Moet elke hond buiten geaaid kunnen worden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dagahra

Re: Moet elke hond buiten geaaid kunnen worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 18:39

Nee, heb regelmatig boze mensen omdat ze mijn pup niet mogen aaien :D

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 18:40

Nee onze hond is slechthorend en slechtziend (en 15 jaar oud). Dus die kan schrikken. En haar gebit werkt nog prima. Nou zou zij nooit happen, eerder likken. Maar kan me oude honden voorstellen die wel happen.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 18:40

Jette schreef:
Ik vind niet dat je met je hond in een losloop gebied moet lopen als hij mensen kan bijten. Je weet het nooit, een kind in een onbewaakt moment als je hond op een afstandje is. Net zoals dat je hem dan niet voor een winkel vast moet zetten, niet iedereen is even goed in zien of een hond zich wel/niet prettig voelt en dan vind ik het de verantwoordelijkheid van de baas om ook die situaties te mijden.

Aan de lijn, absoluut mee eens dan moet je gewoon overal kunnen komen. En ja, mensen moeten ook niet zonder toestemming met je hond aaien. Maar als je hond misschien bijt vind ik los laten lopen daarin wel een stap te ver.

Dus iedere hond mag niet meer in een losloop gebied of moet daar een muilkorf om? Iedere hond kan bijten en iedere hond bijt indien ver genoeg "gepest" wordt.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 18:41

mvdende schreef:
Jette schreef:
Ik vind niet dat je met je hond in een losloop gebied moet lopen als hij mensen kan bijten. Je weet het nooit, een kind in een onbewaakt moment als je hond op een afstandje is. Net zoals dat je hem dan niet voor een winkel vast moet zetten, niet iedereen is even goed in zien of een hond zich wel/niet prettig voelt en dan vind ik het de verantwoordelijkheid van de baas om ook die situaties te mijden.

Aan de lijn, absoluut mee eens dan moet je gewoon overal kunnen komen. En ja, mensen moeten ook niet zonder toestemming met je hond aaien. Maar als je hond misschien bijt vind ik los laten lopen daarin wel een stap te ver.

Kinderen horen in een losloopgebied trouwens NIET los te lopen! Neem je een kind mee het losloopgebied in, zorg er dan voor dat je je kind bij je houdt en dat het kind niet Gaat lopen rennen. Rennende Kinderen zijn als een rode lap op een stier voor vele honden.

Kinderen horen in een kinderspeeltuin, honden in een losloopgebied.

Daarnaast hoeft niemand aan mijn hond te komen, maar vele mensen willen dat gewoon niet snappen. En tja, als jij je vingers in een cabrio auto steekt om "hondje te aaien" dan kan het gebeuren dat je bijna een paar vingers kwijt bent.

In restaurants hetzelfde, vaak zat Kinderen die willen aaien, maar ik zeg altijd "doe maar even niet"

En ik hoop er altijd maar op dat Kinderen dat netjes aangeleerd krijgen. Want ik ben er niet altijd 100% van de tijd bij. Moet ook eens naar het toilet of bij sommige restaurants is het zelf service maar moet de hond aan het tafeltje blijven zitten.

Zolang mensen hem negeren en van hem af blijven, is er niets aan de hand, maar aandacht en aaien is ie niet van gediend.

Hier ligt de speeltuin dus middenin het hondenlosloopgebied, en dat zal op nog wel meer plekken zo zijn.
Laatst bijgewerkt door Lijsken op 10-03-22 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 18:42

Nee.
Ik ga toch ook niet ineens een kind een aai over de bol geven.

Mijn hond is braaf, maar zal dat zeker niet waarderen.
Ik heb de hond overigens altijd aan de lijn en bij andere mensen in de buurt dus ook kort.

Nu heb ik wel ervaren dat hij er blijkbaar ook uitziet dat niet iedereen op hem afvliegt. :D

Vroeger toen ik nog thuis woonde had mijn moeder een dwerg pincher en als je die rustig benaderde was deze door iedereen te aaien.
Maar daar ineens op af vliegen niet. Wat dat kleine gespuis zonder opvoedkundige ouders dus vaak doen.
En als je dan aangaf dat het niet kon waren de moeders nog gepikeerd ook. Donder op joh, mijn hond afblijven.

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 18:42

Ehm, mvdende, hier is de kinderspeeltuin en het voetbalveldje ook in het losloopgebied….. Zou bijzonder zijn als een kind daar niet los zou mogen…
Bij ons heb je ook hondenveldjes, die zijn omheind en hebben een poepbak. Maar het losloopgebied deel je hier met de hele wijk en mag je dus samen gebruiken, zal per gemeente verschillen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 18:43

Lijsken schreef:
mvdende schreef:

Kinderen horen in een losloopgebied trouwens NIET los te lopen! Neem je een kind mee het losloopgebied in, zorg er dan voor dat je je kind bij je houdt en dat het kind niet Gaat lopen rennen. Rennende Kinderen zijn als een rode lap op een stier voor vele honden.

Kinderen horen in een kinderspeeltuin, honden in een losloopgebied.

Daarnaast hoeft niemand aan mijn hond te komen, maar vele mensen willen dat gewoon niet snappen. En tja, als jij je vingers in een cabrio auto steekt om "hondje te aaien" dan kan het gebeuren dat je bijna een paar vingers kwijt bent.

In restaurants hetzelfde, vaak zat Kinderen die willen aaien, maar ik zeg altijd "doe maar even niet"

En ik hoop er altijd maar op dat Kinderen dat netjes aangeleerd krijgen. Want ik ben er niet altijd 100% van de tijd bij. Moet ook eens naar het toilet of bij sommige restaurants is het zelf service maar moet de hond aan het tafeltje blijven zitten.

Zolang mensen hem negeren en van hem af blijven, is er niets aan de hand, maar aandacht en aaien is ie niet van gediend.

Hier ligt de speeltuin dus middenin het hondenlosloopgebied, en dat zal op nog wel meer plekken zo zijn.

Tja, hoe verzint men het, wat een onlogisch en stom idee.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 18:45

Jette schreef:

Niet mee eens. Net zoals ik mijn hond onder controle moet houden is dat met kinderen net zo.

Als je besluit om die mee te nemen naar het losloopgebied of besluit erdoorheen te lopen dan moet je dat kind ook onder controle houden en manieren leren hoe zich daar te gedragen.

En op de vraag van TS, ook nee, mensen die mijn honden willen aaien ongeoorloofd moeten zich sowieso meer zorgen maken over mij dan over de honden. Vind dat zo iets verschrikkelijks. Gelukkig hebben wij er inmiddels zeven dus mensen doen dat inmiddels niet zomaar meer. Maar onze honden mogen sowieso bijten als ze daar een goede reden voor hebben. Ongeoorloofd aaien vind ik een prima reden om uit te halen, of dat nou tijdens het wandelen ks of op het terras.

Dinsdag nog op de heide, een labrador luisterde niet en kwam met ons mee. Die vrouw duikt tussen de roedel "hallo lieverds, hallo lieverds" en begint handjes uit te slaan om te aaien. Gelukkig had ik die mensen al onnozel ingeschat. Onze honden zouden dan de banketstaaf zijn terwijl die van hun niet luistert en zij zo dom zijn om gewoon maar tussen vreemde honden in te stappen. 8)7

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 18:46

Nee, ik word ook liever niet aangeraakt door vreemden. Zelfde geld voor mijn paard en ook een eventuele hond. Netjes vragen, dan wellicht wel.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 18:46

Absoluut niet, of mensen die ongevraagd gaan roepen naar je hond ook bloed irritant. Ik wil dat mijn hond z'n aandacht bij mij is als ik er mee wandel.
En als ze ineens willen aaien draai ik weg met mijn hond en vraag ik ze "vriendelijk" om niet aan m'n hond te zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 18:47

DuoPenotti schreef:
Nee.
Ik ga toch ook niet ineens een kind een aai over de bol geven.

Mijn hond is braaf, maar zal dat zeker niet waarderen.
Ik heb de hond overigens altijd aan de lijn en bij andere mensen in de buurt dus ook kort.

Nu heb ik wel ervaren dat hij er blijkbaar ook uitziet dat niet iedereen op hem afvliegt. :D

Vroeger toen ik nog thuis woonde had mijn moeder een dwerg pincher en als je die rustig benaderde was deze door iedereen te aaien.
Maar daar ineens op af vliegen niet. Wat dat kleine gespuis zonder opvoedkundige ouders dus vaak doen.
En als je dan aangaf dat het niet kon waren de moeders nog gepikeerd ook. Donder op joh, mijn hond afblijven.

Ik heb mijn kind hier op gedrild :') zowel bij de paarden als de honden, daar is gewoon geen ruimte voor fouten. Vreemde honden zijn een no-go, respect voor het dier en zijn ruimte.
Maar tevens waren mijn honden ook dusdanig afgericht en dienden rekening te houden met de ruimte van het kind.
Heb ook her en der wat vriendjes heropgevoed :D

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 18:47

Logisch is dat niet speeltuin en losloop gebied samen.
Wel ben ik van mening dat als je hond losloopt hij er wel tegen moet kunnen geaaid te worden.
Ja elke hond kan bijten, maar niet bij een benadering zonder pesten.
Neem aan dat je als hondeneigenaar je hond wel onder appèl hebt. En als dan een kind te ver wil gaan dat je hem bij je roept. Dan gebeurt er nog niks.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 18:48

@Mindim: Tja. Omdat het gecombineerd is (hondenlosloopgebied, speeltuin, wandelroutes etc) kan je wel een heel groot gebied in waar je hond los mag. Het heeft ook zo zijn voordelen :)

Sherivey

Re: Moet elke hond buiten geaaid kunnen worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 18:51

Nee, je geeft toch ook niet elke vreemde voorbijganger een knuffel.

Al zou ik eerder een hond aaien dan iemand een knuffel geven, maargoed. Sowieso nooit zomaar aaien zonder naar de lichaamstaal van een hond te kijken, bij bvb honden die loslopen en op je af komen.
En als ze aan de lijn zitten gewoon vragen of het mag, als je wil aaien.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 18:52

ChristaMoor schreef:
Ongevraagd zeker niet. maar ik vind niet dat een hond mag uitvallen wanneer het wél gebeurt.

Dat!
Een hond moet zeker niet altijd maar geaaid kunnen worden, maar mag mijns inziens ook nooit bijten en uitvallen als het wel gebeurt. Het kan in een ongezien moment altijd een keer gebeuren.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 18:53

mvdende schreef:

Yep. En dan nog is het aan jou om te voorkomen dat je hond erachteraan gaat.

Mijn hond loopt niet los, omdat hij niet luistert als je hem roept. Ik heb Duitse Herders gehad, die luisterden prima en mochten dus gewoon loslopen, maar ook dan laat ik een hond pas los als ik zeker weet dat ik hem ook terug kan roepen wanneer dat nodig is.

De hond die ik nu heb, verdomt het om te luisteren :') daar ben je een Malamute voor denk ik :') dat geeft ook verder niets, maar hij mag om die reden niet los, want het moet wel veilig blijven voor iedereen.

Ik ben eigenlijk geen hondenmens. Ik vind ze wel leuk hoor, maar ik snap mensen die niets met honden hebben ook heel goed.

mvdende schreef:

Nah, sorry, maar het is aan jou om je hond in de gaten te houden.

Als je hond op wat voor manier schade aanricht, en jij kon dat voorkomen, en je bent dus aansprakelijk, kun je echt een serieuze claim krijgen.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 18:53

Ik geef altijd als voorbeeld of mensen het ook leuk zouden vinden als een wildvreemde in ene op je afkomt en je gaat knuffelen en zoenen. Zou je dat leuk vinden of geef je die een knietje? Meestal snappen ze dan beter waarom je een vreemde hond niet zomaar gaat aaien. #metoo!! :D

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 18:57

Flubberboot: dat is het wel een beetje uit context trekken. In een normale situatie, dus iemand steekt hand uit naar hond in een losloop gebied en jouw hond bijt, dan vind ik inderdaad dat je daar niet had moeten lopen. Ik heb het hier niet over oren trekken, stenen gooien, achteraan rennen etc.

Mvdende: hier is bijna ieder losloopgebied ook gedeeld. Fietsers, honden, paarden, speeltuin, kinderboerderij: op een gemiddeld rondje kom je het tegen. Uiteraard moet iedereen opletten op elkaar, maar als je hond onbetrouwbaar is qua bijten vind ik dat je daar niet doorheen moet lopen met je hond los. Ook al let je goed op, soms gaat een kind rennen, komt er een skateboarder langs of iemand op een elektrische fiets. Jouw verantwoordelijkheid om te zorgen dat dat geen rode lap is of je hond aan de lijn.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 19:05

Ik vind dat een hond niet ongevraagd geaaid mag worden, maar andersom dat een hond ook niet ongevraagd in mijn ruimte hoeft te komen. Ook waar ze los mogen heb ik geen behoefte aan tegen me op springen, een lik aan mijn handen of mijn brood moeten beschermen…

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 19:09

Goof schreef:
ChristaMoor schreef:
Ongevraagd zeker niet. maar ik vind niet dat een hond mag uitvallen wanneer het wél gebeurt.

Dat!
Een hond moet zeker niet altijd maar geaaid kunnen worden, maar mag mijns inziens ook nooit bijten en uitvallen als het wel gebeurt. Het kan in een ongezien moment altijd een keer gebeuren.

Ook niet als hij aan de lijn is?

Niet iedereen laat zijn hond los lopen.

Ik heb hem vast en zal proberen afstand te houden. Maar als iemand ineens dicht bij komt en de hand uitsteekt.
Kan me voorstellen dat het best een schrik reactie kan geven voor de hond en daardoor hapt.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 19:09

Jette schreef:
Flubberboot: dat is het wel een beetje uit context trekken. In een normale situatie, dus iemand steekt hand uit naar hond in een losloop gebied en jouw hond bijt, dan vind ik inderdaad dat je daar niet had moeten lopen. Ik heb het hier niet over oren trekken, stenen gooien, achteraan rennen etc.

Niemand moet een hand uitsteken naar een vreemde hond. Jij gaat toch ook geen vreemde mensen knuffels geven? Waarom zou je dat dan wel bij een hond willen doen? Ik kan je zeggen dat als een vreemde meent mij zomaar aan te mogen raken, ik ook wel van me af sla hoor. Waarom zou een hond niet hetzelfde mogen doen?

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 19:15

Flubberboot schreef:
Jette schreef:

Niemand moet een hand uitsteken naar een vreemde hond. Jij gaat toch ook geen vreemde mensen knuffels geven? Waarom zou je dat dan wel bij een hond willen doen? Ik kan je zeggen dat als een vreemde meent mij zomaar aan te mogen raken, ik ook wel van me af sla hoor. Waarom zou een hond niet hetzelfde mogen doen?

Omdat er nog een heleboel stappen voor bijten zijn, al helemaal in een losloopgebied. Ik vind zomaar uithalen echt not done. Een lip optrekken, oren naar achter, even een paar stappen sneller: allemaal opties zonder meteen te bijten.

Maar daar verschillen we dan in van mening, ik vind echt dat als jou hond meteen bijt als iemand een aai geeft hij niet los had moeten lopen zonder muilkorf.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 19:18

Ik heb er eerder een hekel aan als ze mijn paard gaan aaien.Mijn honden vond ik eerder onderdeel van een sociale groep en daar had ik dan geen bezwaar tegen als ze geaaid werden. Paarden van anderen zitten mensen ook vaak ongevraagd aan en dat hindert me dus wel.Overigens,voor degenen die niet willen dat hun hond door een ander wordt aangeraakt,wordt die dan ook nooit door een ander uitgelaten,getrimd of getraind?

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 19:18

Honden hoeven buiten en binnen niet geaaid te worden door vreemden.
Ik heb een onzekere hond die uit angst kan bijten.
Ze durft aan vreemde mensen te snuffelen maar deze moeten niet proberen haar te aaien. Dat kan ze niet handelen. En vooral niet omdat mensen boven op die kop willen aaien.
En gezien mensen dat niet snappen want ze komt toch snuffelen mag ze van mij met niemand kennis maken behalve met degene waar ik 100% van weet dat ze dit respecteren.

In een losloopgebied echter als we met andere honden samen lopen dan is er juist niks aan de hand.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 19:21

Er wordt hier ook al gezegd dat ze niet mogen uitvallen. Hoezo mag dat niet als waarschuwing dan? Dan wordt er niet gebeten?
Maar eerlijk, de meeste mensen die zomaar een vreemde hond gaan aaien zien al die signalen niet hoor. Dus dat kan die hond keurig doen, maar wat als er niet geluisterd wordt?

Mijn hond zou wel kunnen bijten in zo'n geval. Maar die krijgt echt geen muilkorf om, hij waarschuwt aan alle kanten, probeert het zelf te ontwijken en heeft mij nog. Ik ga hem niet muilkorven voor het geval dat iemand alle signalen van hem en mij negeert.

Anjali, dat zijn toch compleet andere dingen als gewoon aaien wat nergens voor nodig is???