Kat op dieet maar erg zeuren...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xDeena_

Re: Kat op dieet maar erg zeuren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 16:18

Ik heb inderdaad ook vaker gehoord/gelezen dat natvoer beter vult en minder dikmaakt, brokken zijn de echte dikmakers. Ik zou dus inderdaad overstappen naar ander voer. Ik heb geen idee waar je vandaan komt maar wij krijgen voeradvies van natulistic (natulistic.nl). Heeft eigenlijk alleen maar natuurlijke merken zonder alle onnodige toegevoegde troep, zij heeft er echt heel veel verstand van. Winkel zit in almere maar je zou telefonisch advies kunnen vragen en volgens mij bezorgt ze ook!

Daarnaast is natvoer ook makkelijker in zo’n likmat te stoppen. Wij hebben voor de hond een likkom als het ware, geen idee of dit er is voor katten maar dat is net weer wat uitdagender dan zo’n plat matje. https://lickimat.com/products/lickimat- ... 4841784453

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 16:23

Wij hebben ook een voerautomaat die 5 keer per dag draait (plus een zesde bakje dat ik vul wanneer ik de hele automaat vul). Het is pas sindsdien dat onze zeurende kater op dieet niet meer zeurt, omdat hij zich voldoende vol voelt door de dag heen. Telkens kleine beetjes was voor hem echt de oplossing, in combinatie met mij inderdaad los zien van zijn voer.

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 16:26

@Sadira, kan dat ook met natvoer?
Hier ook een zeurder namelijk en heb inderdaad vaker gehoord dat een voederautomaat de oplossing is, weet alleen niet of het natvoer gaat stinken..

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 16:31

Bij onze automaat kan dat inderdaad ook met natvoer. Er zaten koelelementjes bij die je onder het natvoerbakje kunt leggen om het gekoeld te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 16:36

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 17:09

Prairy schreef:
Ik heb die voerpaal ook gehad. Dikke pret voor 1 minuut want mijn main coone had dat ding al heel snel om getrokken en de brokjes vielen er als een jackpot uit...

Ik heb hier zo'n puzzelbord, dat werkt wat beter maar dan voer je dus wel nog zelf.

Ik heb hier ook 3 dikkertjes rond lopen en ben zoekende hoe ik dat opgelost krijg want de 4e niet juist niet magerder worden... En ze allemaal apart voeren vind ik ook niks

Alle 4 basishoeveelheid voeren, en de 4e apart bijvoeren. Ofwel via een luikje op de chip naar een ruimte waar alleen nr. 4 doorheen kan. Ofwel een voerautomaat op chip die alleen nr. 4 open kan maken, bijvoorbeeld:
https://www.zooplus.nl/customerpictured ... eed/479582

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-22 10:53

Kleine update. Hij krijgt sinds een aantal weken langzaam 'original cuisine' van Eden erbij en zo langzaam aan het overschakelen. Denk dat het nu ongeveer half om half is met zijn Royal Canin voeding. Het komt steeds vaker voor dat hij zijn porties die uit de automaat komen niet direct opeten, maar dat hij na een half uurtje ofzo terug komt om de rest op te eten. En zijn middag portie slaat hij wel eens over als hij boven te diep aan het slapen is en het niet hoort := Hij lijkt steeds rustiger.

Al blijft hij nog wel miepen om de 'medicatie met zachtvoer' porties sochtends en savonds, maar dat is ook gewoon als slagroomtaart volgens mij :=

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 11:02

Goed om te weten! Als ons voer op is ga ik dat voer ook eens proberen voor onze obesikat. :o

Wij hebben daarnaast het probleem dat de andere kat net op het juiste gewicht zit maar eigenlijk wel meer mag eten. Alles wat we aan lekkere dingetjes halen trekt ze haar neus voor op. Natvoer likt ze het gelei van af en daarna is het klaar. Lastig hoor, katten.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 11:43

Wat goed om te horen dat dat voer z'n ding doet! :)

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 11:56

Wat goed om te horen! Overigens zeuren die van mij ook, maar ik kan ze succesvol wegsturen dus dat is wel fijn :D

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-22 15:26

Hmmm, hij is wel aangekomen blijkt nu... Dus toch twijfel of dat eden voer het juiste voor hem is....

Hij krijgt momenteel 64 gram en dan 2x PD beetje natvoer.

Zou metablolic (hills) nog wat voor 'm zijn of is dat dezelfde categorie als Satiety van royal canin?

Op dit moment is hij misselijk en had zn ochtend brokken nog niet op. Dus hij heeft een prik gehad tegen misselijkheid (ze kon niets vinden) en komende dagen pil tege misselijkheid

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 15:41

Hills is niet graanvrij, dus daar zou ik sowieso van weg blijven. Je kunt nog een aantal voersoorten proberen. Hier was het ook zoeken waar ze het het beste op doen, die van ons krijgen Applaws, maar je kunt ook eens kijken naar de brokken die in cat 1 of 2 vallen in deze lijst. https://www.catmoneo.nl/beste-kattenbrokken/

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 15:44

Ik heb royal Canin satiety ook gebruikt om af te vallen, maar het is niet echt gezond voer. Hoog in koolhydraten. Hij had ook altijd honger.
Inmiddels krijgt onze kater 2x per dag natvoer (animonda carny) en aangevuld met brok van power of nature.
Beide zijn laag in koolhydraten en hij blijft nu op gewicht en zeurt niet meer om eten.

Natvoer krijgt hij op een likmat en brok een deel in een puzzel, voetbal en de rest in een gewoon bakje met timer.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 16:03

Je kunt ook “purina pro plan DM” gaan voeren.
Officieel voor diabetes en voor diabetes is dat met de koolhydraten net wat aan de hoge kant (18%) maar wel zeer laag vergeleken anderen veterinary voedingen. Beter dan de satiety enzo, van al die merken, zitten echt ramvol koolhydraten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 21:07

Ik gebruik met mijn probleemkat nu uiteindelijk power of nature. Die zijn koolhydraatarm. Ze zijn er beide ook wat van afgevallen terwijl ze vrij kunnen eten.
Lastig hé.. Kun je je kat meer laten bewegen?

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 21:26

Prairy schreef:
Ik heb die voerpaal ook gehad. Dikke pret voor 1 minuut want mijn main coone had dat ding al heel snel om getrokken en de brokjes vielen er als een jackpot uit...

Bij mij ook! Ik heb hem nu verzwaard onderin de poot.
Mijn kat is er niet heel lang mee bezig, maar voor mij was meer voor het schrokken. Ik verstopt ook de portie brokjes door de kamer. Dan moet ze stuk meer moeite doen en beweegt ook iets meer. En het is super schattig als ze op brokjes tocht is.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 21:28

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 21:34

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 21:49

Nee geen ervaring. Ze stonden wel op m’n lijstje toen ik weer aan katten begon maar met twee katten leek het je wat onhandig.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 23:28

Je hebt ook genoeg alternatieven voor die voertoren. Die is idd voor slimme katten niet handig :P
Wij hebben bijv deze. Hier moeten ze met hun pootjes de brokjes uit halen, ze kunnen er niet bij met hun bekje.
Afbeelding

https://www.katten-krabpaal.nl/shop/251 ... erbak.html

Maar je hebt wel meer van dit soort 'intelligente voerbakken'.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 00:11

Ik heb niet alles door gelezen dus sorry als het al vaak herhaald is.
Vanuit de dierenarts werkte ik met de dieet lijn van Specific, ben alleen de naam even kwijt. Echt super resultaten van gezien!
Het voordeel van een dieet lijn is dat je vaak meer brokjes kan geven dan bij ander voer. Dan hebben ze toch nog iets meer dan enkele brokjes in de bak!

Omdat je een automaat hebt, kan je proberen om nog vaker per dag een klein beetje brok te geven. Soms werkt dat, andere katten gaan daardoor de hele dag naast de voerbak zitten :+

En inderdaad elke maaltijd een uitdaging proberen te maken. Vriendin van me heeft een heel leuk bord van de Action! Krijgen ze ook niet om ver gesmeten zoals de toren hierboven.
6 kilo voor een kat van een jaar vind ik wel erg veel := is het een Europees Korthaar / HTK kat of een groot ras? Ik zou dus proberen hem wat af te laten vallen ipv stabiel te houden.

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 00:21

Ik zou, zoals vaker is gezegd, kijken naar power of nature voer. Ik voer zelf meadowland. Er zitten bijna geen koolhydraten in en veel eiwit dus ze hebben er een vol gevoel van.

Ze krijgen daarnaast 's morgens en 's avonds nog natvoer, ook hiervoor geldt, weinig koolhydraten, veel eiwitten. Een van mijn katten is inmiddels weer netjes op gewicht, de ander heeft nog even te gaan. Maar ze zeuren niet om eten, ze eten soms hun laatste portie niet eens op.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-22 20:52

Wellicht interessant, een update weer.

De voerautomaat gaat 3x daags af. Ik had hiervoor het eden holistische voer, en hij deed het er wel goed op in de zin dat hij goed verzadigd was, maar hij kwam echt enorm aan... Dan moest ik hem toch een stuk minder gaan geven, ook onder de aanbevolen hoeveelheid. Omdat het echt weer vlot ging (hij was inmiddels 7 kilo!) ben ik toch naar Hill's Metabolic over gegaan in combinatie met Feringa natvoer. Momenteel is hij weer 6.6 kilo, dus gelukkig wel iets afgevallen, maar het zeuren om eten blijft wel een ding. Hij krijgt de aanbevolen hoeveelheid metabolic en best wat natvoer.

Ik denk dat het toch wat blijft, maar de automaat is echt een top uitvinding. Hij zeurt alleen nog ochtend en avond om het blikvoer met de medicatie, dat zal ook niet echt eruit gaan, want dat vind hij veelte lekker :)

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 21:27

Als je toch een automaat hebt dan zou ik het aantal porties ophogen. Dus vaker per dag (wat minder) aanbieden. Katten eten van nature steeds kleine beetjes. Door meerdere porties blijven ze langer verzadigd.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 10:09

Je kan inderdaad nog proberen het aantal porties omhoog te doen. Probeer elk dagdeel ongeveer hetzelfde te voeren. Of voer tussentijds in een voerspel of voerbal, dan is hij even bezig.