Hond loopt weg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 09:46

Art_Ificious schreef:
Ondanks stroomband verboden is... Het betreft een berner sennen die hebben een dikke vacht. Heeft een stroomband dan wel effect of isoleert de dikke vacht de schock?

Hier lopen een oud Duitse herder en een Australische herder beiden met een flinke lange vacht met de halsband. En als ze de trilling negeren dan voelen ze die schok echt wel. Bij de Aussie staat deze op de laagste stand omdat deze enorm gevoelig is. Maar bij de ODH staat hij hoger omdat deze enorm koppig en eigenwijs is.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-22 10:13

Petfence is helaas geen optie meer omdat dat nu dus verboden is.. Of zijn er ook banden waar het met trillingen en piepjes werkt?

Heb ook even zitten kijken naar een trainingshalsband, die werken wel met trillingen en piepjes maar het nadeel is dat ik er dan een paar dagen achterna moet lopen. Dat heeft ie zo in de gaten, want hij weet donders goed dat hij het erf niet af mag.

Stroomdraadje hebben wij helemaal in het begin gehad, huppelt ie gewoon overheen. Maar is het waard om het nog eens te proberen. Hij hoeft maar één tik te krijgen en hij doet het nooit meer. (Al staat het nu heel hoog voor de koeien, zo'n klap hoeft nou ook weer niet := )

Heeft iemand ervaring met zo iets op een lang harige, grote hond? Denk inderdaad dat hij weinig van de trillingen voelt door z'n dikke vacht. Kan iemand tips geven voor welke band?

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 10:22

Een goed aangelegd stroomdraadje werkt in dit geval het beste. Je ziet dit veel rond boerenerven. Op plekken waar het kan hoog genoeg zodat hij er niet overheen huppelt. Bij de oprit twee of drie draadjes naast elkaar met ca 20cm ertussen. Je kunt de draad door oude tepelvoeringen laten lopen om te voorkomen dat hij op de grond komt als je een erg brede oprit hebt. Het is voor de hond een duidelijk zichtbare barrière op een plek waar een hekwerk niet mogelijk is. En beter dan de hond onder de auto.

Femke_Tweety

Re: Hond loopt weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 10:29

In de Betuwe zie je dat systeem veel.

Dan soms met 4 of 5 draden parallel zelfs.

Lijkt me in de begin fase handig, hij moet niet leren dat hij er met een sprong overheen kan.

Wel stroom erop, maar geen achterlijk zware klap!

En bij het aanleren zorgen dat je dat even heel bewust doet.
Dat je het in goede banen kunt leiden.

Niet dat hij een klap krijgt, schrikt en daardoor buiten het erf terecht komt.

Hij moet!!!! in de beginfase doorkrijgen welke kant 'safe' is zeg maar.

Evt beginfase aan een lijn waarbij hij net wél op het draad kan komen, maar niet verder.
Zodat hij echt leert dat erop of erover geen optie is.

En anders toch gewoon een heining/hek plaatsen of aan een lijn leggen.
Hoe vervelend ook, maar het is echt jouw taak/verantwoordelijkheid om je hond op je erf te houden.
Dat kan en mag je niet bij een ander neerleggen.

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 10:32

wij wonen ook op de boerderij en dus een heel groot erf.
Als je de hond direct van jongs af aan leert hoe ver hij mag is dat er goed in te krijgen.
Onze vorige 2 boxers hoefde nergens een draadje die bleven keurig binnen de ontzichtbare
omheining.
Onze boxer nu is meer waaks en als ze in de tuin zit dan moet ze niet over de grens gaan........
Dus een stroomdraadje. Ging eerst ook niet.
En toen (Ik denk dat veel mensen dit nu erg zielig gaan vinden...) stroom van het weiland alleen op de tuin en een keer met de neus er tegen aan. Als er nu alleen al een draad op de grond ligt ze komt niet in de buurt.
Ze loopt zonder halsband op het erf en zodra we gaan wandelen/fietsen krijgt ze een riem om.

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 10:40

Nyaleti schreef:
Petfence is helaas geen optie meer omdat dat nu dus verboden is..

Ik snap dat het Petfence systeem traumatisch kan zijn voor een hond als je het systeem aanlegt rond de postzegeltuintjes die je tegenwoordig vaak ziet bij nieuwbouw. Of de bewegingsruimte te veel beperkt.

Als je de ruimte die je afzet groot genoeg maakt, kan je hond lekker rennen en spelen. Zonder schokjes of trillingen.
Onder een vrachtauto, aurto of tractor komen lijkt me ook best traumatisch. Als ze het al overleven

loyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 11:46

Wij hebben dit probleem ook, en toch een stroomband aangeschaft. Veel meer rust voor zowel de hond als ons. Onze hond is aangereden nadat hij ook iedere keer door de dichte heg wurmde. Grote tibetaanse mastif en de schrokband werkt perfect, hij heeft het 1 x gevoeld en nooit meer iets gedaan dus krijgt ook geen stroom meer.

Ook gehoord dat dit verboden is, maar wel overal nog te koop..

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 11:59

Nyaleti schreef:
Petfence is helaas geen optie meer omdat dat nu dus verboden is..

Zie, daar trek ik me dus niets van aan. Als ik moet kiezen tussen "hond plat door auto" of "hond schrikt van verboden stroomstootje" dan is die keuze voor mij niet moeilijk. En dat leg ik met liefde een ieder die moeite heeft met die methode, graag uit.

Waarbij ik het verbod op elektrische halsbanden bij trainingen die niet om leven en dood gaan, volledig ondersteun. Anti-blafbanden zijn gewoon mishandeling.

De elektrische omheiningen zijn niet verboden voor katten. Ze worden gewoon verkocht dus verkrijgbaarheid is ook geen probleem. Onze hond zit op de Catfence met een Add-a-dog halsband. Schok op de allerlaagste stand en met de kleinste pinnetjes. De hond is slim genoeg, die loopt nooit meer over de grens. Zodra we gaan wandelen krijgt zij een ander tuig om, dat weet ze heel goed en dan loopt ze zonder problemen mee over de grens.

De hond en de katten hebben binnen de grenzen van de Catfence ongeveer 6.000m2 ruimte. Genoeg ruimte dus om echt de pootjes te strekken. En teveel ruimte om op een andere manier te omheining.
Zou je een tuin hebben van plm 100m2, is het wellicht een ander verhaal.
Laatst bijgewerkt door Dees op 12-07-22 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 12:01

Femke_Tweety schreef:
In de Betuwe zie je dat systeem veel.

Dan soms met 4 of 5 draden parallel zelfs.

Lijkt me in de begin fase handig, hij moet niet leren dat hij er met een sprong overheen kan.

Wel stroom erop, maar geen achterlijk zware klap!

En bij het aanleren zorgen dat je dat even heel bewust doet.
Dat je het in goede banen kunt leiden.

Niet dat hij een klap krijgt, schrikt en daardoor buiten het erf terecht komt.

Hij moet!!!! in de beginfase doorkrijgen welke kant 'safe' is zeg maar.

Evt beginfase aan een lijn waarbij hij net wél op het draad kan komen, maar niet verder.
Zodat hij echt leert dat erop of erover geen optie is.

En anders toch gewoon een heining/hek plaatsen of aan een lijn leggen.
Hoe vervelend ook, maar het is echt jouw taak/verantwoordelijkheid om je hond op je erf te houden.
Dat kan en mag je niet bij een ander neerleggen.

Als ik het goed begrijp is de hond dit pas later gaan doen?
Hek is geen optie schrijft TS toch.

Als de buren vriendelijk zijn naar jouw hond zou ik dit alleen maar fijn vinden, maar desalniettemin is het inderdaad niet hun probleem. Als ze aardig zijn dan jagen ze hem voor je weg, maar niks moet.

Ik zou idd kiezen voor stroom, of opruimen die hond.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-22 12:25

Maar wat voor band moet ik dan kiezen? Dat wordt een tweedehands set dan omdat het niet meer verkocht mag worden, maar als ik daarvoor ga wil ik wel een 'veilige', eentje die opbouwt: eerst piepen, dan trillen en dan pas een schokje?

Hoe ga je hier mee aan de slag? Als hij niets vermoedend weer de grens overgaat en ineens een schok krijgt, ook niet weet waarom of welke kant hij op moet (al zal die toch wel naar binnen rennen), is het wel sneu.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 12:29

Nyaleti schreef:
Maar wat voor band moet ik dan kiezen? Dat wordt een tweedehands set dan omdat het niet meer verkocht mag worden, maar als ik daarvoor ga wil ik wel een 'veilige', eentje die opbouwt: eerst piepen, dan trillen en dan pas een schokje?

Hoe ga je hier mee aan de slag? Als hij niets vermoedend weer de grens overgaat en ineens een schok krijgt, ook niet weet waarom of welke kant hij op moet (al zal die toch wel naar binnen rennen), is het wel sneu.

Er zijn nog genoeg webwinkels die deze banden en sets verkopen.

https://www.agrishop.nl/hond/hondenomhe ... ining.html

Je zal dit moeten trainen. Je kan het niet de hond zelf laten uitzoeken. Want als hij de verkeerde kant op springt dan heb je een probleem.

Wij hebben bij de Aussie de band omgedaan, hem aan de lijn gedaan en meegenomen naar de draad. Ze moeten eerst leren dat de draad erzit.
Als je googled op Petsafe vind je een hele trainingshandleiding. Die hebben wij aangehouden en soms nog kleinere stappen gemaakt vanwege de overgevoeligheid van de Aussie.

Mocht je tips en/of informatie willen mag je altijd pb'en.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 12:44

Nyaleti schreef:

Niet. Onzinnig hoe hier illegale methoden worden aangeraden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 12:58

Ik gebruik de tractive GPS voor m'n wegloopcollie en overdag gaat ze in een stukje met een schapennet.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-22 14:06

Ik ga zoeken naar een Petfence band. Aangezien het een deusje is soms, denk ik dat één keer een schrokje al genoeg is. Dat onthoudt hij wel, dan zullen trillingen in het vervolgens voldoende zijn.

Niet leuk, maar als hij een keer onder een auto ligt of wat verkeerds eet etc is het helemaal ellende.

Overal iets van gaas zetten en op de oprit een stroomdraadje vind ik eigenlijk de ideale oplossing maar m'n moeder vind de tuin heilig wilt dus niet overal "zo'n lelijk hek" waar ik me ook wel in kan vinden maar daar ga ik ook even naar zoeken.

Overal stroomdraadje spannen wordt hier lastig met de tuin, heg en de lange afstand. Om dan overal stroom op te houden en het zo te zetten dat hij er daadwerkelijk respect voor heeft.. :=

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 14:19

Prairy schreef:
Vind trouwens wel dat je er lekker makkelijk over denkt, dat de buren het maar op moeten lossen. Als je mijn buren was geweest had je je hond in het asiel kunnen gaan ophalen. Wat nou als hij straks hun kat op hun terrein ziet lopen en de kat pakt?

Jouw hond, jouw probleem. Als hij niet los kan lopen, dan moet je hem dus vast leggen of een andere oplossing bedenken. En anders geen hond nemen.

Nou ja zeg, dit vind ik ook wel ver gaan→ de hond naar het asiel brengen. Wat onaardig en is gewoon niet nodig→ of hij moet een bijter zijn cq vervelend dan was ik er ook zo mee klaar.

De hond van de buuf kwam hier ook altijd buurten (en zijn ontlasting doen) := . Zij wist zich tussen het houten hek te wurmen. De buren vonden dat echt verschrikkelijk. Wij niet, want nessie is een grote schat en een ongelooflijke leuke hond, en een schop is zo gepakt en dan hoppa de kakjes in de struiken gemikt. Op de een of andere manier is het van de ene op de andere dag opgehouden en ze komt me nu dus nooit meer begroeten |( . We missen haar, maar voilà voor de buren vind ik het fijn dus ik haal haar uit me zelf ook nooit meer aan. Maar jammer vind ik het wel. Nessie loopt gewoon nog los rond dus er is niets opvoedkundig of zo gedaan. Ik bracht haar alleen na de stormachtige begroeting (moest vaak wachten tot ze kakkie gedaan had) terug naar huis. Dat vond ze niet heel erg leuk maar ze ging wel.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 12-07-22 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 14:20

Kuggur schreef:
Nyaleti schreef:

Niet. Onzinnig hoe hier illegale methoden worden aangeraden.

Nou hartstikke logisch toch, hond moet een - niet voor niets illegale - schokband om, omdat een hek zo lelijk staat en training of tijdelijk (als er geen toezicht is) in een kennel opsluiten niet eens aangekaart is.

Vraag me af wat voor feest het zou worden bij vergelijkbare adviezen in een paardentopic, elektrische sporen aanraden omdat een paard op buitenrit zijn eigen gangetje gaat ofzo... :+

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-22 14:24

Hekwerk heb ik niks over te zeggen.
Een hok lost niks op. Kan nou niet zeggen dat dat een goede oplossing is, je hond in een hok proppen.
Hij zit gewoon binnen hoor als er geen toezicht is. Het is geen erf / waakhond omdat ie toevallig op een boerderij woont.

Heb je tips om dit te trainen? Hij weet donders goed dat ie het niet mag dus als wij voor in de tuin bezig zijn, loopt hij de straat niet op.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 14:35

Draad kan gewoon over een hele lange afstand. Dat is gewoon een smoesje :o
Weide draad kan gewoon over een paar hectare uitgezet worden waarbij het stroom overal nog prima werkt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 14:38

Wij hebben wel rondom groen gaas om de paarden, varkens en honden binnen te houden en andere honden buiten te houden. Bovenop een stroomdraad en bij enkele plekken laag nog eentje voor.

Het gaas zie je niet eens en belemmert je uitzicht helemaal niet. Valt totaal weg in al het groen. En buitenom groeit de braam erdoor.

Mn teefje is op de hei ooit door stroomdraad gegaan naar een afgezet stuk. Ipv dat het haar tegenhield, ging ze door en durfde echt niet meer terug.
Onze honden waken ook fanatiek, dus die laten zich niet tegenhouden door een stroom draadje als andere honden langslopen.

Als we in de tuin zijn, zijn ze bij ons en bij de paarden kunnen ze dus ook geen kant op. geeft wel veel rust en is het me echt dubbel en dwars waard.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 14:46

Ik ga hier toch even op inhaken. Als ik daardoor half hond houden bokt over mij heen. So be it.

Er wordt gedaan alsof de onzichtbare omheining + halsband pure dierenmishandeling is. Maar eerlijk? Dat is het niet. De hond krijg 2 a 3 keer een schok op het niveau dat jij zelf in kan stellen. Je kan het dus op het laagste niveau zetten. Deze schok heb ik zelf ervaren uit lompigheid en het is vervelend maar echt niet pijnlijk.
Daarnaast als je goed traint, draait de hond bij de trilling al om. Er gaat namelijk altijd een trilling vooraf de schok. De hond kan dan de keus maken om tòch door te lopen en een schok krijgen of omdraaien. Ze zijn slim genoeg om dat snel genoeg door te hebben.

Daarnaast vind ik het niet hond vriendelijk als je een groot terrein hebt, maar de hond de hele dag in de kennel zit en niet vrij rond mag lopen. Dan kan je het stukje opvoeding erin gooien, maar dat wil niet zeggen dat ze achter die grens blijven.

Ik heb een overgevoelige Aussie en daarmee hebben we flink getraind met deze halsband. Kleine stapjes en het heeft even geduurd. Maar ik weet nu dat hij niet de weg op zal schieten en onder een auto, fietser of trekker terecht zal komen. De hond weer dat hij bij de lijn vandaan moet blijven en als hij koppig is en het toch probeert, dan merkt hij dat snel genoeg.

Maar deze omheining/band dierenmishandeling? Nee. Dat is het zèker niet.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 14:48

Daarnaast; als ik flink moet uitwijken of remmen voor jouw hond en een ongeluk krijg of veroorzaak, heb je ook een behoorlijk probleem. Je mag afgelegen wonen, maar je weet nooit wie er wel een keer rijdt.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 15:40

CupCakes_ schreef:
Ik ga hier toch even op inhaken. Als ik daardoor half hond houden bokt over mij heen. So be it.

Er wordt gedaan alsof de onzichtbare omheining + halsband pure dierenmishandeling is. Maar eerlijk? Dat is het niet. De hond krijg 2 a 3 keer een schok op het niveau dat jij zelf in kan stellen. Je kan het dus op het laagste niveau zetten. Deze schok heb ik zelf ervaren uit lompigheid en het is vervelend maar echt niet pijnlijk.
Daarnaast als je goed traint, draait de hond bij de trilling al om. Er gaat namelijk altijd een trilling vooraf de schok. De hond kan dan de keus maken om tòch door te lopen en een schok krijgen of omdraaien. Ze zijn slim genoeg om dat snel genoeg door te hebben.

Daarnaast vind ik het niet hond vriendelijk als je een groot terrein hebt, maar de hond de hele dag in de kennel zit en niet vrij rond mag lopen. Dan kan je het stukje opvoeding erin gooien, maar dat wil niet zeggen dat ze achter die grens blijven.

Ik heb een overgevoelige Aussie en daarmee hebben we flink getraind met deze halsband. Kleine stapjes en het heeft even geduurd. Maar ik weet nu dat hij niet de weg op zal schieten en onder een auto, fietser of trekker terecht zal komen. De hond weer dat hij bij de lijn vandaan moet blijven en als hij koppig is en het toch probeert, dan merkt hij dat snel genoeg.

Wat jij (en ook ik for that matter) er van vindt is irrelevant. Het is een illegale methode. Een regel die is ingesteld uit het oogpunt van dierenwelzijn (wat anders).

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 15:50

CupCakes_ schreef:

Mij krijg je niet over je heen hoor. Het zou niet mijn eerste optie zijn maar liever dat op een verantwoorde manier inzetten dan mijn hond of anderen in gevaar brengen.

Maar indien dit niet mag, dan moeten paarden en koeien ook maar achter een gewoon draadje zonder stroom in de weide blijven?

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 16:31

Nyaleti schreef:
Ik ga zoeken naar een Petfence band.

Overal stroomdraadje spannen wordt hier lastig met de tuin, heg en de lange afstand. Om dan overal stroom op te houden en het zo te zetten dat hij er daadwerkelijk respect voor heeft.. :=

Je beseft je dat je voor een Petfence ook een draad moet spannen die in een gesloten circuit naar het kastje loopt?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 16:51

Verboden zijn traningsmethoden met elektrische banden voor honden.
Hiermee zijn de elektrische omheiningen in "the slipstream" meegetrokken. Elektrische omheiningssystem an sich zijn niet verboden.

Met een goed verhaal, zoals ts dat heeft, zie ik geen reden om een elektrische omheining niet als optie te zien.

Ts: https://www.petsafe.com.
Rechtsboven kun je NL selecteren.