En dan zie je opeens 5 gedumpte konijnen lopen... wat doe je dan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dito

Re: En dan zie je opeens 5 gedumpte konijnen lopen... wat doe je dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 08:17

Oooo had ook actie voor mij geweest. Op de rem en inladen maar.
Ze zijn wel heel leuk!!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 08:20

Heb ook een keer een gedumpt konijntje gevonden, bij Meerstad Groningen.
Heel schattig klein en pluizig.
Meegenomen naar iemand die altijd wel een plekje heeft voor verrassing dieren.
De volgende dag had ze jonkies!
Dat werden ook allemaal weer van die grappige pluisnijntjes. Hele spulletje is toen geholpen en ze leefden nog lang en gelukkig.

Dat gedumpte konijntje was ook heel makkelijk te vangen, rende niet weg maar drukte zich tegen de grond. En was al heel tam.

Die van jou zijn leuk zeg! Nou kan je lekker nijntjes knuffelen. Stom dat mensen ze dumpen.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 08:32

Goeie actie! Maar wel eerst ermee naar de dierendokter om ze te chippen, en in te enten. Maar welke malloot laat nou zulke konijnen achter?? {:)-:( 8)7

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 08:38

Faniek schreef:
Wat fijn dat je ze hebt opgevangen en dat je zo'n fijn plekje geeft.

Ik wil je op het hart drukken de dames en heren nu allemaal zsm gelijk te laten helpen. Anders zijn de dames ongetwijfeld drachtig, wat ook nog mogelijk is van een wild konijn. Dus zelfs als het alleen dames zijn, want halfwilde konijntjes is echt een vak apart. Buitenom hierom hormonen, baarmoederkanker, groepen onstabiel bij ongeholpen dames.
Mocht je er voor willen rijden, wil ik wel kijken of je met ons gereduceerde tarief van onze opvang kan mee liften in de praktijk waar wij komen in Wolvega. Want we willen er natuurlijk alles aan doen om nog meer konijntjes te voorkomen :D
Wij laten alle gedumpte dames helpen, zodat er niet meer komen en het herstel is vaak vlot, onze dierenarts is enorm ervaren.

Daar zit nogal een kostenplaatje aan. 3 (of zo) voedsters castreren? Poeh, gooi je portemonnee maar leeg.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 08:42

Had mij kunnen overkomen zoiets :')

Fijn dat ze waarschijnlijk mogen blijven.

Als ik het goed zie heb je twee types, met rode ogen en lang haar op de kop, en de versie met pigment in de ogen en zonder lang haar op de kop.

Grappig.
Ik ga er wel vanuit dat het hetzelfde nest is trouwens, maar ik ben genetica-gek dus dit soort dingen vind ik grappig.

Ben benieuwd naar de sekseverdeling.

En ik hoop dat eea een beetje voordelig geregeld kan worden.
Je wil niet binnen een jaar 60 konijnen, maar even voor de lol 5 'straatratjes' laten castreren en chippen lijkt me financieel niet echt een lolletje.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 08:43

Even ter indicatie, heb afgelopen week mn 3 rattendames laten castreren. Kostte incl flesje pijnstilling en tube honingzalf in totaal € 453,-.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 08:45

Femke_Tweety: volgens mij zie je op de 2e foto helemaal links een konijn met rode ogen zonder kuifje?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 09:15

rien10 schreef:
Faniek schreef:
Wat fijn dat je ze hebt opgevangen en dat je zo'n fijn plekje geeft.

Ik wil je op het hart drukken de dames en heren nu allemaal zsm gelijk te laten helpen. Anders zijn de dames ongetwijfeld drachtig, wat ook nog mogelijk is van een wild konijn. Dus zelfs als het alleen dames zijn, want halfwilde konijntjes is echt een vak apart. Buitenom hierom hormonen, baarmoederkanker, groepen onstabiel bij ongeholpen dames.
Mocht je er voor willen rijden, wil ik wel kijken of je met ons gereduceerde tarief van onze opvang kan mee liften in de praktijk waar wij komen in Wolvega. Want we willen er natuurlijk alles aan doen om nog meer konijntjes te voorkomen :D
Wij laten alle gedumpte dames helpen, zodat er niet meer komen en het herstel is vaak vlot, onze dierenarts is enorm ervaren.

Daar zit nogal een kostenplaatje aan. 3 (of zo) voedsters castreren? Poeh, gooi je portemonnee maar leeg.

Dit is idd wel een belangrijke om te onthouden ts. Konijnen (goed gehouden) zijn dure dieren, dat moet je wel willen en kunnen betalen

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 09:18

Je kan voorlopig de rammen en voedsters gescheiden houden. Dat kost niet veel extra.

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 09:22

Wat ben jij goed bezig <3 Vreemd dat mensen een nestje (zo lijkt het tenminste) vrij in de natuur laat... :n

harriehoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 09:31

Wat super dat jullie ze hebben opgevangen! Ik moest wel een beetje lachen om de zinnen; “ik wilde eigenlijk helemaal geen konijnen”, en “waarom hebben wij dit altijd?” := Op precies deze manier ben ik ook aan mijn huisdieren gekomen, wij zeiden toen precies dezelfde zinnen. :+ Maar ontzettend blij met de diertjes. Ik denk dat deze leuke konijntjes ook heeeeel blij mogen zijn dat ze bij jullie terecht zijn gekomen. Het lot heeft bepaald zullen we dan maar zeggen. Het moest zo zijn! <3

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 09:40

rien10 schreef:
Je kan voorlopig de rammen en voedsters gescheiden houden. Dat kost niet veel extra.
Dan moet ze wel weten welk konijn welk geslacht heeft :D Voor eventuele koppeling nadien, kan dit ook weer negatief uitpakken. Er zitten op bokt wel een aantal konijnenkenners, kan je eventueel foto’s plaatsen van het geslachtsdeel?

mino1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 09:43

Niemand in de buurt die konijnen fokt die kan vast ook wel sexen.
Dan net wat rien10 schreef rammen en voedsters apart.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 10:02

Als je ze apart gaat houden moet je wel er bovenop zitten om op te letten dat ze niet gaan vechten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 10:04

noviceh schreef:
rien10 schreef:
Dan moet ze wel weten welk konijn welk geslacht heeft :D Voor eventuele koppeling nadien, kan dit ook weer negatief uitpakken. Er zitten op bokt wel een aantal konijnenkenners, kan je eventueel foto’s plaatsen van het geslachtsdeel?

Niet van een foto, boel zit wat verstopt. En foto die dat goed toont, betekent dat je dat zelf ook kan zien (niet zo makkelijk te maken trouwens, kan er zat yt filmpjes van vinden, maar dat is eigenlijk altijd een 2 persoons onderneming).

Bv :

En ja deze mensen hebben ze voor vleesvoorziening.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-22 12:23

Okey, net even gebeld en overlegd met een opvang in de buurt, en ookal voelt het heel dubbel, ik ga ze daar zo naar toe brengen. Voelt alsof ik ze ook dump, maar er komt zo te zien zoveel meer kijken bij het houden van konijnen (in vergelijking met bijvoorbeeld de gedumpte haantjes die we paar jaar terug gevonden en gehouden hebben) dat de konijntjes beter af zijn bij mensen die weten wat ze doen. Vind het echt lastig want ze zijn heel leuk, maar ik kan ze voor mijn gevoel niet geven wat ze nodig hebben. Heb er echt wakker van gelegen, maar dit lijkt mij het beste (maar zo voelt het niet.. :\ )

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 12:23

Prima oplossing TS. Goed gehandeld.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 12:28

Niet schuldig voelen, je hebt ze geholpen en dat is het belangrijkste! :)

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 13:05

Je hebt ze van de dood gered ts je echt niet schuldig voelen

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 13:09

Wat een hartverwarmend topic. En wat fijn dat ze ook nog mogen blijven en je daarbij wil investeren in ze. Van mij heb je al het respect TS <3

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 13:15

Mariska_28 schreef:
Okey, net even gebeld en overlegd met een opvang in de buurt, en ookal voelt het heel dubbel, ik ga ze daar zo naar toe brengen. Voelt alsof ik ze ook dump, maar er komt zo te zien zoveel meer kijken bij het houden van konijnen (in vergelijking met bijvoorbeeld de gedumpte haantjes die we paar jaar terug gevonden en gehouden hebben) dat de konijntjes beter af zijn bij mensen die weten wat ze doen. Vind het echt lastig want ze zijn heel leuk, maar ik kan ze voor mijn gevoel niet geven wat ze nodig hebben. Heb er echt wakker van gelegen, maar dit lijkt mij het beste (maar zo voelt het niet.. : )

Konijnen houden is niet erg moeilijk (basis : droge pootjes, vloeibaar water, hooi zo'n 10gr brokjes/kg gezond gewicht en wat om te knagen als takjes om tanden op maat te houden, verstopplek), maar qua huisvesting vragen ze wat meer aan startkapitaal van een kip die semi los buiten kan scharrelen overdag.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 13:20

TS wat een moeilijke maar verstandige keuze. Misschien kun je later alsnog konijnen nemen als de situatie het toelaat
Een vast koppeltje die al een tijd bij elkaar zit bijvoorbeeld.

5 konijnen die nog gecastreerd en opnieuw gekoppeld moeten worden zijn voor een beginnende konijnen houder echt wel moeilijk. Zelfs bij ervaren konijnen houders lukt het vaak niet om een groep stabiel te krijgen in een keer

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 13:42

Je niet schuldig voelen.
Jij hebt ze gered van de dood.
En nu kunnen ze verder.
Jij doet wat de oorspronkelijke eigenaren hadden moeten doen ipv wel echt dumpen.

Járen terug ook eens een tam konijn met lange haren een dag hier gehad.
Die was doorweekt uit de berm gevist.
Voor mij was het duidelijk dat die hier niet kon blijven.
Maar voor een nachtje wat water en hooi was het even veilig.
Die heeft een heel mooi plekje gevonden daarna. Wat hij hier ook niet had gehad.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 13:45

DuoPenotti schreef:
Je niet schuldig voelen.
Jij hebt ze gered van de dood.
En nu kunnen ze verder.
Jij doet wat de oorspronkelijke eigenaren hadden moeten doen ipv wel echt dumpen.

Idd. Oude eigenaar had of netjes moeten betalen om ze af te staan, ze houden of als beide niet kon de ballen moeten hebben om ze te euthanaseren al dan niet voor de vriezer. Dieren dumpen is niet alleen verboden ivm faunavervalsing, het is ook absoluut niet diervriendelijk en dan vallen deze zo te zien nog mee qua aparte vacht, al zijn ze enkel door de kleur al heel makkelijk te pakken voor een roofdier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 15:05

Je hebt echt goed gehandeld :)

En zo'n prachtige konijnen komen vast en zeker bij echte liefhebbers terecht, dus ze gaan hoe dan ook een mooi leven tegemoet. Dankzij jou.