Kat op klein appartement?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-22 17:38

Wauw, veel toch positieve reacties :D Had ik eerlijk gezegd niet verwacht. Ik hou wel van een proper huis, daarom kuis ik ook zeker 2x per week goed. Qua kattenbak heb ik bij mijn moeder ook de houtkorrels en die ruiken inderdaad een pak minder plus minder grit.

Als ik een kitten zou nemen ben ik ook wel van plan die vaker mee ergens naartoe te nemen aan de leiband, ik heb mijn ene ragdoll ook geleerd aan de leiband en die komt zo mee naar de dierenarts en vind dat prima, maar natuurlijk zijn ragdolls wel honden in een kattenverpakking.

Twee katten zie ik zelf niet echt zitten, dus dat wil ik wel echt vermijden. Daar vind ik het hier echt te klein voor. Ik woon zelf ook in een redelijk oud gebouw in het centrum van een drukke/oude stad, ik heb zelf nog nooit muizen gezien, vind ook nooit sporen terug, maar ze zijn er wel want je kan ze soms horen. Toen ik die kat op logement had, hoorde ik ze plots ook niet meer, wat ik ergens ook wel fijn vind :+ Mijn onderbuurvrouw heeft ook een kat (zelfde appartement). Ik denk dat ik eerder eerst zou kijken voor een herplaatser ragdoll of ander rustig ras, als dat niet lukt ga ik in de kattenopvang eens kijken. Ik wil wel echt een kat die bij mij en mijn huisje past.

Moon_light94

Re: Kat op klein appartement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 17:42

Ik moet zeggen dat ik altijd riep, kan prima, met genoeg verrijking binnen. En op zich ging het met mijn katten ook prima. Tot we verhuisden naar een huis met tuin en ik merk zo’n verschil; ze leven zo op van buiten zijn.

Ik zeg dus niet dat het niet kan, maar ik zou dan heel bewust zoeken naar een echte binnenkat die ook echt geen enkele “drang” om naar buiten te gaan laat zien.

En evt kun je misschien je balkon afzetten, als je dat hebt? Kan de eventuele kat toch een frisse neus halen :j

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-22 17:56

SimoneeM schreef:
Ik moet zeggen dat ik altijd riep, kan prima, met genoeg verrijking binnen. En op zich ging het met mijn katten ook prima. Tot we verhuisden naar een huis met tuin en ik merk zo’n verschil; ze leven zo op van buiten zijn.

Ik zeg dus niet dat het niet kan, maar ik zou dan heel bewust zoeken naar een echte binnenkat die ook echt geen enkele “drang” om naar buiten te gaan laat zien.

En evt kun je misschien je balkon afzetten, als je dat hebt? Kan de eventuele kat toch een frisse neus halen :j

Helaas geen balkon :\

Sequinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 17:57

Mijn vrij forse kat vermaakt zich prima op ~45m2. Eentje erbij gaat niet, daar vind ik de ruimte te klein voor. Zeker als je ze moet koppelen of als ze ruzie maken.

Ik zorg dat ik afwissel met speeltjes, dingen verplaats en zet regelmatig wat geks zoals een doos in de kamer zodat hij lekker kan snuffelen.

De kattenbak staat in de woonkamer en wanneer hij net erop is geweest ruik je het voor ~5/10 minuten als je het niet meteen opruimt maar als hij in de nacht moet ruik ik het niet als ik 's ochtends de woonkamer in kom. Mijn gasten ruiken de bak ook niet (ik vraag het af en toe omdat ik vrij snel wen aan geurtjes). Het enige vervelende is dat ik vaker moet stofzuigen door de uitloop, maar met een klein appartement is dat zo gebeurd.

Als je een rustige kat wilt, misschien een lieve senior uit het asiel?

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 18:59

Bij het woord kat, denk ik meteen aan de stalkatten bij ons. Die heerlijk rondbanjeren en hun 'natuurlijke' ding kunnen doen. Dus bij het lezen van deze titel dacht ik meteen; neeeee, niet doen! Katten zijn toch buitenbeesten??? Maar aan de reakties te lezen hebben dus een hoop katten hun eigen theorie / levenswijze gecreëerd en zijn daar misschien nog wel happier mee dan op een boerderij! Weer wat geleerd. Dus succes met je besluit

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 19:22

Op de site kittentekoop.nl staan veel volwassen herplaatsers. O.a ragdolls en Brits kortharen. Misschien zit daar iets voor je tussen?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 20:03

edith2 schreef:
Bij het woord kat, denk ik meteen aan de stalkatten bij ons. Die heerlijk rondbanjeren en hun 'natuurlijke' ding kunnen doen. Dus bij het lezen van deze titel dacht ik meteen; neeeee, niet doen! Katten zijn toch buitenbeesten??? Maar aan de reakties te lezen hebben dus een hoop katten hun eigen theorie / levenswijze gecreëerd en zijn daar misschien nog wel happier mee dan op een boerderij! Weer wat geleerd. Dus succes met je besluit

We hebben 2 binnenkatten (raskatten) en 2 buiten katten voor in de stal.
Ze lijken me alle 4 erg gelukkig.
Ze zien er allen goed uit, zijn lief en erg speels.

De buitenkatten proberen met regelmaat binnen te komen. De binnenkatten zijn niet erg op buiten gericht.

Onze binnenkatten hebben zo'n 100m2 ruimte, maar in praktijk zijn ze op 50m2 en dat gaat prima.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-22 12:28

Ik heb onverwacht maandag een afspraak om naar een herplaatser (ragdoll) te gaan kijken van 2 jaar oud. Zou perfect passen in mijn plaatje, maar ik vind de prijs best nog redelijk hoog en daar ben ik wel wat van verschoten. Weten jullie wat ongeveer de prijs is voor een herplaatser met stamboom? Want misschien ben ik niet helemaal op de hoogte.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 12:42

Ik had op 55 m2 2 katten rondlopen.
Ging heel erg goed :)

Ze hadden ruimte om te rennen en te spelen. Had een grote krabpaal tot het plafond waar ze in konden zitten.
Ook een studio, dus met open slaapkamer. Ze lagen graag bij mij in bed te slapen :)
Wat ik toen ook geen probleem vond.

Moet overigens ook wel toevoegen, dat toen ik ging samenwonen en naar een groter huis verhuisde met tuin, dat ze wel echt opleefden door alle ruimte die ze ineens hadden.
Maar ja, als katten niet beter weten dan de ruimte die ze ter beschikking hebben.. Denk ik ook niet dat het kwaad kan.

Qua prijzen weet ik het helemaal niet, ik kreeg mijn (geen stamboek) katten gratis.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-22 12:53

SJP schreef:
Herplaatsers met stamboom kosten tegenwoordig niet veel minder dan een kitten, denk dat je van een 500-800 niet moet schrikken. Kittens zitten daar nog ruim boven bij de meeste catterys.

Zou er persoonlijk nog wel goed over na denken, helemaal omdat je al 2 hebt die je wellicht naar een ander huis weer meeneemt?
Op een kleine ruimte is de kattenbak en de hoeveelheid haar (helemaal bij een Ragdoll) best intens, ik spreek uit ervaring. Daar moet je wel tegen kunnen. Helemaal als je geen ruimte kunt afsluiten en ze ook op bed liggen, dan heb je echt nergens een haarvrije plek. Hoe goed je alles ook bijhoud. Ik zou het zelf nooit meer willen maar dat is persoonlijk.

Bedankt voor het antwoord. Nee, de ragdolls bij mijn moeder blijven sowieso daar. Ik krijg ze (helaas) niet meer mee :+ Ik vind persoonlijk ragdolls qua haar weer minder dan htk katten, vaak omdat ze propjes verliezen en geen losse haren. Of toch minder.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 12:59

Meestal zitten de herplaatsers ook wel rond de 300-400. Maar dat was een aantal jaar terug, dus geen idee in hoeverre dat weer gestegen is.

Als de kat goed past (dus gewend binnen te zijn, kan goed alleen etc), en er is een klik, zou ik daar voor gaan :j Wel even goed navragen of kat/ouders getest is op erfelijke afwijkingen e.d.

Veel plezier in ieder geval met kijken!

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 13:22

Ik woon op zo'n 65m2 en heb nu 2 katten. Allebei herplaatsers, de eerste heb ik al zo'n 6 jaar en destijds had ik wel een tuintje. Nou, daar durfde ze alleen in als ik mee ging en dan ging ze ook mooi niet bij me weg, zodra ze iets "engs" zag of hoorde zat ze ook heel snel weer binnen :') Inmiddels wonen we in een appartement en bij haar heb ik dus totaal niet het idee dat ze het mist om naar buiten te gaan. Ze vindt het wel leuk om naar buiten te kijken, vanaf de vensterbank, en ik heb wel een balkon waar ze in de zomer wel graag ligt.

Maw, het ligt heel erg aan de kat, maar als je een volwassen kat neemt waarvan het karakter al bekend is kan het imo prima.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-22 13:24

Ja dat is inderdaad ook de prijs die ik ken, maar zo te zien ligt die nu een pak hoger. Ik heb mijn kitten even veel betaald afgelopen zomer.

Komt van een cattery en is zelf ook getest. Heb de eigenaar aan de telefoon gehad. Zit alleen wat in een dubio voor de prijs dus. Niet dat ik het er niet aan wil geven maar wel omdat het meteen een hap geld is. Het is ook een eindje rijden, dus gewoon even gaan kijken is ook niet meteen iets om zomaar te doen. De eigenaar gaf ook aan dat het geen probleem zou zijn als ik haar af en toe zou meenemen om te gaan logeren bij mijn moeder, wat ook wel fijn is.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 13:24

Hebben jullie katten geen rugklachten van het tuigje? De kat van mijn dochter was van kleins af aan gewend om aan een tuigje naar buiten te gaan. Ze woonde driehoog en liet hem dus een paar keer per dag uit, meestal in een park in de buurt. Dat ging allemaal goed, maar toen hij een jaar of twee was merkte ze dat hij last had van zijn rug. Hij is daarvoor behandeld en dat hielp wel wat, maar hij kon nog steeds niet op iets hoogs, zoals een koelkast of vensterbank springen.
Sinds twee jaar woont ze in een huisje met tuin en kan de kat vrij naar buiten. Hij springt nu zelfs probleemloos op de schutting en heeft duidelijk nergens meer last van. Ze denkt zelf dat het door het tuigje kwam; en zij is echt voorzichtig met dieren en haar kat, geen geruk of getrek.

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 13:25

Ik zou misschien kijken naar een oudere kat of in elk geval een kat die buiten niet kent. Wij hebben er een op appartement van 60m2 ongeveer, en had toch wel liever meer ruimte geboden. Vooral de tuin missen we, merk dat hij zo kan genieten op het balkon in de zon. Maarja, de zon is na 12 uur in de middag weer van het balkon weg.

Probeer verder je ruimte wat uitdagender te maken door verticale mogelijkheden zodat de kat kan klimmen et cetera.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-22 13:29

Ik denk dat dat ook wat afhankelijk is van het tuigje? Ik heb een tuigje voor onze ragdolls die oorspronkelijk ook voor honden kunnen dienen, ben het merk even kwijt.

@Walkure: de kat die ik nu benoem is bijna 2 jaar en kent geen tuin.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 14:18

Ik heb hier twee kittens van nu ongeveer 6 maanden op ongeveer 55m2. Wel een slag groter dus, maar alsnog niet groot. Ze mogen wel overal komen behalve de gang bij de voordeur. Ik heb ook wandmeubels voor ze opgehangen, zodat ik geen vloerruimte kwijt ben aan een krabmeubel.
Het gaat prima. Ze kunnen hun energie goed kwijt, juist omdat ze met z'n tweetjes zijn. Ze spelen veel met elkaar. Ze komen van een boerderij, maar buiten dat ik ze zelf voor het grootste gedeelte 'handtam' moest maken, zijn ze eigenlijk direct wel geaard binnen. Ik ben wel aan het oefenen met tuigjes (van het merk Tre Ponti geloof ik), om met ze naar buiten te kunnen, maar ik heb ook nog een kattenren in de planning staan, voor in de achtertuin (die wel echt klein is).

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-22 14:19

marley93 schreef:
Ik heb hier twee kittens van nu ongeveer 6 maanden op ongeveer 55m2. Wel een slag groter dus, maar alsnog niet groot. Ze mogen wel overal komen behalve de gang bij de voordeur. Ik heb ook wandmeubels voor ze opgehangen, zodat ik geen vloerruimte kwijt ben aan een krabmeubel.
Het gaat prima. Ze kunnen hun energie goed kwijt, juist omdat ze met z'n tweetjes zijn. Ze spelen veel met elkaar. Ze komen van een boerderij, maar buiten dat ik ze zelf voor het grootste gedeelte 'handtam' moest maken, zijn ze eigenlijk direct wel geaard binnen. Ik ben wel aan het oefenen met tuigjes (van het merk Tre Ponti geloof ik), om met ze naar buiten te kunnen, maar ik heb ook nog een kattenren in de planning staan, voor in de achtertuin (die wel echt klein is).

Tre Ponti is idd het merk dat ik ook heb :)

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 14:21

Fijne tuigjes zijn dat! :j

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 14:25

Voor mijn kat heb ik 135 oid betaald. Dat was in NL, geen stamboom, oudere kat, bij een asiel.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 15:30

Als ik ooit een jonge kat neem dan wil ik ook van die kattendingen aan de muren, inclusief hangbrug langs het plafond enzo. Nu voor m'n ouwetje vind ik het de investering niet waard, hij vindt het tegenwoordig al lastig zat om over de bankleuning te lopen. :+

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-22 12:18

Century schreef:
Voor mijn kat heb ik 135 oid betaald. Dat was in NL, geen stamboom, oudere kat, bij een asiel.

Dat is idd hier ook de prijs voor een kat uit het asiel. Had het eerder over raskatten, ik weet dat de prijs daar 2-3 jaar geleden rond de 300-400 is.

Ga nog even wachten met bezoekjes brengen en alles nog even laten bezinken, ik wil ook absoluut geen overhaaste beslissingen maken.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-22 17:02

Ik heb donderdag een intake gesprek bij een stichting om eventueel een poesje te adopteren uit Egypte!

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 17:24

Wat leuk! Ik woon op kamers met mijn 2 katten (britse langharen). Snachts zitten ze op mijn kamer (20m2) en overdag hebben ze de ruimte om door het hele huis te lopen + bij de huisgenoten die hun deur open hebben. Maar eigenlijk zijn ze alleen op mijn kamer en van 1 van de huisgenoten + de gang / trappenhuis. Dus ik denk dat ze op ong 60m2 zitten.

De kattenbak staat ook op mijn kamer maar dit is goed te doen. Als ze er net op hebben gezeten ruikt het, maar verder trekt het gauw weg.

Ze komen hier ook niet buiten. Al zou ik het leuk vinden dat ze wel naar buiten kunnen als ik wellicht een keer ga verhuizen. Maar verder zijn het 2 hele blije katten!

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-22 14:21

Nou, iets sneller dan verwacht maar hier is ze dan!

Afbeelding

Afbeelding

Haar naam is Lilou, ze is bijna 3 jaar en een Red Point Ragdoll. Mensen deden haar weg ivm allergie. Ze komt helaas origineel van een broodfokker en heeft chronische niesziekte, dus dat moeten we even in de gaten houden. Ze is super lief, op dit moment nog wat bang en volop aan het wennen aan haar nieuwe omgeving. Maar verder dan de bank durft ze nog niet komen. Ik hoop dat ze zich snel thuis voelt...