Pup houdt de rug erg vast

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 19:39

Desi_2409 schreef:
Niemand die bekend is met de PennHip Methode?

Hierbij wordt de pup op leeftijd van 16 weken en max 16 wkn en 2 dagen met een bepaalde techniek geröngend. Er wordt druk uitgeoefend en zo kan er "voorspeld worden" of er HD ontwikkeld wordt.. Wanneer dit het geval is wordt JPS uitgevoerd, het doorbranden van de groeischrijven in de heupen waardoor de heupen niet verder doorontwikkelen / nog ruimer worden. Hierdoor kan je HD voorkomen, mits natuurlijk in milde vorm.

Bij een nest met geteste ouderdieren wordt dit vrijwel nooit gedaan omdat er geen aanleiding voor is als je goede uitslagen combineert, zeker niet als er niks geks aan de hand is ín het nest.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 19:51

Esther schreef:
Ik zou zeker de heupen op de foto willen, naar een osteopaat gaan en zeker niet castreren voordat ze is uitgegroeid (ja ook bij teven is het castreren). Door castratie gaan de botten nog extra groeien wat pezen/spieren niet bijhouden ahw waardoor je meer kans hebt op blessures. Maar sowieso die extra groei wil je voor een hond die nu al zo loopt niet.
Op de site van Icreo staat geloof ik een lijst met osteopaten die bij hun zijn afgestudeerd, osteopaten opgeleid door Icreo hebben imo een gedegen opleiding gehad.

Precies dit!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-22 19:52

Ouders zijn getest. Opa's en oma's ook. Niks loos

KimD je dramatiseert nu best wel erg. Ik vraag alleen of jullie ook zien wat ik zie en of ik met een fysio of osteo geholpen ben. Ik ben zeker bereid om te leren en heb juist veel van je opgestoken. Ik vind het alleen jammer dat je altijd zo tegen mij doet. Het blijft een forum. Wij blijven 2 verschillende mensen. En ik ben niet verplicht iets met advies te doen nota bene. Als ik jou was zou ik mij op je zwarte lijst zetten en gewoon nooit meer op mij reageren. Ik wek blijkbaar veel irritatie bij je op

Ik ga morgen de dierenarts bellen en de hond zo snel mogelijk laten rontgenen. Daarbij zal ik het steriliseren even bespreken

In ieder geval heel erg bedankt met de adviezen. Ook van de genoemde osteo/fysio. Ik laat jullie nog even weten hoe het verloopt

Ze loopt inderdaad in telgang. Daarbij galoppeerd ze wel heel goed. Het is puur deze gang. Ook heeft niemand ooit tegen mij gezegd dat ze zo slecht liep en ik dacht dat ik niet goed zag. Ik wil graag een gezonde blije hond natuurlijk dus ga zeker stappen ondernemen. Bedankt voor de tips! Mocht ik iets over het hoofd zien herhaal het gerust, ik ben aan het werk dus lees het nu even vluchtig

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 19:54

Borisje schreef:
Ik vind haar gewoon kreupel lopen, niet alleen stijf. Ik zou zeker eerst foto's van de rug en heupen, wellicht ook de knieën, laten maken, eigenlijk het liefst zsm want deze hond loopt duidelijk zo omdat het anders pijn geeft.. Zou me niet verbazen als ze HD heeft. Als eerder niet mogelijk is geef haar dan iig pijnstillers tot die tijd, kun je gelijk zien of het loopje daarmee beter is.
Ik zou ook overwegen om eerst dingen uit te sluiten voor je haar laat castreren, want met HD oid wil je het liefst de hond helemaal uit laten groeien omdat je de spieren hard nodig hebt, en dat is ze met 11 maanden echt nog niet.

Daarna een bezoekje aan de fysio. Welke omgeving woon je? Ik ken wel een aantal goede.

Dit inderdaad.
Castreren zou ik zeker nu met deze “problemen” even laten.

Zsm foto’s maken en daarna verwacht ik niet dat je onder fysio oid uit komt.

https://Www.hydrotherapiehond.nl en
https://www.nvfd.nl/Generic/nvfd/SearchTherapist.aspx

Zijn de beste plekken om een goede behandelaar te vinden.

Ginny135

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 19:55

Onze hond liep op een soortgelijke manier in telgang, met een “huppeltje” achter. Bij hem waren het slechte knieën, knieschijf die er vaak naast lag.
Hij liep in de andere gangen ook afwijkend

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 19:57

Ze loopt inderdaad telgang.
Telgang an sich is niet zo'n probleem.

Maar deze telgang is niet regelmatig, je ziet dat ze scheef is, op sommige stukken.
Maar ook dat ze af en toe hupst met een poot.

En dat is eigenlijk vooral waarom ik het zorgelijk vind.

In combinatie met een hond die 11 maanden is volgens de OP, maar die veel jonger en fragieler toont dan je zou verwachten op die leeftijd.

Goed dat je het gaat laten uitzoeken.
Is precies wat ik ook zou doen (heb gedaan, zie eerder bericht)

Ik hoop dat de uitslag voor jou net zo gunstig mag zijn als dat hij voor mij was.

Maar op basis van de filmpjes zou ik me absoluut ook zorgen maken.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 20:17

Ginny135 schreef:
Onze hond liep op een soortgelijke manier in telgang, met een “huppeltje” achter. Bij hem waren het slechte knieën, knieschijf die er vaak naast lag.
Hij liep in de andere gangen ook afwijkend

Maar met deze beschrijving is PL eigenlijk de enige optie, daar is het huppeltje hetgeen wat het weg geeft.

Dit zou ook duidelijk zichtbaar zijn geweest maar HD/ED/OCD is er in vele vormen en maten en vaak niet direct zichtbaar aan de hond.

Sommige honden zie je niks aan en hebben HD-C of erger, het ligt ook heel erg aan de training en hoe de hond in bespiering zit.

Nyaleti

Re: Pup houdt de rug erg vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 20:38

Goed dat je sneller foto's laat maken TS. Al ben ik bang dat ze een klein roesje nodig heeft omdat ze zo angstig is. Maar liever 2x een roesje / narcose (ivm de sterilisatie) dan hier langer mee rondlopen.. Vind het er ook echt niet goed uit zien :(

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 21:05

Oei, die loopt idd niet goed.
Ik kan me herinneren dat het je uiteindelijke doel is om met haar slede/treksport en behendigheid te gaan doen. Dan lijkt het me idd goed om dit heel uitgebreid te laten onderzoeken.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-22 21:31

Cayenne schreef:
Oei, die loopt idd niet goed.
Ik kan me herinneren dat het je uiteindelijke doel is om met haar slede/treksport en behendigheid te gaan doen. Dan lijkt het me idd goed om dit heel uitgebreid te laten onderzoeken.

Klopt. Dit zie ik nogmaals aan mij voorbij gaan. Mijn vorige husky is als 1 jarige overleden aan leptospirose. Daar wou ik ook sledesport en behendigheid mee doen. Deze week onze flatcoated van 7 jaar in moeten slapen door botkanker. Zit er wel even door heen. Maar alles voor het beestje en hoop echt dat de röntgen mee vallen

Bedankt nogmaals allemaal

Lief berichtje tweety. Bedankt

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 21:35

Wat ontzettend verdrietig ts, heel veel sterkte met het gemis van je flatcoated. Ik hoop ook dat het onderzoek en de foto’s gaan meevallen en je ze ee met een osteo en fysio traject weer lekker fit bij gaat lopen.

Wilde wel nog meegeven dat je meer op jezelf mag vertrouwen. In een omgeving waarin zo weinig mensen wat aan je dieren zien en je dat zo duidelijk laten weten steeds, kan ik me voorstellen dat je je als een roepende in de woestijn voelt. Maar ik denk dat je dat mag gaan loslaten.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 21:54

Ook namens mij heel veel sterkte met je verlies en ik hoop dat het meevalt met je pup!

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 22:01

Sterkte ts!
Hopelijk valt het allemaal mee met deze hond :(:)

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 22:33

Oef ja, dat lijkt mij geen lekker loopje zo. Heb je al eens je eigen DA dit filmpje laten zien?

Röntgenonderzoek kan al vanaf jongere leeftijd. Die grens van 12 maanden voor HD en 18 voor ED is vanuit de raad van beheer, niet vanuit dierenartsen. Die zien je liever eerder komen met problemen zodat ze nog wat met de groei kunnen proberen op te lossen.
Die maand meer of minder lijkt mij nu ook geen bloedspoed, tenzij ze echt enorm slechter gaat lopen natuurlijk...

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 22:56

Het is niet alleen telgang wat ik zie, maar de achterpoten maken korte pasjes, van zo'n hond zou ik ruim gangwerk verwachten. En ik zie niet alleen een stijve rug maar ook het heupgebied houdt ze vast, vandaar ook de korte pasjes.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 00:08

Ik kan dit filmpje niet echt beoordelen. De hond loopt niet in een voor haar optimaal tempo. Ze toont gespannen waardoor ze ook niet ontspannen kan lopen.
Probeer haar eens op ooghoogte te filmen en dan in een goede draf. Ik ben heel benieuwd wat dat met haar beweging doet.
Hoe is haar spreiding van haar achterpoten in galop?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 05:13

Heel veel sterkte met het verlies van je flatcoated. 7 jaar is veel te jong.

Ik hoop dat het nu met je pup mag meevallen

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 07:05

Slim om het met de sterilisatie te combineren de foto's maken, dan kunnen ze haar direct mee pakken omdat ze dan toch al onder narcose is. Ik zou de foto's afwachten, dan kan je met die info doelgericht verder doorpakken, persoonlijk zou ik zeggen fysio. Onze hond heeft er erg veel baat bij, hij is met 4½ maand al geopereerd, een bekkenkanteling, we zijn nu bezig de fysio af te bouwen en zitten op een tussentijd van 6 weken nu.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 07:12

Kabayo schreef:
Over 4 weekjes staat sowieso een sterilisatie op het programma. Aangezien ze dan verdooft is wou ik ED en HD röntgenen. Ik had begrepen dat dit pas kan als ze 1 jaar zijn. Kan dat dan wel eerder?
Of zou je meer dingen op de foto zetten dan dat?

Nee hoor dit kan al eerder. Mijn Reus is met 4 maanden op de foto gezet. Hij is toen in een onderzoeks programma gekomen en met 9,12 en 18 maanden nog een keer op de foto gezet. Hij loopt helemaal normaal tegenwoordig.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-22 08:43

Machie heb even wat geprobeerd. Heb een klein stukje kunnen filmen. Is nogal moeilijk omdat ze steeds wil knuffelen haha. Als je meer wilt zien probeer ik nog wat, geef maar aan. Heb wel nog wat oudere filmpjes gevonden

Filmpje van nu

Filmpje van de cursus, vorige week maandag

Filmpje van 28 mei

Bedankt allemaal voor de sterkte wensen

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 08:50

Kabayo schreef:
Machie heb even wat geprobeerd. Heb een klein stukje kunnen filmen. Is nogal moeilijk omdat ze steeds wil knuffelen haha. Als je meer wilt zien probeer ik nog wat, geef maar aan. Heb wel nog wat oudere filmpjes gevonden

Filmpje van nu
[ Video ]

Filmpje van de cursus, vorige week maandag
[ Video ]

Filmpje van 28 mei
[ Video ]

Bedankt allemaal voor de sterkte wensen

Vanaf deze filmpjes is eigenlijk alleen iets zinnigs te zeggen vanuit het eerste filmpje.
En daar vind ik haar nog slechter lopen als op je eerder geplaatste filmpje, daar dacht ik nog zal de spanning het kort lopen veroorzaken?
Maar op deze zie je meer ontspanning, en dan toch dat rare loopje vanachter.

Goed dat je het verder gaat uitzoeken, sterkte!
Het zit je blijkbaar al niet mee met je honden...

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-22 09:12

Ja dat dacht ik al. Heb t nu een halfuur geprobeerd maar krijg het echt niet beter gefilmt dan dit
Vind je haar echt slechter? Ik vind het wel beter dan op het eerste filmpje :o

Ze gaat niet wijd met galopperen

Hannanas lief van je. Misschien moet ik inderdaad minder aan mijzelf twijfelen.

Dit vind ze er zelf van :=
Afbeelding

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 09:14

Ik zou zorgen dat je zsm bij de dierenarts komt TS, alleen met foto's ga je erachter komen hoe de achterhand is! Hopelijk is het niks ergs en is het bijvoorbeeld met oefening op te lossen. Sterkte!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 09:18

Je wilt niet weten hoe vaak ik door omgeving voor gek verklaard ben omdat ik dacht dat er wat mis was met mijn paard of hond. Niemand die wat zag en ik zou wel spoken zien, maar ik heb altijd gelijk gehad. Ik trek me dus niks meer aan van omgeving, als ik een gevoel heb dat er iets niet klopt laten we het nakijken. En dan ook bij een dierenarts die vertrouwt op mijn gevoel, want ook dierenartsen kunnen wel eens makkelijk denken over het gevoel van een eigenaar. Huidige da weet dat als ik een gevoel heb het ook echt serieus is. Helaas, want ik had liever dat ik fout zit.

Aan de andere kant, ik laat liever een keer te veel nakijken omdat mijn gevoel iets aangeeft en dat er dan eens niks mis is dan maar gewoon 'blind' zijn en doorgaan tot het echt fout gaat zoals ik bij anderen zie. Dus echt vertrouwen op jezelf!

Sterkte ermee, ik vind haar ook niet goed lopen. En ik zou nog even nadenken over castratie voordat ze uitgegroeid is. Eerst uitzoeken wat er aan de hand is, want de hormonen kunnen nog wel erg goed van pas komen bij de ontwikkeling.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-22 09:30

Morgenmiddag om 1 uur röntgen foto's maken. Ik heb nog geen filmpje meegestuurd. Ik zal het morgen even overleggen wat hun verstandig lijkt aan foto's