Kat wordt dement?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 10:05

Is zijn bloed ook geprikt op scikdklier waarden?
Verhoogde schildklier waarden zijn veelvoorkomend bij oudere katten en een van de symptomen is ook veranderd gedrag. En lichamelijk doet het ook het een en ander.

Met dementie (wel met hersenscan gediagnosticeerd toen hij toch al voor zijn tanden onder narcose was) heb ik ook ervaring, bij Cookie is het heel lang goed gegaan... jaren zelfs. Tot op het punt dat het niet meer kat-waardig was en toen hebben wij hem laten gaan. Hij was toen ook heel erg wankel.
Heb er toen nog een topic over gehad:

Cookie gaat achteruit... (dementie kat)

[BB] Cookie gaat achteruit... (dementie kat)

Daihyo

Re: Kat wordt dement?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-22 10:07

Vorig jaar, maar niet recent. Dus dat is ook goed om mee te nemen :j
Ik ga je topic even lezen. Heb jij een MRI of CT laten doen van de hersenen?

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 10:10

Ik moest ook meteen denken aan nierfalen, mijn kat had vergelijkbare symptomen en braakte er ook niet bij. Hoop dat bloedonderzoek wat meer duidelijkheid geeft!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 10:14

CT, omdat er al een vermoeden was van vasculaire dementie en dat schijn je daarop goed te kunnen zien.
Wij hebben het toen alleen gedaan omdat hij toevallig al onder narcose moest voor zijn tanden verwijderen.

Want ze kunnen het normaal wel redelijk goed vaststellen met anamnese door het gedrag etc.
Maar omdat Cookie ook die verhoogde schildklier waarden had die jaren daarvoor weten we dat ze daar ook best gek van kunnen doen :')

Vanaf vaststellen tot aan inslapen heeft hij best nog wat jaren gehad met goede kwaliteit van leven.
Alleen op het eind niet meer toen hij ons niet meer begon te herkennen, wankel werd en vaker misselijk.

chantal_bel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 10:19

Wij hebben onze kat in januari in laten slapen. Deze kreeg in het begin de zelfde klachten als jouw kat.
En uiteindelijk bleek het wel om een hersentumor te gaan. Jouw filmpje laat precies het zelfde zien als wat onze kat deed.
We hebben een foto laten maken van haar koppie toen en daar was het duidelijk zichtbaar op.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 10:22

Hersentumor kan inderdaad ook, van wat ik toen van mijn DA begreep kan dat ook dezelfde klachten en symptomen geven.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-22 11:43

Nou, we zijn weer terug. Hij verwacht niet direct dementie. Bloed is afgenomen voor nieren, lever en schildklier. Helaas was dit een kleine praktijk en loopt dit via de hoofdvestiging, dus de uitslag is er maandag pas. Hoofdvestiging was geen plek, dus vandaar naar deze praktijk.
Nieren voelden niet gek aan voor zijn leeftijd. Normale grootte, wel iets ongelijk.
Hij reageerde wel heel heftig op de check van zijn onderrug en heupen. Dus iets neurologisch (hernia?) is ook niet uitgesloten. Bloeddruk kon hij ook niet meten.

Dus we hebben een pijnstiller voor zenuwpijn en om hem wat rustiger te krijgen mee gekregen (Gabapentine), dat mag hij 1-3x per dag en werkt niet negatief op de nieren. En dan even het weekend aankijken. Dan de uitslagen en kijken of daar iets uitkomt.
Komt daar niets uit, dan de bloeddruk meten en eventueel foto's van de heupen en rug op de andere vestiging. En als daar niets uitkomt weer verder kijken.

Hij nam het in ieder geval wel serieus. Hij zei ook: "Dementie kun je niet zomaar vaststellen, dan moet je een heleboel andere dingen eerst uitsluiten."
Dus dat gaan we nu doen. Hij heeft zijn eerste dosis binnen en kruipt nu net zijn mandje in <3

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 11:45

Dat klopt inderdaad, bij Cookie zijn er voorafgaand ook zaken eerst uitgesloten. (Niet goede bloedwaarden, infecties, pijn elders etc).

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-22 11:50

Jammer dat de vorige dierenarts een paar weken terug iets makkelijker was wat dat betreft. Maar fijn dat hij alsnog de molen in gaat nu.

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 11:54

Heel veel sterkte hopelijk doet de pijnstilling hem wat rust geven.

netjuh6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 15:08

Daihyo schreef:
Nou, we zijn weer terug. Hij verwacht niet direct dementie. Bloed is afgenomen voor nieren, lever en schildklier. Helaas was dit een kleine praktijk en loopt dit via de hoofdvestiging, dus de uitslag is er maandag pas. Hoofdvestiging was geen plek, dus vandaar naar deze praktijk.
Nieren voelden niet gek aan voor zijn leeftijd. Normale grootte, wel iets ongelijk.
Hij reageerde wel heel heftig op de check van zijn onderrug en heupen. Dus iets neurologisch (hernia?) is ook niet uitgesloten. Bloeddruk kon hij ook niet meten.

Dus we hebben een pijnstiller voor zenuwpijn en om hem wat rustiger te krijgen mee gekregen (Gabapentine), dat mag hij 1-3x per dag en werkt niet negatief op de nieren. En dan even het weekend aankijken. Dan de uitslagen en kijken of daar iets uitkomt.
Komt daar niets uit, dan de bloeddruk meten en eventueel foto's van de heupen en rug op de andere vestiging. En als daar niets uitkomt weer verder kijken.

Hij nam het in ieder geval wel serieus. Hij zei ook: "Dementie kun je niet zomaar vaststellen, dan moet je een heleboel andere dingen eerst uitsluiten."
Dus dat gaan we nu doen. Hij heeft zijn eerste dosis binnen en kruipt nu net zijn mandje in <3

Ah wat sneu, sterkte hoop dat ze snel een uitslag hebben.
Onze hond gebruikt ook Gabapentine, kunnen ze wel heel misselijk van worden. Wij geven er omeprazol bij.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-22 21:39

En toen zaten we op zondagavond bij de dierenarts :\
Hij ging ineens zo snel achteruit. Zwalken, omvallen, tegen de muur op lopen.
Hij heeft de hele tijd bij de dierenarts rondjes gelopen. Niet om te onderzoeken, maar echt ijsberen. En dat is wat hij thuis ook doet. Slapen, eten of ijsberen.

De uitslag van het bloed was er, geen bijzonderheden, nieren, schildklier en lever goed, geen ontstekingen. Bloeddruk was goed. Ogen reageren traag. Oren zijn goed, dus geen middenoorontsteking.
Hij heeft nu een prednison injectie gehad om te kijken of dat verbetert. Volgende optie is een echo van het hart. En dan heb je eigenlijk alle behandelbare dingen wel uitgesloten. Blijven de enge niet-behandelbare dingen over.
En dan is de vraag: is het katwaardig? Dat antwoord is nee.
Het is nu even afwachten wat de injectie doet en dan morgen weer contact met de dierenarts. Het is zo sneu hem zo te zien :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 21:56

Wat sneu. En wat zijn jullie fijne baasjes voor hem. Onderzoeken voor zover dat gaat, maar je blijft realistisch en dat vind ik erg knap. Hoop dat jullie een beetje kunnen slapen vannacht.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-22 22:13

Dank je :*

Hij ligt nu in diepe slaap :+:
Afbeelding

Lunameyza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 22:17

Ach arme schat :( Zo naar om je kat zo te zien.. Die filmpjes van ongemakkelijk zitten en niet weten wat hij wil komt me erg bekend voor van 2 van mijn vroegere katten, de één was flink oud met dementie en doofheid, de andere had lymfeklierkanker (wat gevonden werd door een echo, bloedwaarden waren prima), maar beide hadden ze ook andere symtomen erbij naast wat ik bij jouw kat hoor.

Ik hoop enorm voor je dat je er achter kan komen wat het is en nog beter, dat het op te lossen valt. Het is zo naar om je huisdier in te moeten laten slapen als je nooit zal weten wat er precies was :(

Zo lief hoe hij bij je slaapt <3

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 22:20

Jeetje, wat heftig!
Heeft hij geen herseninfarct of tia gehad?

Hij ligt wel heel lief bij je te slapen <3 Alsof het hem troost geeft!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-22 22:34

Nee want het is geleidelijk aan gekomen en verergert. Een tia of herseninfarct zou plotselinger zijn. Een duidelijk moment van verandering zeg maar.

Ik denk zelf dat het wel eens een hersentumor kan zijn.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 22:35

Duidelijk. Daar had ik idd niet aan gedacht!
Ik hoop dat er snel duidelijk voor jullie komt!

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 22:40

Ik lees mee, we hebben zelf een oude (17jarige) kater. Hopelijk komt hij erdoor!

Iets heel stom, maar zwak en zwalpen en in rare houdingen liggen komt me wel bekend voor. Mijn oude kat heeft een deels verlamde darm, waardoor persen niet goed meer gaat. Hij zat afgelopen zomer zodanig verdtopt dat liggen oncomfortabel was, hij at en dronk niet meer en daardoor raakte hij erg snel erg verzwakt. Ik dacht dat we naar de DA gingen om hem te laten inslapen, maar de DA is erin geslaagd het op te lossen. Hij staat nu op een lichte dosis laxeermiddel en dit gaat prima. (Hij komt onderhand ook zelf aangelopen voor zijn medicatie, daarna krijgt hij iets lekkers). Hij lijdt ook aan chronisch nierfalen, maar dat stond afgelopen zomer dus los van zijn ziekte.

Wellicht is het bij jou iets anders; ijsberen herken ik namelijk niet. Hopelijk vinden ze wat er scheelt en knapt hij gauw op!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-22 22:52

Hij eet en drinkt nog goed. Gaat ook op de bak, maar kan niet goed zien hoe en wat omdat we nog meer katten hebben. We moeten nog even kijken hoe we dat vannacht doen.
Maar wel een interessante om even te onthouden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-22 23:51

Inmiddels lig ik beneden op de bank om daar te slapen. Solo loopt zijn rondjes weer. Hopelijk komt hij zo bij me liggen en kunnen we een paar uur slapen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 00:37

Ach arm moppie, en wat zorgen jullle goed voor hem!

Is zijn bloeddruk ook opgemeten, daar kunnen ze ook heel erg van gaan dwalen. Edit: ik had er over heen gelezen. Bloeddruk is opgemeten :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-22 06:23

Hij kwam gisteravond tegen me aan liggen en zo zijn we in slaap gevallen. Ergens in de nacht is hij zelf op zijn stoel gaan liggen en daar ligt hij nu nog. We gaan zien wat vandaag brengt. Voorlopig is hij rustig.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-22 07:27

Ik durf het bijna niet te zeggen. Hij loopt stabieler. Nog niet zoals het moet, maar minder wankel dan gister. Hij is meer alert en ziet echt weer dingen. Gister leek het net of hij blind was. Liep af en toe tegen dingen aan. Als ik iets te eten gaf, moest ik het ongeveer in zijn mond stoppen, want hij zag het niet liggen. Vanmorgen heeft hij zo zelf de snoepjes op de bank gepakt. Hij doet zijn mauwtje weer met eten. Hij is zelfs de trap op gelopen en weer naar beneden zonder struikelen. Dat ging gister echt niet meer, toen gleed hij in de keuken al onderuit als hij om wilde draaien en kon de bank en trap niet meer op komen.

Hij is zeker nog niet de oude. Maar ook niet zo slecht meer als gister. In de loop van de ochtend heb ik afgesproken de dierenarts te bellen om te vertellen hoe het gaat en verder overleg.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-22 07:39

Deze moet ik ook even delen. Dit is voor het eerst sinds een paar dagen dat hij weer van de bank op zijn stoel durft te springen. Het gaan liggen gaat nog niet heel soepel. Hij gaf gisteren ook wel rugpijn aan.
Maar ik word wel voorzichtig positief.

Alleen dan nog de vraag: waar werkt de prednison nu op? Wat doet dit? En wat is nu de oorzaak? Werkt dit ook als het om een tumor gaat? Bloed gaf geen ontsteking aan.
Ik ben benieuwd wat de dierenarts zegt.