Wel of geen haan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 21:00

Wij hadden ook twee marans kipjes. Eentje van de twee was heel tam, de andere iets minder. De marans hebben altijd veel eieren gelegd, ook 's winters legden ze vrij lang door.
Verder hadden we twee amrock kippen, eentje loopt nog steeds rond. Erg mooie kippen, lekker rustig. Ondanks dat ze groter waren dan de marans waren de eieren ongeveer gelijk qua formaat, en legden ze wat minder eieren, maar ze legden wel langer door. De amrock die nog leeft is nu 6 of 7 jaar oud en heeft afgelopen voorjaar nog een paar eitjes gelegd, maar is nu vrijwel helemaal uitgelegd. Vorig jaar heeft ze wel nog volop eieren gelegd. De marans waren iets eerder uitgelegd.
En dan hadden we nog twee cochin krieltjes. Dat waren de herriemakers van het stel :))
Het was wel leuk om zo veel verschillende eieren te rapen, elke dag pasen haha.
Afbeelding

Onze cochin krieltjes zijn helaas door de roofvogel gepakt uiteindelijk.
De marans zijn ziek geworden en overleden, maar die hadden dan wel ook een slechte start gehad. Tip: niet bij een handelaar kopen!
De amrocks kwamen bij een goede fokker vandaan. Die waren een stuk gezonder. Eentje heb ik helaas een paar jaar geleden ineens dood in het hok gevonden, verder niet ziek, niks aan te zien.. de ander loopt nog gezond en wel rond.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 15-05-22 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Re: Wel of geen haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 21:06

Er zit ook binnen rassen nogal wat verschil tussen de hanen. Een rustige haan is fantastisch om erbij te hebben. Maar er zitten ook etters tussen die je enkels proberen te grijpen. En dat is mn met blote benen niet tof. Dus wel even goed zoeken tot je een lieverd vindt

KDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 21:26

Wij hadden een Brahma haan, maar die lag laatst opeens dood in het hok. Hij kraaide niet gek veel en bij ons deed hij niks maar de kinderen viel hij wel aan… Als er een roofvogel over kwam was hij als eerste terug in het hok, zonder zijn dames :’).
We hebben ondertussen 10 hennen. 2 Brahma’s, 4 bruine legkippen en 4 Leghorns. Weinig gedoe onderling, maar ze hebben wel veel ruimte. Ik vind de bruine legkippen het leukste, ze zijn super tam en lekker levendig. De Brahma’s zijn lekker rustig en laten je tuin heel, maar leggen niet zo goed.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 22:09

Ik heb er geen, zou er op zich best eentje willen, maar zowel mijn man als de buren willen niet. Heb nu wel kuikens (en er zitten ook hanen bij), maar die blijven niet.
Mijn toom van acht hennen houdt zich best goed eigenlijk zonder haan. Er zit een bazige hen bij die niet zoveel legt, maar er wordt niet gekraaid en er is veel rust onderling. Men weet goed hoe de pikorde is.
Ik heb wel een roofvogel op bezoek gehad, en vraag me nog steeds af hoe dat zou zijn afgelopen als ik een haan had. En hoe een haan met zijn hennen omgaat vind ik ook best mooi om te zien. Moet je wel een goede hebben, natuurlijk.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 22:22

De eerste Marans die ik had was heel tam, maar daar kies ik mijn kippen niet op, ik doe er verder ook niks mee. Kan ze wel soms pakken.

Ik heb ik araucana gehad, samen met Marans en Brahma was dat inderdaad net Pasen met verschillende kleuren eieren :D

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 22:32

Bij mijn vorige huis had ik een New Hampshire haan. Een lief rustig dier die alleen vroeg in de ochtend kraaide. De buren daar hadden een Bramha die de hele godganse dag liep te schreeuwen. Hier heb ik ook weer buren met de hele dag kraaiende hanen ze hebben meerdere, gek wordt ik er van. Ik wil hier ook weer kippen maar neem dankzij de buren geen haan.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 23:15

Wij hadden 3 kipjes en een haan. Maar de haan werd steeds agressiever, maar mij en naar de kippen. 1 kip heeft t niet overleeft, zo sneu. Nu dus alleen nog 2 kippen. Ze lopen bij ons niet los ( haan ging de kippen van de buren een beurt geven, de hond maakt ze af en we hebben veel roofvogels).

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 23:27

Wij hebben hier gedumpte zijdehoender haan Sjoert tussen de grote Vorwerk en Marans dames lopen. Hij kraait sochtends rond half 11 een keer en kan niet meer zo goed zien, maar het is wel vermakelijk om te zien hoe hij de dames probeert te verleiden met eten en dansjes.

Een van de Marans hennen heeft eigenlijk de taak van echte haan op zich genomen. Ze kraait af en toe en beschermt de dames (en Sjoert) tegen potentieel gevaar. Af en toe treedt ze ook.

Een haan is een leuke toegevoegde waarde maar let wel goed op dat sommige exemplaren ook om 4 uur snachts kraaien en sommigen kunnen, zeker in het begin, behoorlijk agressief naar je zijn. Vaak kan uiteindelijk ook maar 1 persoon de ren in. Met kinderen misschien niet handig.
Laatst bijgewerkt door Matheno op 15-05-22 23:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 23:27

troi schreef:
Er zit ook binnen rassen nogal wat verschil tussen de hanen. Een rustige haan is fantastisch om erbij te hebben. Maar er zitten ook etters tussen die je enkels proberen te grijpen. En dat is mn met blote benen niet tof. Dus wel even goed zoeken tot je een lieverd vindt

Klopt, onze eerste haan kwam van een groot bedrijf dat hennen en hanen verkocht. Hij viel ons gewoon aan, en ook voor zijn 5 hennen was hij bepaald niet aardig. Na hem hadden we zoiets van 'geen haan meer'. Toen kwam er een zwerfhaan aanlopen. Superleuk en lief dier, die heel veel jaren geweldig voor zijn dames heeft gezorgd. Helaas is hij op een gegeven moment door een van zijn zoons omgebracht. We hebben daarna nog 3 hanen gehad, allemaal fijne vriendelijke en leuke dieren.

Ga naar een particulier die hanen aanbiedt, koop ze niet bij een bedrijf. Ook in vogelopvang vind je ze soms.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 23:39

Wij hadden bewust geen haan, maar er is er eentje aan komen waaien (of gedumpt waarschijnlijk..). Het was een rustig beestje en leek leuk voor de dames te zorgen en hij mocht dus blijven. We kregen er flink wat geluidsoverlast van en hij kraaide niet alleen 's ochtends vroeg, maar ook 's nachts en overdag als hij iets hoorde of zag. Ontzettend irritant, maar goed dat zal er wel bij horen dachten we. Op een goed moment begon hij wat aanvallend gedrag te vertonen en konden we niet onbezorgd het hok meer in. Loslopende kippen in combinatie met de hond durfden we ook niet meer, bang dat de haan de hond aan zou vallen. Uiteindelijk werd hij echt vals naar ons toe en begon hij de kippen oneindig te dekken waarbij hij ze kaalplukte en verwondde. Haan heeft een enkeltje wegwezen gehad toen hij zowel een van onze kipjes een dierenarts bezoek en antibiotica heeft bezorgd als een been heeft opengehaald bij ons. Hier komt er echt geen haan meer in. Hij was hartstikke leuk, tot de hormonen begonnen op te spelen. Nu komen de kipjes eindelijk weer tot rust.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 01:01

Ik denk dat het van te voren niet te zeggen is. Het hangt heel erg van de haan af.
Houd er wel rekening mee dat hanen tegen elkaar op kraaien. Als je buren ook een haan hebben, kan dat best vervelend zijn.

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 06:33

Hier nu ook 2 hanen zelfs en zeer tevreden mee. Hoe ze voor de hennen zorgen, erop passen en ertussen gaan staan als ze ruzie maken, super lief. Het kukelen wen je wel aan s ochtends vroeg :)