevraagd waarom wij als hondenbezitters moeten betalen, terwijl katten overal los mogen lopen en ook hun behoefte mogen doen. Zelfs in mijn tuin :+ . En als je dan de gemeente belt omdat je overlast wilt melden, dat dat dan niet kan omdat ze niet toezien op katten en eventuele overlast daarvan. Moet wel zeggen, sinds de hond in de tuin is, is de tuin kattenvrij }>

Dat is ook het hele kromme van hondenbelasting. Waarom moet je wel voor een hond betalen, maar niet voor katten die smerig in je tuin schijten...

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 13:20

Wij betalen ook hondenbelastingen maar krijgen daar niets voor in de plaats zoals goede afgezette hondenweitjes waar je eens kan laten loslopen.
Er is een mini uitlaatzone maar die is zo klein en helemaal niet omheind, nutteloos dus want uitlaten kan je dan ook gewoon op straat...

Prullenbakken zijn er wel maar enkel aan bushokje, nergens op een route speciale bakken of zo.
Poepzakjes hoeven ze niet te voorzien maar ik zou een beetje meer waar voor mijn geld in de vorm van een veilige omheinde en onderhouden losloopzone bvb wel erg apprecieren.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 13:24

Ineke2 schreef:
Spijkenisse veel belasting en op een heel onlogische plekken ( kleine ) losloop plekjes. Dwz langs een drukke weg zonder hek eromheen.

Dit is echt in heel veel gemeentes door het land.
In andere gemeentes is het echt heel goed geregeld.
Ik heb zo maar het vermoeden dat het afhangt hoeveel beleidsmedewerkers van honden weten en houden. Soms denk ik: 'het kan niet anders dan dat degene die dit bedacht heeft honden haat'.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 13:49

SusanH schreef:

Hier ging het altijd naar het voetbalveld.
Niet naar de hondenvelden. Ze zijn namelijk niet verplicht om het geld daar ook aan uit te geven.
Echt enorm krom. Zeker als je geen gebruikt maat van de hondenvelden en al helemaal niet aan de voetbalvelden. Laat ze daar dan de contributie van omhoog gooien.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 13:53

Wij hebben hier in de gemeente helemaal geen hondenbelasting meer sinds dit jaar. Hiervoor betaalde ik iets van €65 voor 1 hond.

Opzich hadden we wel redelijke honden plekken. Buiten de bebouwde kom mogen ze overal los en binnen de bebouwde kom hebben de twee dorpen ieder een losloopstuk(je) en de stad heeft langs de gehele rondweg een losloopgebied, helaas wel zonder enige afscherming van de weg.
Normaal stond er iedere 200/300 meter wel een hondenbak maar er zijn er een paar met maaien omver gereden en door de afschaffing van de hondenbelasting komen die ook niet meer terug. Maar hondenpoep in afgesloten zakjes mogen hier in alle mogelijke prullenbakken daar die iedere week geleegd worden.

Enige hele zure is de hondenplas, die was van de gemeente en had best een stuk dat je even lekker kon struinen. Nu is er eerst een groot deel vogelgebied geworden, vervolgens kwam er een particulier met een slagboom en mag je €3 per keer aftikken en nu is het stuk waar de honden los mogen nogmaals door de helft gegaan.
€3 per keer aftikken voor een rondje van 10 minuten is mij te gortig... Er werd ook best veel gebruik van gemaakt door mensen die slecht ter been zijn, parkeren was ideaal en de honden konden niet makkelijk de weg op komen. Die hebben nu allemaal wat anders moeten zoeken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 14:15

De hondenbelasting in Den Haag: 1 hond € 128,76; 2 honden € 330,48 en 3 honden € 586,32
de opbrengsten gaan niet specifiek naar maatregelen voor honden maar in de algemene pot voor leefbaarheidsvoorzieningen.
Er is een "hondenkaart" waar je kunt zien waar je nog met je hond al dan niet los kunt komen.
https://www.denhaag.nl/nl/in-de-stad/de ... eatie_4923
Ik woon helaas in het meest rood gekleurde gebied. Waar de honden vroeger heerlijk los konden kunnen ze dat nu niet meer omdat het grootste rode vlak Natura 2000 gebied is geworden.
Om de hond nog ergens los te kunnen laten moet ik dus in de auto stappen.
De kleine groenstrookjes in de wijken waar de honden zogezegd los kunnen, zijn naast wegen waar soms echt hard wordt gereden. Fietspaden etc. Ongeschikt dus.
Ik heb er 3 (inmiddels al wat ouder en betaal dus tegen 600 per jaar. Er zijn een paar oudjes bij die niet meer worden vervangen om die reden. Het is gewoon niet leuk meer met dieren in Den Haag.
Verder weinig voorzieningen zoals bakken of zakjes. Voor zover ze er zijn, worden ze vaak niet goed geleegd en puilen ze uit van de poepzakjes.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 14:25

Wow Babootje, dat is echt heel erg prijzig :x

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 15:13

Wirobelgje schreef:
Wow Babootje, dat is echt heel erg prijzig :x

Zeker. En hondeneigenaren krijgen er vrijwel niks voor terug. De gemeente gebruikt natuurlijk het eigen apparaat om hondenbelasting te innen. Ik heb ze regelmatig aan de deur gehad.
Ik vind het zo'n "scheve" belasting, omdat het grotendeels op gaat aan andere zaken dan honden.

Moon10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 15:20

Wij betalen € 65 aan hondenbelasting. In onze wijk veel uitlaatplekken waar ze niet los mogen maar wel afvalbakken met zakjes die je kunt pakken.

In de gemeente hebben we wel veel losloopgebieden (Veluwezoom) die duidelijk op een kaart zijn aangegeven.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 15:24

Ik woon in het buitengebied van gemeente Woudenberg. Op het platteland dus. Wij hebben een groot omheind perceel van bijna 3 hectare. Ik heb hier 5 honden die nooit buiten het hek komen dus altijd op prive terrein zitten en onlangs kwamen ze aan de deur met de vraag of we honden bezitten want we moeten belasting gaan betalen.

Belachelijk natuurlijk, ze schijten en pissen in m’n eigen tuin en we ruimen dit zelf op. Heb nog niks betaald

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 16:40

Popstra schreef:
Ik woon in het buitengebied van gemeente Woudenberg. Op het platteland dus. Wij hebben een groot omheind perceel van bijna 3 hectare. Ik heb hier 5 honden die nooit buiten het hek komen dus altijd op prive terrein zitten en onlangs kwamen ze aan de deur met de vraag of we honden bezitten want we moeten belasting gaan betalen.

Belachelijk natuurlijk, ze schijten en pissen in m’n eigen tuin en we ruimen dit zelf op. Heb nog niks betaald

Hier dus ook. 3 hectare met gaas hekwerk.
Bezwaar ingediend nadat hier ook een controleur stond. We hebben hier een terrein verdedigingshond nodig. Maar dat werd ongegrond verklaard.
Hier is het niet duur hier voor 1 hond. Dus dat betaal ik. De jack Russell is een kat :+

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 16:47

Mdrf schreef:
SusanH schreef:

Dat is ook het hele kromme van hondenbelasting. Waarom moet je wel voor een hond betalen, maar niet voor katten die smerig in je tuin schijten...

Nou je geeft het antwoord al, die doen het niet op gemeente grond :')

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 17:38

Gemeente Weststellingwerf hier is in 2012 de hondenbelasting afgeschaft.
Daarvoor betaalde je 30 euro per jaar en op een gratis poepzakjeshouder na( af te halen bij gemeentehuis) kreeg je daar niks voor terug.
Binnen de bebouwde kom is aanlijnplicht en opruimplicht( al houdt lang niet iedereen zich daaraan), daar buiten mogen ze los. Zijn verder ook geen omheinde losloopveldjes ( ook niet toen er nog wel hondenbelasting werd geheven)

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 17:49

Haarlemmermeer schaft in 2023 de hondenbelasting af.
Geen gratis poepzakjes. Veel te weinig prullebakken voor je volle poepzakjes.
Maar wel losloopgebieden.

Gelukkig zijn het hondenstrand in Noordwijk en het `groenendaalse bos in de buurt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 18:41

SusanH schreef:

Hondenbelasting js geen doelbelasting dus ze hoeven het niet te besteden aan faciliteiten tbv honden of hun bezitters. Veel gemeentes gebruiken het dus om tekorten in de begroting mee op te vangen.
Van oudsher waren katten gewenst om ongedierte te verjagen in de stad en honden verzorgden eerder overlast. Het geld werd toen gebruikt om die overlast te bestrijden. Daarom geen kattenbelasting en wel hondenbelasting.

in het verleden maakte ik iedere keer bezwaar tegen deze belasting met een heel epistel. Gemeentes zijn verplicht om hier inhoudelijk op in te gaan. Mijn vorm van protest :+

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 19:13

Lees net dat per 1 Jan hier geen hondenbelasting meer is hihi. Wou namelijk opzoeken hoeveel ik moest betalen. Verder alles en overal aangelijnd. 1 poepveldje, maar niet omheind. En 2 palen waar je zakjes kan pakken. Maar de prullenbakken zijn zeer schaars.
Meeste mensen gooien het in de prullenbak in de speeltuin.