Kat naar buiten aan halsband ipv tuigje

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: Kat naar buiten aan halsband ipv tuigje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-22 16:18

Toch maar een tuigje gekocht. En mijn kat gemarteld. Vindt hij zelf vooral :+
Afbeelding

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 16:24

Tuigje is inderdaad beter.
Een halsband die te los is floepen ze zo uit, te strak raakten ze hier in paniek met verstrikking als gevaar.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-22 16:28

Ik heb ‘m echt zwaar mishandeld :(:)
Afbeelding

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 16:29

Germ :')
Goed dat je een tuigje hebt gekocht! Mijn tuigjeskatten lopen nu los in de tuin

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 16:32

Och, wat een schatje!
Hij lijkt een beetje op onze Cookie :)

De eerste keren is het echt dramatisch hoor, want ze zijn het natuurlijk niet gewend en het blijven katten. Drama dus :D
Maar het komt vast goed. Zo in het tuigje of anders over een tijdje in de ren.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 16:35

Die van mij ( nu 7 maanden ) wil gewoon niet lopen met tuig :+

We blijven oefenen, hij mag ook echt nog niet helemaal los, is nog niet geholpen,
maar met tuig om blijft hij zo in de deuropening zitten :))

AbleToDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 16:38

Zodra ze het gewend zijn en ook dat een tuigje aan niet altijd slechte associaties geeft maar ook gewoon spelen met hun favoriete speeltje in huis, of wat trukjes leren of gewoon snoozen. Mijn kat kijkt er al niet meer van op als ik het hem aandoe. Gewoon geduld hebben en belonen met leuke dingen. Het lopen moet je ook echt met een korrel zout nemen vind ik, ik ga vaak wandelen met die van mij maar soms komt hij tijdens een 10 km wandeling geen enkele keer van zijn rugzak af, en dat is ook prima, hij mag zelf beslissen of hij wil stappen of niet.

Afbeelding

Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-22 16:44

Hij heeft al aardig snoepjes op. Maar laat ze nu liggen. Vooral het lopen is eeehm. Drama :+
Het sowieso al de grootste dramaqueen in huis, maar nu is hij helemaal van het padje _O-
Zit nu weer in een hoekje te mokken ^)
Afbeelding

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 16:46

En TS, heeft hij zich al uit z'n tuigje geworsteld? O:) De onze had zo'n zelfde tuigje, worstelde zich eruit en maakte zo zelf duidelijk dat hij heus wel weer braaf terug de camper in kwam. Allemaal hartstikke leuk, maar als we onderweg zijn mag hij natuurlijk niet uitstappen als wij even gaan tanken o.i.d.

Sinds een jaar heb ik nu een tuigje dat eigenlijk voor honden is, maar perfect bij onze kat past. Je trekt 'm over z'n kop aan en daarna kan je de bandjes tussen de voorpoten door net achter z'n schouders vastklikken. Ideaal! Hij heeft er geen hekel aan, helemaal omdat het stukje op zijn borst een lekker kussentje is. Onze is ook watervlug en staatsgevaarlijk als je zijn buik wil aanraken, maar dit tuigje vindt hij geen enkel probleem.

Dit was de eerste keer dat hij 'm om had. Daarna de bandjes achter z'n schouders wat aangepast zodat de "gespen" niet op z'n bot drukken als hij ligt of loopt.
Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-22 16:50

Nee het zit nog _O-
Dit was de goedkoopste. Als het niet werkt, dan moet hij maar wachten op de ren. Maar het valt me mee. Vorige keer was hij echt hysterisch en staatsgevaarlijk. Nu is hij hysterisch en boos. Of beledigd ofzo. Geen idee. Hij zit weer in zijn hoekje te mokken :+

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 16:56

Ik heb een naaktkat, dat is best een gedoe met die nylon dingen, want ik
wil ook niet dat het schuurt.... Is best een zoektocht om een fijn tuig te vinden :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-22 16:58

Ja snap ik. Zeker als de een wat gevoelig velletje hebben. Vivaldi heeft een dikke vacht. Hij rent nu af en toe een rondje en gaat dan weer zitten mokken. Geen interesse in snoepjes en zijn favoriete hengel :=
Afbeelding

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 17:14

Het ziet er ook geen comfortabel tuigje uit. En gewoon om laten zou ik zelf niet doen. Nu is het 1 en al negatieve ervaring voor hem. Zelfs als hij zich er straks in zou gaan berusten ( en de kans is groot dat dit niet gebeurt) : aan en uitdoen zal drama blijven. Juist oefenen met omdoen, eens om iets leuk doen en weer uit. Dit is voor de kat geen leuke tactiek denk ik.

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 17:29

Tre ponti liberta tuigen zijn ook geschikt voor katten. Die gaan strakker aansluiten op het lichaam als ze eruit willen. Wordt ook veel gebruikt bij kattengedragsdeskundige. :)

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 17:32

Zo'n tuigje als Eillleen333 postte op vorige pagina is veiliger. Mijn honden slagen erin zich uit zo'n tuigje uit te wurmen zoals jij nu hebt. Dus lijkt het mij dat een kat dat ook wel kan.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-22 17:35

Tuigje is inmiddels weer af. Hij heeft het een half uurtje om gehad. Dit gaan we gewoon elke dag even doen met snoepjes en spelletjes. Gelukkig is hij erg gefocust op voer, dus dat kan ik wel gebruiken.
En werkt het niet, dan werkt het niet. Ook prima. De ren komt er toch wel.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 17:37

Ik vind een half uur om mee te beginnen erg lang. Zelf zou ik juist heel klein en kort beginnen?

jojoleinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 18:40

Ik zou ook kort beginnen en veeel belonen! Afleiden en "laten zien" dat hij er mee kan spelen werkt ook goed. Wij hebben Tre Ponti Liberta. Milo is er een keer per ongeluk uitgevallen (hij viel van mijn rugzak en het tuigje bleef hangen :+ ) maar verder nooit iets mee gehad.
Ook oudere katten kun je op een rustige en vriendelijke manier laten wennen aan een tuigje. Sowieso goed dat je niet voor een halsbandje bent gegaan.
Afbeelding

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 19:45

Die heeft Norrit ook!
Afbeelding

Vooral met kap er aan gebruikt, en nu alleen nog naar de dierenarts.

Wat nog erger is is een rompertje,die hebben we bij Norrit niet eens durven gebruiken met een verse operatiewond omdat zijn broer(om te passen, zelfde maat als zijn broer en wel gezond) een beetje zich gedroeg als een vis die op t droge lag :')