Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
rien10 schreef:In een grote bench met een krabpaaltje/krablat van karton. Smorgens er weer uit.
Memories schreef:rien10 schreef:In een grote bench met een krabpaaltje/krablat van karton. Smorgens er weer uit.
Serieus? Een kat in een bench stoppen? Ik vind dit denk ik nog het meest bijzondere advies van het hele topic. Of die ‘grote bench’ moet meer een kattenren zijn van meerdere meters lang/breed en een leuk stukje hoogte waar de kat fijn in kan leven.
Als het probleem in de slaapkamer alleen het krabben was ga ik mee met de adviezen om eerst de krabplek eens af te dekken/onaantrekkelijk te maken en alternatieven aan te bieden. Anders hetzelfde proberen maar dan bij de deur. Of als laatste een schrikprikkel toevoegen die los staat van jouw aamwezigheid (zoals die spuitbus of een apparaat wat je aan kan zetten) zodat de kat de deur vanzelf gaat vermijden.
Als het meer een verlatingsangst dingetje is ben ik alleen bang dat je wel een hele lange adem nodig hebt; want ik begrijp dat de kat geen maatje heeft en ‘s nachts dus echt helemaal alleen zit?
Emj_23 schreef:Jij gebruikt angst om je kat iets af te leren. Het zal vast werken net als pijn trouwens, heel efficiënt. Ik vind het echter niet iets wat je doet bij iets/iemand die je lief hebt.
cissy schreef:Dus poes in kwestie mocht eerst wel op bed slapen en nu blijft de deur dicht? Nogal logisch dat er dan een de deur wordt gekrabt... poes wil erbij zijn.
Kan poes naar buiten of is het een binnenkat? Is ze alleen of heeft ze een maatje?
Persoonlijk zou ik haar gewoon weer op de slaapkamer laten en ervoor zorgen dat ze niet meer aan het bed kan krabben.
Ik heb er 5 rondlopen en die mogen overal komen en slapen over het algemeen braaf op bed ipv te rellen.
3 daarvan zijn jonkies en moeten nog veel leren maar ik kan er donder op zeggen dat als ik ze ineens ga buiten sluiten uit de slaapkamer dat ze ook ad deur gaan krabben.
Dan had ik ze al nooit toe moeten staan in de slaapkamer.
Katten moeten kunnen krabben dus ze dat verbieden is bijzonder kat-onvriendelijk. Zorg voor een goede krabpaal waaraan ze gestrekt kan krabben. Dan heeft ze een alternatief voor aan het bed krabben. Meerdere krabplekken is nog veel beter.
kiwiwitje schreef:Hier in huis 5! Krabpalen, waarvan 2 mega dingen van dierenvilla. Met per paal meerdere planken huisjes en manden. En toch blijven bed en bank plekken waar ze willen krabben of uitrekken. En ze weten heel goed dat t niet mag.
Net als de trap en deurmat..
Maar hoeveel krabdingen je ook hebt. Dat maakt helaas weinig uit.
rien10 schreef:In een grote bench met een krabpaaltje/krablat van karton. Smorgens er weer uit.
Spenk schreef:Wat hier uitstekend geholpen heeft was de stofzuiger voor de deur zetten en deze aansluiten op een slimme stekker. Daarmee kan je hem vervolgens met je telefoon verbinden.
Kat ging weer krijsen ik doe ik bed de stofzuiger aan. Hij heeft het nooit weer gedaan
kiwiwitje schreef:Hier in huis 5! Krabpalen, waarvan 2 mega dingen van dierenvilla. Met per paal meerdere planken huisjes en manden. En toch blijven bed en bank plekken waar ze willen krabben of uitrekken. En ze weten heel goed dat t niet mag.
Esther_ schreef:rien10 schreef:In een grote bench met een krabpaaltje/krablat van karton. Smorgens er weer uit.
Echt? Een kat is een nachtdier. Dus op deze manier kan hij zeker niet zijn natuurlijk gedrag uitvoeren.
Neem dan geen kat als je niet wilt/kunt verdiepen in de behoeftes van een kat.
En ik zeg hiermee niet dat een kat alles mag. Maar ipv opsluiten of straffen moet je het gedrag proberen om te buigen.
Memories schreef:t bed barricaderen word toch wel lastig als je er zelf op wil kunnen.. t zelfde geld voor de bank. Ze verzinnen wel iets. Zet ik aan de zijkant het dicht beginnen ze gewoonweg boven op de leuning. Of je er bij zit of niet.kiwiwitje schreef:Hier in huis 5! Krabpalen, waarvan 2 mega dingen van dierenvilla. Met per paal meerdere planken huisjes en manden. En toch blijven bed en bank plekken waar ze willen krabben of uitrekken. En ze weten heel goed dat t niet mag.
Het werkt wel het beste als je de ongewenste krabplekken ook echt onaantrekkelijk maakt door er iets op te plakken, voor te hangen of tegenaan te zetten waardoor ze er of helemaal niet bij kunnen of het gewoonweg geen fijn kraboppervlak meer is. Ze zelf wegjagen is niet genoeg want dat associëren ze natuurlijk met menselijke aanwezigheid en dat werkt niet voldoende, tenzij je 100% van de tijd je bank zit te bewaken.
If all else fails: de schade kun je ook best beperkt houden door de nageltjes zeer regelmatig bij te knippen, is mijn ervaring met m’n eigen katten.
Esther_ schreef:kiwiwitje schreef:Hier in huis 5! Krabpalen, waarvan 2 mega dingen van dierenvilla. Met per paal meerdere planken huisjes en manden. En toch blijven bed en bank plekken waar ze willen krabben of uitrekken. En ze weten heel goed dat t niet mag.
Het gaat vaak niet om de aantallen, maar ook om de plekken waar een krabpaal staat.
Vooral op plekken die voor een katten spannend vinden moeten ze kunnen krabben. Bijv. Bij een doorgang of een raam. En vaak krabben katten liever horizontaal dan verticaal.
kiwiwitje schreef:t bed barricaderen word toch wel lastig als je er zelf op wil kunnen.. t zelfde geld voor de bank. Ze verzinnen wel iets. Zet ik aan de zijkant het dicht beginnen ze gewoonweg boven op de leuning. Of je er bij zit of niet.![]()
Maar nagels knippen gaat mij wat te ver.
Ik corrigeer ze als ik t ze zie doen. En daar houd t een beetje op. Hier komen qua meubels toch zelden nieuwe meubels gezien we ook nog honden hebben die de bank op mogen.
T gaat mij er vooral om dat een alternatief bieden gewoon niet de oplossing is. Tenzij je al je meubels en je bed inpakt met sisaltouw.