Kat krabt 's nachts aan deur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 12:47

Ik heb op de slaapkamer bijvoorbeeld een kartonnen ding om aan te krabben. Dat is ontzettend klein.

Tevens geeft een deur dicht doen die normaal open staat katten stress. Katten bepalen hun routes door het huis en door deze af te sluiten geeft dat stress

Hier staan een aantal dingen erover
https://www.praktijkvoorkattengedrag.nl ... en-keuzes/

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 12:52

Deze kopen en op een spuitbus van de action zetten.
Is een spuitbus met lucht wat er hard uitspuit als de kat binnen de sensor komt.
Zet hem bij je slaapkamer deur en het probleem is opgelost

Afbeelding

Afbeelding

Hij is niet goedkoop maar het geld zeker waard.

rien10

Re: Kat krabt 's nachts aan deur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 13:31

In een grote bench met een krabpaaltje/krablat van karton. Smorgens er weer uit.

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 13:50

Ik val echt van de en verbazing in de andere in dit topic. Katten iets proberen af te leren door ze de stuipen op het lijf te jagen…. Adviesgevers: Doen jullie dat ook zo met jullie paarden of kinderen? Wil je echt op die manier omgaan met je, ik neem aan geliefd, huisdier? Katten zijn geen fan van dichte deuren en houden van nabijheid. Ze krabben ook aan dingen, een hele natuurlijke behoefte. Kijk of je die kan vervullen voordat je het arme dier doodsbang maakt. En als er en geen ruimte is en geen geld en geen wil of geen mogelijkheid is om te handelen vanuit het welzijn van het dier, vraag je dan af waarom het dier bij jou woont. Niet naar jou toe trouwens TS, maar begin alsjeblieft niet aan je kat doodsbang maken. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 13:53

En wat is dan jou advies als een kat aan een deur krabt en krijst de hele nacht terwijl er flink gespeeld wordt voor het slapen gaan, voer is, meerdere krabpaleizen, vriendjes en de kat in verder overal in huis kan (groot huis) én buiten :) . Dat een kat geen fan is van een dichte deur dat is dan soms toch echt jammer voor de kat. Je wil ze toch ook niet boven op je baby in de wieg?

Wij hadden ook alles geprobeerd en 1x de stofzuiger en het was klaar. Totaal geen bange kat hoor.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 14:04

rien10 schreef:
In een grote bench met een krabpaaltje/krablat van karton. Smorgens er weer uit.

Serieus? Een kat in een bench stoppen? Ik vind dit denk ik nog het meest bijzondere advies van het hele topic. Of die ‘grote bench’ moet meer een kattenren zijn van meerdere meters lang/breed en een leuk stukje hoogte waar de kat fijn in kan leven.

Als het probleem in de slaapkamer alleen het krabben was ga ik mee met de adviezen om eerst de krabplek eens af te dekken/onaantrekkelijk te maken en alternatieven aan te bieden. Anders hetzelfde proberen maar dan bij de deur. Of als laatste een schrikprikkel toevoegen die los staat van jouw aamwezigheid (zoals die spuitbus of een apparaat wat je aan kan zetten) zodat de kat de deur vanzelf gaat vermijden.
Als het meer een verlatingsangst dingetje is ben ik alleen bang dat je wel een hele lange adem nodig hebt; want ik begrijp dat de kat geen maatje heeft en ‘s nachts dus echt helemaal alleen zit?

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 14:07

Spenk, jij bent TS toch niet? TS geeft aan dat kat aan bed krabt, daarom de deur nu dicht en heeft het probleem zich verplaatst. Het probleem van het krabben aan het bed is waarschijnlijk makkelijk op te lossen dan het krabben aan de deur. Al is dat ook zo opgelost door de deur open te zetten. TS heeft het niet over een kind.
Jij gebruikt angst om je kat iets af te leren. Het zal vast werken net als pijn trouwens, heel efficiënt. Ik vind het echter niet iets wat je doet bij iets/iemand die je lief hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 14:09

NEe maar jij en anderen schilderen iedereen die als tip geeft plantenspuit, apparaat af als een dierenbeul en vragen waarom je dat zou doen ;)

En komen zelf ook niet met een oplossing. Deur open zetten dan ligt kat immers weer op bed/zit aan het bed te krabben. TS vraagt een oplossing voor het krabben aan de deur. Niet voor het bed.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 14:11

Memories schreef:
rien10 schreef:

Serieus? Een kat in een bench stoppen? Ik vind dit denk ik nog het meest bijzondere advies van het hele topic. Of die ‘grote bench’ moet meer een kattenren zijn van meerdere meters lang/breed en een leuk stukje hoogte waar de kat fijn in kan leven.

Als het probleem in de slaapkamer alleen het krabben was ga ik mee met de adviezen om eerst de krabplek eens af te dekken/onaantrekkelijk te maken en alternatieven aan te bieden. Anders hetzelfde proberen maar dan bij de deur. Of als laatste een schrikprikkel toevoegen die los staat van jouw aamwezigheid (zoals die spuitbus of een apparaat wat je aan kan zetten) zodat de kat de deur vanzelf gaat vermijden.
Als het meer een verlatingsangst dingetje is ben ik alleen bang dat je wel een hele lange adem nodig hebt; want ik begrijp dat de kat geen maatje heeft en ‘s nachts dus echt helemaal alleen zit?

Ik zie dat wel vaker. Een kat voor enkele uren per etmaal in een bench.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 14:15

Evt een kinderrekje proberen? Dan kan ze jullie iig zien.
Mijn kat gaat regelmatig in de bench. Ligt heerlijk te snurken dan. Ze gaat er ook zelf in, ook als ik niet wegga. Heb niet het idee dat ik haar er wat mee aandoe. Ding is wel dat we dit al vanaf 6 weken leeftijd doen, dus het hoort er ook gewoon bij.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 14:17

Emj_23 schreef:
Jij gebruikt angst om je kat iets af te leren. Het zal vast werken net als pijn trouwens, heel efficiënt. Ik vind het echter niet iets wat je doet bij iets/iemand die je lief hebt.

Tja.. ik heb stroom om mijn wei, anders hebben ze (paarden en hond) heel veel pijn als ze tegen een auto aanlopen.
Ook voorkomt het dat (kleine) kinderen mijn wei in lopen... heel handig.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 14:17

cissy schreef:
Dus poes in kwestie mocht eerst wel op bed slapen en nu blijft de deur dicht? Nogal logisch dat er dan een de deur wordt gekrabt... poes wil erbij zijn.

Kan poes naar buiten of is het een binnenkat? Is ze alleen of heeft ze een maatje?

Persoonlijk zou ik haar gewoon weer op de slaapkamer laten en ervoor zorgen dat ze niet meer aan het bed kan krabben.

Ik heb er 5 rondlopen en die mogen overal komen en slapen over het algemeen braaf op bed ipv te rellen.
3 daarvan zijn jonkies en moeten nog veel leren maar ik kan er donder op zeggen dat als ik ze ineens ga buiten sluiten uit de slaapkamer dat ze ook ad deur gaan krabben.
Dan had ik ze al nooit toe moeten staan in de slaapkamer.

Katten moeten kunnen krabben dus ze dat verbieden is bijzonder kat-onvriendelijk. Zorg voor een goede krabpaal waaraan ze gestrekt kan krabben. Dan heeft ze een alternatief voor aan het bed krabben. Meerdere krabplekken is nog veel beter.

Hier in huis 5! Krabpalen, waarvan 2 mega dingen van dierenvilla. Met per paal meerdere planken huisjes en manden. En toch blijven bed en bank plekken waar ze willen krabben of uitrekken. En ze weten heel goed dat t niet mag.
Net als de trap en deurmat..

Maar hoeveel krabdingen je ook hebt. Dat maakt helaas weinig uit.

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 14:23

Spenk, in mijn eerste post geef ik aan dat het kan helpen om de kat iets te bieden om te voldoen aan de krabbehoefte. Dat is in mijn optiek de oplossing. Krabt je kat aan de bank, zet er een paal naast. Maar wat de specifieke oplossing is ligt aan de situatie van TS en haar kat. Krabt de kat horizontaal of verticaal, welk materiaal heeft de voorkeur, etc. Etc. Ik heb niemand een dierenbeul genoemd, dat vul jij helemaal zelf in. Want je doet alsof ik iets heel vreemds voorstel, maar oprecht, waarom angst gebruiken op een dier dat je lief vind? Dat er probleem is in je huishouden als de kat krabt of in een verkeerde ruimte komt maakt niet dat ik dat dan plots wel ethisch juist vind. Er zijn nog tig andere dingen die ik zou onderzoeken, bijv met een gedragsdeskundige voordat ik mijn katten bang zou maken.

Vroeger leerde we kinderen dingen aan en af met een pak slaag. Snel en makkelijk, tegenwoordig weten we dat dat een zwaktebod is. Voor mij is deze discussie soortgelijk. Sommige mensen weten niet beter en dan mag ik toch vragen of dat in hun optiek logisch is?

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 14:31

kiwiwitje schreef:
Hier in huis 5! Krabpalen, waarvan 2 mega dingen van dierenvilla. Met per paal meerdere planken huisjes en manden. En toch blijven bed en bank plekken waar ze willen krabben of uitrekken. En ze weten heel goed dat t niet mag.

Het werkt wel het beste als je de ongewenste krabplekken ook echt onaantrekkelijk maakt door er iets op te plakken, voor te hangen of tegenaan te zetten waardoor ze er of helemaal niet bij kunnen of het gewoonweg geen fijn kraboppervlak meer is. Ze zelf wegjagen is niet genoeg want dat associëren ze natuurlijk met menselijke aanwezigheid en dat werkt niet voldoende, tenzij je 100% van de tijd je bank zit te bewaken :') .
If all else fails: de schade kun je ook best beperkt houden door de nageltjes zeer regelmatig bij te knippen, is mijn ervaring met m’n eigen katten.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 14:36

rien10 schreef:

Echt? Een kat is een nachtdier. Dus op deze manier kan hij zeker niet zijn natuurlijk gedrag uitvoeren.
Neem dan geen kat als je niet wilt/kunt verdiepen in de behoeftes van een kat.

En ik zeg hiermee niet dat een kat alles mag. Maar ipv opsluiten of straffen moet je het gedrag proberen om te buigen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 14:38

Spenk schreef:
Wat hier uitstekend geholpen heeft was de stofzuiger voor de deur zetten en deze aansluiten op een slimme stekker. Daarmee kan je hem vervolgens met je telefoon verbinden.

Kat ging weer krijsen ik doe ik bed de stofzuiger aan. Hij heeft het nooit weer gedaan :o

Ik vind dit echt een briljant idee :') _/-\o_

Mijn 4 katten mogen ook niet in de slaapkamer, en snachts slapen ze gewoon. Ze weten ondertussen heus wel dat als wij nog niet op zijn, ze gewoon moeten wachten en doen dat normaal ook.

Een keertje nee roepen is meestal voldoende als ze toch aan de deur krabben. Houden ze dan niet op en ben ik het zat, dan geef ik een mep op de deur. Probleem opgelost. En nee, ik heb echt geen getraumatiseerde katten...
Laatst bijgewerkt door Prairy op 03-04-22 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 14:39

kiwiwitje schreef:

Het gaat vaak niet om de aantallen, maar ook om de plekken waar een krabpaal staat.
Vooral op plekken die voor een katten spannend vinden moeten ze kunnen krabben. Bijv. Bij een doorgang of een raam. En vaak krabben katten liever horizontaal dan verticaal.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 14:45

Esther_ schreef:
rien10 schreef:

Echt? Een kat is een nachtdier. Dus op deze manier kan hij zeker niet zijn natuurlijk gedrag uitvoeren.
Neem dan geen kat als je niet wilt/kunt verdiepen in de behoeftes van een kat.

En ik zeg hiermee niet dat een kat alles mag. Maar ipv opsluiten of straffen moet je het gedrag proberen om te buigen.

Precies. Ik heb ook geen kat.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 15:26

Het is al eens gezegd.

Wat het beste zou zijn is getimed voeren. Rond de 3 of 4 keer per dag is het meest ideaal, met de eerste keer in de ochtend en de laatste in de avond voor het slapen gaan. Veel mensen denken dat katten nachtdieren zijn. Dat klopt niet helemaal. Het zijn vooral schemerdieren. De dieren waar ze op jagen zijn ook voornamelijk schemerdieren, dus zou het onlogisch zijn als ze dan nachtdieren zijn. Als ze dan rond een uur 4/5 wakker worden, is dat niet raar. Vooral in de zomer gezien het rond die tijd licht wordt. Maar 2 of 3 uur snachts zou niet moeten. Wanneer ze slapen hangt heel erg samen met hun maaltijden namelijk.

In de natuur werk her vooral zo: de kat gaat jagen, na het jagen eet hij en na het eten slaapt hij. Dat is dus het ritme wat ze van nature hebben. Jagen, eten, slapen, herbalen. Dat ritme is dus her beste voor ze.

Bij een huiskat kun je dat naspelen door te spelen, laten eten en dan slapen. Oftewel, als je smorgens opstaat en je maakt je klaar wordt de kat ook actief. Meestal speel ik wat rond met ze terijl ik me klaarmaak. Of ik speel met een handdoek mer ze. Ze springen weleens in de wasmand en dan gebruik ik iers van een stokje of een pen om tussen de gaatjes te steken en de katten moeten het stokje proberen te vangen :')
Ik speel ook wel eens met ze door hetzelfde te doen maar dan onder de deur :')
Ik heb ook een kat die net een hond is. Ze vindt lipjes van drinkverpakkingen geweldig. Ik gooi ze dan weg en ze gaat hem dan weer halen en brengt het terug naar mij zodat ik weer kan gooien :')

Vaak combineer ik dit mer klaarmaken. Ik sta ook altijd ruim optijd op zodat ik die tijd ook kan nemen. En, het zorgt er bij mij voor dat ik mijn dag goed begin. Want her is leuk. Meestal als ik dan ga ontbijyen krijgen ze hier ook voedsel :j
Tegen de tijd dat ik het huis uit ben slapen ze dan ook.

Als je thuis komt van werk, kun je dit herhalen. Je bent misschien moe, maar wanneer jij thuis komt, gaat de energie in het huis omhoog waardoor de kat zelf actief zal worden. Wat doe je dan? Spelen! En daarna eten. Zorgt er ook voor dat je even plezier hebt gehad, zelfs als je rotdag achter de rug hebt. En dan voordat, of tijdens het klaarmaken voor bed doe je herzelfde. Je speelt lekker met je beestje, geeft het dan eten en dan ga je lekker naar bed. Het kan best zijn dat je kat nog even narent ofzo. Dat doen die van ons ook vaker. Maar daarna is het bij ons ook gewoon stil tot een uur of 5. En wij staan rond kwart over 6 op, dus dat valt te doen.

Een vast ritme is eigenlijk heel belangrijk voor een kat. Net als paarden zijn katten gewoontedieren, dus als ze een vast ritme hebben, zijn ze er her beste aan.

Wat inderdaad ook is gezegd is een kattenkrabber in de buurt van je bed. Krabben is iets wat ze nodig hebben en moeten doen. Het is een vorm van territorium afbakenen door geur. En vaak krabben katten aan meubels zoals banken en bedden omdat onze geur er ook aan zit. Dus wat doet de kat? Die wil de bank of het bed met je delen en wil zijn geur er ook aan kwijt. Dan gaan ze dus krassen. Hier gebeurde het bij de bank heel veel. Ik heb zelf van een hoop karton een krabber gemaakt en sindsdien doen ze het stukke minder. Plekjes om hun geur kwijt te kunnen zijn heel belangrijk. Dat zijn kattenkrabbers, kattenbakken en ook dingen als dekentjes, mandjes, kussentjes, iets waar ze lekker aan kunnen kneden etc.
Wat ook belangrijk is, is wat voor krabber je kat is. Daar kan namelijk verschil in zitten. Het kan best zijn dat je er een paal neerzet en hij er niks mee doet. In dat geval heb je misschien een horizontale krabber, ipv verticaal. Dus dan zou zo'n plat kartonnen ding waarschijnlijk stukke beter werken voor je kat. Op mijn krabber kunnen ze beiden doen omdat ze allebei een andere voorkeur hebben. Eentje krabt liever horizontaal en de ander verticaal. En alsnog doen ze beiden ook allebei de richtingen. Dit is hoe mijn eigen gemaakte krabber eruitziet:

Afbeelding

Dus als je veel karton hebt, kun je zoiets zelf maken en er dan wat kattenkruid op doen om het interessant te maken in het begin. Dat helpt heel erg met her introduceren van je nieuwe krabber en de kans is groot dat erna meteen hun geur erop zit waardoor de kans ook groter is dat ze her dan regelmatig gaan gebruiken.

Als laatste zou ik adviseren om je kat een maatje te geven. Je kat heeft alleen jullie als entertainment en hij is nog heel jong. Dus hij gaat zich makkelijk vervelen. Met zo'n maatje erbij zal dat veeel minder zijn. Dan hebben ze ook elkaar. Die van mij bikkeren regelmatig samen op een dag. Ze vliegen vaak genoeg achter elkaar aan het hele huis door. Dus het maakt ook nog voor een leuke show om te bekijken :')

Straffen zou ik niet zozeer doen. Wat ik zelf regelmatig gebruik is een soort timeout. Nina van de twee bij ons kan nogal een dondersteentje zijn. Maar ze is ook vrij aanhankelijk en graag bij me in de buurt. Dus als ze na meerdere waarschuwingen nog steeds gaande is, zet ik haar vaak even op de gang alleen, of op de slaapkamer. Dat is meestal voor een minuut of 5 tot 10 en dan mag ze weer terug komen. Als ze zich alsnog niet gedraagt is ze zo weer op de gang. Wat dat heel erg doet is haar vooral even tot rust laten komen. Op de gang en de slaapkamer zijn plekken waar niet zo heel veel te doen valt voor haar en ook niet veel te slopen valt. Vaak is ze vooral vervelend als ze echt ook te hyperactief is of overprikkelt. Omdat ze dan ergens alleen neer wordt gezet met weinig prikkels, geeft dat haar even de kans om rustiger te worden. Meestal is ze daarna dan ook wel weer bij zinnen.

Snachts mogen ze meestal bij ons slapen. Vooral Nina maakt daar gebruik van. Blacky is wat meer op zichzelf op dat gebied. Maar soms gebeurt het ook wel eens dat ze dingen gaat slopen of irritant loopt de doen snachts. Dan zet ik haar meestal op de gang voor de rest van de nacht. Maar ze heeft dan sowieso ook nog de woonkamer en soms ook het kantoor. En ze is nier alleen. Ik zorg er altijd voor dat ze snachts altijd elkaar hebben bij ons. Hoewel katten solitaire jagers zijn, zijn ze buiten de jaagmomenten eigenlijk heel sociaal. Ze leven nier in groepen zoals bij honden of paarden dat doen. Maar het is meer zoiets zoals wij de buren hebben. Katten leven wel vaak met groepen in hetzelfde gebied. Kwa zelfvoorziening zijn ze dan op zichzelf, maar verder komen ze voor andere dingen zoals slapen en knuffelen vaak wel bij elkaar. Het is een beetje zoals een gezin in een huis zou werken. In de ochtend gaat iedereen naar werk of school, 's avonds is iedereen even bij elkaar om te eten. Dan is het of lekker relaxen of je hebt die avond nog iets. En dan ga je uiteindelijk allemaal in hetzelfde huis slapen om die ochtend erop her weer te herhalen. Katten gaan ook lekker zelf op pad om eten te zoeken. Dan komen ze vaak terug op de plek om het te eten, omdat ze weten dat het een veilige plek is. En daarna gaan ze op diezelfde plek slapen. En sommige katten eten liever wat meer afgezonderd. Anderen hebben juist weer de voorkeur om bij elkaar in de buurt te blijven. Daarin kunnen katten heel verschillend zijn. Sommige katten slapen ook liever alleen. Anderen willen bij elkaar in de buurt zijn en sommigen willen weer graag knuffelen.
Ik merk dat bij mijn katten ook. Nina is heel graag gewoon bij mij of mijn vriend in de buurt, vindt het heerlijk om gekriebelt te worden, maar echt knuffelen of op schoot komen doet ze weer niet. Blacky is wat zelfstandiger en zoekt soms even rust op door op haarzelf te zijn. En dan heeft ze haar momenten waar ze lekker wil komen knuffelen, op schoot komen liggen of lekker gekriebelt wilt worden. Elkaar knuffelen doen ze ook niet veel, maar vaak wisselen ze snuffeltjes uit, liggen ze bij elkaar in de buurt en ze spelen heel graag met elkaar. Daarom is twee katten hebben vaak fijner voor je katten dan alleen zijn. Dan hebben ze elkaar. Al zijn ze wat meer op zichzelf dan echte groepsdieren, ze zijn alsnog sociaal naar elkaar.

Dus gewoon de tips, speel lekker met hem en laat hem daarna eten, vooral voor het slapen gaan. Zet een kattenkrabber bij je bed neer en haal eventueel nog een kattenvriendje erbij zodat ze elkaar ook nog hebben. Dan is de kans groot dat het krabben aan het bed of de deur niet meer gebeurt.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 15:28

Ik heb een kat gehad die ons jarenlang uit de slaap gehouden heeft. Alles vergeefs geprobeerd, totdat ...

We van de Action van die stopcontact ontvangers hadden, waardoor we op afstand bediening apparaten aan/uit konden zetten.

Stofzuiger voor de deur.
Kat krabben? Vanuit ons bed, klik op de afstandsbediening en de Stofzuiger was aan ...en de kat was uit.
Uiteindelijk helemaal afgeleerd. :D

Ps deze kat mocht nooit op de slaapkamer, maar wilde gewoon bij ons zijn.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 15:44

Memories schreef:
kiwiwitje schreef:

Het werkt wel het beste als je de ongewenste krabplekken ook echt onaantrekkelijk maakt door er iets op te plakken, voor te hangen of tegenaan te zetten waardoor ze er of helemaal niet bij kunnen of het gewoonweg geen fijn kraboppervlak meer is. Ze zelf wegjagen is niet genoeg want dat associëren ze natuurlijk met menselijke aanwezigheid en dat werkt niet voldoende, tenzij je 100% van de tijd je bank zit te bewaken :') .
If all else fails: de schade kun je ook best beperkt houden door de nageltjes zeer regelmatig bij te knippen, is mijn ervaring met m’n eigen katten.
t bed barricaderen word toch wel lastig als je er zelf op wil kunnen.. t zelfde geld voor de bank. Ze verzinnen wel iets. Zet ik aan de zijkant het dicht beginnen ze gewoonweg boven op de leuning. Of je er bij zit of niet. ;)
Maar nagels knippen gaat mij wat te ver.
Ik corrigeer ze als ik t ze zie doen. En daar houd t een beetje op. Hier komen qua meubels toch zelden nieuwe meubels gezien we ook nog honden hebben die de bank op mogen.
T gaat mij er vooral om dat een alternatief bieden gewoon niet de oplossing is. Tenzij je al je meubels en je bed inpakt met sisaltouw.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 15:48

Stofzuiger werkte hier ook perfect :))

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 15:49

Esther_ schreef:
kiwiwitje schreef:

Het gaat vaak niet om de aantallen, maar ook om de plekken waar een krabpaal staat.
Vooral op plekken die voor een katten spannend vinden moeten ze kunnen krabben. Bijv. Bij een doorgang of een raam. En vaak krabben katten liever horizontaal dan verticaal.

Zowel horizontaal als verticaal hier volop mogelijk. Dat is t probleem niet. Alle krabpalen staan bij doorgangen en ramen. En hoewel ik echt gek op ze ben. Als er 5 krabpalen in een heel huis staan, wat betekend dat er in iedere ruimte minimaal 1 krabpaal staat, hebben ze(3 stuks die ook door t hele huis zwerven) meer dan genoeg mogelijkheden. Palen worden ook goed gebruikt en de voorkeursplekken zijn duidelijk. Maar meer dan dit is gewoon niet mogelijk als je zelf nog een beetje wil leven en ruimte wil hebben. 2 van de 5 palen zijn bijna volledig wandvullend..

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 15:56

Is dit de enige kat in huis of zijn er meer? Kan de kat eventueel ‘s nachts ook naar buiten via bijv een luikje met chip?

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 16:06

kiwiwitje schreef:
t bed barricaderen word toch wel lastig als je er zelf op wil kunnen.. t zelfde geld voor de bank. Ze verzinnen wel iets. Zet ik aan de zijkant het dicht beginnen ze gewoonweg boven op de leuning. Of je er bij zit of niet. ;)
Maar nagels knippen gaat mij wat te ver.
Ik corrigeer ze als ik t ze zie doen. En daar houd t een beetje op. Hier komen qua meubels toch zelden nieuwe meubels gezien we ook nog honden hebben die de bank op mogen.
T gaat mij er vooral om dat een alternatief bieden gewoon niet de oplossing is. Tenzij je al je meubels en je bed inpakt met sisaltouw.

Hoezo gaat nagels knippen wat te ver? Hier lijken ze er echt totaal geen last van te hebben, klimmen nog overal in maar ze ratsen niet alles compleet meer open bij elke gekke actie :=