Fokker pomsky

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Fokker pomsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 19:56

Is de Pomsky eigenlijk een erkend ras?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 20:04

Cayenne schreef:

Zeer zeker niet. Is gewoon een kruising

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 20:12

Zoe_97 schreef:
Cayenne schreef:

Ah thanks! Omdat mensen in dit topic het een ras noemen raakte ik in de war :P

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 20:22

Het is een designerras, oftewel een populaire kruising die nu bewust wordt gefokt omdat er veel vraag naar is. Maar de term 'ras' is in dezen dan wel verwarrend.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 21:12

Zoeken naar een verantwoorde fokker van een kruising als dit is als zoeken naar een speld in een hooiberg. Bij een kruising is er geen controle door bijvoorbeeld de RvB of een rasvereniging dan moet je als pupkoper al heel goed opletten. Maar als zo’n kruising dan erg populair wordt en de pups veel geld opleveren wordt het nog veel lastiger, dit trekt immers veel ‘fokkers’ die vooral begaan zijn met hun eigen portemonnee en geen idee hebben wat ze eigenlijk aan het doen zijn. En juist dat laatste is bij het maken van een verantwoorde kruising wel heel belangrijk. Met welk doel wordt een kruising gemaakt? Wat verwacht men van de pups uit deze combinatie?

Kijk bij de rasverenigingen van beide rassen wat de verplichte gezondheidseisen zijn en controleer of beide ouderdieren minimaal aan de gezondheidseisen voor hun ras voldoen. Het hebben van een stamboom van de ouders is geen garantie dat ze ook gezond zijn, dus die uitslagen moet je echt nog zelf in kunnen zien.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 21:47

Die zijn er niet :)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 22:10

Popstra schreef:
Vroeger waren kruisingen, ofwel vuilnisbakkenrassen juist de sterkste honden. En die keken ook niet naar groot met klein dekken.
Zie niet in waarom een pomski dan zo verkeerd is.

Ik ken overigens enkel een particulier in NL die ze fokt en idd de Woefkesranch in Belgie die ze verkoopt.

Die vuilnisbakkenrassen waren meestal onherleidbaar, en geen producten van ingeteelde lookalikes van "rashonden" van broodfokkers, die daardoor wel degelijk erfelijke afwijkingen hebben, in tegenstelling tot die vuilnisbakkenrassen van vroeger.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 22:13

Ik snap de pomsky-haat even niet... Ik zit zelf niet zo in dit ras, maar ene goede kennis wel. Zij is juist erg scherp op gezondheid van haar dieren, vind het ook fijne honden.
Dus wat is er nu precies mis met de pomsky???

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 22:21

Zoe_97 schreef:
Cayenne schreef:

Kijk voor de aardigheid eens op marktplaats welke "rassen" met prachtige namen er zijn. En wat voor bedragen er voor gevraagd worden. Maar die behoren toch allemaal tot het vuilnisbakkenras.

cheybinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 22:41

vevina schreef:
Popstra schreef:
Vroeger waren kruisingen, ofwel vuilnisbakkenrassen juist de sterkste honden. En die keken ook niet naar groot met klein dekken.
Zie niet in waarom een pomski dan zo verkeerd is.

Ik ken overigens enkel een particulier in NL die ze fokt en idd de Woefkesranch in Belgie die ze verkoopt.

Als je de woefkesranch een plek vindt waar je je hond wel vandaan kan halen dan heb ik eigenlijk niks goeds te zeggen :( .

Dit…. Vriendin van mij heeft er jaren terug een hond gehaald, ze was al om zodra ze de pup zag. Barstens veel ellende gehad en operaties, komen allemaal uit het Oostblok deze pups…. Pups zitten zelfs in kleine hokjes en op zaagsel, we mochten absoluut niet mee naar achter maar heb toch 1 deurtje open gedaan, alle rassen door elkaar in kleine hokken, ben me rot geschrokken daar :(

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 23:15

Blijf in elk geval ver weg van Pomsky of the Hill en Pomsky Nederland. Die eerste heeft de oudere fokteven op marktplaats gegooid, de tweede fokt lukraak zonder enige testen.
Geloof ook niet in karakterbeschrijvingen bij de F1. Je zal de eerste niet zijn met een probleemhond.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 07:28

F1 kruisingen zijn vaak onstabiel. Met geluk krijg je het beste van de 2 maar het kan ook omgekeerd. Dan heb ik het niet enkel over het uiterlijk maar ook over de “kortsluitingen” in het kopje.