Verhuizing katten van huis naar appartement

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 10:33

Ik zou als je dat het waard vindt investeren in zo'n mega kattenren, dan kan de deur open en kunnen ze veilig zitten. Het zitten in een kooi valt reuze mee en went echt.

jojoleinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 10:35

Ik denk eigenlijk dat dit balkon nog niet eens heel lastig af te zetten is. Kijk anders eens op deze Facebookpagina: "Afgeschermde tuin voor je katten en de inrichting ervan".
Hier komen veel balkons voorbij. Bijvoorbeeld als je op de hoeken palen omhoog maakt, kun je daarlangs een net maken. Als dat nog niet voldoende is kun je het net doortrekken naar je dak en daar vast maken.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-22 10:40

@zonnetje Heel eerlijk: ik vind dat echt foeilelijk en net alsof je dan zelf ook in een gevangenis zit.
Transparante oplossing zou mooier zijn. Ik zie nu bv. dit op zwartgroen. https://www.zwartgroen.nl/product/katte ... -20-meter/ Misschien zou dat een oplossing kunnen zijn.

Fitzroy

Re: Verhuizing katten van huis naar appartement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-22 10:41

Ik heb geen Facebook :o

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 10:46

Ik snap je eerste reactie maar als je er eenmaal in zit valt dat echt reuze mee. Heb het zelf aan mijn huis gehad en was daar eerst ook bang voor. Maar ja ik wilde mijn dure katten ook buiten laten. Ik denk dat het of zoiets doen is of herplaatsen als ze niet gaan wennen.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 10:51

Paar houten palen kopen, verven in kleur & met tie wrips vastmaken aan balonk, 1.80 m hoog gaas er tegen aan en bovenkant naar binnen laten buigen (maw 45 gr hoek) of net erover heen.

Wij zitten al jaren in kattenren buiten (geen balkon maar gedeelte tuin) en weet je, het lelijk zijn / opgesloten zitten, valt niet eens meer op :n
Ja, gezien de hoeveelheid vogels wisselt het kattenrengevoel af met voliere :=

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 11:10

Afgeschermde balkons:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Sommige zie je amper.

Naar mij mening is je balkon groot genoeg om er iets interessants voor de katten voor te maken :)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-22 11:25

Die onderste ziet er inderdaad mooi uit. Echter, ben ik zelf helemaal niet handig en ken ik hier ook geen handige Harry’s in de buurt want ik woon hier net.
Misschien dit klusje op Werkspot/Zoofy zetten.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 12:07

Niet helemaal dezelfde situaties, maar mijn katten waren wel binnen- en buitenkatten tot ik op een gegeven moment heb gekeken hoe ze zouden reageren op binnenkatten worden. Ik heb geleidelijk het luik vaker en langer dichtgelaten en toen gewoon helemaal niet meer. Ze hebben er niet echt meer om gevraagd, op een na. Ben toen ook al begonnen met wandelen aan een riempje. Weet niet of je die optie zou hebben, maar dat vonden ze allemaal wel leuk.

En uiteraard het huis leuker gemaakt voor ze. Veel met ze spelen. Ze hebben ook veel klimopties, kunnen sprinten wat ze willen, en er zijn overal wel opties om te spelen en krabben. Ze spelen vaak ook met elkaar.

Ik heb niet het idee dat die van mij er minder happy van geworden zijn. Het ging eigenlijk heel gemakkelijk allemaal! Nu zal niet iedere kat hetzelfde reageren natuurlijk maar over het algemeen denk ik dat als je het goed doet het vaak wel goed zal gaan.

Edit: ik denk wel dat het kan verbeteren hoor, als ze toch op de een of andere manier naar buiten kunnen. Of dat nu is door het hele balkon af laten zetten of een kattenren te plaatsen en daar ook nog weer verrijkingsmateriaal in te doen.

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 12:52

Als je het met zwart kunststof voilieregaas afzet, zie je het nauwelijks en ze kunnen er niet in klimmen omdat de vakjes te klein en 'scherp' zijn. Is hetzelfde spul als 'kattengaas' maar dan voor een betere prijs ;-)

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 18:35

paars schreef:
-matatabi stokjes
-kattenbaktips
-radio of tv zachtjes aanhouden
-feliway in het stopcontact.

Ik quote mezelf even :+ . Niet dat je er perse op m’n post in hoeft te gaan, ben toch benieuwd, misschien heb je dit allemaal al gedaan?
Katten zijn territoriaal. Kunnen ze overal komen als jij weg bent? Nu ze niet buiten kunnen zijn zaken als plaats etensbak, kattenbak, slaapplek belangrijk.
Wat heb je al gedaan om ze te laten wennen behalve je krabpalen?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-22 18:45

Matatabi stokjes kende ik niet, die kan ik wel halen.
Feliway lijkt me niet echt aan de orde, zo bang en onrustig zijn ze nu ook weer niet. Ze komen ook gewoon en graag op schoot.
Ze kunnen in de hal, de huiskamer en de kattenkamer en in beiden staan kattenbakken.
Verder speel ik uitgebreid met ze, maar eentje is een echte zwerf/asielkat en die is daar snel klaar mee. De ander kan zichzelf ook goed vermaken met balletjes.
Ik heb al een aantal speeltjes geprobeerd maar daar willen ze niets van weten, zoals zo’n baan met balletjes, een moeilijke voerpuzzel enz.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 23:39

Kattenren.com kijk daar maar eens naar fotos.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 00:03

Fraai vind ik ze ook niet…meer categorie noodzakelijk kwaad. Ga over een tijdje ook naar een appartement en hoop ze niet nodig te hebben.
Ik probeer te zoeken naar andere redenen waarom ze eruit willen in de hoop voor je (en de katten) dat ze uiteindelijk binnen tot rust gaan komen…kan het met de temperatuur te maken hebben? Te koud of te warm…of willen ze graag in het zonnetje…

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 08:46

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 08:53

Feliway is echt top spul! Ik begrijp wat je zegt, dat ze niet bang zijn, maar ze hebben waarschijnlijk wel stress / frustratie.
Feliway lijkt mij een goede eerste stap voor nu, kijken of het werkt. En goedkoop in vergelijking met een ren bouwen :+