Zelf (melk)geiten houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kan ik (melk)geiten houden?

Poll eindigt op

Ja, op het 900m2-stuk (met voorzorgsmaatregelen voor de bomen/struiken)
23 (74%)
Ja, alleen als er nog extra grasland bij komt (met voorzorgsmaatregelen voor de bomen/struiken voor het 900m2-deel)
2 (6%)
Ja, alleen op het extra grasland en niet het 900m2-stuk, omdat dat teveel problemen geeft
Geen stemmen
Nee, geiten passen niet in deze situatie
5 (16%)
Anders (licht toe)
1 (3%)

Totaal aantal stemmen: 31

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 17:32

julius_juut schreef:
*Ik ben gek op mijn mannen:
[ Video ]

Dat filmpje en vooral het einde _O- Heb je ze ook voor de kar?

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 18:33

Ik heb 2 geiten, waarvan eentje ws kleintjes krijgt.
Hoewel ze tam zijn en veel in handen komen zou het mij niet lukken om ze te melken hoor, de uier vinden ze privé onderdelen :D
Twee keer per dag melken heb ik ook gehoord.

lizy29

Re: Zelf (melk)geiten houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 19:25

Er zijn hier toch ook genoeg kaasmakers die maar eens per dag melken. Zal wel afhangen van je systeem. Ik melk ook maar eens per dag.
Het melken oefenen we vanaf dag 1 dat ze bevallen zijn. Het begin is niet altijd simpel maar als ze het eenmaal door hebben is het echt prima te doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 20:41

Eenmaal melken is prima te doen. Je gaat geen topproductie hebben maar daar kom je zeker mee toe :)

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 21:41

Melken moeten ze idd wel leren, en je hebt er die t nooit wat gaan vinden. Maar dat is een minderheid gelukkig. (Nu worden die er bij ons ook uitgeselecteerd, dus we fokken ook niet met de mieperds door)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-22 17:53

Ik wil iedereen van harte bedanken voor hun reacties.
Ik heb er over nagedacht, en voor nu besloten geen geiten te nemen. Ik denk dat er teveel haken en ogen aan zitten op het moment. Daarbij ben ik nog niet 100% overtuigd dat ik geiten an sich leuk genoeg vind om te houden (zonder melk/vlees-opbrengst), of dat ze met name in mijn 'zelfvoorzienend' plaatje passen. En dat vind ik eigenlijk ook wel heel belangrijk, en dat is iets wat me duidelijker werd door dit topic. Dus dank :j
De stal die ik ga (laten) bouwen gaat dan eerst alleen voor kippen, kuikens en evt. eenden zijn.
Wie weet komen ze er later wel, maar voor nu is het goed zo. :)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 18:46

Goed besluit :) Misschien kun je er eens een paar lenen om te grazen bij je, dan weet je het denk ik ook snel genoeg. Zo had ik hier ook wat van die kleine schapen een paar weken en een Dexter koe met een kalf, van iemand uit de buurt, via marktplaats. Bleek allebei niets voor ons te zijn haha.

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 21:20

Century schreef:
Ik wil iedereen van harte bedanken voor hun reacties.
Ik heb er over nagedacht, en voor nu besloten geen geiten te nemen. Ik denk dat er teveel haken en ogen aan zitten op het moment. Daarbij ben ik nog niet 100% overtuigd dat ik geiten an sich leuk genoeg vind om te houden (zonder melk/vlees-opbrengst), of dat ze met name in mijn 'zelfvoorzienend' plaatje passen. En dat vind ik eigenlijk ook wel heel belangrijk, en dat is iets wat me duidelijker werd door dit topic. Dus dank :j
De stal die ik ga (laten) bouwen gaat dan eerst alleen voor kippen, kuikens en evt. eenden zijn.
Wie weet komen ze er later wel, maar voor nu is het goed zo. :)

Schapen zijn makkelijker, en die kun je ook melken :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 21:58

Maar schapen zijn weer gevoeliger aan -tig dingen :)

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 22:06

Ligt er ook weer aan welk ras. Wij hebben nu 7 jaar schapen en ze hebben nooit wat. Ik heb alleen de dierenarts moeten laten komen toen één van de gecastreerde rammen met zijn hoorn achter het gaas was blijven hangen en hem half had losgetrokken.

Als je vooral grazers nodig hebt, zou ik echt voor schapen gaan. En die kun je nog opeten, daar zit meer vlees aan dan aan een geit :-).

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-22 22:07

Geiten kan je ook prima eten :)
Voor schapen vind ik het echt veel te klein, ook voor een klein ras. Je moet dan minstens vijf hebben en dat vind ik al wat krap. Dus voor schapen ga ik zeker wachten op meer grond.
Schapenmelk is volgens mij ook wel echt anders dan geitenmelk toch? Geitenmelk vind ik in ieder geval heel lekker.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 22:08

Moestuin schreef:

Daarentegen als een geit ziek toont is het 9 van de 10 keer gelijk hele foute boel en valt er niets meer aan te redden.
Het grootste probleem bij schapen is als ze zelf opgeven. Zolang ze zelf willen kun je een heleboel recht trekken.
Koeien zijn wat gezondheid betreft schijnbaar het makkelijkst al heb ik daar zelf geen ervaring mee.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 22:11

Century schreef:
Voor schapen vind ik het echt veel te klein, ook voor een klein ras. Je moet dan minstens vijf hebben en dat vind ik al wat krap. Dus voor schapen ga ik zeker wachten op meer grond.
Schapenmelk is volgens mij ook wel echt anders dan geitenmelk toch? Geitenmelk vind ik in ieder geval heel lekker.

Schapenmelk is inderdaad weer heel anders. Net zoals geitenmelk van koeienmelk verschilt. Overigens maakt rauwe verse melk ook nog een groot verschil. Zoveel mensen die hier kwamen riepen dat ze echt geen geitenmelk/yoghurt/kaas lusten, totdat ze het hier proefden.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 22:15

Century schreef:

Haha oke, ik heb nooit geit gegeten of ze zo gezien, lam wel :-). Ik heb zelf 3 schapen op 800m2, maar goed, wij fokken niet en dat is wel een verschil inderdaad. Met 900m2 snap ik wel dat je dat nu niet wilt, als je ook lammeren wilt. Wij hebben ze puur als grasmaaier en het is vooral veel onderhoud aan het gras doordat ze het goed kort houden.

Kun je niet wat grote konijnen erop zetten? Die kun je alleen niet melken... :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 22:19

lizy29 schreef:
Moestuin schreef:

Daarentegen als een geit ziek toont is het 9 van de 10 keer gelijk hele foute boel en valt er niets meer aan te redden.
Het grootste probleem bij schapen is als ze zelf opgeven. Zolang ze zelf willen kun je een heleboel recht trekken.
Koeien zijn wat gezondheid betreft schijnbaar het makkelijkst al heb ik daar zelf geen ervaring mee.

Dat is ook waar. Voor beiden zijn er even veel pro’s als con’s :)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-22 22:29

Konijnen heb ik aan zitten denken, maar ik kan het niet allemaal ingraven, en dan zijn ze zo ontsnapt ben ik bang. Maar misschien wordt dat nog wel iets in de toekomst.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 22:31

En mini koetjes is dat niet wat.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 22:31

Ja waarom idd dan geen konijnen bij de kipjes? vlaamse reuzen zijn zo gezellig.

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 22:32

Moestuin schreef:

Wij hebben al jaren (40) beide, en mijn ervaring is juist andersom :j

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-22 22:48

Lukasje schreef:

Met name de angst voor ontsnappen (graven onder de omheining). Dan zij ze hier zo plat (drukke weg).
En angst voor roofvogels, maar dat valt met Vlaamse reuzen wel mee.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 01:05

Century schreef:
Lukasje schreef:

Met name de angst voor ontsnappen (graven onder de omheining). Dan zij ze hier zo plat (drukke weg).
En angst voor roofvogels, maar dat valt met Vlaamse reuzen wel mee.

Geiten kunnen ook goed ontsnappen :D
Mensen die niet fokken, hebben jullie in het najaar geen last van geiten die om een bok gillen? Of heb je daar alleen last van met een bok in de buurt?

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 11:17

Dit was mijn eerste jaar met geiten, maar hier geen last van gehad. Ze bleren alleen even als ik aan kom lopen maar houden ook snel weer op.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 22:23

imaudy schreef:
Geiten kunnen ook goed ontsnappen :D
Mensen die niet fokken, hebben jullie in het najaar geen last van geiten die om een bok gillen? Of heb je daar alleen last van met een bok in de buurt?

Zeker, geiten mekkeren dan veel, maar het zijn periodes van een dag of drie en dan is het weer een tijd rustig.

denk dat ze dat allemaal vanaf september een keer of drie doen. Maar het is echt geen 'gegil', het is gewoon veel gemekker. Heb er nooit klachten over gehad. Wel scholieren die terugmekkeren :)

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 18:17

Afbeelding

Weet je het nog steeds zeker TS? :Y) O:)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-22 18:35

Het is niet dat ik ze niet wil he :P Komt vast ooit wel :j
Heel schattig <3