Konijntje laten cremeren of begraven?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 18:27

Wij hebben altijd dieren begraven. Voor mij voelt teruggeven aan de aarde als het meest logisch en ook om het dier daar te laten waar het altijd 'thuis' was. Zo hebben we vorige week de hond begraven op de plek waar ze het liefst lag. Maar goed, dat soort gedachtes zijn zo persoonlijk!

Van de hond heb ik wat haren afgeknipt, bij haar borst, poot en staart (was een erg fluffig hondje), zodat ik dat wel altijd in de buurt kan hebben.

Opgraven zou ik afraden, vooral in Nederland met vrij vochtige bodem vergaat een lichaam snel, al is dat ook afhankelijk van de soort bodem of het helemaal vergaat of niet. Al hebben wij wel een wat bijzondere en lugubere ervaring door de konijnen. Mijn moeder nam een tijd geleden konijnen over van een oepsnestje en heeft een flink hok voor ze gebouwd waar ze ook lekker kunnen graven. Alleen hebben ze het schedeltje van onze laatst overleden kat (2,5 jaar daarvoor begraven) opgegraven... Helemaal mooi schoon en gaaf. Dus nu hebben we alsnog een fysiek overblijfsel van de kat, alleen hadden we daar niet persé om gevraagd. :')

Nico12 schreef:
Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd omdat het niet aan de regels van Bokt voldoet

Hoe kom je erop dat het een goed idee is om zo'n gevoelloze reactie te plaatsen? :n

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 18:28

Nico12 schreef:
Moderatoropmerking:

1. Oh echt zo grappig.
2. Diertje is ingeslapen dus wat denk je zelf?

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 19:08

Nico12 schreef:
Moderatoropmerking:

Jij ook hopelijk

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 19:12

ja ik heb er op getemt,wat een kansloze opmerking :(

maar ik heb altijd wel konijnen gehad en liet ze cremeren.
als je nu begraaft en later er weer uit haalt zien ze er echt niet zo mooi meer uit,dus dat zou ik zeker niet doen hoor.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 19:13

Nico12 schreef:
Moderatoropmerking:

Ja, haha, leuk wel. Flappie en zo. NOT.
Weet je hoeveel gevaarlijke medicatie er in een dier zit dat is ingeslapen? Dus nee, konijn kan niet (meer) in de pan na inslapen.

TS: begraven in eigen tuin mág gewoon. Ik zou het wel minimaal 60 cm diep doen, juist ook omdat er gevaarlijke medicijnen inzitten (die jarenlang aanwezig blijven en niet afgebroken worden!), om te voorkomen dat een wild dier gaat graven (en zelf sterft). Zelf opnieuw opgraven ook echt niet doen, zie boven.

pillow

Re: Konijntje laten cremeren of begraven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 19:15

Ik zou een konijn begraven.

Joyce_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 19:35

Veel sterkte met het verlies van je konijntje!

Indien je het idee van ‘in de oven doen’ akelig vindt, zou je ook een watercrematie/resomeren kunnen overwegen.
Een paar maanden geleden is een van mijn cavia’s overleden, en heb ik hem laten resomeren. Nu staat hij thuis in een urntje in de vorm van een hartje, dit vind ik zelf heel fijn.

Deze techniek is in Nederland redelijk nieuw en onbekend, maar misschien is het iets voor je. Ik heb het bij Dierencrematorium NOVIO laten doen, daar ben ik echt heel prettig gesteund en geholpen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 20:03

Nico12 schreef:

Zieke dieren eet je niet, medicijnen wil je ook niet in je lijf en TS kan/wil niet zelf euthanaseren. Bovendien was dit een huisdier/gezinslid met status eeuwig kind, die opeten doe je niet, dan is er wel heel wat mis met de wereld om die stap te moeten zetten.

En ja ik fok en slacht zelf. Maar weet heel goed de waarde van een dier, konijn of welk ander dier als huisdier.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 20:22

Heb één keer een kat laten cremeren, maar dat was een dusdanige aanslag op mijn portemonnee dat ik weer ouderwets ben gaan begraven in de tuin. Van huis uit gingen de dieren al de tuin in of met de rendac mee (al dan niet via de dierenarts) en dat gaat sinds dat ene uitstapje naar cremeren ook weer zo. Zelfs twee kippen liggen ergens in de tuin.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-22 20:34

Dankjewel voor de reacties (behalve die ene dan)!

Ik ben niet van plan om hem gewoon los in de aarde te begraven en dan later weer op te graven want dat lijkt mij inderdaad een slecht idee. Ik ga hem in een behandeld kistje leggen en moest het er ooit van komen het kistje er weer uit halen, zonder open te maken. De kans is klein dat dat ooit gaat gebeuren maar gewoon het idee dat het kan (stel ik bedenk me binnen twee weken en wil hem toch laten cremeren) is wel zo fijn.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 21:00

Ik heb mijn eerste twee huiskipjes laten opzetten, wat er over bleef is gecremeerd.
De rest is helemaal gecremeerd. Ik wil zelf ook gecremeerd worden en dan wil ik de as erbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 21:47

Dit is precies waar Nico op zat te azen, beter gewoon negeren, nou heeft ie wat ie wou.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 21:55

MoppieFilou schreef:
Dankjewel voor de reacties (behalve die ene dan)!

Ik ben niet van plan om hem gewoon los in de aarde te begraven en dan later weer op te graven want dat lijkt mij inderdaad een slecht idee. Ik ga hem in een behandeld kistje leggen en moest het er ooit van komen het kistje er weer uit halen, zonder open te maken. De kans is klein dat dat ooit gaat gebeuren maar gewoon het idee dat het kan (stel ik bedenk me binnen twee weken en wil hem toch laten cremeren) is wel zo fijn.

Allereerst heel veel sterkte met dit verlies. Heel verdrietig.

Ik begrijp dat het konijntje ingeslapen is? Zorg dan wel dat andere dieren (vossen, katten, honden etc) hem niet op kunnen graven. Als zij van zijn lichaampje eten kunnen zij ziek worden.
Hou er ook rekening mee dat het nu zomer is en een lichaam heel snel gaat ontbinden en gaat ruiken/stinken. Ook als het in een kistje zit. Dus het kan goed zijn dat je behoorlijke schrik krijgt als je hem over twee weken weer op zou graven om te cremeren.

Wat je ook kan doen is je dierenarts vragen of zij hem evt een tijdje kunnen bewaren? Zodat jij erover na kan denken?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 22:56

Wij hebben 3 jaar geleden ons hondje laten cremeren.
Hij staat in een kleine urn op de schoorsteen, een mooie canvas foto van hem er naast.
Het was de bedoeling de as na een tijdje uit te strooien bij ons in het weiland.
Er is daar een houtwalletje waar hij vaak rond scharrelde dus dat leek een goed idee.
Maar toch nog nooit gedaan, zolang de urn met de as er nog is, is hij er nog een beetje bij zeg maar.

En natuurlijk jij ook veel sterkte met het verlies van je konijntje.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 23:02

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 23:11

Ik heb altijd de gedachte dat de ziel een soort van uit treed en wat er nog is is het omhulsel van de ziel .

Voor maakt daarom begraven of cremeren niet veel verschil

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-22 23:17

Dankjewel weer voor de sterktewensen en de tips.

Resoneren klinkt inderdaad al stukken beter dan cremeren, maar ik herinner me hem toch liever zoals hij er nu uit ziet zeg maar. Ook al weet ik wel natuurlijk dat het er ook onder de grond niet meer zo fraai uit ziet na een tijdje. Maar dat is dan meer de natuur ofzo. Als ik hem laat cremeren of resoneren weet ik gewoon zeker dat er niets anders meer overblijft dan wat as, daarvoor hoef ik niet eens in de urne te kijken zeg maar. Weet niet goed hoe ik mijn gevoel uit moet leggen.
Hij gaat sowieso in een volledig afgesloten kistje dus andere dieren kunnen er als het goed is niet bij voor er amper nog iets van hem (en het kistje) overblijft.
Denk ook echt niet dat ik hem toch ga willen laten cremeren hoor, ben wel redelijk zeker van gewoon begraven nu. Maar het blijft toch ook minder definitief dan cremeren. Dierenarts had het gisteren nog over mensen die hun hond 1,5 jaar geleden in een houten kist hadden begraven maar gingen verhuizen en hem dus wilden laten cremeren om mee te kunnen nemen. De baasjes hebben hem niet gezien maar dierenarts heeft wel even gekeken, en die zag er nog erg goed uit. Ingezakt uiteraard, maar verder qua haren enzo nog prima.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 23:26

MoppieFilou schreef:
Dankjewel weer voor de sterktewensen en de tips.

Resoneren klinkt inderdaad al stukken beter dan cremeren, maar ik herinner me hem toch liever zoals hij er nu uit ziet zeg maar. Ook al weet ik wel natuurlijk dat het er ook onder de grond niet meer zo fraai uit ziet na een tijdje. Maar dat is dan meer de natuur ofzo. Als ik hem laat cremeren of resoneren weet ik gewoon zeker dat er niets anders meer overblijft dan wat as, daarvoor hoef ik niet eens in de urne te kijken zeg maar. Weet niet goed hoe ik mijn gevoel uit moet leggen.
Hij gaat sowieso in een volledig afgesloten kistje dus andere dieren kunnen er als het goed is niet bij voor er amper nog iets van hem (en het kistje) overblijft.
Denk ook echt niet dat ik hem toch ga willen laten cremeren hoor, ben wel redelijk zeker van gewoon begraven nu. Maar het blijft toch ook minder definitief dan cremeren. Dierenarts had het gisteren nog over mensen die hun hond 1,5 jaar geleden in een houten kist hadden begraven maar gingen verhuizen en hem dus wilden laten cremeren om mee te kunnen nemen. De baasjes hebben hem niet gezien maar dierenarts heeft wel even gekeken, en die zag er nog erg goed uit. Ingezakt uiteraard, maar verder qua haren enzo nog prima.

Volgens mij is dat het verschil tussen vleeseters en graseters... De huid van die dieren is wat dikker heb ik altijd het idee. De haren ook wat stugger als het ware. Waardoor het moeilijker verteert.

Tevens maakt de soort grond ook veel uit en eventuele medicatie, waardoor soms een mummificatie optreedt. Een samenloop van heel erg veel omstandigheden, waardoor je niet kan stellen dat dit voor jouw konijntje ook zal gelden.

Ik zeg dit omdat het wel iets is om rekening mee te houden inzake je besluitvorming. Hoop niet dat ik hiermee ongewenst te verbeeldend ben gaan spreken.