Honden uit laten vechten of uit elkaar halen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 14:06

Een vinger in de kont helpt ook. Het meest veilige is om te wachten tot ze hebben over gehapt en vasthebben. Als ze vasthebben vóór het schudden/ scheuren ze uit elkaar halen.

Nóóit met de vingers tussen de bek en nooit trekken.

Er is overigens ook een tip die hardnekkig is over een emmer water, doe dat ook niet asjeblieft. Dat werkt als een rode lap.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 14:11

KimD schreef:
Een vinger in de kont helpt ook. Het meest veilige is om te wachten tot ze hebben over gehapt en vasthebben. Als ze vasthebben vóór het schudden/ scheuren ze uit elkaar halen.

Nóóit met de vingers tussen de bek en nooit trekken.

Er is overigens ook een tip die hardnekkig is over een emmer water, doe dat ook niet asjeblieft. Dat werkt als een rode lap.

het werkt inderdaad niet. Maar goed, als je als tiener in een inmiddels rode keuken staat probeer je alles. :x vingers tussen de tanden steken had ik dan gelukkig wel nog genoeg verstand voor om dat niet te doen. :+ Maar dat koppel heeft me genoeg trauma's gegeven dat ik geen twee teven meer bij elkaar wil. :o

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 14:12

Áls het bij teven onderling tot een gevecht komt, gaat dat inderdaad vaak door tot het eind als je ze niet uit elkaar haalt.
Reuen vliegen mekaar wat makkelijker in de haren maar is vaak meer kabaal dan actie. Na het bekvechten is het ook gelijk weer klaar.

Iig, de OP is te onduidelijk om er uitstekend zinnigs over te zeggen. Maar nee, het is niet normaal om elke zoveel tijd een bevestigde rangorde te betwisten.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 18:17

Mits het allemaal volwassen dieren zijn en de eerste fase is voorbij (ze kennen elkaar wat), dan zouden ze niet meer mogen vechten voor de rangorde hoor. Dat is eenmalig grenzen afbakenen en het zou duidelijk moeten zijn. Ik zou toch denken dat er iets scheelt bij een als ze telkens op elkaar vliegen (ziek, pijn).
Als er een pup tussen zit, kan dat wel wat wrevel geven als die gaat puberen en grenzen gaat opzoeken. Dat kan ik snappen, maar vraagt ook meer duidelijkheid van ons als mens. Dus afblokken als ze hevig worden, voor beiden grenzen geven.

Sowieso altijd uit elkaar. Desnoods helemaal andere ruimte (binnen/buiten of andere kamer/verdieping), afkoelen. Terug bij elkaar zonder stimulanten (voeding, speelgoed, mand).

Ik tolereer een lipje of grom, maar niet blijven grommen of staren en al zeker niet vechten. Er zijn grenzen, je punt is duidelijk, nu iedereen z'n plan weer trekken.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 18:44

KimD schreef:
Een vinger in de kont helpt ook.

Sorry hoor maar dit vind ik echt het meest vreemde advies wat ik ooit heb gehoord. En eerlijk gezegd vind ik het ook niet oké als je dat zou doen.

moonday

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 19:02

Jennyj01 schreef:
KimD schreef:
Een vinger in de kont helpt ook.

Sorry hoor maar dit vind ik echt het meest vreemde advies wat ik ooit heb gehoord. En eerlijk gezegd vind ik het ook niet oké als je dat zou doen.

Ja het klinkt een beetje vreemd hé. Maar het werkt echt :') . De hond schrikt, raakt afgeleid en laat los waar hij of zij mee bezig was. Zorg er wel voor dat je de andere hond ook laat stoppen met vechten

LaPluche

Re: Honden uit laten vechten of uit elkaar halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 22:03

Hebben jullie wel eens een Bullterrier gezien die vast heeft??
Die geeft niks om die vinger hoor, dus klinklare onzin en erg onhygiënisch ook nog....

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 22:41

LaPluche schreef:
Die geeft niks om die vinger hoor, dus klinklare onzin en erg onhygiënisch ook nog....

Wat grappig dat je net dit ras noemt. Een van de rassen waar ik deze theorie zelf heb mogen testen en dat werkt perfect kan ik je vertellen. Ze liet los en de baas van de stafford (de andere hond) kon haar hond mooi wegtrekken aan het tuig. :D

Ik kan zo tien dingen benoemen die ik onhygiënischer vind. Het is niet dat ik daarna met die vinger in mijn mond sta te roeren. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 23:14

LaPluche schreef:

Onhygienisch lijkt me niet echt een argument als twee honden elkaar dood aan het vechten zijn.

Verder is de OP weg gehaald, dus daar kan ik niets zinnigs overzeggen. Maar opstootjes en kabaal heb ik regelmatig in bestaande roedels gezien. Echte vechtpartijen ben ik in bestaande/vast roedels nog nooit tegengekomen.

Ik heb op een hondenkennel gewerkt waar wel eens de roedel aangepast werd zegmaar, en dus ook wel vechtende honden uit elkaar moeten trekken. Dat waren geen incidenten waarbij de hond "vast" hield. Wel waar ze gaatjes maakte. Achterpoten heb ik vaak gehoord, maar in de praktijk heb ik ze altijd gewoon in de nekvel er vanaf kunnen trekken. Soms wel met brute kracht, bij een grote hond, maar toch. Vaak schrokken ze daar ook wel van, want het is natuurlijk een correctie in hondentaal.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 00:27

Menino schreef:
Achterpoten heb ik vaak gehoord, maar in de praktijk heb ik ze altijd gewoon in de nekvel er vanaf kunnen trekken. Soms wel met brute kracht, bij een grote hond, maar toch. Vaak schrokken ze daar ook wel van, want het is natuurlijk een correctie in hondentaal.

Dan had je imo geluk. Het is bloedlink een hond die vecht in zijn nekvel te grijpen.
Ik heb de methode met het aan beide achterpoten aanpakken, optillen en achteruit lopen succesvol toegepast. Een stuk veiliger, en werkt prima.