oude hond gromt steeds meer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnetje81

Re: oude hond gromt steeds meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 12:02

Je geeft ook aan dat het een oude hond is, 11 is oud voor zo'n hond. Geen levensvreugde, gevaar ligt op de loer, grommerig, oude hond....... Ik denk dat het tijd is maar dat is altijd zo moeilijk als het je eigen beestje is.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 12:05

Hannanas schreef:
Anderzijds vind ik het wel toevallig dat dit gedrag zo (extra) ontstaan is na fox binnen en collie buiten.

In je vorige topic over binnen/buiten van je pup had ik hier al wel voor gewaarschuwd. Jullie meten nu met twee maten en in hoeverre dat stress en onbegrip bij je collie geeft kunnen we niet inschatten zo vanaf het forum. Ook al geeft ze zelf aan dat ze snel binnen wilt en weer naar buiten.

Leeftijd is nog niet dusdanig oud, ik zou eerst een check met een urine en bloedonderzoek laten doen. Misschien is er wel sprake van een blaasontsteking of artrose etc.

Ook iets waar ik in eerste instantie aan dacht, vanwege de pup die opgroeit, en mogelijk de rangorde gaat veranderen, wat stress geeft. Maar ik zou niet alles wat de oude hond laat zien daarop schuiven, wellicht dat het wel meespeelt.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-22 12:10

DA komt er sowieso bij. Fox en collie komen goed overeen. Collie leefde ook helemaal op. Heb hele mooie speelmomenten gezien.

Hannanas net om wat je schrijft maakt het moeilijk. Ik wil het ook in perspectief zien.

Maar: het gedrag dat ik omschrijf is er al heel haar leven maar het was heel lang te handelen. Ze had een bepaalde balans gevonden. Na het overlijden van haar vriendin toonde ze ook dat gedrag en naarmate ze ouder werd ook nog voor de Fox werd het erger. De Fox is er ook gekomen omdat ik toen al bang was dat het wel eens snel kon gaan met de collie. Er was toen ook al verandering in haar gedrag merkbaar wat betreft agressiever worden, minder mobiel zijn, levenslust dat verminderde...

Het is dus niet plots opgedoken nadat de Fox kwam maar was reeds aanwezig.

Ik begrijp jouw bezorgdheid wel. Het speelt ook in mijn achterhoofd.

Edit: ik merk dat het nogal warrig is maar wat ik wil zeggen is dat haar gedrag nu heel uitvergroot wordt. Vroeger communiceerde ze subtiel en klein en wist ze wat kan en wat niet. Nu is ze heel luid, duidelijk... Ik vergelijk haar met an old grumpy lady

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 12:50

Lichamelijke klachten kan er voor zorgen dat de hond redirigeert. Dit kan bv zo ver gaan dat de hond kijkt naar links (naar een cliënt bv) een steek pijn krijgt (door bv artrose in de nek, ik zeg maar wat) en dat koppelt aan die cliënt (want ze keek naar de cliënt en die gaf haar pijn, in haar beleving).

Ik zou dus zeker eens een pijnstillingskuur opstarten en kijken of dat iets helpt betreft het grommen / bizar gedrag.

Betreft het binnenkomen, wij hebben de neiging om ze erbij te gaan uitnodigen omdat het anders zielig is, echter kunnen ze prima zelf aangeven wat ze willen. Ik zou dus niet meer gaan uitnodigen maar het overlaten aan haar, komt ze zelf mee? prima. Komt ze niet mee? ook niet om roepen.
Nog beter zou zijn als ze zelf de keuze zou krijgen om binnen of buiten te gaan (hondenluik waar ze dag en nacht doorheen kan? al dan niet met een chiplezer in?)

Het niet meer gelukkig zijn kan ook prima komen door pijn. Indien we het over een hond hebben die nog niks pijnregulerends krijgt op die leeftijd, zou ik zeker opteren om iets van metacam / meloxoram oid op te starten.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 13:00

Wij hebben daarom een goed jaar terug onze dove dog laten inslapen. Ook 3 kindjes. Zijn gedrag was de laatste tijd al verandert(bv er komt een kindje spelen, hij ‘claimt’ dat kind door ertegen te staan en niemand mag hem weghalen of hij gromt, er komen vreemde mensen en hij loopt als een gek enkele nog bij de vreemden,….)

Op een ochtend wou hij niet meer naar buiten, elke poging die ik deed was grommen en snauwen.

Sorry, we hebben ook 3 jonge kindjes, een grommende en snauwende Duitse dog is niet wat ik wil en op dat moment beslist hem te laten inslapen.

Mijn man heeft het daar bv nog altijd moeilijk mee, maar het risico dat zo’n hond een van de kinderen vast heeft, wil je gewoon niet.

Hij was 5,5, meerdere dogs gehad en geen enkele was ouder dan 5 geworden(een leukemie, volgende maagtorsie en nog een ander botkanker), hier geen doggen meer om die reden.
Laatst bijgewerkt door tengeltje11 op 29-03-22 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 13:02

We willen ze niet kwijt en proberen nog van alles, maar dit is voor iedereen geen goede situatie. Sterkte met je beslissing, welke dan ook.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-22 08:56

Even een update:
We laten de oudere hond terug op haar 'oude' plaatsje slapen bij de paarden in onze grote stal. Daar sliep ze met haar vroegere maatje die jammer genoeg 2 jaar geleden overleden is. De jonge hond slaapt bij ons binnen in huis.

Het verschil is heel groot. Ze is terug gelukkiger, gromt minder, is minder boos op alles rond haar. De omgang met de jonge hond is ook veel verbeterd. Als ik haar 's ochtends begroet is ze ook heel blij. Ze is terug springerig, speelt dan even en komt knuffelen.
Terug naar haar oude routine was nodig voor haar. En de rust die ze 's avonds heeft dat ze alleen is, heeft ze duidelijk nodig om mentale rust te vinden.

Ik ben dus heel blij! Op deze manier kunnen we nog jaren verder.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-22 13:13

Pfffff deze ochtend heeft de oude hond mij gebeten. En goed. In mijn arm. Het was ook niet knijpen maar met een paar tanden in mijn spier.

Ik was met een cliënt aan het rondwandelen. Hond is bij ons en doet normaal. Ik ben haar aan wrijven en losse haren uit haar vacht aan het doen. Ze verhaart heel hard momenteel en plots had ze mij vast. Ik kon niet meer tijdig reageren...

Echt ik vind dit zo moeilijk. Het ging zoveel beter. Er waren geen grom incidenten meer. En nu bij een banale handeling heeft ze mij goed te pakken. Ik ben blij dat ik het was maar stond te huilen van verbazing en pijn.

Ze wordt overal bij betrokken, graag gezien. Vorig weekend hebben we op verplaatsing nog een mooie grote wandeling gemaakt. Het lijkt een gezonde blije hond... Waarom toch?

Ik wil niet handelen en moet nu misschien wel de beslissing nemen... Ik weet het niet...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 13:17

Denk je dat de hond het nog naar zijn zin heeft?

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-22 13:35

marleen_usar schreef:
Denk je dat de hond het nog naar zijn zin heeft?

Ik weet het niet. Ik heb het ook al met de DA voordien overlegd en zij vond het grommen niet voldoende om te handelen en dat snap ik. Mijn hart breekt...

Gisteren heeft ze in de tuin nog lopen spelen met de kleine hond. Ze lijkt mij niet 'ongelukkig'.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 13:41

Maar nu ben jij het, je slaat jezelf straks voor je kop als hij iemand anders grijpt. Want zoals je zegt, leek er weinig aanleiding te zijn.
De keuze is oké, hij heeft daar geen besef van.

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 13:43

Ik kom het in de praktijk helaas veel tegen, mensen die erg veel moeite hebben om de beslissing te nemen. Wanneer is het genoeg he?

Ik adviseer altijd om een agenda bij te houden, schrijf gewoon bij elke dag op of het een goede of slechte dag was. Op een gegeven moment zijn er meer slechte dagen dan goede in de week. En dan moet je zelf beslissen wat het eerlijkste is naar het dier, niet naar wat wij willen of voelen of waar we bang voor zijn.
Je went namelijk erg makkelijk aan de slechte dagen, het valt dan niet meer op hoeveel het er eigenlijk zijn in verhouding tot de goede dagen.

Voor een dier kun je enkel te laat zijn, te vroeg bestaat niet. En geloof me, de meesten nemen het zichzelf erg kwalijk als het hun duidelijk is geworden dat ze te laat waren. Die laatste dagen laten dan zo'n nare indruk achter.

Karakterverandering is er altijd met een reden, dikke kans dat ze pijn ergens heeft en met ouderdom zou het ook goed dementie kunnen zijn.
Het zou voor mij reden genoeg zijn om naar de DA te gaan voor een onderzoek, vanuit daar kun je dan een beslissing nemen.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 13:46

Heel eerlijk snap ik niet dat deze hond nog zoveel kansen krijgt. Je hebt een kind rondlopen en cliënten , daar wil je toch geen onbetrouwbare hond bij hebben lopen die uit het niets grijpt ?

En ja helaas ben ik ervaringsdeskundige maar was het wel diezelfde dag klaar met de hond.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 13:51

Hier zelfde situatie maar dan betreft een stafford. Tot nu toe nog geen mensen maar wij zijn nu wel bewust afscheid aan het nemen en zeer binnenkort nemen we definitief afscheid. Hond is afgelopen mei 9 jaar geworden. En vorig jaar waren alle bloed uitslagen goed ( toen heeft ze 2 keer onze kleine hond te grazen genomen)

Ik ga geen risico's nemen dat het echt mis gaat.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 13:53

Misschien heeft ze pijn op de plek waar je wreef? Krijgt ze nog pijnstilling?

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-22 16:41

Net met de DA gebeld. Ze vindt het een terechte vraag om eventueel over te gaan tot inslapen. Het baart haar ook veel zorgen dat ze mij gebeten heeft.

Ik ga het straks met mijn man bespreken. Afhankelijk van wat hij zegt kunnen we de DA bellen voor een afspraak volgende week.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 16:46

Sneu dat ze gebeten heeft. Ik zal wel commentaar krijgen, maar je was wel een eventuele vervelende handeling bij haar aan het doen. Verharen en haren eruit halen kan zeer doen, zeker bij ander ongemak in het lijf. Heeft ze echt geen signalen gegeven? En zijn er geen andere oplossingen / behandelingen dan inslapen meer?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 16:56

Ik denk dat je al heel laat bent... Mi had je veel eerder met pijnstilling moeten beginnen. Je hebt echt heel veel signalen laten gaan. Mijn Jack van 11 gromt soms ook, heeft vaak geen zin in het drukke jonge spul wat hier rondrent. Dan gaat ze lekker een poosje met een kluifje in de bench... Vindt ze ook prima maar heeft ze wel d'r rust.
Zodra ik merk dag het niet meer gaat gaat ze lekker slapen en krijgt ze rust..

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 17:28

Osteopaat
Ik zweer erbij, die kijkt meer naar de hond in zijn geheel
Maar dan moet de hond dit ook toestaan natuurlijk, dat is nu de vraag

En je moet een goede osteopaat hebben

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-22 17:39

Ik was gewoon de loszittende haren van haar vacht aan het doen. Mijn inziens doet dat geen pijn. Ik was niet met borstels bezig of aan het haar aan het trekken.

Hiervoor heeft ze de jonge hond ook tot bloedens toe gebeten en mag mijn zoon op nog geen meter van haar langskomen.

Ze heeft heel veel ruimte om de nodige rust te zoeken. Deze krijgt ze ook. Er is hier geen jong grut dat haar lastig valt want de jonge hond en zij zitten zo vaak als mogelijk gescheiden. Hierdoor lukt het de laatste tijd ook goed. De jonge hond laat haar ook met rust wanze is er heel bang van.
Van de kinderen heeft ze geen last want iedereen weet donders goed dat ze van haar moeten weg blijven.

Vaak komt zij aandacht eisen en kan dan beginnen grommen en dreigen.

Vandaag was er geen aanleiding. Ik ga mij ook geen schuldgevoel laten aanpraten. Ik weet dat mijn hond alle zorg en liefde krijgt. DA is ook al langere tijd in beeld.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 17:40

Wat betekent op verplaatsing?

Is het gebruikelijke ritme van de hond daarbij doorbroken?

Deze hond vindt het vaste ritme belangrijk, is duidelijk geworden afgelopen twee maanden.

Wellicht ander ritme in combi met pijn bij haren loshalen aanleiding voor bijtgedrag?

Voor mij zou dat niet direct reden zijn om hem te laten gaan.

Wél reden om toch die buitenren te gaan gebruiken die er is (meeste honden vinden dat helemaal niet zo erg, mensen maken er meestal meer drama van dan honden) in ieder geval op momenten dat er cliënten zijn, of als er kinderen op visite zijn.

Plus pijnstilling uitproberen.

Dan weet je tenminste of dat wat doet, en hou je de boel veilig totdat je tenminste dat hebt kunnen beoordelen.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 17:49

Ben het met Femke_Tweety eens.
De border wil er in eerste instantie bij zijn ook om te pleasen en de boel in de gaten te houden. Dat levert haar allemaal teveel stress op. Gewoon de hond buiten laten in een ren.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-22 18:03

Ik wil gerust meedenken met jullie hoor. De ren staat in onze loods en bestaat uit 2 hekkens en dan de muren. Deze buitenzetten is niet mogelijk. In de loods de hele tijd opgesloten zitten vind ik zielig want daar is het minste beweging nu het zomer is.

Pijnstilling heeft ze in het verleden gehad maar doet niets aan gedrag. Hond is als herplaatser na 6 maand sociale verwaarlozing bij ons gekomen. Ik heb een jaar met haar getraind om er een stabiele hond van te maken. Dat is vrij goed gelukt.

Nu ze ouder wordt is het net alsof het gedrag dat ze stelde bij aankomt weer stelt namelijk bijten. Dit deed ze het eerste jaar ook. Nadien niet meer.

Ze kan soms best dominant zijn maar dit was beheersbaar.
DA vermoedt een beginnende tumor.

Moest ik haar nu naar osteo doen weet ik dat de osteo sowieso gebeten wordt.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 18:04

Bij een geval van artrose kan een zachte aanraking (losse haren uit vacht halen) al zorgen voor een pijnscheut + verandering in de omgeving (jonge hond erbij, opeens binnen slapen, nu opeens weer buiten slapen) kan voor veel onrust zorgen bij haar. Het lijkt alsof het haar allemaal wat te veel wordt. Daarbij zou ik haar ook weg houden van klanten en kinderen. Jouw klanten klinken als kwetsbare mensen en dan wil je daar zeker geen bijtincidenten hebben. Ik denk dat het voor haar ook nog wel eens rust kan geven om niet constant "aan" te moeten staan, maar dan moet ze natuurlijk ook wel rust kunnen vinden in de stal of een buiten ren.

Ik zou alvorens je overgaat naar euthanasie eerst eens pijnstillers proberen. Als dat niet werkt kan je altijd nog overgaan naar euthanasie.

Edit: Dat pijnstilling in het verleden niet gewerkt heeft (hoe lang geleden is dat?) wil niet zeggen dat het nu niet werkt. Misschien is ze nu meer "on edge" omdat ze altijd pijn heeft door eventuele artrose of andere ouderdomskwaaltjes. 11 jaar is voor een border collie best behoorlijk.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 18:18

Ik denk dat een osteo niets meer kan doen voor je hond en zou deze ook niet blootstellen aan een eventuele beet.

Je zei zelf in je beginpost dat je hond lomer is en weinig of geen levensvreugde laat zien. Nu kan er eigenlijk geen hond of mens nog iets mee. Volgens mij heeft je hond pijn en zorgt dit voor de gedragsveranderingen. Ik zou daar echt niet meer aan verder sleutelen tenzij je echt naar een hondenkliniek alles wilt uitsluiten. Stel dat het een tumor is dan kun je er nog niets meer aan doen.

Zoals ik uit je berichten opmaak heeft ze echt een heel fijn baasje aan je gehad en heb je je al deze jaren met je gezin al heel veel aangepast aan haar. Ik vind dat je op dit moment niet in het belang van je dier of je gezin denkt. Iedereen leeft rond haar en maakt kans om gegrepen te worden. Dat is toch niet meer te doen. Hoe ver wil je nog gaan, hoe moet ze nog duidelijker aangeven dat het genoeg is geweest ? Moet ze eerst je kind of je andere hond beschadigen eer je je erbij kan neerleggen ?

Ik klink misschien cru, maar ik vind eerlijk gezegd dat je jezelf en je gezin te veel in gevaar brengt door hiermee door te gaan.