Wat moet ik weten voor ik kippen ga kopen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sakura789

Re: Wat moet ik weten voor ik kippen ga kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 10:00

Ik herken bij krielkippen trouwens niet dat ze mega veel lawaai maken en alles omver woelen. Zelfs onze haan was een hele rustige. Wel een pietje paniek en niet zo tam als de kipjes.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 10:06

Ik heb Cochin groothoenders, een bewuste keuze omdat de echte legkippen gekweekt zijn om op zo kort mogelijke tijd zo veel mogelijk te leggen en dat wilde ik niet. Mijne leggen met periodes en zoals iemand anders al schrijft, als ze broeds zijn, leggen ze geen eieren en zijn ze erg volhardend.
Ik vind het heerlijke kippen, las ooit dat ze minder erg scharrelen en kapot maken dan "gewone" kippen maar ze lopen hier op 30 are dus op zich is dat geen probleem.
Het zijn hele rustige en lieve kippen en ook de hanen zijn schatjes.

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 10:07

Kippen zijn zo leuk <3 Ik heb momenteel 1 legkip, 2 Padua's en 3 Cochin krielen. De Padua's zijn supertam, komen als je ze roept en vinden het prima om opgepakt te worden en zo gezellig door de tuin te wandelen in je armen :') De Cochins raad ik niet aan. Leuke kipjes om te zien, maar worden om de haverklap broeds en blijven ook vaak langer dan 3 weken broeden. De Padua's zijn sierkippen dus leggen niet zoveel eitjes, maar ze zijn wel fantastisch als gezelschap <3 Binnenkort wil ik graag nog enkele Vorwerk hennen bijhalen. Dat zijn goede leggers die niet makkelijk broeds worden en met een beetje moeite best tam gemaakt kunnen worden!

Voor het kippenhok gebruik ik sinds enkele jaren Finecto+ Protect spray tegen bloedluizen etc. Sinds ik dit regelmatig spray, hebben we geen mijten/luizen/vlooien meer gehad terwijl we voordien elk jaar prijs hadden. We hebben een gigantische kippenwei, maar toch ontsnappen de kippen graag om door de tuin te lopen :+ Dat stukje opvoeding ontbreekt nog een beetje haha, naast nog wat aanpassingen doen aan de omheining om ontsnappen te voorkomen.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 11:00

Wat leuk dat je kippen neemt *\o/* wij waren voorheen de zwerfdierenopvang en kregen regelmatig kippen,van grote moekes tot mini wolletjes.zelf nu nog maar barnevelders kippen.pas wel goed op waar je ze vandaan haalt,ik kocht 6 kippen vol met luis oid,andere kippen vlogen ze aan en pikte ze dood,zo sneu.wat dat betreft zijn het kannibalen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 20:25

Nee mini T Rex zijn het. :')

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 21:04

TrIjNiE__ schreef:
Kippen zijn zo leuk <3 Ik heb momenteel 1 legkip, 2 Padua's en 3 Cochin krielen. De Padua's zijn supertam, komen als je ze roept en vinden het prima om opgepakt te worden en zo gezellig door de tuin te wandelen in je armen :') De Cochins raad ik niet aan. Leuke kipjes om te zien, maar worden om de haverklap broeds en blijven ook vaak langer dan 3 weken broeden. De Padua's zijn sierkippen dus leggen niet zoveel eitjes, maar ze zijn wel fantastisch als gezelschap <3 Binnenkort wil ik graag nog enkele Vorwerk hennen bijhalen. Dat zijn goede leggers die niet makkelijk broeds worden en met een beetje moeite best tam gemaakt kunnen worden!

Voor het kippenhok gebruik ik sinds enkele jaren Finecto+ Protect spray tegen bloedluizen etc. Sinds ik dit regelmatig spray, hebben we geen mijten/luizen/vlooien meer gehad terwijl we voordien elk jaar prijs hadden. We hebben een gigantische kippenwei, maar toch ontsnappen de kippen graag om door de tuin te lopen :+ Dat stukje opvoeding ontbreekt nog een beetje haha, naast nog wat aanpassingen doen aan de omheiningom ontsnappen te voorkomen.

Wij gebruiken ook finecto. De spray voor in het hok en de poeder over het voer. Nooit meer last gehad.

Afbeelding

Dit is onze superhaan

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 21:07

Afbeelding
Dit is mijn ventje. :+

Met erachter mevrouw T Rex. :+

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 21:18

Marcella schreef:
[ Afbeelding ]
Dit is mijn ventje. :+

Met erachter mevrouw T Rex. :+

Mooi hè, hanen <3 is ie beetje tam?

Die van ons is super lief. Hebben nog een klein cochin haantje die mega agressief is. Gelukkig hebben we de ruimte en kan die met zijn hennetje lekker zijn eigen gang gaan

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 21:37

Zorg naast een nachthok ook voor een ruime buitenren voor als je ze wegens vogelgriep binnen moet houden. Dan hebben ze in ieder geval meer bewegingsruimte dan in een gemiddeld nachthok (tenzij je een hele schuur als nachthok hebt, natuurlijk). Kies voor een fijne maas gaas, waar geen wilde vogels doorheen kunnen en een goed gesloten dak. Als je alleen gaas doet, kunnen wilde vogels alsnog hun ontlasting in de ren laten vallen.
En wat wil je voor grootte: krielkippen zijn voortdurend broeds, kunnen goed vliegen als je ze niet kortwiekt en hebben kleine eieren. Middenmaat is vaak rustig, kunnen minder goed vliegen en leggen een mooie maat eieren.
Wil je een haan erbij of juist niet. Het kan namelijk ook een wekker voor de buren zijn en niet iedereen is daarvan gecharmeerd. Er zijn hanen die om vier uur 's morgens al beginnen.
Ook belangrijk om voedsel in goed afsluitbare tonnen te bewaren. Dit trekt anders heel veel ongedierte aan.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 21:44

Paardenfan25 schreef:
Mooi hè, hanen <3 is ie beetje tam?

Die van ons is super lief. Hebben nog een klein cochin haantje die mega agressief is. Gelukkig hebben we de ruimte en kan die met zijn hennetje lekker zijn eigen gang gaan

Super lief en geeft ook een super karakter door. Ook heel lief en zorgzaam voor zijn kuikens. Dit is ook een haan die je echt niet meer weg wil hebben. <3

Kan ook zo gewoon een hen pakken en niks aan de hand.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 22:26

Ik ben wel heel benieuwd naar foto's van verblijven

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 07:19

Broedsheid is idd ook een ding. We hebben 1 super broedde hen en dat is best lastig als je geen kuikens wilt.

Ons kippenhok is ruk. Jaar geleden €325 voor betaald en het is gemaakt van goedkoop sloophout. Zie hier achter op de foto.
Echt hele goedkope oliebol. Enorm balen maar goed.

We gaan in augustus een nieuw verblijf maken. Geïsoleerd, veel hoger (makkelijk schoonmaken) en met een apart stuk waar ze in opgesloten kunnen worden in de avond. Dan kunnen ze zelf bepalen wanneer ze naar bed gaan en hoeven wij daar niet op te wachten haha.
Afbeelding

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 07:53

Paardenfan25 schreef:
TrIjNiE__ schreef:

Voor het kippenhok gebruik ik sinds enkele jaren Finecto+ Protect spray tegen bloedluizen etc. Sinds ik dit regelmatig spray, hebben we geen mijten/luizen/vlooien meer gehad terwijl we voordien elk jaar prijs hadden. We hebben een gigantische kippenwei, maar toch ontsnappen de kippen graag om door de tuin te lopen :+ Dat stukje opvoeding ontbreekt nog een beetje haha, naast nog wat aanpassingen doen aan de omheiningom ontsnappen te voorkomen.

Wij gebruiken ook finecto. De spray voor in het hok en de poeder over het voer. Nooit meer last gehad.

[ [url=m/lGJXNJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is onze superhaan

Wat een prachtige haan! Welk ras is dat?

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 09:16

Ik mis hier een antwoord, geen idee of de vraag gesteld is, op de vraag hoe groot het oppervlakte is waar je de kippen wilt houden en of je midden in een wijk woont enz.!?

Ik heb sinds vorig jaar kippen, zelf de eitjes uitgebroed en daar 4 hennen en een haan van overgehouden. Daarna nog 2 scharminkels erbij gehaald.
De haankuikens die nog meer uitgekomen waren had ik het geluk dat ik hen allemaal heb kunnen verkopen.
Verder hebben mijn kippen in de zomer 550 m2 ruimte buiten en nog een schuur van 75 m2 waar ze vrij op mogen lopen. In de winter hebben ze zelfs nog 490 m2 extra buiten ruimte, dit deel van de tuin zit in de zomer dicht vanwege de moestuin die in dat deel zit en als familie op bezoek is dat er niet overal kippenpoep ligt. Ik heb geen hele hoge omheiningen hier maar omdat ze zoveel ruimte hebben zoeken ze het ook niet op om te ontsnappen.

Dus als je het mij vraagt wat is er nodig, Veel ruimte!
Daarnaast inderdaad een goed nachthok waar geen roofdier in kan komen en waar ook legbakken zijn voor de eitjes.
Ik raad het gebruik van stro af omdat dit een goede verstop plek van bloedluis is en dat wil je niet in je hok hebben.
Sommige kippen rassen leggen het hele jaar door, andere kippenrassen leggen in de winter niet. Sommige kippen rassen leggen meer omdat ze niet snel broeds worden, andere rassen leggen duidelijk minder omdat ze heel snel broeds worden.

Ik heb voor ik aan kippen begon ook een hele speurtocht gedaan zoals jij doet om goed te weten waar ik aan begon maar ook welk ras ik wilde. Ik heb toen zelf wel veel gehad aan een website, maar kan hem niet meer vinden. 2 andere websites vond ik toen ook wel heel handig, de website van omlet, staat per ras een aardige beschrijving en vaak nog foto's eronder van mensen die het ras hebben en de website van levendehave, ook hier staat een aardige omschrijving.

Voor mij waren de eisen: Geen vlieger (geen hoge omheining), eitjes ook in de winter, niet snel broeds en een rustig en vriendelijk ras. Ik had toen een lijstje met rassen en liet deze aan mijn vriend zien. Bij de Barnevelder zilver dubbelgezoomd werd hij ineens heel enthousiast, dus die zijn het geworden.

Mijn dames, en heer <3 :D

Afbeelding

Afbeelding

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 09:21

Amber15 Dat is New Jersey Giant. Grootste kippenras ter wereld.
Ik vind het prachtige dieren en ze maken minder herrie dan de kleinere rassen. Haan heeft wel volume, maar laag geluid,dus niet irritant.
Vwb hok hebben wij een schuur laten plaatsen met een luikje voor toegang. Onderkant gemetseld tegen ratten. Veel legstokken met plank ertussen zodat ze kunnen kiezen waar te zitten. Hoeven ze elkaar niet allemaal te zien. Geeft wel rust met 2 hanen.
Verder heb ik onder de stokken een gemetseld muurtje met rooster eropen schep ik 1 keer per jaar de gedroogde kippenmest op mesthoop. Geen stank dus. Kippen lopen overdag vrij rond op erf (ruim hectare). Zijn wel plekken waar ze gaten graven en een moestuin is ook geen succes :D
Laatst bijgewerkt door Paardenfan25 op 18-07-22 09:23, in het totaal 2 keer bewerkt

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 09:22

Investeer in een goed hok.
Wij hebben iets via welkoop. Maar die valt na 3 jaar aan alle kanten uit elkaar. Ik gok dat de ren die we er zelf aan hebben gemaakt veeel langer mee gaat.

Ik heb trouwens zijdehoentjes. Super leuke kippen, lief voor de kinderen en knuffelbaar. Maar enorm broeds. Hier kan ik ze broeds laten zijn ze komen wel eten en drinken in de ochtend en na een paar weken komen ze er weer af. Maar is natuurlijk ook niet ideaal.
We hebben echter al veel geprobeerd. Meer uitdaging in de ren, buiten sluiten... etc. Etc. Maar niks helpt

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 11:08

Ahh zie dat ik het broedsheid stukje vergeten ben bij mijn barnies. Ze zijn nu 1 jaar en 2 maanden en in al die tijd is er 1 broeds geweest. Ik heb haar buiten gezet en de deur naar het hok dicht gelaten. Ze is 1 dag een beetje aan het mopperen geweest en de 3e dag zat ze in de avond alweer op stok en de 4ee dag kwam ze zelfs weer gewoon normaal mee naar buiten en buiten dat ze nog een beetje op standje fluffy was kwa veren ging ze niet meer zitten broeden. :D Ik weet niet of ik gewoon veel geluk heb of dat ze echt maar zo weinig broeds worden en weer zo makkelijk broeds af zijn maar voor mij zijn mijn dames echt geweldig fijn :D

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 14:58

Barnevelder kriel worden eigenlijk nooit broeds. Ik heb recent er één gehad die het uiteindelijk 3 weken heeft volgehouden, maar ze had pas na een week eieren gekregen omdat de meeste barnevelders na een dag of 4-5 er wel weer klaar mee zijn, dus ik heb alsnog de eieren in de broedmachine moeten leggen. Wij hebben ondertussen 10 jaar barnevelder kriel, ondertussen 2 groepen van 5-6 hennen met haan (mijn ouders een groep en ik een groep) en dit was het dichtste dat we ooit bij een echte broedsheid zijn gekomen.

Dit in tegenstelling tot de cochin kriel, die in maart/april broeds neigen te worden en dat rustig tot september volhouden, ondanks iedere dag buiten zetten en hok afsluiten. Het is de reden dat mijn ouders ze weggedaan hebben.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 15:18

Dat je ze geen Babetje moet noemen -O- Alle kippen zijn hier tot nu toe overleden van ouderdom, behalve Babetje en Babetje 2.0 -O-

Ik vind kippen ontzettend gezellig in de tuin en als je ze van jongs af aan wat in de hand hebt, zijn ze ook best mak. Roep hier kippie kippie kippie en alles komt aangerend. En ik vind het wel fijn dat het een soort wandelende vuilnisbakken zijn :Y)

Als je ze als jong kippetje koopt, let dan goed op dat je wel een hen meekrijgt en niet een haan. Hier was Juultje toch echt een Julius toen die wat groter was :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 15:39

Of haal ergens waar je haantjes kan terugbrengen, mocht je daar zelf echt geen plek voor hebben. Als het dan toch fout is gegaan, zit je niet met een haan.

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 16:03

Hier nog een kippenfan!

Er is volgens mij al veel gezegd maar een aantal aandachtspuntjes:
- Ik weet niet of je in een woonwijk woont of achteraf maar graaf anders de omheining ivm vossen;'
- Wij hebben grote kippen en krielkippen en die krielkippen zijn super snel broeds en echt weken lang. Ze leggen dan geen eieren;
- Je kunt er heel veel etensresten aan kwijt, zowel rauw als gekookt, ideaal!
- Zorg dat je het hok goed schoonhoudt want dat helpt om bloedluis te voorkomen;
- Onze omheining is 1.80m.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 18:20

Hier een grote kippenliefhebster, ik heb er 25 + een haan :D Ik heb ze op 450 M2 lopen met een nachthok met een automatisch luik. Helaas in het verleden een vos op bezoek gehad en daarom veel geld gestoken in een Fort NO Fox. Dus een hek van 2 meter hoog, stroom erboven en 30 cm beton de grond in. en daarbij nog een automatisch luik op het nachthok. Ik gebruik eens in de zoveel tijd Exzholt tegen bloedluis.

Verder heb ik allemaal soorten. Marans, Brahma's, Araucana's, Barnevelder kriel, Bielevelder kriel, zijdehoenders, cochin, Hollandse Blauwe, Cream Legbar, Australorp, Venitiaanse kriel, Padua, Serama en een leghorn. En wellicht ben ik nog wat vergeten. Ik ben een regelrechte kippendump. Helaas ook wel heel veel hanen gedoneerd gekregen en wat ik niet kwijt kon ligt in de vriezer. De oudste is denk ik 8 en de jongsten zijn een jaar.

Wat niet broeds is bij mij zijn de Araucana's (groene eitjes), Cream Legbar (Blauwe eitjes), Hollandse Blauwe, Marans (Chocolade bruine eitjes), Serama, Barne- en Bielevelder kriel en leghorns.

Extreem broeds zijn de zijdehoenders, cochin en Brahama's.

Voor mij is het echt hobby, ik fok niet wel hebben 2 mensen wel eens broedeitjes afgenomen, haan is Araucana dus al zijn hen nakomelingen ongeacht uit welke hen geeft gekleurde eitjes, maar vraag mij niet hoe ze eruit zien :D ik wil niet met een hanen overschot zitten dus haal ze dagelijks weg.

Mijn tip: maak je tuin, hond, vos en Marter proof of zorg voor een goed nachthok met volledig afgesloten ren met stevig gaas waar roofdieren niet onderdoor, overheen of doorheen kunnen. Zet voer hoog of voer afgemeten tegen ratten. Of zorg voor een kat die ze vangt ;)

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 19:36

Kippen staan hier ook nog op het verlanglijstje, maar onze tuin is heel onlogisch ingedeeld waardoor ik niet zo goed weet waar we het beste een hok kunnen plaatsen.
Een kennis heeft een kippenhok van kunststof. Eerder had ze hout, maar na een aantal keer bloedluis is ze hier op over gedaan en ze zweert er bij.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 21:17

Paardenfan25 schreef:
Amber15 Dat is New Jersey Giant. Grootste kippenras ter wereld.
Ik vind het prachtige dieren en ze maken minder herrie dan de kleinere rassen. Haan heeft wel volume, maar laag geluid,dus niet irritant.

Hij is prachtig!
Ik heb zelf Orpington Buffs.
Meet Herrie :D
Afbeelding

Succes met de voorbereidingen en de aanschaf, ts. Kippen zijn zo leuk.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-22 21:22

Suzanne F. schreef:
Kippenvlooien bestaan ook. Is niet hetzelfde als bloedluis.
Ik vind persoonlijk het werk en de stank die je ervan hebt niet opwegen tegen het plezier en de eitjes maar dat is persoonlijk. Het is goed dat je er zo goed over nadenkt van te voren en waar je rekening mee moet houden. Je stukje gras zal er aan gaan. Je kan beter een ren hebben aan het hok vast of als ze eruit kunnen dat ze een erf hebben om op te scharrelen.

Dit is inderdaad ook waarom we er vooral hard over aan het nadenken zijn of we het wel of niet zouden willen. Ik zou het bijvoorbeeld zonde vinden als het hele gras er aan gaat en het hele jaar een grond/zand vlakte wordt.