Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Het is voornamelijk nu voor in het dagelijks leven dat ik hopelijk gewoon wat beter ga functioneren met haar erbij, ook qua nachtmerries en daardoor ook beter slapen. We zouden wel in 2020 naar Canada maar dat is vanzelfsprekend niet doorgegaan door corona, we weten nog niet wanneer we dan willen gaan. Wellicht is tegen die tijd de stichting al helemaal erkend. Zie ik tzt wel... In het ergste geval kan ze niet mee, en wellicht gaan we dan ook wel niet. Maar dat is voor later zorg.

Mjelleke schreef:Heel veel succes met jullie traject!
Ik heb een hulphond in opleiding bij een kleine opleider die niet bij de ADI of ADeu is aangesloten en word echt nergens geweigerd. Voor de Nederlandse wet maakt accreditatie ook helemaal niks uit, een hond die is opgeleid als hulphond, werkt als hulphond en herkenbaar is als hulphond ís een volwaardige hulphond. (Dus niet een huishond die gewoon een hesje aan krijgt). Ons traject duurt ongeveer 2 jaar, met in mijn geval om de week les.
Helaas is een accreditatie ook geen kwaliteitsgarantie. Ik ben ondertussen best wel wat hulphonden tegengekomen met gedragsproblemen, ook van de grote dure organisaties.
Vliegtuigmaatschappijen en buitenland kunnen wel een probleem zijn.
vliegen doen we dus sowieso eigenlijk niet, en we zijn altijd met z’n tweeën dus als we eens met de auto op vakantie zouden gaan naar het buitenland kan m’n vriend gewoon de boodschappen doen. Daarnaast hebben we binnenkort ook nog een niet-hulphond erbij dus een hondvriendelijke vakantie zal het sowieso worden.

absque_dubio schreef:Heel interessant. Ik heb recent ook geïnformeerd om een eigen hond op te leiden tot hulphond. Maar ik kon niet eens iets vinden wat nog ‘nieuwe’ combinaties aannam. Daarnaast speelt het financiële aspect natuurlijk ook mee.
Ik vind de berichten van mvdende juist heel informatief. Goed om te weten dat er geen officieel examen oid is.
dus dat ze allemaal vol zitten is niet helemaal waar!
ze is natuurlijk nog geen officiële hulphond maar m’n behandelaar vond het prima! Was een hele goede oefening, ze heeft zich keurig gedragen. Keurig iedereen genegeerd en heel braaf op dr kleedje gelegen. Heel trots op d’r.

super dat otje je kan helpen!
Schemerdier schreef:Wat ik me wel afvraag, is dat niet mentaal heel zwaar voor hulphonden? Ze staan toch eigenlijk nooit 'uit'.

daarna gaan we op vakantie dus even een druk dagje maar lekker een week strand 

maar ja die trainen we ook idd! Omdat het soms inderdaad al vermoeiend is om te praten, maar het soms ook gewoon fijn is om non verbale commando’s te kunnen geven als je in een omgeving bent waar je op dat moment even niet kan praten bijvoorbeeld.