Hond naar de dagopvang sneu?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 22:47

Yenni schreef:
Hallo,
Mijn vriend en ik willen graag een chihuahua over een jaartje. We zijn verliefd geworden op het ras. We hebben al met verschillende hondjes kennis mogen maken waardoor ons gevoel bevestigd word.

Helaas moet er ook gewerkt worden. De werk schema's zijn zo afgestemd dat het hondje als het volwassen is, maximaal 2 dagen alleen zou zitten ( 8 a 9 uur). Dit vinden wij te lang. Dus de optie is om de hond naar de dagopvang te brengen.
Ben ik dan geen slecht baasje omdat ik de hond dan 2 x per week weg breng?

Gaan jullie honden naar de dagopvang en hoe vinden hun dit?

Verder zou het hondje alle aandacht en liefde krijgen. We zouden er lekker mee op pad gaan. We kijken er zelf al helemaal naar uit. Het nestje staat gepland voor volgend jaar waardoor we nog tijd genoeg hebben om alles voor te breiden.

Groetjes!

Afgezien van het feit dat ik een chihuahua zou afraden vanwege de mogelijkheid op veel gezondheidsproblemen, maakt het je juist een goed baasje!
Op 2 punten zelfs!
1. Je bent er nu al mee bezig zodat je alvast een oplossing kan bedenken
2. Beter je hond lekker naar een oppas dan zielig alleen thuis laten zitten!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 22:57

Wat wel een aandachtspunt is, is dat een oplossing voor de lange termijn niet gegarandeerd is.

Ik heb bij mijn kat door de jaren heen vaker andere oppas moeten zoeken. (Verhuizen oppas, etc.)
Dat was dan wel alleen voor vakanties etc. Dat is wel gelukt, maat het was toch steeds wel weer een gedoe om een passende oplossing te vinden.

akishino

Re: Hond naar de dagopvang sneu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 23:03

(Dag)opvang voor de hond is niet sneu, mits het bij de hond past én je een goede opvang hebt.
Mijn hond zou er doodongeluk van worden, maar de hond van mijn ouders helrmaal happy. Ik denk dat er dus geen pasklaar antwoord is.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 23:12

Waarom wordt er bij kinderen op een kinderdagverblijf niet moeilijk over gedaan en bij honden wel? In het algemeen dan, niet in dit topic.
Ik vind juist dat je goed bezig bent, je zoekt nu al naar opties omdat je weet dat je 2 dagen niet thuis bent. Prima toch als je hond dan op een leuke plek terecht kan, en de andere 5 dagen bij jou is.
Terecht punt is dat chihuahuas wat lastiger te plaatsen zijn in een groep, maar wellicht is er iemand die 2 dagen op jouw hondje wil passen als jij bijvoorbeeld 2 dagen op hun hond past? Vast wel iemand te vinden in een facebookgroep oid.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 06:38

Oei zo vroeg is wel een aandachtspunt hoor. Verdiep je daar alvast even goed in. De kans dat je bij een particulier terecht kunt is groter dan bij een dagopvang op dat tijdstip is mijn ervaring.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 07:31

Ik had voor mijn hond particuliere opvang. Ik moest regelmatig om 6 uur s ochtends starten of tm 22.00 uur werken. Was allemaal geen probleem. Die vrouw richtte haar leven er echt op in. Hij ging met plezier tm 6 maanden toen was het plezier weg en ging hij agressie vertonen. Absoluut niet doordat er iets gebeurt was, helaas gewoon karakter. Hij is toen thuis gebleven 8 a 9 uur lang met mijn oudere honden. Dat kon ik zo met een vriendin regelen dat het gemiddeld 3x per maand gebeurde.
Na 3 maanden had ik ander werk en konden de honden mee. Heb toen zo kunnen afspreken dat van mij plus mijn vriendin de 2 jongste honden altijd mee mochten en de 4 oudjes bleven dan thuis bij vriendin tenzij ziek of slecht weer dan nam ik gerust hele roedel mee naar mijn werk. Dat was overigens dagopvang /pension. Mijn eigen honden mochten dan op de speelweides in de rusttijden van de andere aanwezige honden. Met 5 speelweides op 50 kennels kon elke hond en veel buiten komen. 2 groeps speelweides en 3 voor honden alleen/samen. De honden kwamen bij ons meer buiten per dag dan in gemiddeld huishouden. Een beetje goed bedrijf wat ingericht is op honden te vermaken stopt honden niet zomaar in hokjes laat staan in benchen!! Absurd dat mensen daar voor betalen. Ik liep ook met diverse honden gerust lekker de polder in. Niet elke hond geniet namelijk van speelweides of van spelen in groepen. Zeker chihuahuas ging ik veel liever mee wandelen ook omdat ze maar paar centimeter nodig hebben om te ontsnappen haha en de meeste chihuahuas lopen niet echt over van sociaal zijn richting mensen buiten eigen gezin. Tenminste niet degene die wij gemiddeld hadden

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 08:20

T is vooral heel afhankelijk of t bij de hond past. En dat kan zelfs per pension verschillen natuurlijk.

T kan zeker een opgave zijn om een pension te vinden die zo vroeg open zijn.
Er zijn ook pensions die met een “druppel” werken. Daarmee kun je je hond in een kennel zetten maar verder niet in t pension komen. Daardoor kun je ook op vroege tijdstippen brengen.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 08:24

Mijn pup van nu 5 maanden gaat vanaf 3 maanden 1 dag in de week naar de Dagopvang. Hier in de buurt zit een pension waar alleen kleine hondjes mogen komen. Dit is mijn eerste hond van alle honden die ik ooit gehad heb ( 8 in totaal over de afgelopen 35 jaar) die naar een pension gaat en ik ben 150% tevreden. Hij vindt het er super tof maar het allermooiste is dat hij ontzettend goed de honden taal is gaan spreken. Daar zitten veel chihuahua hondjes dus zoiets zou echt heel leuk zijn mits je hondje van andere hondjes houdt.